Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag köpte ju en sån där med trasig framtopp. Efter timmar av googling så insåg jag att världens alla GT650 står med trasig främre topp och inga delar finns, för den är FAN inte värd nya delar.

Tre dagar senare insåg jag hur äcklig den är och sålde den. Mindre än en vecka senare var den på blocket, lagad.

Nån satt på delar iaf hehe

Knappast med nya delar.

För 1-2 år sedan sålde jag prylar till en kund som spanade in några skrotade crosshojar jag hade stående. När jag förklarat att dom allihop hade kamaxlar som skurit i toppen berättade han glatt om hur han på sin RMZ450 med morakniven karvat lagerläget "fint", slipat till kamaxeln och sedan sålt hojen till någon annan stackare...

Förra våren fick jag in en RMZ450(samma?) för felsökning, kunden hade köpt den trasig, sedan kostat på den många tusentals kronor, kolvar, ventiler etc och monterat ihop den men sen gick den knappt starta och gick dåligt.

Visade sig att kamaxeln var skuren så jag erbjöd att köpa den av honom men han valde att hämta hojen, trasig och ytterligare lite fattigare. Han skulle minsann köpa ny topp från någon bra kompis i Polen som hade allt möjligt nytt och billigt.

Några veckor senare var hojen till salu på blocket med en lång lista av alla de prylar som var nya. Men inte ett ord om toppen...

Utöver det moraliska i att lura på folk så är det ju sånt här som tar död på möjligheten till nytillväxt inom motorsporten.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En kompis hade en Maico 250(?) när vi var i 16-årsåldern. Den hade den trevliga egenskapen att gasen hängde sig med jämna mellanrum vilket gjorde livet onödigt spännande många gånger.

Not a flaw, it's a feature - med tanke på att det mest bara var totala vildhjärnor som köpte Maico på den tiden.

"Vad sade du - hänger sig gasen...? Det tänkte jag faktiskt inte på".
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Här är en icke komplett hoj som funkar pga att den var körd för 15 år sedan.. finns det ens delar till denna att få tag på idag:va

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Swm rs125gs https://www.blocket.se/vi/89725602.htm

Bara 25.000kr för en gammal 125:a som kanske funkar och är nästan komplett, det är ju bara att slå till. Knappast vägreggad heller, men vad gör det?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Här är en icke komplett hoj som funkar pga att den var körd för 15 år sedan.. finns det ens delar till denna att få tag på idag:va

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Swm rs125gs https://www.blocket.se/vi/89725602.htm

Bara 25.000kr för en gammal 125:a som kanske funkar och är nästan komplett, det är ju bara att slå till. Knappast vägreggad heller, men vad gör det?

Samma begärda pris som för 490 Maicon.
Få se nu - vilken skulle jag helst ha...? :7peta
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Samma begärda pris som för 490 Maicon.
Få se nu - vilken skulle jag helst ha...? :7peta

Precis. Nu verkar ju Maicon vara såld, så tydligen finns det folk som suktar efter dessa och har plånbok nog att inte bry sig. Och Maico har i alla fall nån sorts kultstatus, men SWM..?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Precis. Nu verkar ju Maicon vara såld, så tydligen finns det folk som suktar efter dessa och har plånbok nog att inte bry sig. Och Maico har i alla fall nån sorts kultstatus, men SWM..?

Dom testade en maico 490 mot ktm 450 för ett par år sedan och att inte ktm,n var bättre/ snabbare än att det skiljde typ 1sekund per varv oavsett förare när maicon är typ 25år äldre.. maico är bra skit..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
125 an var ju ett ganska roligt objekt med en nolla mindre

Nix, båda låg uppe för 25 papp.
Maicon är såld, och det är inte att undra på.
Det priset var väldigt vettigt, och lätt att få igen utlagda pengar, eller mer ändå, om man behöver sälja. Där man ligger i sin gipsvagga...

SWMen...? Not so much. Den behöver nog ner till Italien för att ens gå för i närheten av det begärda priset. Synd bara att Italien står still på obestämd tid...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Jag kan zpy i tanken gratis:zpy

Eeehhh....
:va
Eeehhhhhhh......
:3freak
Öööhhhh....
WTF...



Det man en gång sett kan inte göras osett...


Men, på något sätt visar denna skändade MT5a på kraften i den pågående byggboomen.
Folk snickrar som aldrig förr hemma i garagen. Av skaparglädje, eller bara av snöd vinning - eftersom man tror sig ha hittat ett sätt att öka värdet på sitt skrot.

Bobberepoken ligger liksom kant-i-kant med cafétrenden, men jag upplevde aldrig den som lika stark. Den drabbade dessutom i högre grad bara grundtrista hojar som ytterst få saknade.

Perioden med fighterbyggen drevs mest av fommar som A: inte hade råd att försäkra sitt fordon, och sedan B: inte hade råd att reparera det på egen budget. "Att fajta" en sporthoj blev den ultimata WT-självdeklarationen - en slags manlig svanktatuering, som dock gick att skiljas från.
Tyvärr ofta genom en stöldanmälan...

Nej, vi måste tillbaka till det tidiga 70-talet och choppereran, när precis aalllltt skulle ges en långgaffel och ett bildäck bak.

K74FQwS.jpg


Det var den förra stora slakten av hojar som hade varit åtråvärda idag - givet att dom fått vara ifred.


Oh well.

Innan vi garvar oss harmynta över killen som fick feeling på en moped, så ber jag er notera 3 saker som höjer killen skyhögt över 95% av de pinsamma caféracers vi sett här inne tidigare:

1. Han är klar med sitt bygge.
Det är inget projekt, inget avstannat bygge, inte levererat i kartonger och pappkassar, inga "enkla grejer som återstår"

2. Presentationen.
Annonstexten är klar och redig, uppspaltad i sektioner. Det som säljaren upplever som negativa punkter med objektet finns upptaget.
Det är rent och prydligt i bilden, och det har investerats i en backdrop som sätter fokus på det som skall säljas.
Jämför det med somligt annat vi sett under åren, där säljarens hela alfabet gått att skönja i både bild och text...

3. Däckval
Killen har lagt på nya däck med ett mönster han förstår sig på. :fakta
Detta ger honom en plats bland den svenska byggeliten, och inför sitt nästa bygge är han fri att ta ett namn för sin verksamhet som slutar på "-werks" och börja döpa sina projekt till spännande namn.

Atta boy!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top