Dagens Blocket! (mc-relaterat)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.blocket.se/vi/79102027.htm

b8592e59832c89f80c90a9af2e8c01e0.jpg


Eh...


Buy quality, cry once
 
Last edited:

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Right over the cliff...?



Senast jag såg något spår av honom på nätet så satt han nere i mörkt och shady p-garage och meckade med en minibuss tillhörande någon soccer mom. Han rev ner bromsarna och hade påbörjat en vrickad tutorial där han skulle visa sina tricks of the trade. Jag hittar inte igen det nu, men jag minns att det var mycket kopparpasta på platser jag aldrig skulle använt det.:jisses

kanske inte kopparpasta men något rött gegg :p https://www.flickr.com/photos/shervinrrr/
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag brukar tänka att mönstret på framhjulet ska fungera som en plog för att får bort grus och vatten på asfalten så gummit får bättre grepp. Om man vänder framdäcket fel så skulle mönstret istället leda in grus och vatten i en sträng som däcket glider på.
Mina däck sitter alltid åt rätt håll. Även på cyklarna.
Det sitter oftast en pil för rotationsriktning.

"Hojbyggare" tycker nog att det ser fräsigare ut om det pilformade mönstret pekar framåt upptill än mot asfalten.
Att ta bort framskärmen och därmed stabiliseringen av gaffeln tyder på hipstrigare prioriteringar.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Notrigtrider, hjälp mig här nu!!!

:krama

Framdäcket på Kawan i annonsen är korrekt monterat.
Det gäller att tänka på vilket arbetet de olika hjulen skall utföra: bak driva, och därmed "rensa ur" sitt mönster.

Framdäcket gör det motsatta. Redan vid vanlig frirullning finns ett rullmotstånd, men det är när man lägger på bromskraft som en stora skillnaden - och risken uppstår.
Mönstret skall, när nästan all vikt och merparten av bromsverkan belastar just framdäcket, kunna rensa ur sitt mönster för att nå ner till så fast och bra mark som möjligt.

Alltför många "hojbyggare" saknar kunskap om motorcykeldynamik, och sätter sina däck så snyggt som möjligt. Skall man inte köra hojen spelar det ingen roll - mer än att det ser pajjigt ut i ögonen på någon som vet mer. Skall man bara köra gata med sin scrambler under solskensdagar så spelar det heller ingen stor praktisk nytta.

Men, när regnet kommer...

Inte så att man vattenplanar av vägen vid körning rakt gram, men addera bromsmomentet så har man problem.
Istället för att tränga undan vattnet, så styr mönstret om vattnet mot mitten av spåret och det skapas lätt en kudde som däcket kan börja surfa på.

Felmonterat framdäck innebär alltså en markant ökad risk för hjullåsning vid inbromsning i väta, och - ärligt talat: den som är så grön att han eller hon sätter hjulen bak och fram är också den som är sämst skickad att reda ut en sådan situation.

Olika däck/mönster är olika känsliga. Somliga märks det knappt något på, medans andra är utpräglat otrevliga att köra baklänges.

Heidenau K60 är ett sådant däck, där det även hänt olyckor som kan hänföras till... ...ren dumhet och okunskap.

Tillverkaren själv hamnade i blåsväder eftersom det faktiskt fanns en rotationspil som visade hur däcket skulle monteras.

Bak. BAK BAK BAK!

Ingen på det gamla DDR-kombinatet VEB Pneumant hade fantasi nog att drömma om att hipsters skulle börja montera bakdäck fram.

Numer har K60s gjutformar blivit kompletterade med dubbla rotationspilar, märkta "front" respektive "rear".

Likförbannat ser man fortfarande sådana däck felmonterade. "jo, men det ser man ju på mönstret att det skall sitta så..."

Jo tjänare...
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kedjan påminner mer om en moped- än en MC-kedja. Den ser skitklen ut om det inte är en synvilla.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top