Träna och tävla Supermoto med din 125a

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2859204 Pappa lät lite skeptisk, ev ska vi sova över i gävle (det var farmors födelsedagsfest den 21a). :gnissla Kanske hinner komma ner endå med en jäkla tur


Men är det någon som ska ner till Örebro från Stockholm kan jag skicka ner stället med den personen. Tex om Y@M@H@ ska ner kanske han kan ta det, kanske blir lite knöligt att ta det på hojen dock :D

Ska kriga lite mer med farsan senare
försök :Bugar
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag ska som sagt troligen ditt fast just nu har jag ingen hoj men det ska väll hinna fixas :3freak Fast jag åker nog för egen maskin, tror jag.
 

palonen89

Loppan
Gick med
3 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Ktm 125 exc sm
detta verkar ju vara riktigt skoj!:)

har jag fixat ett motardkit så kommer ja troligvis!

ska bli kul o se vad ktm:n går för på banan;D
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
man måste inte ha motardhjul för att få tävla
tänkte om du missat det

jag ska köra med min hoj som den är (plus najjning, handtagsskydd och uppsamlingskärl)
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2859374 man måste inte ha motardhjul för att få tävla
tänkte om du missat det

jag ska köra med min hoj som den är (plus najjning, handtagsskydd och uppsamlingskärl)
såg att du hade varit inne rätt mycket på SM froumet å kanske vet svaret på min fråga,

räcker det med hantagskydd i plast för typ 300kr på nån MC affär?

och uppsamlingskäl räcker det väll med en liten cola flaska som man drar alla dumpslangar till.. eller?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nope, tyvärr

"Handtagsskydd är obligatoiriskt över koppling och handbroms. Skyddet ska ha två fästpunkter, en innanför handtaget och en i styrändan. Handtagskydden skall vara tillverkade med metallförstärkning mellan fästpunkterna."

home-made är billigast
annars är det billigaste jag har hittat dessa:
http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=10028&cat=896

Säg till om du hittar billigare, tack!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2859425 Nope, tyvärr

"Handtagsskydd är obligatoiriskt över koppling och handbroms. Skyddet ska ha två fästpunkter, en innanför handtaget och en i styrändan. Handtagskydden skall vara tillverkade med metallförstärkning mellan fästpunkterna."

home-made är billigast
annars är det billigaste jag har hittat dessa:
http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=10028&cat=896

Säg till om du hittar billigare, tack!
dvs 300 krs plus platjärn.
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
2859425 Nope, tyvärr

"Handtagsskydd är obligatoiriskt över koppling och handbroms. Skyddet ska ha två fästpunkter, en innanför handtaget och en i styrändan. Handtagskydden skall vara tillverkade med metallförstärkning mellan fästpunkterna."

home-made är billigast
annars är det billigaste jag har hittat dessa:
http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=10028&cat=896

Säg till om du hittar billigare, tack!
åfan.
men kanske är värt att köpa sånna ändå..

annars hur gör man home made? finns det nån tråd kanske?
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
åfan.
men kanske är värt att köpa sånna ändå..

annars hur gör man home made? finns det nån tråd kanske?

man tar metall och böjer o bänder tills det är handtagsskydd
såg nån i sm/offroad forumet som hade gjort egna för inte så tok länge sen
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vad händer om det blir för få som ställer upp...

Det får vi se då. Blir det två som anmäler sig ställer jag nog in men det viktiga är att visa att den här typen av arrangemang faktiskt finns. Klassen och tänket bakom är ju helt nytt.


Varför inte köpa en cr 125:a eller något istället?
Helt rätt :tummenupp
Jag kan tyvärr inget om marknaden på 125or längre men jag vet att det står en Gasgas 125 från typ 02 på M&F i Örebro som det begärs typ 15 lax för. Tycker jag låter prisvärt utan att veta nåt om hojen i sig.




Synd att jag ska sälja 125an, hade varit kul att åka ifrån 2-taktarna :D Även fast det kanske inte är tillåtet med 4-t 125cc.

Funderar på att åka ner med bil, ta med mig kameran och plååta lite!
Det står iofs i reglementet att för 4t är det 175-250cc som gäller men jag lovar att du får köra "mina" dagar 21-22 april med din 125 4t :tummenupp


jafan gör det!

vette fan om jag kanske har sålt hojen tills dess, men då ska jag kräva att han kommer så jag kan ta å köra dom 2 dagarna...
HURRA HURRA HURRA :tummenupp
Såklart du ska. Först de två dagarna som uppvärmning och sen tar du 650-husan och kör vanliga träningarna :yoparty


Är det tillåtet med 125cc 4-takt?
Reglementet säger som sagt 175-250cc för 4t i S3 men eftersom det här är "min" träning/tävling säger jag att det är ok :tummenupp


såg att du hade varit inne rätt mycket på SM froumet å kanske vet svaret på min fråga,

räcker det med hantagskydd i plast för typ 300kr på nån MC affär?

och uppsamlingskäl räcker det väll med en liten cola flaska som man drar alla dumpslangar till.. eller?
Billigaste köpeskydden jag sett heter Team10, sen finns Polisport som är bland de billigare. Har man gott ställt köper man cycra för 1500:-
Det svåra, tror jag, om man ska bygga egna är att få till expanderfästet som hamnar inuti styret "på utsidan".
Uppsamlingskärl kan vara colaflaska eller specialbyggda kärl i aluminium, så länge de funkar är de ok.
EDIT: Det var ju precis de handtagsskydden som Ignition länkade till såg jag nu :tummenupp



Har ni möjlighet så ta er gärna iväg till nån träning nära er och ställ massa frågor på plats. Alltid lättare att kunna peka och klämma och känna än förklara i text. Alla jag träffat på i en supermotodepå kommer hjälpa er mer än gärna. Säg gärna varför ni frågar och hälsa från mig så ökar förståelsen lite och allt kommer gå som en dans :)

Jag skulle kunna ta en massa bilder på de grejer som är typiska att modda och göra en snabb guide i hur man gör. Har ni möjlighet så läs gärna Mange Jensens artikel i en Bomber från förra året där han går igenom vilka moddar som behövdes på hans Husa.

Blev som vanligt mycket text men jag hoppas jag löser några frågetecken:)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Förstår nu att jag inte kommer få färdigt hojen till detta evenemang så jag intresserar mig redan nu om när nästa sådan här kommer. För att jag kommer när hojen är klar. :)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag kommer inte heller ha hojen färdig tills dess. :(

Det som gör att det kommer att dröja är att jag har inge handtagsskydd och så vill jag helst ha krökskydd innan jag ger mej ut på banan.
Sen måste jag lyckas övertala päronen :gnissla
 

y@m@h@

FRAMÅT STOLTA AIK
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Nacka
Hoj
en krockad yamaha
är det nån som kan svara på vad jag måste köpa till/ändra på hojjen för att få köra på bana? (helt orginal yamaha xt125x)

Cyren ska du sälja hojjen? :confused: vi bor ju så nära varann så vi kunde ju köra lite annars. :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top