GSXR som låter som en V-twin

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Varför låter min hoj så? Och varför går den inte nå vidare. Allt under belastning. Dvs körandes med växel i, ju mer belastning ju mer låter det. Inget direkt klipp i den heller. Kom plötsligt efter att jag haft av förgasarna (ej isär) så någonstans där bör problemet ligga, men vill ha lite teorier vad jag ska leta efter när jag börjar plocka. 1100 -87
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
edit: retererar, kollade lite närmre på inlägget och förstod min miss.
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Varför låter min hoj så? Och varför går den inte nå vidare. Allt under belastning. Dvs körandes med växel i, ju mer belastning ju mer låter det. Inget direkt klipp i den heller. Kom plötsligt efter att jag haft av förgasarna (ej isär) så någonstans där bör problemet ligga, men vill ha lite teorier vad jag ska leta efter när jag börjar plocka. 1100 -87

Jag hade samma problem med min GSX750R -91:a för en massa år sedan.
Det var en flottör som hade fastnat i "öppet" läge, bensinen rann fritt in i en av cylindrarna. Hojen gick bara rent över 7-8000rpm, annars helt orkeslös och med samma ljud som du beskriver.
Det är bara att riva loss hela förgasarbryggan och göra rent i flottörhusen och kolla så att den går fritt.
Efter det ska den gå rent igen och låta som en riktig riskokare.

/Johan
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Tjuvluft låter som ett bekvämt problem!
Blir till att kolla det.
Sen blir det riva förgasarna.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
"Inget direkt klipp i den heller." Precis som en V-Twin då alltså :D

Just nu har den de båda sämsta egenskaperna från v-twin och rad4. Inget bottendrag, ingen toppeffekt. Underbart.

Kollar tjuvluften i morn
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Min hoj uppförde sig preciiiis så i veckan, lät som en ER6n ungefär och NOLL drag...

Kollade synkningen av spjäll osv...
De va ok...Då åkte jag ut o körde en sväng sen släppte det...
Jag tippar på en flottör som hängt sig så att den flödar, jag såg att de droppade bensin(eller liknande) i skarven mellan mellanröret o grenröret när min var så märklig...men nu går den prima som sagt
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Väcker vi denna tråd igen.

Har inte haft så mycket tid, men har nu iaf fått arslet ur den berömda vagnen.
Har kollat tjuvluft (startgas), hittade att jag glömt sätta på vevhusventilationen på luftburken. Men fortfarande går den skit.
Rev förgasarna och kollade membranen och att alla flottörer rörde sig som de ska. Såg fint ut. Passade även på att trycka till alla insugsgummin så de satt som de skulle. Men fortfrande går den skit.
Kan nu kanske se att den går bättre på höga varv, och när man har för hög växel och motorn verkligen får arbeta så går den som sämst.
Så ös på med fler idéer om vad det kan vara.
 

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Väcker vi denna tråd igen.

Har inte haft så mycket tid, men har nu iaf fått arslet ur den berömda vagnen.
Har kollat tjuvluft (startgas), hittade att jag glömt sätta på vevhusventilationen på luftburken. Men fortfarande går den skit.
Rev förgasarna och kollade membranen och att alla flottörer rörde sig som de ska. Såg fint ut. Passade även på att trycka till alla insugsgummin så de satt som de skulle. Men fortfrande går den skit.
Kan nu kanske se att den går bättre på höga varv, och när man har för hög växel och motorn verkligen får arbeta så går den som sämst.
Så ös på med fler idéer om vad det kan vara.

trä en genomskinlig plastslang pa dräner tappen till varje flottörhuset och hall den sedan rakt upp och öppna bensinkran/starta pumpen. nivan mot nogon fix punkt och repetera sedan för de andra fuggarna. (Skriver pa tyskt tangentbord)

Väcker vi denna tråd igen.

Har inte haft så mycket tid, men har nu iaf fått arslet ur den berömda vagnen.
Har kollat tjuvluft (startgas), hittade att jag glömt sätta på vevhusventilationen på luftburken. Men fortfarande går den skit.
Rev förgasarna och kollade membranen och att alla flottörer rörde sig som de ska. Såg fint ut. Passade även på att trycka till alla insugsgummin så de satt som de skulle. Men fortfrande går den skit.
Kan nu kanske se att den går bättre på höga varv, och när man har för hög växel och motorn verkligen får arbeta så går den som sämst.
Så ös på med fler idéer om vad det kan vara.

Trä en genomskinlig plastslang pa dräner tappen till varje flottörhus och hall den sedan rakt upp och öppna bensinkran/starta pumpen samt öppna dräner skruven. Mät den synliga nivan mot nogon fix punkt och repetera sedan för de andra fuggarna. Da ser du om det finns en stor skillnad i bränsle höjd. (Skriver pa tyskt tangentbord)
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tjuvluft.

Trottelmembran som spruckit i någon förgasare. (har själv haft problem med det)

Skit i något munstycke, t.ex. rostflaga från tanken.

Nål som skjutits upp av en baktändning. (har själv haft problem med det)

Väldigt kassa kolvringar mm så att den släcker stiften med olja. (har själv haft problem med det också... men det var länge sedan. Var kanske inte bara ringarnas fel... :rolleyes: )
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol



Trä en genomskinlig plastslang pa dräner tappen till varje flottörhus och hall den sedan rakt upp och öppna bensinkran/starta pumpen samt öppna dräner skruven. Mät den synliga nivan mot nogon fix punkt och repetera sedan för de andra fuggarna. Da ser du om det finns en stor skillnad i bränsle höjd. (Skriver pa tyskt tangentbord)


Låter som en bra idé.
Om nivån skiljer sig ordentligt, vad är nästa steg?

Tjuvluft.

Trottelmembran som spruckit i någon förgasare. (har själv haft problem med det)

Skit i något munstycke, t.ex. rostflaga från tanken.

Nål som skjutits upp av en baktändning. (har själv haft problem med det)

Väldigt kassa kolvringar mm så att den släcker stiften med olja. (har själv haft problem med det också... men det var länge sedan. Var kanske inte bara ringarnas fel... :rolleyes: )

Kollat tjuvluft, men inte hittat något. Kört med startgas (tömt närmare en burk utan att hitta något).

Ska kolla munstyckena.

Hur kan jag kolla om den baktänder?

Ska kolla kompet.

Som sagt, tycker den går nästintill bra om man varvar den friskt, och går riktigt kasst om den får jobba på låga varv med hög belastning.
 
Last edited:

J.J

Älskar raksträckor med trackbite
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Söder om Sthlm
Hoj
GSX-R1370 + GSX-R1435 projekt
Har du kollat att du har gnista på alla stift innan du går vidare på bränslesidan ? Dåliga och tändspolar/kablar ?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Just nu har den de båda sämsta egenskaperna från v-twin och rad4. Inget bottendrag, ingen toppeffekt. Underbart.

Kollar tjuvluften i morn

Du måste berätta när den fått de bästa egenskaperna från båda..:D

Allvarligt, har du tagit en kompprov?
 

Dr.Bike

Guest
Varför låter min hoj så? Och varför går den inte nå vidare. Allt under belastning. Dvs körandes med växel i, ju mer belastning ju mer låter det. Inget direkt klipp i den heller. Kom plötsligt efter att jag haft av förgasarna (ej isär) så någonstans där bör problemet ligga, men vill ha lite teorier vad jag ska leta efter när jag börjar plocka. 1100 -87

Låter som du glömt smörja in förgasargummina och halsarna på toppen med vaselin så att förgasarbrygan inte kloppat i på plats ordentligt.
Det är LÄTT att tro att den sitter där den ska....fråga mig.
KOlla att alla förgasare VERKLIGEN är på plats.
Försöker man med torra gummin är det lätt att förstöra kanten på gummit och en lös gummikorv lägger sigöver tätningsytan.
Ta isär, kolla, gör om, och stå gärna på fotpinnarna när du monterar så du får rätt tyngd på hela bryggan.
Kräver ju depåstöd förståss.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Du måste berätta när den fått de bästa egenskaperna från båda..:D

Allvarligt, har du tagit en kompprov?

Faktum är att jag skulle vara ganska nöjd med någon av de egenskaperna, hade man fått det bästa från en v-twin hade jag visserligen varit lite förvånad...

Nix. Inget kompprov. Inte gjort det dels för att jag inte har utrustning till det samt att allt kom efter att jag plockat av förgasarna så tycker det verkar skumt att något sådant händer direkt efter det.

Låter som du glömt smörja in förgasargummina och halsarna på toppen med vaselin så att förgasarbrygan inte kloppat i på plats ordentligt.
Det är LÄTT att tro att den sitter där den ska....fråga mig.
KOlla att alla förgasare VERKLIGEN är på plats.
Försöker man med torra gummin är det lätt att förstöra kanten på gummit och en lös gummikorv lägger sigöver tätningsytan.
Ta isär, kolla, gör om, och stå gärna på fotpinnarna när du monterar så du får rätt tyngd på hela bryggan.
Kräver ju depåstöd förståss.


Vet att det kan gå lite kärvt och gnälligt när gummit inte är välinsmort. Vad jag däremot inte visste var att det även gällde hojar...
Så om jag förstått dig rätt så:
-Ta av bryggan igen.
-Kolla att alla gummin som håller förgasarna är hela och fin
-Kleta på vaseline
-Montera tillbakaförgasarna
Vad jag inte greppade var jag skulle stå på fotpinnarna för och med rätt tyngt på hela bryggan?!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top