Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om du får lösa lånet på bumsen så blir det 56637, om inte så är det som du skriver 78183. Kan du lösa lånet är hojen hyfsat billig faktiskt.

Det förutsätter att krediten inte är bunden på en viss tid. I så fall kan det bli tal om straffränta eller liknande om du vill lösa den i förtid.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
När det handlar om fordon med kreditskuld så gäller det att kolla upp samtliga villkor innan man gör affär. Eller helst avstå. Jag har själv råkat ut för en tjomme som trodde han skulle kunna dölja en underlig kreditskuld på en gammal snöskoter, köpt helt och hållet på kredit trots ett värde under trettio tusen. Vid en närmare granskning av tjommen hade han skatteskulder i miljonklassen...
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
När det handlar om fordon med kreditskuld så gäller det att kolla upp samtliga villkor innan man gör affär. Eller helst avstå. Jag har själv råkat ut för en tjomme som trodde han skulle kunna dölja en underlig kreditskuld på en gammal snöskoter, köpt helt och hållet på kredit trots ett värde under trettio tusen. Vid en närmare granskning av tjommen hade han skatteskulder i miljonklassen...

Sån information går bara att få fram genom betaltjänster?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror att det enda sättet att vara säker på att ett fordon är skuldfritt är att kontrollera med alla finansbolag som finns på marknaden. Kreditspärren i registret funkar inte till 100%. Med andra ord är det inte möjligt att bli helt säker.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När det handlar om fordon med kreditskuld så gäller det att kolla upp samtliga villkor innan man gör affär. Eller helst avstå. Jag har själv råkat ut för en tjomme som trodde han skulle kunna dölja en underlig kreditskuld på en gammal snöskoter, köpt helt och hållet på kredit trots ett värde under trettio tusen. Vid en närmare granskning av tjommen hade han skatteskulder i miljonklassen...


En tjomme, alltså? Så långt norrut?

De va la ente så javvla bra de, elleh?
Skicka ner han igen, så får Osborn tala vett med han.
Det är en sak om dom försöker trixa här hemma där vi kan tas med dom, men dom skall då fan inte fara land och rike kring som nåra javvla boråsare och försöka lura fôlk.
Skicka ner han bara! :fyllisar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att det enda sättet att vara säker på att ett fordon är skuldfritt är att kontrollera med alla finansbolag som finns på marknaden. Kreditspärren i registret funkar inte till 100%. Med andra ord är det inte möjligt att bli helt säker.

Nej. Alla skulder kopplade till fordonet skall finnas registrerade på fordonet hos transportstyrelsen.
Kollar man där så ska man kunna känna sig hyfsat säker.
Dock är det ju så att vissa skulder inte uppdateras på en gång. Exempelvis obetalda trängselskatter och annat tar ett tag innan det syns i fordonsregistret. Även obetalda felparkeringsavgifter kan ta ett tag innan det syns och även dom följer ju med fordonet.

Så 100% säker kan man aldrig vara.
Men det som kan ligga på fordonet som inte står i transportstyrelsens register är det som följer fordonet och därmed är det som är risken att det finns saker som ännu inte dykt upp där. Det borde i merparten av fallen vara småpengar men det är trots allt en anledning att fundera över hur pålitlig säljaren verkar vara.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hur fungerar egentligen reglerna som möjliggör 341 kW i en hoj?
https://www.blocket.se/vi/90640293.htm
Svedea ville bara acceptera trafikförsäkring.
Min första hoj var reggad som amatörbygge och jag vill minnas att det fanns ett bolag som hade enhetspris på dessa oavsett vad den var byggd på eller vem som ägde den. Kan ha varit bilsport mc men jag är osäker. Det var ganska fördelaltigt som 20-åring i alla fall.
Detta var över 10år sedan i och för sig...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nej. Alla skulder kopplade till fordonet skall finnas registrerade på fordonet hos transportstyrelsen.
Kollar man där så ska man kunna känna sig hyfsat säker.
Dock är det ju så att vissa skulder inte uppdateras på en gång. Exempelvis obetalda trängselskatter och annat tar ett tag innan det syns i fordonsregistret. Även obetalda felparkeringsavgifter kan ta ett tag innan det syns och även dom följer ju med fordonet.

Så 100% säker kan man aldrig vara.
Men det som kan ligga på fordonet som inte står i transportstyrelsens register är det som följer fordonet och därmed är det som är risken att det finns saker som ännu inte dykt upp där. Det borde i merparten av fallen vara småpengar men det är trots allt en anledning att fundera över hur pålitlig säljaren verkar vara.

Då är det justerat sen jag grävde i det, men på fordon som nyligen bytt ägare ska man alltså fortfarande vara extra försiktig.
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Man kan ju alltid ringa transportstyrelsen och fråga om skulder om man är orolig. De har ju mer info än vad som visas på hemsidan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sån information går bara att få fram genom betaltjänster?

I det här fallet behövdes varken betaltjänster eller kontakter inom militär underrättelsetjänst.

Jag blev misstänksam när han slirade med registreringsnummer och inte heller hade registreringsbeviset tillgängligt då jag åkte förbi och tittade på fordonet. Ännu mer misstänksam då han inte ville ha banköverföring eller Swish men gärna kontanter och dessutom insisterade att han skulle vara bussig och köra hem fordonet åt mig på en gång bara vi gjorde affär så fort som möjligt...

Förr eller senare blev han ju tvungen att visa regnummer och regbevis och då stod det ju klart och tydligt - "kreditköp med förbehåll om återtaganderätt". En snabb koll med en kontakt hos en de vanligaste långivarna indikerade att fordonet var snudd på maxbelånat trots ett lågt värde och att det inte heller hade betalats av särskilt mycket på den skulden...

Jag tror faktiskt inte att det går att göra ägarbyte om regbeviset har just den texten, men vid det laget hade man ju ändå tappat förtroende såväl som intresse. Kollade sedan upp säljaren genom diverse andra kontakter och då visade sig det att han "glömt" betala skatt för runt miljonen...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Honda cb600 hornet https://www.blocket.se/vi/91090487.htm

View attachment 454412

Jag kommer aldrig att förstå detta. Är det nån som till slut köper alla dessa ombyggda, stylade hojar? Varför lägga ned tid och pengar på att göra om hojen till nåt som kräver lite speciell smak av köparen? Är det roligare att bygga om än att köra..?



Men just det ombygget har ju lite poesi i det faktumet att avgaspipan blev ett slags getinggadd som sticker ut från bakkroppen.
Han skulle strajpat hojen svartgul och satt fast några framåtriktade antenner på styret, så kunde han brummat runt på stan som en ilsken geting. :3freak
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top