Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror vi börjar förstå att det är ett lite känsligt ämne för dig, att felaktigt kalla något för café. :hihi


Känsligt, sade Bull.

Asså, jag framstår som världens grinigaste gubbe, men det är bara halvfel.
Jag ser - som i ett av klippen ovan, att somliga vill göra detta till en fukking generationsfråga.

Jag har inget emot de som är yngre än mig. Det är dom som skall betala min pension, så jag gillar dem skarpt.
Har heller inget emot ombyggda motorcyklar.
Det är DUMHET jag föraktar. Dumhet, och historielöshet.

Så, när en ung, DUM människa ger sig till att såga sönder en alldeles utmärkt fungerande hoj - då blir jag orolig.

Inte för att dom är yngre än mig, utan för att dom verkar dumma.
Och egentligen inte ens för motorcykelns skull, utan fokus ligger just på att dom är DUMMA.

Hur skall dom kunna jobba in till min pension om dom inte vet vad det är hoj dom bygger på?
Eller ens vilken stil dom vill efterapskapa?


Keyword: Dumhet.


För 10 år sedan kunde vi bygga alldeles utmärkta caféracers!

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176771-Caféracer-på-cb500four&highlight=virago
(Scrolla gärna fram till hur man börjar kröka rör till bakändan i slutet av bygget, när man vet mer var det hamnat...)


Nu? Jag ser bara skit. Nästan bara skit.

Låt oss kolla lite på XS 500, som råkade ligga uppe för någon sida sedan.
Den lär ha stått stilla i decennier, så både Aladdin Sane-blixten och den bisarra King & Queen-schäslongen får anses vara preskriberad.

Jag ger mig fan på att den hojen hamnar i händerna på någon som skall bygga om den.

Många har försökt, men...


Xec0hHO.jpg


...det är inte lätt. Hojen har så exceptionellt egna linjer att det inte går att maskera.
Allt man gör med den kommer att se ut som en stympad XS 500.
Hojen var unik i sin dåtida design - ingen annan Yamaha hade några liknande drag.

Även motorn var unik. Det var - vill jag minnas, Yamahas första motor med 4-ventilsteknik, och den hade potential att vrida ur sig massor av hästar. Dock fegade Yamaha och lade effektuttaget under 50 häst.
Troligen var det arvet efter TX 500 som spökade...

Nå, XS 500 har INGA syskon, kusiner eller ens avlägsna släktingar. Den är en återvändsgränd i evolutionen.

Så man skall spara alla i originalskick...?
Hell no!
Men, den är som sagt svår att bygga vidare på.
Bilden på originalaren ovan är taget från den snygga sidan. På andra sidan har man designat kedjeskyddet så det skall ansluta till bakskärmens utseende. "Ansluta" blir understryka.
Trist, när det absolut inte behövdes mer av den varan...

Man kan istället skala av och försöka accentuera den kantiga quirkyheten hos originalet...

JerMYjh.jpg


...och det blir väl kanske lite kul ändå.

Eller, man går full monty och bygger en...


w6FGVFM.jpg


649Uf6I.jpg


https://www.pipeburn.com/home/2018/04/23/yamaha-xs500-scrambler-france.html


Scrambler! :yoparty


Så himla rätt tänkt!

Jag älskar linjerna och helheten, avgudar skärmarna, bakljus/nummerskyltsarrangemanget, dyrkar ekerhjulen, trumbromsarna och hållaren för UK-skattekvittot.
Hojen är så snyggt ihopkommen att jag kan se förbi det som ser ut som en illa tillpassad hasplåt och bromsarmen som hänger ner i gatan. Framlyset hade jag löst på annat sätt, men hojen är lika rätt som när Rundik gick bärsärkagång på en 535 Virago:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259779-Virago535-Husky-Sant


Jag är inte bara en sur gubbe, jag har krav också!

via Imgflip Meme Generator
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag har fått lära mig att motorcyklar med krom och bakåtlutad förare är haschraketer. Är det inte korrekt?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kamma oss är lysande! :tummenupp
Jag tycker det är fånigt att modärn svenska blivit att prata amerikansk engelska med svenskt uttal... :(
View attachment 450819
https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/custom

Men översättningen till gammaldags svenska blir också fel, för det går ju att beställa en kataloghoj. Men nu översätter vi inte längre men använder heller inte originalbetydelsen. Fast det är väl det som menas att språket utvecklas? :va
Det här är naturligtvis inte bevisgrundat utan evidensbaserat! :D
För min del som simultantolkare så blir det glidare.
Kromsläde går också bra men kan uppfattas negativt om man säger så i närheten av någon som åker dylikt fordon! :hihi

Vad gäller "Café Racers" så verkar det som Hipsters tittat på "fakta" liknande nedan!
Hipsters är modärna och tänker utanför lådan, ja de verkar inte ens intresserade av vad lådan innehåller!
Det är nog bara att suga i sig att söndersågade motorcyklar kallas "Café Racers" av Hipsters!

OBS! Innehåller obehagliga bilder på söndersågade motorcyklar. Känsliga tittare varnas!

https://www.youtube.com/watch?v=Pv71934Aj44

En av kommentarerna sammanfattar ganska bra vad det handlar om! :tummenupp
Fast gubben är 68 och kan historia! :fakta


The whole "Cafe Racer" thing has me baffled. Seems to me it's some Hipster thing. I'm old enough to remember "Cafe" racers from the 50's and 60's. Cafe racer will always be (to me, anyway) Norton Manx, a Dunstall my Triumph Daytona and even a couple of Yamaha RD's, Ducati singles, etc. These folks are more poseurs than riders and seemingly love to cut up some decent bikes, mostly just for a "look" rather than function. I've seen some with ridiculous home brewed pipes too. We built a "Cafe Racer" primarily for performance and anything that wasn't useful or fully functional got left off. 68 years old and still riding and racing. I see more of these things parked than I pass on the freeways or in the twisties. I am, so far, able to blow by them on a canyon road even while riding an 800+ pound HD Road King. And that's sad. Whoever carved up that Beemer on the opener should be beaten. JMO.


Vi kan väl varna för talsyntes också.

Jag har börjat titta igenom den tidigare, men krääääktes på syntetrösten.
Nu kämpande jag mig igenom den, men - kommentaren du plockade upp är det som sammanfattar det hela bäst.

Det är fan bara yta alltihop! Kolla på scenen runt 4:25 när han plockar upp tjejen.
LYSSNA på hur illa den går! Äh-tuff-tuffe-tuff-tuff-tuff-tuff så jävla osynkad, och tar en evighet att komma ner i varv. Sportigt? Jag skulle skämmas så mycket att jag inte skulle visa mig ute på en hoj som gick på det viset - än mindre låta någon spela in det. Här passerar det förbi utan kommentar eller något.


En jävla skam är vad det är!



Ca 3 minuter in kommer ett svep med felmonterade framdäck som anses vara "an excellent solution" på - jag vet inte vad. :zpy


Vilka sopor!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Här kan vi ju som land gå och kamma oss tycker jag, där vi unisont kallar alla kromslädar för ”custom”... Vad är custom med en kataloghoj från HD eller Kawasaki? Jag har dock inget bättre förslag. Glidare? Fånigt. Cruiser? Gay. Beats me, men ”custom” är jättefel.

Jag är något av en språkpolis själv och är helt överens om att det är en väldigt missvisande benämning av typen. Vi kanske bara ska kalla dem alla för ”HD” ändå? :)

Sidonotering:
Jag har en cykel med customram svetsad och byggd av stålrör med unika mått och geometri. Men varje gång jag nämner det för någon som frågar så får jag en dålig smak i munnen när jag säger ordet ”custom”. Det är så pass förankrat i krom, positionsljus och fransar i mitt huvud att det känns fel att använda samma ord för min väldigt nedskalade mtb.

Känsligt, sade Bull.

Asså, jag framstår som världens grinigaste gubbe, men det är bara halvfel.
Jag ser - som i ett av klippen ovan, att somliga vill göra detta till en fukking generationsfråga.

Jag har inget emot de som är yngre än mig. Det är dom som skall betala min pension, så jag gillar dem skarpt.
Har heller inget emot ombyggda motorcyklar.
Det är DUMHET jag föraktar. Dumhet, och historielöshet.

Du och jag är faktiskt mer överens än det kan framstå. Jag inser bara att det är lönlöst att försöka bekämpa dumheten, men jag beundrar dig och alla som ändå försöker.


Själv skulle jag aldrig kalla min sönderhackade Kwack för ”Café” och det har faktiskt hänt att jag rättat folk mer än en gång när de frågat om det ”är en caféracer”. Jag har dock framdäcket monterat åt rätt håll, även om vissa försökt påpeka motsatsen. :hej
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag har fått lära mig att motorcyklar med krom och bakåtlutad förare är haschraketer. Är det inte korrekt?

jag brukar iof kalla dem haschtraktor å tycker väl det stämmer rätt bra med hur fort dem brukar röra sig :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Här kan vi ju som land gå och kamma oss tycker jag, där vi unisont kallar alla kromslädar för ”custom”... Vad är custom med en kataloghoj från HD eller Kawasaki? Jag har dock inget bättre förslag. Glidare? Fånigt. Cruiser? Gay. Beats me, men ”custom” är jättefel.

Det är väl väl vedertaget att det heter gynekologstol? :va
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.




Timmy, en ikon bland Y-namn

Motorn går bra när den är varm så en liten förgasar inställning vore inte fel.

Så att hojen går lika illa på alla varv...?

Senast besiktigad 2012, tre ägare sista året, senaste ägarbyte för en månad sedan, växlar som ramlar i och ur - känns som något att investera i.
Inte.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Här kan vi ju som land gå och kamma oss tycker jag, där vi unisont kallar alla kromslädar för ”custom”... Vad är custom med en kataloghoj från HD eller Kawasaki? Jag har dock inget bättre förslag. Glidare? Fånigt. Cruiser? Gay. Beats me, men ”custom” är jättefel.

Custom för mig är ombyggd då... Inte specifikt då...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Custom som i customized, modified to suit a particular individual or task.
Det är sedan gammalt. Sedan jag körde moppe. Minst!
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolla, cafe-styret. Klassiskt va?
Kan nån kan Kawa.

6e4a305459a132203e7706bd56da7359.jpg


En osåld från 2018!
"Boka din nya Vulcan 2018 redan nu! Kawasaki Vulcan S har sedan introduktionen varit en otroligt populär hoj! Med sin parallelltwinmotor, unika ram, fjädring och design skiljer den sig från mängden. Den har ett snyggt och modernt uttryck i det annars traditionella cruisingsegmentet."



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla, cafe-styret. Klassiskt va?
Kan nån kan Kawa.

6e4a305459a132203e7706bd56da7359.jpg


En osåld från 2018!
"Boka din nya Vulcan 2018 redan nu! Kawasaki Vulcan S har sedan introduktionen varit en otroligt populär hoj! Med sin parallelltwinmotor, unika ram, fjädring och design skiljer den sig från mängden. Den har ett snyggt och modernt uttryck i det annars traditionella cruisingsegmentet."



Skickat från min iPad med Tapatalk
Coolt, de fick med "unik" och "cafe". :brynad
Finns det en blocketmall för mc-annonser?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top