Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vet inte vilket av de tre argumenten som är värst, men jag tror inte att jag vill ha något av dem hos en föregående ägare...

Sant.
Inte heller jag är spekulant, men noterar att just kombinationen MC + körkort tidigare inte varit direkt given för just den orten.

Landskrona kan mycket väl ha varit epicentrum för det som senare kom att kallas "Extremt beteende" för 15-20 år sedan, men vi var blinda för det till en början.


Anomali eller större kursändring?

Svårt att säga, men det är väl kul att någon med postadress Landskrona lägger upp en legit hoj till försäljning på Blocket...? :3freak
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Silverpil, i Kiruna kanske?? Men bygget ser ju proffsigt ut. Lykta o framgaffel, tanken samt ljuddämparen kan nog bedömas som Silverpilsgrejor. Synd att gubben byggde med såna små hjul, 60- 80 km i timmen som toppfart, kanske för någon med dödslängtan. Kanske kan ombesiktigas i Norrland till 30km max-moped, då köper jag den gärna
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Silverpil, i Kiruna kanske?? Men bygget ser ju proffsigt ut. Lykta o framgaffel, tanken samt ljuddämparen kan nog bedömas som Silverpilsgrejor. Synd att gubben byggde med såna små hjul, 60- 80 km i timmen som toppfart, kanske för någon med dödslängtan. Kanske kan ombesiktigas i Norrland till 30km max-moped, då köper jag den gärna

Den verkar ju ha papper som MC så varför regbesikta ner till moped för dyra pengar?

Men jag håller med om att den skulle passa bättre med lite större hjul även estetiskt, frågan är väl bara vilken storlek som får plats bak? Kanske redan är anpassat för de där hjulen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den verkar ju ha papper som MC så varför regbesikta ner till moped för dyra pengar?

30-moppar har ju ingen reg skylt, en klar fördel i Stockholm där P-boten är hög....

Det löser man billigare och bättre med vingmuttrar eller kardborrband. Den kommer ju misstolkas som moped direkt du plockar bort skylten.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså...den är byggd under 60-talet efter att han fått inspiration från motorcirkusen Hellriders. De lär ha haft en tidig Honda Monkey bland sina fordon. Monkeyn lanserades ju 1964 och jämför man den med första generationen Monkey, Z50M så är de ju ganska lika.

Monkey.jpg
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Den här var tuff!!!
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-06-09 kl. 22.41.28.png
    Skärmavbild 2019-06-09 kl. 22.41.28.png
    1 MB · Visningar: 188

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Riktigt lyckad, faktiskt!

Märkligt nog både tidstypisk och tidlös på samma gång.
Tydligt vårdad över åren och inte bara framryckt ur vedboden och plötsligt upputsad för försäljning.
Byggherren är känd och hojen har stannat i familjen tills nu.
Imho borde den vara kvar där - detta är faktiskt ett stycke kulturhistoria, även ingen ser och förstår det ännu.
Det är ett bygge i stil med den tidiga hotrodscenen där namn som Bosse Gamen och andra byggde bilar i världsklass, även om ingen förstod det heller, just då.
Denna minibiken skulle gjort sig utmärkt i Marmorhallarna där tidig svensk Kustomkreativitet visades upp på 60-talet.

Det är väl genomfört, det är avslutat och det är banne mig besiktigat!
...och som sagt, därefter vårdat. 10/10!

Ja, tanken är för stor, i proportion räknat - men det är en Silverpilstank; en av de vackraste tankarna som står att finna så det sväljer ögat enkelt.

Om inte annat så kan man se det som en träningshoj.
För barn?

Njae - för vem som helst som vill lära sig att hänga av. Det lär behövas.
Speciellt åt höger... :D
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Riktigt lyckad, faktiskt!

Märkligt nog både tidstypisk och tidlös på samma gång.
Tydligt vårdad över åren och inte bara framryckt ur vedboden och plötsligt upputsad för försäljning.
Byggherren är känd och hojen har stannat i familjen tills nu.
Imho borde den vara kvar där - detta är faktiskt ett stycke kulturhistoria, även ingen ser och förstår det ännu.
Det är ett bygge i stil med den tidiga hotrodscenen där namn som Bosse Gamen och andra byggde bilar i världsklass, även om ingen förstod det heller, just då.
Denna minibiken skulle gjort sig utmärkt i Marmorhallarna där tidig svensk Kustomkreativitet visades upp på 60-talet.

Det är väl genomfört, det är avslutat och det är banne mig besiktigat!
...och som sagt, därefter vårdat. 10/10!

Ja, tanken är för stor, i proportion räknat - men det är en Silverpilstank; en av de vackraste tankarna som står att finna så det sväljer ögat enkelt.

Om inte annat så kan man se det som en träningshoj.
För barn?

Njae - för vem som helst som vill lära sig att hänga av. Det lär behövas.
Speciellt åt höger... :D

Jag ser det mer som att man förstört en gammal oersättlig klassiker. Resultatet ser ju ut som nåt man bygger ihop av olika överblivna delar man hittar längst in i garaget. Ful som stryk, knappast användbar annat än som depåhoj. De löjligt små hjulen gör att man inte ens kan ha den i trädgården som leksak. Det hjälper inte att den är "välbyggd", när resultatet ser ut som det gör.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ser det mer som att man förstört en gammal oersättlig klassiker. Resultatet ser ju ut som nåt man bygger ihop av olika överblivna delar man hittar längst in i garaget. Ful som stryk, knappast användbar annat än som depåhoj. De löjligt små hjulen gör att man inte ens kan ha den i trädgården som leksak. Det hjälper inte att den är "välbyggd", när resultatet ser ut som det gör.

Fast när den där minihojen byggdes var ju silverpilen inte en gammal klassiker.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tyckte den var asball, hade jag haft de pengarna till övers hade jag köpt den :tummenupp

Du är medveten om att den är i stort sett oanvändbar, med de små hjulen och ingen fjädring? De eleganta linjerna kan knappast heller kompensera för hojens uppenbara brister, det är inte konstigt att den legat ute över en vecka och redan fått priset sänkt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du är medveten om att den är i stort sett oanvändbar, med de små hjulen och ingen fjädring? De eleganta linjerna kan knappast heller kompensera för hojens uppenbara brister, det är inte konstigt att den legat ute över en vecka och redan fått priset sänkt.

Ok vi har fattat att du inte uppskattar eller förstår värdet av varesig Monkeybikes från Honda, eller unika gamla välbyggda minibikes från dåtiden. Men oavsett har Monkeybikes en stark lockelse för många medelålders med en extra slant på kontot för onödiga leksaker, likaså finns de folk som förstår värdet hos den ombyggda Silverpilen, det är Svensk Folklore så det visslar om det, från en tid med rymdresor och framtidstro i Sverige. Där man själv byggde det man önskade, då det inte fanns att köpa.

Läs gärna Notrightriders mer utförliga recension ovan för ytterliga förkovring i ämnet
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top