Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Tråkigt med lacksläppet på framskärmen. Skaplig sadel i alla fall.

27dd27e47670fd904391d076b36d4920.jpg

484792ba75ab4b89753056243b3b2b61.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk

Komfortsadel grand lux.. -King and Queen .. ?? Najs toppbox också :tummenupp Lite glädje för dyra pengar :banana
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Aj aj aj! Ett av de jävligaste amatörförsök jag sett att bygga en ”cool” hoj. Lägg speciellt märke till det förhudsveckade sadelöverdraget och skärmförlängaren fram.

https://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS_500_E_cafe_racer_87264444.htm?ca=11&w=3

Tips till byggherren:


Kan nämligen inte köra denna pga armskada så får köpa en annan motorcykel därför är inte intresserad av byte där styret är bytt alltså endast orginalstyre.

Är du säker på att det är just styret som "tvingar" dig att sälja denna... ...caféracer...?

För annars räcker det nog med att vända på det styret du redan har på.


Vad i herrans namn får folk att tro att detta skulle vara en caféracer?

Var hämtar dom sin inspiration?
Har dom någonågonågonsin ens sett en caféracer?

Hur kunde det bli så här...?
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Caféracer är det väl inte. Men linjerna är faktiskt rätt snygga, tank-sadel känns lite retro. Yamaha SR400 kanske?


Jag tror vi ser en bratbike här, men nummerplåtsovalerna ger en touch av scrambler, eller kanske snarare tracker.
En brattrack, kanske...?


Kan hålla med, den ser inte alls oäven ut - på den enda bilden.
Men, varför kalla det för en caféracer?
Säg en feature på hojen som är "café"...?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror vi ser en bratbike här, men nummerplåtsovalerna ger en touch av scrambler, eller kanske snarare tracker.
En brattrack, kanske...?


Kan hålla med, den ser inte alls oäven ut - på den enda bilden.
Men, varför kalla det för en caféracer?
Säg en feature på hojen som är "café"...?

Ibland parkeras den utanför ett? :va
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Utanför ett café ..?

Kanske det, men det är isf ett sunkcafé där det serveras pulverkaffe och spraygrädde till äpplepajen - som i sin tur består av Eldorado äpplemos och Mariekex.

Kaka söker maka, helt enkelt.

Jag skulle snarare tro att det är ekologiska äpplen i en glutenfri paj med sojagrädde och chiafrön. Och så en dubbelIPA till det såklart.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag skulle snarare tro att det är ekologiska äpplen i en glutenfri paj med sojagrädde och chiafrön. Och så en dubbelIPA till det såklart.

Sant, och till det mandelmjölk - som istället för att hålla svenska landskap öppna, totalt ödelägger grundvattnet i Kalifornien. Mycket bättre!

Ursäkta raljerandet. Hojen är verkligen lite småfräck. Det är bara inte någon caféracer.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Sant, och till det mandelmjölk - som istället för att hålla svenska landskap öppna, totalt ödelägger grundvattnet i Kalifornien. Mycket bättre!

Ursäkta raljerandet. Hojen är verkligen lite småfräck. Det är bara inte någon caféracer.

Jag tror vi börjar förstå att det är ett lite känsligt ämne för dig, att felaktigt kalla något för café. :hihi
Själv tycker jag bara det är lite gulligt. Ungefär som när folk kallar alla customhojar från valfri tillverkare för ”en HD” eller alla sporthojar för ”R1”.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Aj aj aj! Ett av de jävligaste amatörförsök jag sett att bygga en ”cool” hoj. Lägg speciellt märke till det förhudsveckade sadelöverdraget och skärmförlängaren fram.

https://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS_500_E_cafe_racer_87264444.htm?ca=11&w=3

Vad i h-vete...? Det där måste ju vara något slags världsrekord i misslyckat och smaklöst bygge...?

"Ombyggd men inte ännu besiktad" låter ju som ett riktigt bra försäljningsargument...

Mitt förslag till Trafikverk, SFRO och de besiktningsorgan som bestämmer regelverket kring ombyggda och amatörbyggda fordon är att införa ett teoriprov för fordonets ägare. Ett teoriprov som innefattar väsentliga delar ur motorcykelns historia och som dessutom kräver att man grundligt redogör för de olika byggstilarna (cafe, brat, bobber, trackster, med mera) och framförallt vad man avser med sitt eget bygge.

Den som inte spikar detta teoriprov får inte heller besikta sitt fordon.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Aj aj aj! Ett av de jävligaste amatörförsök jag sett att bygga en ”cool” hoj. Lägg speciellt märke till det förhudsveckade sadelöverdraget och skärmförlängaren fram.

https://www.blocket.se/halland/Suzuki_GS_500_E_cafe_racer_87264444.htm?ca=11&w=3

Vad i h-vete...? Det där måste ju vara något slags världsrekord i misslyckat och smaklöst bygge...?

"Ombyggd men inte ännu besiktad" låter ju som ett riktigt bra försäljningsargument...

Mitt förslag till Trafikverk, SFRO och de besiktningsorgan som bestämmer regelverket kring ombyggda och amatörbyggda fordon är att införa ett teoriprov för fordonets ägare. Ett teoriprov som innefattar väsentliga delar ur motorcykelns historia och som dessutom kräver att man grundligt redogör för de olika byggstilarna (cafe, brat, bobber, trackster, med mera) och framförallt vad man avser med sitt eget bygge.

Den som inte spikar detta teoriprov får inte heller besikta sitt fordon.

Byggstilen är väl Hipster av en, just det, Hipster. :tungan

Och dessa blir KreNgTa av era åsikter så till den milda grad att de lägger upp det på tuben. :hihi

https://www.youtube.com/watch?v=w14dMBu8AVE











F.ö. tycker jag sadeln är för lång på denna Hipster... :tungan
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag tror vi börjar förstå att det är ett lite känsligt ämne för dig, att felaktigt kalla något för café. :hihi
Själv tycker jag bara det är lite gulligt. Ungefär som när folk kallar alla customhojar från valfri tillverkare för ”en HD” eller alla sporthojar för ”R1”.

Här kan vi ju som land gå och kamma oss tycker jag, där vi unisont kallar alla kromslädar för ”custom”... Vad är custom med en kataloghoj från HD eller Kawasaki? Jag har dock inget bättre förslag. Glidare? Fånigt. Cruiser? Gay. Beats me, men ”custom” är jättefel.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Här kan vi ju som land gå och kamma oss tycker jag, där vi unisont kallar alla kromslädar för ”custom”... Vad är custom med en kataloghoj från HD eller Kawasaki? Jag har dock inget bättre förslag. Glidare? Fånigt. Cruiser? Gay. Beats me, men ”custom” är jättefel.

Kamma oss är lysande! :tummenupp
Jag tycker det är fånigt att modärn svenska blivit att prata amerikansk engelska med svenskt uttal... :(
Custom.PNG
https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/custom

Men översättningen till gammaldags svenska blir också fel, för det går ju att beställa en kataloghoj. Men nu översätter vi inte längre men använder heller inte originalbetydelsen. Fast det är väl det som menas att språket utvecklas? :va
Det här är naturligtvis inte bevisgrundat utan evidensbaserat! :D
För min del som simultantolkare så blir det glidare.
Kromsläde går också bra men kan uppfattas negativt om man säger så i närheten av någon som åker dylikt fordon! :hihi

Vad gäller "Café Racers" så verkar det som Hipsters tittat på "fakta" liknande nedan!
Hipsters är modärna och tänker utanför lådan, ja de verkar inte ens intresserade av vad lådan innehåller!
Det är nog bara att suga i sig att söndersågade motorcyklar kallas "Café Racers" av Hipsters!

OBS! Innehåller obehagliga bilder på söndersågade motorcyklar. Känsliga tittare varnas!

https://www.youtube.com/watch?v=Pv71934Aj44

En av kommentarerna sammanfattar ganska bra vad det handlar om! :tummenupp
Fast gubben är 68 och kan historia! :fakta


The whole "Cafe Racer" thing has me baffled. Seems to me it's some Hipster thing. I'm old enough to remember "Cafe" racers from the 50's and 60's. Cafe racer will always be (to me, anyway) Norton Manx, a Dunstall my Triumph Daytona and even a couple of Yamaha RD's, Ducati singles, etc. These folks are more poseurs than riders and seemingly love to cut up some decent bikes, mostly just for a "look" rather than function. I've seen some with ridiculous home brewed pipes too. We built a "Cafe Racer" primarily for performance and anything that wasn't useful or fully functional got left off. 68 years old and still riding and racing. I see more of these things parked than I pass on the freeways or in the twisties. I am, so far, able to blow by them on a canyon road even while riding an 800+ pound HD Road King. And that's sad. Whoever carved up that Beemer on the opener should be beaten. JMO.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top