Dagens Blocket! (mc-relaterat)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

PussOchKram

Medlem
Gick med
18 Jul 2019
Ort
Bjuv
Hoj
.
Nån som har en teori om det här:

https://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_R6_laga_mil_87422493.htm?ca=23&w=1#vi-carousel

Besiktningsinfo om hojen:
https://www.car.info/en-se/license-plate/S/WUM412

Hojen verkar ha gått normalt fram till 2014-05-22 då besiktning gav 10.750 km. Men 2014-06-23 är det en ny besiktning och då har den gått 17.430 km.

Alltså på 32 dagar har den körts 6680km. Dvs nästan 21 mil om dagen 32 dagar i sträck. På en R6. Är det rimligt? Eller är det något som händer här som jag inte förstår?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nån som har en teori om det här:

https://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_R6_laga_mil_87422493.htm?ca=23&w=1#vi-carousel

Besiktningsinfo om hojen:
https://www.car.info/en-se/license-plate/S/WUM412

Hojen verkar ha gått normalt fram till 2014-05-22 då besiktning gav 10.750 km. Men 2014-06-23 är det en ny besiktning och då har den gått 17.430 km.

Alltså på 32 dagar har den körts 6680km. Dvs nästan 21 mil om dagen 32 dagar i sträck. På en R6. Är det rimligt? Eller är det något som händer här som jag inte förstår?
Car.info missar ibland lite information när det gäller hojar. De är bättre på bilar.
WUM.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack. Vilken app/site är den infon ifrån?

Så för att summera:
2012-04-30 -> 16.246 km
2014-05-22 -> 10.750 km
2014-06-23 -> 17.428 km

Har han backat mätaren?

Jag gissar att 10750 ska vara 16750. 6 slarvigt skriven blev 0 ? Lätt tryckfel, synfel, halkat på tangenterna, skrivit oläsligt ? ?
Och vad som hände 2014-05-22 var att den blev så mycket underkänd att det gjordes en ombesiktning 2014-06-23.

Tex saknade reflex.
Har själv saknat reflex. Besiktigaren: Den saknar reflex men nu tar jag en liten tur med den och du kan köpa reflex i bensinstationen (som låg bredvid) och sätta på den när jag kommer tillbaka.
Så jag inhandlade reflex och kontaktlim och satte reflexen till vänster på regskylten när hen kom tillbaka och OK.
Anm.: Det är formellt inte rätt med reflexen på regskylten.
Reflexen ska sitta utanför regskylten. :7peta
Så nu sitter reflexen på en plåt under regskylten.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja. Den som äger ett försäkringspliktigt fordon har skyldighet att ha det minst trafikförsäkrat. I annat fall träder TFF in och då kostar det kulor för ägaren.
Det går inte att ha två trafikförsäkringar på ett fordon. Därav kan du faktiskt inte tekna försäkring på annans fordon. Speciellt inte som en fordonsförsäkring skall tecknas av den huvudsaklige brukaren som det så fint heter.

Dvs vid prodkörning så är det ägarens försäkring som gäller.

Det är inga problem tekna försäkring på annans fordon.

Efter provkörning av Busan blev nästa steg för mig att jag i säljarens kök på säljarens bärbara teknade försäkring för den. Nästa steg att jag på samma dator förde över pengarna från mitt ICA bankkonto till Säljarens SHB konto.
Och sedan tog säljaren och bytte ägare till mig på säljarens mobil.

Ett annat exempel. Säljaren har hojen avställd och oförsäkrad.
Köparen teknar trafikförsäkring (om nått händer under provturen ska hojen vara försäkrad).
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tack. Vilken app/site är den infon ifrån?
.....
Har han backat mätaren?
Carfax

Troligtvis inte backad. Känns dumt att göra det så lite och med så kort intervall. Backar man bort 6000 mil och det håller sig på den nya siffran så är det en annan sak.

Jag gissar att 10750 ska vara 16750. 6 slarvigt skriven blev 0 ? Lätt tryckfel, synfel, halkat på tangenterna, skrivit oläsligt ? ?
Mycket möjligt.
Har haft en jobbarkompis som råkat ut för det på sin bil. Fick mätaren "backad" med typ 8000 mil. Såg det någon timme senare. Åkte tillbaka och fick ett nytt protokoll.
Så nu är hans bil mätarfifflad och svårsåld :huvet
Man tycker ju dock att besiktningsföretagen skulle kunna rätta till sådant utan att den felaktiga mätarställningen skickas vidare.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är inga problem tekna försäkring på annans fordon.

Efter provkörning av Busan blev nästa steg för mig att jag i säljarens kök på säljarens bärbara teknade försäkring för den. Nästa steg att jag på samma dator förde över pengarna från mitt ICA bankkonto till Säljarens SHB konto.
Och sedan tog säljaren och bytte ägare till mig på säljarens mobil.

Ett annat exempel. Säljaren har hojen avställd och oförsäkrad.
Köparen teknar trafikförsäkring (om nått händer under provturen ska hojen vara försäkrad).

Du menar att du tecknade en försäkring på hojen i samband med att du köpte den??
Det är inga konstigheter. Du tecknar försäkringen men den aktiveras inte förrän hojen byter ägare. Så har det varit hela tiden eftersom du kunnat skriva dagens datum på lappen för ägarbyte och teckna försäkring.
I fallet med lapparna så går det ju någon dag innan det kommit in i och registrerats men då ligger försäkringsbolaget och bevakar ägarbytet och lägger inte försäkringen retroaktivt när äarbytet går igenom under förutsättning att du gett det datumet till dom.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En av alla dessa som kittar, kittar och kittar - men aldrig kommer någon vart.

Haha, motpolen till mig som hann iaf ända till Arboga innan jag insåg att jag nog behövde ett nytt drivpaket, och kanske en mindre fransig ryggsäck när packningen började klättra ur.
:hihi
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tråkigt med lacksläppet på framskärmen. Skaplig sadel i alla fall.

27dd27e47670fd904391d076b36d4920.jpg

484792ba75ab4b89753056243b3b2b61.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Får man ha toppboxen så långt bakom baklampan utan följebil?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top