Dagens Blocket! (mc-relaterat)

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Eh..he..kul. Men ärligt talat: är det vad hojåkande handlar om ? Hästkrafter och toppfart? Mina bästa upplevelser på två hjul har jag faktiskt haft på en (visserligen trimmad) moped på slingrande grusvägar. Att åka rakt fram på motorväg i 120 däremot ger inte så mycket. Fast kanske 150 km/t då, det har jag faktiskt aldrig testat.
Om hk och toppfart är helt ointressant, varför var din moped trimmad?

Sedan kan även körning rakt fram ge adrenalinkickar https://www.youtube.com/watch?v=7Q6h5Cw96bY
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Så jävla töntigt. 150hk? Är det snoppmätning bland smågrabbar det handlar om...? Flest hästkrafter vinner, eller hur. Det är folk som snackar vid korvkiosken som driver detta, vi som gilla att åka hoj ser andra värden. Är man ballare för att man köper en hoj med 150hk än om man köper en hoj med 50hk? Kan vi inte en gång för alla lägga snacket om hk och toppfart på hyllan?
"Din hoj gör 200 km/t, och min gör 250km/t. Så jag är tuffare än vad du är!" Ja , jösses...

Bara en liten reflektion innan det barkar åt fel håll...

Om det inte redan framgått i Alatalo och OldBadgers inlägg så handlar det inte om hur många hästar någon anser vara nödvändigt att ha utan att någon i trolig ovetskap/mytomani anger en rätt orimlig motoreffekt i en annons.

Hade blocketspaning på en väldigt påkostad 2012 R1 men hade 212,06 hk angiven effekt(digitalt resultat?!) med hänvisning till en stor aktör inom trim med powercommander.

Då jag ansåg att firmans anseende kunde bli påverkat mejlade jag annonsen till dem och bad om kommentar.
De var mellan datasystem och fel personer på plats så det blev aldrig utrett om det var ett superbygge eller ren mytomani...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:felämne


Bara en liten reflektion innan det barkar åt fel håll...

Men vänta nu, vi får inte vara dålig åsna, köra på bakhjulet eller köra över skyltad hastighet längre. :fakta
SportHoj är bara namnet på detta forum där en minoritet kör SportHoj.:fakta

Det enda som är kvar är att det barkar åt fel håll och nu ska vi ens få ha det... :(

Vill vi ha SportHoj med bara allvarliga medlemmar som diskuterar allvarliga saker på ett allvarligt och vuxet sätt? Och den som har "fel" åsikt eller avviker från ämnet får :smasha och blir utesluten? Då kommer forumet att bli lika intressant som detta forum...:(

https://forum.svmc.se/content.php

Att det barkar åt fel håll är en del av SportHoj!
Avvikelse från ämnet är en del av SportHoj!
När det nu är ute att köra SportHoj på SportHoj kan vi inte åtminstone få behålla lite av det oseriösa och humoristiska?


Åter till ämnet, att överdriva i en annons är att luras. Och då kan man tänka att låter det för bra för att vara sant så brukar det vara det...:)
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Begreppet "sporthoj"har tydligen fått en ny betydelse. På 70- och 80-talet kunde en 400cc betecknas som "sporthoj". I jämförelse med det som kategoriserades som "touringhojar" som Honda CX500. Nu ska det väl vara minst 1000cc och 150hk för att vara "sport".
 
Last edited:

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Begreppet "sporthoj"har tydligen fått en ny betydelse. På 70- och 80-talet kunde en 400cc betecknas som "sporthoj". I jämförelse med det som kategoriserades som "touringhojar" som Honda CX500. Nu ska det väl vara mist 1000cc och 150hk för att vara "sport".

Tycker snarare det är motorcykelns egenskaper som avgör vad den kalls än själva kubik och effektsiffror.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Begreppet "sporthoj"har tydligen fått en ny betydelse. På 70- och 80-talet kunde en 400cc betecknas som "sporthoj". I jämförelse med det som kategoriserades som "touringhojar" som Honda CX500. Nu ska det väl vara minst 1000cc och 150hk för att vara "sport".
i alla fall enl försäkringsbolagen :crash

Nä men oallvarligt, begreppet sporthoj verkar variera, letade efter kedja i dag och då visade sej en 400cc mycket väl kunna vara en sporthoj.

Vet inte om det här med kubikfixering är kanske något typiskt för Sverige?

För mej är t,ex en 250RS sporthoj även om de inte har samma effekt som en 1000cc :)

Aprilia RS250 00.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Känns sådär att köpa en hoj av en kille som inte ens vet vilken årsmodell det är.

Välkommen till marknaden för veteransnöskotrar...

Minst hälften av alla som annonserar ut ett gammalt lik har ingen som helst aning om årsmodell. Då tar man det "manufacturing date" som många gånger finns stansat alldeles bredvid chassienumret...med följden att man då anger en årsmodell för tidigt eftersom maskinen normalt tillverkades under hösten eller i alla fall före nyårsafton...

Att bomma på K4 vs K5 låter dock extremt klantigt. Är man det minsta intresserad så vet man vad det är för skillnader och en K5 har ett högre pris, alla dagar i veckan.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Välkommen till marknaden för veteransnöskotrar...

Minst hälften av alla som annonserar ut ett gammalt lik har ingen som helst aning om årsmodell. Då tar man det "manufacturing date" som många gånger finns stansat alldeles bredvid chassienumret...med följden att man då anger en årsmodell för tidigt eftersom maskinen normalt tillverkades under hösten eller i alla fall före nyårsafton...

Att bomma på K4 vs K5 låter dock extremt klantigt. Är man det minsta intresserad så vet man vad det är för skillnader och en K5 har ett högre pris, alla dagar i veckan.

Ja min svåger samlar på gamla Ockelbo av någon konstig anledning och det verkar vara en liten djungel men han har även en larven som är perfekt om man inte har behov av ledband och korsband i knäna....

Men som du säger så upplever jag att MC-folk normalt är väldigt insatta i modeller eller "sitt" märke dock fiskar nog denna kille efter någon som är ny på mc och bara hört att K5 är grymt bra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det blir intressant att se vad som händer med värdet på olika GSX-R. Just K5 kommer nog att bli en ”keeper” då den var ett markant prestandasteg mot K1-K4. Trevlig motorkaraktär med mycket botten, särskilt jämfört med efterföljarna.

Min personliga favorit var ändå min L0. K9 och framåt är sjukt bra och genomarbetade hojar som Suzuki fått oförtjänt lite cred för. Men på den tiden var det bara S1000RR i skallen på folk, trots att Suzuki gjorde rent hus i de flesta nationella mästerskap...
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det är nog som du säger att från den perioden suktade folk nog mer efter S1000RR, RSV4 eller crossplane R1. Tycker inte heller att K9 och framåt eller lika tilltalande utseende-mässigt som K5-K8!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det blir intressant att se vad som händer med värdet på olika GSX-R. Just K5 kommer nog att bli en ”keeper” då den var ett markant prestandasteg mot K1-K4. Trevlig motorkaraktär med mycket botten, särskilt jämfört med efterföljarna.
Alltså en tidig K1:a med oskadade originalkåpor är inte fel det heller.
Den kommer nog kunna stå sig nästan lika bra som en Polkaretta eller CBR900RR från 1992 i originalfärgerna. Fast bara nästan
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
i alla fall enl försäkringsbolagen :crash

Nä men oallvarligt, begreppet sporthoj verkar variera, letade efter kedja i dag och då visade sej en 400cc mycket väl kunna vara en sporthoj.

Vet inte om det här med kubikfixering är kanske något typiskt för Sverige?

För mej är t,ex en 250RS sporthoj även om de inte har samma effekt som en 1000cc :)

View attachment 454894

Min uppfattning är att man är betydligt mindre fixerad vid prestanda i andra länder. I Tyskland lär hojar som Yamaha SR400 o d vara storsäljare, och i Sydeuropa åker många omkring på skotrar och 50cc hojar. Gäller även bilar, i Sverige är det fullutrustade Volvo V90 med största motorn. Annars blir man lite nedlåtande behandlad.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min uppfattning är att man är betydligt mindre fixerad vid prestanda i andra länder. I Tyskland lär hojar som Yamaha SR400 o d vara storsäljare, och i Sydeuropa åker många omkring på skotrar och 50cc hojar. Gäller även bilar, i Sverige är det fullutrustade Volvo V90 med största motorn. Annars blir man lite nedlåtande behandlad.

I andra länder är det vanligare att motorcyklar är ens primära fordon. Vi har några veckor varje år då det är besvärligt att köra mc.
För mig är innehav av en stark och sportig hoj inget som ger ägaren högre status, men nånstans är en optimerad konstruktion mer intressant än en som är gjord för att gå i evigheter.

Slägga och spett kan användas till mycket, men knappast högstående tekniska produkter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top