Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nog för att handlare tar höga priser men över dubbla värdet är att ta i...
https://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_XT_600_K_79739349.htm?ca=13&w=1

U think?

Beakta skicket. Jag kan inte minnas att jag sett en så fin 2KF på i vart fall 15 eller 20 år.

Det finns säkert ytterligare några i ladorna, men dom är inte till salu. Ännu.
Ägarna kanske inväntar prishissen, eller också är dom bara nöjda med att äga en bra hoj i ett skick som inte budats/busats ner.

Alla tidigare XT-modeller som hållts i motsvarade skick har klättrat upp i pris över vad denna 2KF nu annonseras ut för.
Det är en säker indikator på att även denna kommer att klättra. Modellen har ansetts sakna viss charm jämfört med sina föregångare - men det innebär bara att det idag finns färre 2KF kvar i ett vettigt skick.

Faktum är att hojen i annonsen på ett vis kan anses vara ett bargain. Alla som köpt ett halvrisigt exemplar på den föreslagna nivån av mindre än halva priset - och försökt renovera upp den för att möta hojen i annonsen vet vad det kostar.
Inte bara i tid, utan i reda pengar.

För 27 papp får man en turn-key nöjesmaskin att puttra runt på, så nära skottsäker man kan komma.
Om man bara underhåller den någorlunda är den värdesäkrad för tyå år framåt, och sedan bör den kunna klättra i värde.

Faktum är att man med nuvarande Euro-kurs torde kunna köpa i butik i Väring och sälja till Tyskland med en liten, liten förtjänst om man talar språket och har kontakterna. Inte förtjänst nog att verkligen täcka jobbet, men ändå.

Mest intressant är dock att ”kick-only” nu är ett försäljningsargument.
För bara 5 år sedan var det köparens bästa chans att pruta...

The times they are a-changing...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Killen måste fylla fyrtio och vara utsatt för ett tvättäkta födelsedagsskämt. Alternativt ha riktigt ont i huvudet. Sjuttio papp för den medelmåttigaste av medelmåttiga nittiotalshojar...??? Javisst. Dessutom sönderskruvad av någon som pratar äkta förortssvenska. Jojo, inte undra på att man blir sugen...

Skämt från polare tror jag inte på.
Det roliga är ju när telefonen börjar ringa vid 2 på natten - och för det måste priset vara i botten.

Vem fan hetsringer för att vara först på bollen här?

Nä, Jag Är Rädd Att Killen Är Unge Fär Så Illa Navlad Som Annonsen Antyder...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mest intressant är dock att ”kick-only” nu är ett försäljningsargument.
För bara 5 år sedan var det köparens bästa chans att pruta...

The times they are a-changing...
Och jag som inte satt ut min 2Kf till försäljning i år för att jag är sjukt nöjd med den och inte lackat ur på den ännu :D
Enda gången min inte gått att starta i år var vid besiktningen när besiktningsmannen fick tjuvstopp och den vägrade låta sig kickas igång av någon.
Han godkände dock hojen utan anmärkning :yoparty
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Han köpte ShervinRRRs bok om hur man trimmar och lättar hojar. :fakta

Det här är min favorit! :fakta

shervin-holes-in-frame.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
U think?

Beakta skicket. Jag kan inte minnas att jag sett en så fin 2KF på i vart fall 15 eller 20 år.

Det finns säkert ytterligare några i ladorna, men dom är inte till salu. Ännu.
Ägarna kanske inväntar prishissen, eller också är dom bara nöjda med att äga en bra hoj i ett skick som inte budats/busats ner.

Alla tidigare XT-modeller som hållts i motsvarade skick har klättrat upp i pris över vad denna 2KF nu annonseras ut för.
Det är en säker indikator på att även denna kommer att klättra. Modellen har ansetts sakna viss charm jämfört med sina föregångare - men det innebär bara att det idag finns färre 2KF kvar i ett vettigt skick.

Faktum är att hojen i annonsen på ett vis kan anses vara ett bargain. Alla som köpt ett halvrisigt exemplar på den föreslagna nivån av mindre än halva priset - och försökt renovera upp den för att möta hojen i annonsen vet vad det kostar.
Inte bara i tid, utan i reda pengar.

För 27 papp får man en turn-key nöjesmaskin att puttra runt på, så nära skottsäker man kan komma.
Om man bara underhåller den någorlunda är den värdesäkrad för tyå år framåt, och sedan bör den kunna klättra i värde.

Faktum är att man med nuvarande Euro-kurs torde kunna köpa i butik i Väring och sälja till Tyskland med en liten, liten förtjänst om man talar språket och har kontakterna. Inte förtjänst nog att verkligen täcka jobbet, men ändå.

Mest intressant är dock att ”kick-only” nu är ett försäljningsargument.
För bara 5 år sedan var det köparens bästa chans att pruta...

The times they are a-changing...

Har ju garaget fullt med XT, så mer, ös på meer bara...! :hej
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
2KF hette de väl fram till 1989, från 1990 heter de 3TB(?)
Råkar ha en sån, fast E modellen.
Och en 34L från -84 :)
Men är det bara hittepå pris eller börjar de faktiskt värderas så där?

(Edit: antar årsmod inte gäller riktigt då den i annonsen ju är en 2KF) :tummenupp
XT600.2.jpg

Screenshot_20180617-144307_Gallery.jpg
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Har för mig 2KF, med bara kicken såldes i några år till samtidigt som den nyare. Har nämligen sett nyare årsmodeller på 2KF. :va
Ja det är ju det som är lite fascinerande med XT att man kan tro de är relativt lika men så kan det skilja ganska väsentligt i detaljer mellan generationerna, som tydligen kan väva in och ut mellan årsmodellerna? :tummenupp

Fästena för passagerare i alu sitter inte på någon av mina hojar, det är bockade rör.
Sen att 2KF har alufälgar och varvräknare...
Min 3TB från -90 har stålfälgar och saknar varvräknare (känns lite snikigare) men har elstart (?!)

Å andra sidan stör inte kickstarten (trots högkompkolv), Teneren är vansinnigt lättstartad och inte blir man stående pga batteritorsk heller :)
(Sorry för lite urspårning) :lol
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja det är ju det som är lite fascinerande med XT att man kan tro de är relativt lika men så kan det skilja ganska väsentligt i detaljer mellan generationerna, som tydligen kan väva in och ut mellan årsmodellerna? :tummenupp

Fästena för passagerare i alu sitter inte på någon av mina hojar, det är bockade rör.
Sen att 2KF har alufälgar och varvräknare...
Min 3TB från -90 har stålfälgar och saknar varvräknare (känns lite snikigare) men har elstart (?!)

Å andra sidan stör inte kickstarten (trots högkompkolv), Teneren är vansinnigt lättstartad och inte blir man stående pga batteritorsk heller :)
(Sorry för lite urspårning) :lol
Det skiljer mycket mellan 2KF och 3TB. Mest noterbara är ju sadeln. Smalare baktill = nyare, rakt avkapad = äldre.
Det jag syftade på var att jag har för mig att Yamaha sålde båda samtidigt något år, dvs. både 3TB och 2KF.
Det har ju varit vanligt att generalagenter reggat om hojar de haft i lager och sålt nästa år med, som ny årsmodell fast det var förra årets modell.

2KF.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Millenium-kidsen möjligen. Vi som växte upp med att betonggolvsslipa topplock och dra pluggar är väl det där bagateller som snarare sporrar än inger tvivel?

Man skriver en rad fix som indikerar att det är ett renoveringsobjekt för att sedan avsluta med att den är dyr. Så dyr att han skäms för att skriva ut priset i annonsen.

Jag bangar inte för renoveringsobjekt då dessa har ett pris därefter. Men annonser utan pris brukar jag ignorera enligt den teorin att dom skäms för sitt pris, och när det sedan står i annonsen att objektet är minsann inte billigt då lyfter i alla fall inte jag på telefonluren.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad är "Inte billig"???
För en renoverad 200cc begärs 4000€ och det är ingen som springer benen av sej för att få tag i den så vad kan en orenoverad 150cc vara värd?
https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/zuendapp-bella-top-restauriert/853694728-305-6870

Antar det bestäms av hur mycket någon verkligen vill ha den :)
Screenshot_20180619-115354_Samsung Internet.jpg

En komplett, körbar som legat ute sen slutet av maj med begärt pris under 2000€....

https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/zuendapp-bella-roller-raritaet-/878492625-305-18843
Screenshot_20180619-120951_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top