Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snackade med Ivve för ett par år sen,och då skulle han sluta lacka hojar,sa han.
Tydligen inte.
För övrigt kan du ju inte bara berätta vad du gjort med hojen,nu har du ju skämt bort oss med en del goa filmer,så vassego,sätt igång å filma.
Alla moment,även klantiga tabbar....:D

Hans firma ingår ju i Probikegruppen nuförtiden, de håller till i samma hus. Han har två anställda adepter som lackar, Ivve är där ibland. http://www.ivvescustomlack.se/

Att filma mekandet känns lite som att slita på Cyréns energi i onödan. Men han var i garaget och fotade stänka-montaget samt sprutet. Jag ska lägga ut de bilderna när jag får dom från honom!
 

sportbike

Guest
Anlitade honom för lackering av försäkringsskador för ett par år sen,det var nog det han skulle sluta med,han blev ju överhopad med jobb.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sprutet ser ju modernt och lovande ut!
Gillar det dock inte.
Hur många minushästar accepterar du för att behålla gasaren?
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Anlitade honom för lackering av försäkringsskador för ett par år sen,det var nog det han skulle sluta med,han blev ju överhopad med jobb.

Jag är bekant med Ivve och har också jobbat som hans kollega på Probike och visst hade han planer på att sluta. Sen fick han en bra deal av Probike och har då fortsatt men sedan i våras jobbar han själv bara MYCKET sporadiskt. Han är väl runt 65 år så det är väl god tid att dra ner på tempot.

Martin som jobbar där nu är grymt duktig! Döskallar och flammor är väl hans favorit :)
Sen har dem en ny förmåga som börjat där lite som en lärling, han verkar vara väldigt duktig på pinstriping!
 

sportbike

Guest
Jag är bekant med Ivve och har också jobbat som hans kollega på Probike och visst hade han planer på att sluta. Sen fick han en bra deal av Probike och har då fortsatt men sedan i våras jobbar han själv bara MYCKET sporadiskt. Han är väl runt 65 år så det är väl god tid att dra ner på tempot.

Martin som jobbar där nu är grymt duktig! Döskallar och flammor är väl hans favorit :)
Sen har dem en ny förmåga som börjat där lite som en lärling, han verkar vara väldigt duktig på pinstriping!

Nya adepter behövs verkligen..:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Anlitade honom för lackering av försäkringsskador för ett par år sen,det var nog det han skulle sluta med,han blev ju överhopad med jobb.

Jo det trodde jag också när jag träffade honom -97 då han lackade delar till min hobbymerca. Det är kul att firma och namnet fått en uppsving och att hans kunskap förs vidare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sprutet ser ju modernt och lovande ut!
Gillar det dock inte.
Hur många minushästar accepterar du för att behålla gasaren?

Jag har sagt så här till mig själv, om sprutet kan ge mig mer effekt/vrid på mellanregister men utan att tappa i toppeffekt jämför med förgasaren. Då får det sitta kvar.

Men att mha sprutet skaffa sig mer mellanregister och bättre körbarhet till priset av lägre toppeffekt är inte aktuellt för mig. Jag har ju redan vrid så det räcker i mellanregistret med 162 Nm vid 4500 i den här ponnyhojen. Argumentet att mer mellanregister till priset av några hästar på topp kan ge bättre acc är jag inte så förtjust i på min hoj. Jag har ju en sexväxlad och tät låda så jag kan hålla motorn mellan 5500-7000(nuvarande varvstopp) rpm under acceleration iaf

Japp,han är en legend.
Precis som du å jag........eller va...:D

Nee, jag är en lallare jämfört med såna killar :hihi
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror du inte att du får ut mer hästar med sprutet?
Jag har ingen som helst erfarenhet av insprutning, men inbillade mig att den mer omfattande styrningen gav ökad effekt på alla varvtal.
Till kostnaden av mer komplicerad uppbyggnad, med bränslepump och annat trams som inte har på en hoj att göra (högst personlig åsikt) samt en tråkigare motorkarraktär (ännu mer personlig och udda åsikt).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror du inte att du får ut mer hästar med sprutet?
Jag har ingen som helst erfarenhet av insprutning, men inbillade mig att den mer omfattande styrningen gav ökad effekt på alla varvtal.
Till kostnaden av mer komplicerad uppbyggnad, med bränslepump och annat trams som inte har på en hoj att göra (högst personlig åsikt) samt en tråkigare motorkarraktär (ännu mer personlig och udda åsikt).

Jag har ingen aning jag heller. Jo jag vet att alla brukar prata om hur mycket det går att justera insprutning, men ingen brukar ju få fetare kurva än en bra förgasare på sug-HD. Kollar man på de flesta Dyno-charts på NHRS, eller NightRider osv så är det ju gasare på alla motorer som har tryckt ur sig de värsta kurvorna menar jag. Min motor passerade ju 100 rwhp vid 3900 och gav 162 Nm vid 4500 med sin HSR 48:a
De vassaste sportstermotorerna sitter det ju alltjämt förgasare på, det är det som stör min entusiasm för sprut. Anledningen att det sitter på alla nya maskiner är nog främst avgaskraven. En 180 hästars 1000 cc sporthoj med förgasare skulle nog få avgasvärden som fick ögonen att tåras i stan.

Men om det ger en större effekt på både mellan och topp då får det sitta kvar och jag får ge mig in i PC-mappandets värld och lära mig detta.

Bara inte om tomgången blir så där luftkompressortrist och jämn som på en tex en modern Ducati eller Suzuki TL: pop-pop-pop.

Man vill ju ha det där goa potatoe-potatoe :hihi
Men när man höör moderna HD:s med EFI så låter de ju lika rått på tomgång som förgasarhojarna. Det är nog det gemensamma insuget som gör att kraften i tändningarna på tomgång vandrar lite mellan burkarna, de få konkurrera lite om gasmängden på tomgång.

Det jag förmodligen lär mista är kanske smällandet på avslag vi höga varv :gnissla
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jag har ingen aning jag heller. Jo jag vet att alla brukar prata om hur mycket det går att justera insprutning, men ingen brukar ju få fetare kurva än en bra förgasare på sug-HD. Kollar man på de flesta Dyno-charts på NHRS, eller NightRider osv så är det ju gasare på alla motorer som har tryckt ur sig de värsta kurvorna menar jag. Min motor passerade ju 100 rwhp vid 3900 och gav 162 Nm vid 4500 med sin HSR 48:a
De vassaste sportstermotorerna sitter det ju alltjämt förgasare på, det är det som stör min entusiasm för sprut. Anledningen att det sitter på alla nya maskiner är nog främst avgaskraven. En 180 hästars 1000 cc sporthoj med förgasare skulle nog få avgasvärden som fick ögonen att tåras i stan.

Men om det ger en större effekt på både mellan och topp då får det sitta kvar och jag får ge mig in i PC-mappandets värld och lära mig detta.

Bara inte om tomgången blir så där luftkompressortrist och jämn som på en tex en modern Ducati eller Suzuki TL: pop-pop-pop.

Man vill ju ha det där goa potatoe-potatoe :hihi
Men när man höör moderna HD:s med EFI så låter de ju lika rått på tomgång som förgasarhojarna. Det är nog det gemensamma insuget som gör att kraften i tändningarna på tomgång vandrar lite mellan burkarna, de få konkurrera lite om gasmängden på tomgång.

Det jag förmodligen lär mista är kanske smällandet på avslag vi höga varv :gnissla


Beror väl på hur ni väljer att justera in sprutet hur tomgången kontra olika varvregister förändras? Menar bara att t.ex. tomgången med flit kan göras lite "fel" och på sätt resultera lite ojämn tomgång. Det fina med sprut är ju att man kan justera skilt på flera olika varvtalsintervall (beroende på hur sofistikerad programvara sprutet använder), vilket inte går lika bra på en förgasare? Tyvärr blir det nog så att avgassmällarna blir åtm. lite mindre med ett korrekt justerat sprut, så gick det i alla fall för mig...:(

Lite samma sak som att jämföra en traditionell topptrimmad sugmotor för t.ex. rally som ger t.ex. 250 hk ur 2 liter (har ingen särskild motor i tankarna, sifforna är hypotetiska) på ett visst (högt) varvtal perfekt justerad och med aggressiv kamaxel för hög toppeffekt med en modernare lösning med någon form av variabla kamtider och eventuellt även lyfthöjd som har exakt samma toppeffekt.

Skillnaden lär väl vara att den moderna varianten är mera körbar speciellt på lägre varvtal eftersom man kunnat justera in den skilt i olika varvtalsintervall utan att pruta på toppeffekten. En stor förgasare som är perfekt vid t.ex. högre varvtal och gör att motorn då går som en dröm kanske inte är så rolig att tuffa runt med på lägre varv med samma bestyckning?

Hoppas ni förstod hur jag menade, dessutom torde ju bränsleförbrukningen minska åtm. vid "normal" körning och det lär ju inte påverka din hojs användbarhet negativt?....:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Beror väl på hur ni väljer att justera in sprutet hur tomgången kontra olika varvregister förändras? Menar bara att t.ex. tomgången med flit kan göras lite "fel" och på sätt resultera lite ojämn tomgång. Det fina med sprut är ju att man kan justera skilt på flera olika varvtalsintervall (beroende på hur sofistikerad programvara sprutet använder), vilket inte går lika bra på en förgasare? Tyvärr blir det nog så att avgassmällarna blir åtm. lite mindre med ett korrekt justerat sprut, så gick det i alla fall för mig...:(

Lite samma sak som att jämföra en traditionell topptrimmad sugmotor för t.ex. rally som ger t.ex. 250 hk ur 2 liter (har ingen särskild motor i tankarna, sifforna är hypotetiska) på ett visst (högt) varvtal perfekt justerad och med aggressiv kamaxel för hög toppeffekt med en modernare lösning med någon form av variabla kamtider och eventuellt även lyfthöjd som har exakt samma toppeffekt.

Skillnaden lär väl vara att den moderna varianten är mera körbar speciellt på lägre varvtal eftersom man kunnat justera in den skilt i olika varvtalsintervall utan att pruta på toppeffekten. En stor förgasare som är perfekt vid t.ex. högre varvtal och gör att motorn då går som en dröm kanske inte är så rolig att tuffa runt med på lägre varv med samma bestyckning?

Hoppas ni förstod hur jag menade, dessutom torde ju bränsleförbrukningen minska åtm. vid "normal" körning och det lär ju inte påverka din hojs användbarhet negativt?....:)

Jo jag tror ju och hoppas att det här sprutet ska ge de fördelarna du beskriver, jag tackar ju inte nej till högre effekt och bättre körbarhet.

Sprut till HD har ju fodrat lite utvecklingsarbete att få till injectortimingen på vad jag kunnat förstå. Eftersom det är ngt av kaosreori vad som försigår i det gemensamma insuget, inte minst pga av den assymetriska tändföljden som vid förgasare annars ger resp burk mindre restgas varannan smäll. Med smart injektortiming verkar detta bli bättre. Dessutom kan man ge cylindrarna olika mängd bränsle med detta system, det är ju smart om man upptäcker att det skiljer i fyllnadsgrad mellan cylindrarna pga tex assymetri i topparnas flöde eller olika motstånd i resp avgasrör.

Jag har läst på mycket av programvaran, tomgångsregleringen verkar genomtänkt. Den triggas av både TPS och varvtal. Dessutom justerar man tomgångvarvtalet på spjällets stoppskruv. Så är det inte på HD EFI. Rör man spjällskruven på dessa system så vet inte TPS:en var den är och det blir ett tidsödande trial and error att hitta rätt värde igen, då det inte finns ens i verkstadshandboken. Många kunder som rört den skruven och fått åka till verkstaden med hojen, på HD original EFI ställer man tomgången enbart med programvaran.

Detta sprut verkar ha en smartare arkitektur därvidlag. Det beskrivs på sid 7 i detta dokument http://www.performancefi.com/documentation/PFI_6_EZ_software.pdf

Sänkt bränsleförbrukning är ju klart intressant när man har 9-literstank! :D Även om jag är imponerad av att den bara drar 0.45 vid normal körning idag med förgasaren.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sänkt bränsleförbrukning är ju klart intressant när man har 9-literstank! :D Även om jag är imponerad av att den bara drar 0.45 vid normal körning idag med förgasaren.
Har inte din mamma berättat att det är fult att ljuga. :va

Förbrukningen skulle kunna ligga på det dubbla utan att det var konstigt. Så då har vi två alternativ:
* Du kör som en en liten tant.
* Eftersom du inte har specificerat några enheter så antar jag att det är l/km eller mpg.

Då det första alternativet inte är särskilt troligt så röstar jag på det andra.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har inte din mamma berättat att det är fult att ljuga. :va

Förbrukningen skulle kunna ligga på det dubbla utan att det var konstigt. Så då har vi två alternativ:
* Du kör som en en liten tant.
* Eftersom du inte har specificerat några enheter så antar jag att det är l/km eller mpg.

Då det första alternativet inte är särskilt troligt så röstar jag på det andra.

Jag kör rätt lungt, på motorvägen ligger jag faktiskt ofta i 110-120. På gruppkörningar stiger det till ca 0.7 i snitt. Men då ligger man ju uppåt 170 ibland. Men jag kör nog 95 av 100 mil ensam och då är det lungt.
Jag kör hojen lite som en hotrod, jag får dampryck och gasar när jag tycker att det är värt, när det är rejs eller ett parti med roliga kurvor. Däremellan är det lungt. På råstarka sugmotorer som tex bigblockV8:eek:r i bilar eller stora twinnar i hojar så känner man så påtagligt att kraften finns där även när man kör lugnt, man kan njuta av känslan att det finns, att man kan släppa lös det när man vill.

Men den specifika förbrukningen i just de korta stunder när den går på fullgas är nog högre, det är ju svårt att mäta med min körstil.

Min gamla 100Hk 1200-motor sitter i en sportster som körs av en "liten tant" på 70, KamikazeKids mor. Beware :hihi

/J
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jag kör rätt lungt, på motorvägen ligger jag faktiskt ofta i 110-120. På gruppkörningar stiger det till ca 0.7 i snitt. Men då ligger man ju uppåt 170 ibland. Men jag kör nog 95 av 100 mil ensam och då är det lungt.
Jag kör hojen lite som en hotrod, jag får dampryck och gasar när jag tycker att det är värt, när det är rejs eller ett parti med roliga kurvor. Däremellan är det lungt. På råstarka sugmotorer som tex bigblockV8:eek:r i bilar eller stora twinnar i hojar så känner man så påtagligt att kraften finns där även när man kör lugnt, man kan njuta av känslan att det finns, att man kan släppa lös det när man vill.

Men den specifika förbrukningen i just de korta stunder när den går på fullgas är nog högre, det är ju svårt att mäta med min körstil.

Min gamla 100Hk 1200-motor sitter i en sportster som körs av en "liten tant" på 70, KamikazeKids mor. Beware :hihi

/J

Det är ändå mycket imponerande att en såpass stor motor klarar sig på så pass lite. Jag menar, den drar i princip lika mycket eller lite mindre än vad min medelförbrukning brukar ligga på trots att du har "en KTM till" i volym...:) (640cc) Visst, din medelfart är säkert "lite" lägre men i alla fall!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ändå mycket imponerande att en såpass stor motor klarar sig på så pass lite. Jag menar, den drar i princip lika mycket eller lite mindre än vad min medelförbrukning brukar ligga på trots att du har "en KTM till" i volym...:) (640cc) Visst, din medelfart är säkert "lite" lägre men i alla fall!

Ja jag var också förvånad efter de första turerna med den här motorn. Den drog inte mer än 1200-motorn. Den låg också på samma. Men åas så körde och bestyckade Jörgen B på Supertwin min motor även på dellaster med lambdamätning, tom tomgångsmustycket ställdes på den viset.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering.
Inför sista turen i oktober så vart jag klar med den nya framstänkan i glasfiber. Min gamla originalstänka i plåt var sänkt för att ligga mer tight över hjulet. Probmemet med detta är att originalstänkan då blir för smal över hjulet, den klarade inte ens mitt nuvarande 100mm "breda" framdäck vilket är originaldim på hojen. Den nya framstänkan här mycket lägre vikt och är i svensktillverkad i handupplagd glasfiber av en kille som gjorde dessa stänkor åt superbikehojarna på 80-talet. Den klarar tom 110mm brett framdäck vilket jag nu kan skruva på när detta däck är slut. På den första bilden så syns skillnaden mot min gamla tunga originalstänka. På första bilden så syns även där däcket tagit i på insidan av den gamla plåtstänkan.

På nästa bild syns de urtag jag filat upp i nya stänkan samt de försänkta hål för mina fästen i 2mm rostfri plåt jag tillverkat. Plåtarna har jag sedan maskinpolerat. De sitter sedan fast med kullerförsänkt rostfri skruv vars skallar jag även maskinpolerat. Kullerförsänkt spårskruv tycker jag nämligen är så vackert, i synnerhet när de får bryta av mot lack. Detta är ju lite crossover från träbåtsvärlden. På hoj- och bilbyggeri brukar man ju inte visa skruvskallar mot lackade ytor på det viset, men jag tycker det bryter av så snyggt på ställen som dessa och ger ett exklusivt utseende.

På den tredje bilden så syns allt provmonterat på hojen. Jag körde den 10 mil i oktober för att se att jag inta hade skadliga vibrationer eller annat strul innan jag kostade på lack på stänkan.

På fjärde och femte bilden syns den nya stänkan monterad på hojen efter att ha blivit lackad av Ivves Customlack i samma hemi-oranga kulör som resten av hojen. Det var Ivve som lackade hojen -96. Notera att samtliga spårskruvar har spåret horisontellt för att minska luftmotståndet! Mellan fästplåt och stänka ligger även ett skikt med silikonlim för att förhindra att vibrationer får förbandet fästplåt/stänka att börja röra sig. Fästplåtes sitter fast i gaffeln med rostfri insexskrub vars skallar jag även maskinpolerade.

På den sjätte bilden syns originalplåtstänkan med sin lack från -96. Jag tycker att den nya vart betydligt snyggare. Innan lack så spacklade jag och våtslipade glasfiberstänkan 4 ggr innan jag vart nöjd. Dessutom lade jag 2 lager svart body inuti glasfiberstänkan. Detta för att förhindra att stenskott inifrån stänkan inte ska skapa sprickor i lack och gelcoat, ngt som är vanligt på glasfiberskärmar om man inte tänker på detta.

På sista bilden kan man se hur styrdämparens vinkel harmonierar med stänkan, ibland ska man ha tur! :)

Alla bilder är som vanligt tagna av den helt suveräne byggtrådfotografen Cyrén! :Bugar

/J
 

Bifogat

  • IMG_5323.jpg
    IMG_5323.jpg
    68.4 KB · Visningar: 5,383
  • IMG_5329.jpg
    IMG_5329.jpg
    55.8 KB · Visningar: 5,333
  • IMG_5344.jpg
    IMG_5344.jpg
    82.4 KB · Visningar: 5,250
  • IMG_5504.jpg
    IMG_5504.jpg
    57.9 KB · Visningar: 5,223
  • IMG_5506.jpg
    IMG_5506.jpg
    44.2 KB · Visningar: 5,116
  • IMG_5494.jpg
    IMG_5494.jpg
    47.2 KB · Visningar: 5,174
  • IMG_5511.jpg
    IMG_5511.jpg
    103.9 KB · Visningar: 5,527
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Notera att samtliga spårskruvar har spåret horisontellt för att minska luftmotståndet!
Snyggt. Men får man fråga hur det kom sig att du valde spårskruvar? Var det för att du ville ha spänningsmomentet att skruvmejseln skulle kunna halka ur rakt över de nylackade skärmarna när du monterade eller?

Dessutom så ser de ju ut att vara monterade horisontalt i förhållande till skärmen, vilket borde ge högre luftmotstånd än om de varit monterade horisontellt mot marken. Eller hoppas du på att de ska ge lite extra lyftkraft för bakhjulsåkande som det är nu? :hihi



Förresten, du som säkert har läst en eller sjutton fler kataloger med H-D tillbehör än de flesta på Sporthoj har gjort, har du någon koll på vad det finns för firmor som nytillverkar Knuckleheadmotorer?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top