Dagens Blocket! (mc-relaterat)

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
-Jaja, ännu en scrambler.. Nu börjar jag bli förvirrad.. Vad är en scrambler ?? :näsblod


https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XTZ750_Super_Tenere_Scrambler_86916535.htm?ca=11&w=3
Typ... Om jag ska vara snäll, folk tänker mindre klart i motsvarande takt som sociala media växer.

Scrambler = allterränghoj. Eller?

Vad kan vara mer allterräng än en Super Tenere tänker jag. Så hur kan det bli en "Scrambler" om man nästan monterar gatgrejer?

Fast egentligen tycker jag att folk bara blir dummare i huvudet...


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
-Jaja, ännu en scrambler.. Nu börjar jag bli förvirrad.. Vad är en scrambler ?? :näsblod


https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XTZ750_Super_Tenere_Scrambler_86916535.htm?ca=11&w=3

Ja jävlar så dumt.

Scramble var det engelska ursprungsnamnet på det vi idag känner som motocross.

Konsonantföljden passade sannerligen inte i andra språk, så man jämkade och antog redan för typ 60 år sedan det konstruerade "motocross" och fick resten av världen med sig.

Därav följer att en scrambler inte kan ha fjädring.
Kan.
Inte.

Jo alltså, visst - fjädring kan den ha. Dåtidens 10 - 12 cm funkar, men lagda bakdämpare eller centralfjädring, länkar och modernt chassi är bara så fel.
Att bygga på något sådant är som att försöka rycka upp en dörr som går inåt.

On-offroadhojar är en kompromiss som dom är, och ofta får man höra att det är just fjädringsvägen som brister. "Om den bara hade lite längre fjädring."

Nå, vilken taxbent on-offroadare som helst blir en grotesk giraff när man försöker bygga scrambler av den. Herrejösses så långbenta dom ser ut.
Jag minns speciellt en DR 800 som valsade runt i denna tråden för ett par år sedan, som "påbörjat scramblerbygge". Bilden av missfostret har etsat sig in på näthinnan - den var hööööög!

Nå, STn i annonsen har ett värde!
Det är plasten som ligger bredvid. Är den oskadad och med intakta fästen så är den värd nästan hur mycket som helst.
I 10 år har försäkringsbolagen skickat milt lagda STs till skrot för att det inte finns plast att uppbringa från Yamaha.

Köp hojen. Den går att pruta till 15'.
Göm plasten. Den är enkel att lagra hemma.
Sälj hojen till våren. Är du samvetslös får du säkert 20' av en hipster.

Troligen även 30' om du annonserar ut den under ett fejkat företagsnamn som slutar på -"werks".

Voila! Pengar i hand och det mest svårfunna till en begagnad offroadhoj hemma på hyllan - oskadad plast!

Nu kan du hålla ögonen öppna efter rätt objekt att renovera som du själv vill - till stor del finansierat av folk som inte har en susning.

Just det sista ger lite extra krydda, eller hur...?

Edit:

Nå, om huggsexan ovan inte är en " scrambler", vad är den då...?

Jag skulle vilja säga att den är "Mad-maxxad".

Ni vet, utstyrd och omändrad för att se häftig ut på avstånd, vid en snabb panorering - men varje enskild åtgärd som är gjord är helt meningslös när man skärskådar den.

Inget som gör hojen snabbare, bättre eller ens snyggare. Det är ändringar till det sämre för ändringarnas egen skull - men utan helhet och sammanhang.

Varför?

Är det individualismen som peakar i att alla ur en viss generation skall förverkliga sig själva genom att bygga sin egen motorcykel...?

Well, låt mig berätta något.
ALLA barn ritar på dagis. INGEN, mer än möjligen mamma tycker att teckningarna är något att ha.


Nej, dagens café / scramblerscen handlar inte om individualism. Snarare ängslig masspsykos.

Alla bygger i samma korridor, sneglar på varandra, köper samma instrument från samma webshop och alla tittar sedan frågande på varandra kring hur man skall koppla in den. Man lindar avgasrör - för att det skall vara så och för att andra gör det, och om den man kikat på lindar från fel håll, ja då gör 10 andra samma sak - eftersom man ingår i ett lämmeltåg där man är mångdubbelt fler följare än ledare.

Ja ja.
Det finns inga köpare till alla gamla hojar ändå. Demografin och ändrade intressen gör att hojar torkar bort under devisen ”får jag inte det jag gav för den så får den stå. Den äter inget bröd...”

Kanske skulle man vara glad över varje hoj dom sågar sönder.
Tyvärr skaver det lika mycket i mig som i de amputerade delarna från alldeles utmärkt fungerande hojar som styckas upp utan ens en servettskiss som plan.

Men - jag veet, det är mig det är fel på.
Jag får försöka leva med det.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl ingen jättestor skillnad på skramlar-trenden och tidigare suspekta hemmabyggetrender. Hur många apfula "streetfighter" har det inte valsats förbi på blocket. Byggda på något så passande som en CB1000 exempelvis.
Eller bobbers, choppers och fan vet allt folk satt kapen i. :hihi
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
-Ja inte verkar estetik vara den starka sidan hos alla hojbyggare :3freak Jag trodde ett tag att alla som slaktade sin hoj sönder och samman kallade den för scrambler (eller något annat modernt uttryck). Taskigt mot dom som verkligen kan bygga om en hoj..
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ja jävlar så dumt.

Scramble var det engelska ursprungsnamnet på det vi idag känner som motocross.

Konsonantföljden passade sannerligen inte i andra språk, så man jämkade och antog redan för typ 60 år sedan det konstruerade "motocross" och fick resten av världen med sig.

Därav följer att en scrambler inte kan ha fjädring.
Kan.
Inte.

Jo alltså, visst - fjädring kan den ha. Dåtidens 10 - 12 cm funkar, men lagda bakdämpare eller centralfjädring, länkar och modernt chassi är bara så fel.
Att bygga på något sådant är som att försöka rycka upp en dörr som går inåt.

On-offroadhojar är en kompromiss som dom är, och ofta får man höra att det är just fjädringsvägen som brister. "Om den bara hade lite längre fjädring."

Nå, vilken taxbent on-offroadare som helst blir en grotesk giraff när man försöker bygga scrambler av den. Herrejösses så långbenta dom ser ut.
Jag minns speciellt en DR 800 som valsade runt i denna tråden för ett par år sedan, som "påbörjat scramblerbygge". Bilden av missfostret har etsat sig in på näthinnan - den var hööööög!

Nå, STn i annonsen har ett värde!
Det är plasten som ligger bredvid. Är den oskadad och med intakta fästen så är den värd nästan hur mycket som helst.
I 10 år har försäkringsbolagen skickat milt lagda STs till skrot för att det inte finns plast att uppbringa från Yamaha.

Köp hojen. Den går att pruta till 15'.
Göm plasten. Den är enkel att lagra hemma.
Sälj hojen till våren. Är du samvetslös får du säkert 20' av en hipster.

Troligen även 30' om du annonserar ut den under ett fejkat företagsnamn som slutar på -"werks".

Voila! Pengar i hand och det mest svårfunna till en begagnad offroadhoj hemma på hyllan - oskadad plast!

Nu kan du hålla ögonen öppna efter rätt objekt att renovera som du själv vill - till stor del finansierat av folk som inte har en susning.

Just det sista ger lite extra krydda, eller hur...?

Edit:

Nå, om huggsexan ovan inte är en " scrambler", vad är den då...?

Jag skulle vilja säga att den är "Mad-maxxad".

Ni vet, utstyrd och omändrad för att se häftig ut på avstånd, vid en snabb panorering - men varje enskild åtgärd som är gjord är helt meningslös när man skärskådar den.

Inget som gör hojen snabbare, bättre eller ens snyggare. Det är ändringar till det sämre för ändringarnas egen skull - men utan helhet och sammanhang.

Varför?

Är det individualismen som peakar i att alla ur en viss generation skall förverkliga sig själva genom att bygga sin egen motorcykel...?

Well, låt mig berätta något.
ALLA barn ritar på dagis. INGEN, mer än möjligen mamma tycker att teckningarna är något att ha.


Nej, dagens café / scramblerscen handlar inte om individualism. Snarare ängslig masspsykos.

Alla bygger i samma korridor, sneglar på varandra, köper samma instrument från samma webshop och alla tittar sedan frågande på varandra kring hur man skall koppla in den. Man lindar avgasrör - för att det skall vara så och för att andra gör det, och om den man kikat på lindar från fel håll, ja då gör 10 andra samma sak - eftersom man ingår i ett lämmeltåg där man är mångdubbelt fler följare än ledare.

Ja ja.
Det finns inga köpare till alla gamla hojar ändå. Demografin och ändrade intressen gör att hojar torkar bort under devisen ”får jag inte det jag gav för den så får den stå. Den äter inget bröd...”

Kanske skulle man vara glad över varje hoj dom sågar sönder.
Tyvärr skaver det lika mycket i mig som i de amputerade delarna från alldeles utmärkt fungerande hojar som styckas upp utan ens en servettskiss som plan.

Men - jag veet, det är mig det är fel på.
Jag får försöka leva med det.

Mycket text blir det. Det jag tar med mig är uttrycket ”Mad-maxxad”. Det känns som en målbild jag kan förverkliga nästa gång jag sätter kapen i en gammal ”klassiker”. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja jävlar så dumt.

ALLA barn ritar på dagis. INGEN, mer än möjligen mamma tycker att teckningarna är något att ha.


Men - jag veet, det är mig det är fel på.
Jag får försöka leva med det.

Klart du har fel! :7peta :tungan
Men du är inte ensam om att ha fel, vi är några stycken som inte tycker man måste ändra allt till det sämre... :tungan

Dagens arkitekter ritade hus på dagis. Nu har de gått ut Arkitekturskolan men ritar samma hus i skala 1:1... :(

Vi som tycker att hus ska se ut som hus har naturligtvis fel, ju mer de inte ser ut som hus desto bättre arkitektur... :(
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Är inte en scrambler en landsvägshoj med terrängdäck helt enkelt? Man råkar ha en gammal sur landsvägs 400cc från 80-talet och vill hellre ha den att köra grusväg med = scrambler.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Sådan började jag min mc-karriär med (tung mc dårå) en gång för 100 år sedan...
:tummenupp

Ganska mycket hoj att starta på för en nybörjare. Vassare än en R3. 60 hästar och 0-100 på 4,5 sek är mer än de flesta skulle erkänna att de klarar av att hantera på annat än raksträckor även med ett par år i sadeln...

Köpte du din ny? Vet du vad en sån kostade ungefär?
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Ett bevis på att folk är dumma i huvudet. Man tager en av få hojar som VERKLIGEN håller sitt bruksvärde trots åldern och tar bort allt som är bra. Scrambla sönder någon av de värdelösa kinahojarna på 125/250 cc som finns istället.

Det råder epidemier av idioti lite överallt. Förr satte man masonit över spegeldörrar och eternitplattor över timmerfasad. Idag gör folk vad som helst för att skrapa fram dem och ta bra betalt.
Staten tog en fungerande ekonomi som skapat välstånd och välfärd genom kapitalism och så tog kontrollen över både produktionen och medlen och sen sprack hela skiten som en ballong.
Cyklar tar man bort både växlar och bromsar på för att göra en fixie och det är väl samma hipsters som scramblar fullt fungerande hojar. Scrambled äggs heter ju äggröra på svenska och en passande svensk översättning för scrambler är väl hojröra.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Ganska mycket hoj att starta på för en nybörjare. Vassare än en R3. 60 hästar och 0-100 på 4,5 sek är mer än de flesta skulle erkänna att de klarar av att hantera på annat än raksträckor även med ett par år i sadeln...

Köpte du din ny? Vet du vad en sån kostade ungefär?

Nope, köpte min beg. Minns att öset i den varade typ halva sommaren sedan ville jag ha mer...
:yoparty
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ganska mycket hoj att starta på för en nybörjare. Vassare än en R3. 60 hästar och 0-100 på 4,5 sek är mer än de flesta skulle erkänna att de klarar av att hantera på annat än raksträckor även med ett par år i sadeln...

Köpte du din ny? Vet du vad en sån kostade ungefär?

dd7dfb801f08e058a7d5cc5700505647.jpg

27 995 kr enligt Bikes Katalogen 1984

Jag har inget emot den hojen.



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
dd7dfb801f08e058a7d5cc5700505647.jpg

27 995 kr enligt Bikes Katalogen 1984

Jag har inget emot den hojen.



Skickat från min iPad med Tapatalk

:banana Riktigt stadig och stabil även vid ojämnheter i vägen vid full patte och vita knogar. Riktigt kul maskin som lätt hänger på 600'orna och tar mig till jobbet mm 350 mil i månaden. 27.995:- motsvarar tydligen 65.651,75:- enligt https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/
En Yamaha R3 går idag på 63.900:- och uppåt med bättre bromsar men med mindre och slöare motor.
:yoparty Älskar denna maskin som räddat mig många ggr trots hetlevrad optimism, idiotiska beslut och våghalsade manövrar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top