Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, men...21.000kr för en ordinär 125a? Kanske kult att äga, men definitivt inte värd de pengarna i körglädje. Så mycket motorcykel är det inte. 10.000kr hade varit rimligt om den är fin.


10.000 är vad som begärs för ett vedbodsvrak.
Alltså något som startar och kanske går att besiktiga med lite möda, men som kommer kosta 50 papp eller mer att få till ett skick som liknar, liknar den i annonsen.

Jag vill inte ha den, men om det annonserades ut en så fin Honda XL 125 K0 eller K1 så skulle jag nog fan köpa
...för en sådan har jag haft.

Tro mig, 125an i annonsen är exceptionellt fin.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den är ju förvisso snygg och verkar seriöst byggd, men.... är den värd 3 st moderna Z900RS?

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/kawasaki_z900_1976__call_of_the_wild_/90286647
View attachment 454490



Mycket gjort med den. Adderar man ihop allt landar man nog på sådana pengar, kanske om man räknar med lite arbetstid också?

Men, skall man ha betalt för att förverkliga sin dröm?
Är det givet att min dröm är samma som någon annans dröm?
Skulle någon drömma om samma hoj, är han eller hon då redo att slanta upp sådana pengar för att någon annan förverkligat ens dröm?

Och, är det inte roligare att bygga själv?

Frågor, frågor...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
10.000 är vad som begärs för ett vedbodsvrak.
Alltså något som startar och kanske går att besiktiga med lite möda, men som kommer kosta 50 papp eller mer att få till ett skick som liknar, liknar den i annonsen.

Jag vill inte ha den, men om det annonserades ut en så fin Honda XL 125 K0 eller K1 så skulle jag nog fan köpa
...för en sådan har jag haft.

Tro mig, 125an i annonsen är exceptionellt fin.

Jag hade en sådan. Köpte min första hoj för 6900kr 1981. Ett år begagnad med 500 mil på mätaren. Jobbade som ett svin med att riva inredningen i hyreshus inför renovering. Skulle lätt betala begärt pris om den fanns i närheten...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag hade en sådan. Köpte min första hoj för 6900kr 1981. Ett år begagnad med 500 mil på mätaren. Jobbade som ett svin med att riva inredningen i hyreshus inför renovering. Skulle lätt betala begärt pris om den fanns i närheten...


Agera!

Du bor ju norr om stan. Stick imorgon innan regnet börjar, du är uppe på 2 timmar och ett frukoststopp.

Är du intresserad redan nu kommer du aldrig förlåta dig själv om den går dig ur händerna - och hamnar hos en "byggherre" som sätter sågen i den.

Tjöööööp!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mycket gjort med den. Adderar man ihop allt landar man nog på sådana pengar, kanske om man räknar med lite arbetstid också?

Men, skall man ha betalt för att förverkliga sin dröm?
Är det givet att min dröm är samma som någon annans dröm?
Skulle någon drömma om samma hoj, är han eller hon då redo att slanta upp sådana pengar för att någon annan förverkligat ens dröm?

Och, är det inte roligare att bygga själv?

Frågor, frågor...

Adderar man ihop allt ja, men finns originalprylarna kvar? Om inte så är min fråga varför den skulle vara mer värd än en originalhoj?

Men jag minns hur kompisen hade en z900 på affisch i sitt rum som man innan man ens räknade sin ålder tvåsiffrigt dregglade över utan att egentligen fatta mer än att den var snabb och snygg.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den är ju förvisso snygg och verkar seriöst byggd, men.... är den värd 3 st moderna Z900RS?

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/kawasaki_z900_1976__call_of_the_wild_/90286647
View attachment 454490

Någon annans drömhoj är inte min då.. Å framför allt inte köpt den för de priset.. Vet att de kostar skjortan å lite till att bygga en.. Skulle jag köpt den så hade hjulen blivit de första som byts ut mot ekerhjul...Sadeln hade byts ut, å ljuddämparen hade fått ett lägre läge, typ under svingen å inte upp i skyn som på hojen.. Färgsättningen är klart fin å de mesta andra.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Adderar man ihop allt ja, men finns originalprylarna kvar? Om inte så är min fråga varför den skulle vara mer värd än en originalhoj?

Men jag minns hur kompisen hade en z900 på affisch i sitt rum som man innan man ens räknade sin ålder tvåsiffrigt dregglade över utan att egentligen fatta mer än att den var snabb och snygg.

Nej, jag säger inte att hojen är värd det som det begärs för den, eller ens värdet av delar och tid nedlagda på den.
Jag bara förklarar hur prislappen hamnade på hojen.

Den står som -76 och det var väl sista årsmodellen av 900? Sedan tog den avkönade tusenkubikaren över - och den vart inte intressant förrän NASA-modellen med likkistetanken tog över.

Att vara sista årsmodellen av en lyckad modell är också något som lyfter värdet på originalare, samtidigt som den som sätter kapen i just en sådan historisk modell får ändå fler :va efter sig.

Men tanken var snygg. Bensintanken, alltså...
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Den är ju förvisso snygg och verkar seriöst byggd, men.... är den värd 3 st moderna Z900RS?

Nej för helvete, håller med! Väldigt fin men inte är den värd 300 lök! Stör mig också lite på det kvasiengelska språket i annonsen
” Frame
- Welding strengthening
- Shorten back tail 40 mm”
osv. Får intrycket av att den som skrivit annonsen inte har engelska som förstaspråk. Varför skriver man inte på svenska? Verkar det som om byggherren är proffsigare om det står på engelska?
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
https://www.blocket.se/vi/91283701.htm

05a048f0d74426483fff69b7b15f5352.jpg

Den var ju lite cool faktiskt
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top