Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Måste dela med mig av en hoj som fick mig att fnissa ordentligt!
 

Bifogat

  • 9-7-2010DualSportster-almostfinished005.jpg
    9-7-2010DualSportster-almostfinished005.jpg
    114.8 KB · Visningar: 574

twinspeed

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
En typ av sportster
Om du inte fick nån toppeffekt med 2-1 så är det fel designat. Kolla in ett som funkar och kopiera därifrån. Men det är kanske för enkelt ;)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jag har sett några sportsterbaserade off-roadhojjar som varit seriöst balla.
Den hörde inte dit.

Om jag minns rätt, så var urfadern till sportsterserien tänkt som terrängdräpare.

Minns att det alltid var någon som körde GGN på en Hd.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du inte fick nån toppeffekt med 2-1 så är det fel designat. Kolla in ett som funkar och kopiera därifrån. Men det är kanske för enkelt ;)

Kan du visa ritning på ditt som du PM.ade om att jag kunde få prova? Vilken typ av motor har det suttit på
Det provade är ju enligt den icke helt okända avgastillverkaren Burns förslag. Syftet med det här provet, var ju dock att prova Burn's 2:1 design, eftersom jag frångick den desigen när jag byggde mitt nuvarande system, dvs jag använde bara headerdesignen, men byggde sedan efter mitt huvud, dvs megafoner med H-rör. Så svaret jag fick vid detta prov var ju att just den designen passar den här motorn bättre än den testade 2:1-designen.

En annan orsa till provet, var att jag var nyfiken på om ett 2:1-system skulle kunna minska cylinderobalansen, som jag fortfarande inte är nöjd med. Min tanke var, att om den bakre cylindern magrar ur på höga varv för att den flödar bättre, så an ju ett 2:1-system tänkas minska den skillnaden, iom att den cylinder som drar bäst, via kollektorn hjälper även den cylindern som andas sämre. MEn provet visade att det inte gav ngn sådan effekt, annat än i ett område i mellanregistret. Det var också där (där AFR-kurvorna gick ihop) som motorn hade bättre fyllnadsgrad med 2:2-systemet.

Men naturligtvis tror jag att det finns 2:1-system som är bättre på toppregistret än det jag provade, ngt annat vore ju osannolikt, rent statistiskt sätt.

Jag har sneglat på en del system, men det är ju vanligt med 2:2 även i TB och PTB. Var på Kjula i helgen och där var det övervägande 2:2, förutom de som körde standard Propipe eller sån där trycksmord ljuddämpare.

Så du får gärna lägga upp med lite bilder och mått på ditt system. Men det kanske är för svårt? ;)

Det jag sa göra härnäst är att flytta fram spridarna till insugsportarna, dvs bygga om mitt S&S-insug så att spridarna sitter i det istället. Så att jag får ett port-injection system. Ist throttlebody injection som idag. Det får bli höstens/vinterns motorprojekt. Då borde jag bättre kunna adressera bränslet till rätt cylinder via rear cylinder trim-mappen. Jag kommer då även avveckla min konstantrycks 3-bars bränsletrycregulator till en ställbar och vacumkompenserande regulator när jag ändå håller på. Så att jag få lite fattigmans-map-sensor funktion. Dvs även lite kompensation för tex barometertryck, fartvindseffekt, luftfilternedsmutsning.

Sothorans ägare är ett levande uppslagsverk vad gäller snapsvisor :fakta

Tack Jörgen, höres!

Tack själv! Ska du säga, som kan hela Teobald Tor utan att staka dig:D
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om du inte fick nån toppeffekt med 2-1 så är det fel designat. Kolla in ett som funkar och kopiera därifrån. Men det är kanske för enkelt ;)

Håller med!

"Bara" att hitta en sporre med 2-1 system med bättre toppeffekt som har Samma Kam setup och
Samma insugdesign
Samma sprut
Samma portning av topparna
Samma squish mått
Samma ventilstorlek
Samma kompförhållande
Samma staklängd
Samma tändsystem
Samma slag
Samma Kolvdiameter
Etc etc
...Sen kopiera det!!:tummenupp
 

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Borås
Hoj
Wildstar 1600 -03
Håller med!

"Bara" att hitta en sporre med 2-1 system med bättre toppeffekt som har Samma Kam setup och
Samma insugdesign
Samma sprut
Samma portning av topparna
Samma squish mått
Samma ventilstorlek
Samma kompförhållande
Samma staklängd
Samma tändsystem
Samma slag
Samma Kolvdiameter
Etc etc
...Sen kopiera det!!:tummenupp

Hmm, kan det verkligen finnas någon annan i världen som har denna uppsättningen i motor och övrig cykel som Jörgen ?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ironi är svårt på nätet...

Jag skulle vilja se en film med lite ordentlig körning igen! Har du inte varit ute och kört något på strippen på sistone Jörgen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag ska ordna fram bilder och lite info, Men det funkar nog inte då min motor inte har samma dna som din :tummenupp

Vore toppen. Har svarat på ditt PM.

För att det öht ska gå att prova ditt system måste ju däcks- och cylinderhöjden stämma. Samt att det inte är avgasportar typ typ S&S B1/B2.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lite OT...
Men jag hittade en riktig raj-raj-rulle för oss som är torsk på stötstänger och tvåventilstoppar:rullandeu
Fd flattrackföraren Gene Church på Harleys XR1000 fabriksracer "Lucifers Hammer" vinner Battle of The Twins på Daytona 1985. Bokstödstwinnen får bita i gräset.

Inte bara nice HD-sound, även skönt släpig sydstatsdialekt på en av kommentatorerna :D

http://www.youtube.com/watch?v=LHIxDGtNsYs&feature=player_embedded#


Ang min hoj så försöker jag genom att åka på hojen ta tillvara den fina brittsommaren som nu tycks råda i Sthlm. Men när vv halar ut saltvagnen så rullar jag in hojen för vinterns projekt. Det första ingreppet blir konvertering från throttelbody injection till port injection samt i samma veva onvertera från konstantstrycks FPR till MAP-kompenserande FPR. Det ska vara klart före Jul tänkte jag. Nästa projekt denna vinter blir konvertering till det ryckutjämnade ISR-baknav som Acke är i färd med att specialtillverka för hojen. Hjulmäster Sigge Ehrling får ekra om hjulet i vanlig ordning.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lite OT...
Men jag hittade en riktig raj-raj-film för oss som är torsk på stötstänger och tvåventilstoppar:rullandeu
Gene Church #155 på Harleys XR1000 fabriksracer "Lucifers Hammer" vinner Battle of The Twins på Daytona 1985. Inte bara nice HD-sound, även skönt släpig sydstatsdialekt på en av kommentatorerna :D

http://www.youtube.com/watch?v=LHIxDGtNsYs&feature=player_embedded#!

De där gamla harleyracehojarna är bara så jäkla läckra!:kär Har en liten dröm om att någon gång i framtiden, när man har lite mer pengar och sådär, bygga en replika av just Lucifers Hammer... Så förbannat råsnygg är den!:Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De där gamla harleyracehojarna är bara så jäkla läckra!:kär Har en liten dröm om att någon gång i framtiden, när man har lite mer pengar och sådär, bygga en replika av just Lucifers Hammer... Så förbannat råsnygg är den!:Bugar

Ja den är så grym. Gillar den bulliga kåpan de hade, samt även harleys racefärger, orange, svart och vitt på #155 Reimans HD-XR. Samt de dubbla upplagda megafonerna som hänger på sidan som på XR750-flattrackhojarna.

Flattrack verkar ha varit rena plantskolan för de amerikanska RR-förarna vid den här tiden. Inte bara Gene Church här ovan utan även Kenny Roberts mfl.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt klipp! :tummenupp

Ja det bästa är nästan intervjun i slutet med Gene. Han ser inte alls ut som de spolformade fishface moderna fotomodells-jappsförarna, Man måste ju bara älska grabben, en ex flattrack/raggargrabb rostar GP-världsmästaren.

"When he got past me, I realized I had to go to work again" Skönt lugn inställning! :Bugar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top