Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
kör X- antal mil tills den rasar
Kan en Hayabusa rasa..?
De är väl nästan som en Honda Blackbird i kvalitet och livslängd. Och vi väntar fortfarande på hur långt en Honda Blackbird kan gå. De första årsmodellerna av Blackbird har ju inte börjat rasa ännu, fast de kom 1996.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
11000 mil är väl närmast att anse som inkörd
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
https://www.blocket.se/stockholm/FYND__KTM_Avgassystem_78869725.htm?aw=1

Den siste optimisten är inte född. 9400kr för ett original avgas...

https://www.blocket.se/stockholm/Akrapovic_78867426.htm?aw=1

Akra har folk lärt sig är bra....


Totalt nypris värde: +14865:-
Ditt pris: 9400:-
Du tjänar: ca 6000kr.

När får jag mina 6000kr?
Får pengar av att bara läsa en annons!:banana
Eller får jag 6000kr så man köper avgassystemet för 3400kr? Det är mer rimligt i så fall.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
https://www.blocket.se/stockholm/FYND__KTM_Avgassystem_78869725.htm?aw=1

Den siste optimisten är inte född. 9400kr för ett original avgas...

https://www.blocket.se/stockholm/Akrapovic_78867426.htm?aw=1

Akra har folk lärt sig är bra....

Totalt nypris värde: +14865:-
Ditt pris: 9400:-
Du tjänar: ca 6000kr.

När får jag mina 6000kr?
Får pengar av att bara läsa en annons!:banana
Eller får jag 6000kr så man köper avgassystemet för 3400kr? Det är mer rimligt i så fall.

Även om man nu skulle se det på tjejvis (att man tjänar på att spendera pengar) så skiljer det ju 5485:- mellan annonspris och listpris. Alltså vore det rimligare att runda av det neråt, till ca 5000:- än till ca 6000:-.

Frågan är ju dessutom om det handlar om 3 eller 4 delar? Säljaren verkar själv lite osäker.

Avgas KTM.JPG
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
förklara, please

Undrar vad som är bra med den karakteristiska kardandriftskollapsen för den stackare som gör bort sig genom avslag under nedlägg...?[/QUOTE]

För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Undrar vad som är bra med den karakteristiska kardandriftskollapsen för den stackare som gör bort sig genom avslag under nedlägg...?

För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???[/QUOTE]

Ja den hissar ju vid påslag. Så tvärs om.
Du lägger ned hojen in i en kurva och allt är under kontroll. Sen kanske du tycker "aj fan det här gick visst lite fort" och som en reflex slår du av gasen. Och vips så har du en hoj som helt plötsligt beslutar sig för att dra ihop fjädringen bak. Det börjar som ett fotpinneskrap för att sedan bli mer skrapande av det mesta:crash

På ett ungefär!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Undrar vad som är bra med den karakteristiska kardandriftskollapsen för den stackare som gör bort sig genom avslag under nedlägg...?

För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???[/QUOTE]

Slutet av åttiotalet så introducerade BMW sin Paralever som effektivt neutraliserar hisseffekterna under acceleration. Övriga tillverkare följde med med olika varianter på temat, och från mitten av -90 talet är de negativa effekterna på köruppträdandet med kardanhojar borta.

Innan dess fick man så ut med att kardandriften påverkade fjädring och köruppträdande negativt.

Hiss under acceleration är på sin höjd irriterande, men motsatsen under avslag - när kardanmomentet inte längre håller hojen uppe och flytande är potentiellt farlig.

Alla visste på den tiden att man skall bromsa och göra klart inför en kurva, hålla stadig gas och gå på med mer när det är möjligt. Inte stor skillnad mot idag, men den som fegar mitt i en böj med en äldre kardanhoj kommer märka hur hojen "faller ihop" när framdrivningsmomentet inte länge håller hojen uppe.

En hoj som plötsligt tappar en tum markfrigång mitt i böjen, under nedlägg ger fantastiska upplevelser.

Erfarna piloter visst bättre än att släppa av, och om man ändå var tvungen gällde det att först räta upp hojen, och samtidigt hänga av (mer) för att kunna bibehålla en kurvradie som håller hojen kvar på rätt sida vägen.

Den som inte hade det i ryggmärgen utgjorde lätt dåtidens trista statistik. Allt var inte bättre förr.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
För oss noviser utan erfarenhet av kardan: Vad händer???

Slutet av åttiotalet så introducerade BMW sin Paralever som effektivt neutraliserar hisseffekterna under acceleration. Övriga tillverkare följde med med olika varianter på temat, och från mitten av -90 talet är de negativa effekterna på köruppträdandet med kardanhojar borta.

Innan dess fick man så ut med att kardandriften påverkade fjädring och köruppträdande negativt.

Hiss under acceleration är på sin höjd irriterande, men motsatsen under avslag - när kardanmomentet inte längre håller hojen uppe och flytande är potentiellt farlig.

Alla visste på den tiden att man skall bromsa och göra klart inför en kurva, hålla stadig gas och gå på med mer när det är möjligt. Inte stor skillnad mot idag, men den som fegar mitt i en böj med en äldre kardanhoj kommer märka hur hojen "faller ihop" när framdrivningsmomentet inte länge håller hojen uppe.

En hoj som plötsligt tappar en tum markfrigång mitt i böjen, under nedlägg ger fantastiska upplevelser.

Erfarna piloter visst bättre än att släppa av, och om man ändå var tvungen gällde det att först räta upp hojen, och samtidigt hänga av (mer) för att kunna bibehålla en kurvradie som håller hojen kvar på rätt sida vägen.

Den som inte hade det i ryggmärgen utgjorde lätt dåtidens trista statistik. Allt var inte bättre förr.[/QUOTE]Jag har inte märkt av nån hisseffekt på min xs750.. måste nog göra lite empiriska undersökningar i kurvorna i sommar.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har inte märkt av nån hisseffekt på min xs750.. måste nog göra lite empiriska undersökningar i kurvorna i sommar.

Den finns där, men är maskerad på tre sätt:

En lång swing som mildrar reaktionerna.

Stötdämpare med kort slag/kort fjädringsväg.

Men, framförallt en sinnrikt konstruerad kardan som inte har de traditionella dubbla kardanknutarna fram och bak för att klara ut de horisontella rörelserna vid in- och utfjädring.
Istället är kraftöverföringen byggd med en "CV-joint" av tripod-typ. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint

Hela drivlinan bakom utgående axel är inte bara designad av Porsche Consult / Getrag utan faktiskt även byggd av Tyska Getrag. Allt efter växellådan = vinkelväxel, CV-joint, kardan och kardanrör samt slutväxel tillverkades löpande i Tyskland och flögs som en monterad enhet till Japan för att bara smaffas in i hojen på linan i Japan.

Systemet funkar så bra att dagens XTZ 1200 har samma upplägg, men jag vet inte om man nu gör allt inhouse, eller fortfarande köper färdiga komponenter för montering.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Den finns där, men är maskerad på tre sätt:

En lång swing som mildrar reaktionerna.

Stötdämpare med kort slag/kort fjädringsväg.

Men, framförallt en sinnrikt konstruerad kardan som inte har de traditionella dubbla kardanknutarna fram och bak för att klara ut de horisontella rörelserna vid in- och utfjädring.
Istället är kraftöverföringen byggd med en "CV-joint" av tripod-typ. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint

Hela drivlinan bakom utgående axel är inte bara designad av Porsche Consult / Getrag utan faktiskt även byggd av Tyska Getrag. Allt efter växellådan = vinkelväxel, CV-joint, kardan och kardanrör samt slutväxel tillverkades löpande i Tyskland och flögs som en monterad enhet till Japan för att bara smaffas in i hojen på linan i Japan.

Systemet funkar så bra att dagens XTZ 1200 har samma upplägg, men jag vet inte om man nu gör allt inhouse, eller fortfarande köper färdiga komponenter för montering.
Det var ungefär det jag ville komma fram till.. :) visste faktiskt inte att den även var tillverkad i tüskland, trodde åtminstone mitsui fick baka ihop den. Man lär sig nåt nytt varje dag!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top