Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

freudiansk fint mellan tandvärk och hantverk?
Ärlig fråga. Jag jobbar med en göteborgsvitssnubbe vars ”skämt” närmast kan klassas som outhärdliga så min vitsparser har vridit och vänt på denna utan att komma fram till något så jag blir tvungen att fråga.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Stort reportage om Jörgens Spruttster i senaste MCM!
Mitt eviga hyll till den ballaste H-D:n som funnits!

Tack Tomas!
Jag såg att den var med i förra numret av American Iron också!:tuttar
Kan sedan en tid inte ladda upp bilder från min IPhone här på SH så det har inte blivit några inlägg här.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Detta är en av de trådarna jag saknar mest att läsa om här på sporthoj.

Är grymt imponerad av din motorcykel
/mvh Pär
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Detta är en av de trådarna jag saknar mest att läsa om här på sporthoj.

Är grymt imponerad av din motorcykel
/mvh Pär
Tack!:)
Jag ska försöka förstå varför det inte går att ladda upp bilder från mobilen längre.
/Jörgen
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tack!:)
Jag ska försöka förstå varför det inte går att ladda upp bilder från mobilen längre.
/Jörgen

Kan skumma sig rejält...först säger den ogitligt bildformat trots att andra forum tar den.Sedan kör man en screenshoot och känner sig som ett geni och laddar upp....och då....ogiltligt bildformat...:4skrika.

Verkar ju fan vara så att bildinnehållet ger felet ,typ en öringbäck i Usa,en ölburk på en sadel eller slumpmässigt censur:3freak

Forumet tappar kul innehåll med denna speciella funktion
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej alla!
Dags att uppdatera lite. Som vanligt ägnade jag vår, sommar och höst åt att köra med hojen. Förbättringar och service hör ju vintern till. Enda förbättringen jag gjorde under säsongen var att jag bytte ut den styva stålspunna slangen mellan bränsletrycksregulatorn och fuel railen mot en gummislang. Detta eftersom jag kom på att jag inte hade just ngn flexibilitet alls som dämpade spridarpulserna. Tryckresonanser kan ge ojämn gång.
IMG_4093small.jpg

Ny gummislangen monterad.
IMG_4094small.jpg

Förutom reportagen i MCM och American Iron samt, så dök det i höstas även upp ett reportage i den tyska mc-tidningen Dream Machines. Det var smickrande.
ECTQ0690small.jpg

Den 25:e oktober tog jag sista turen för året. Stannade till vid Katarinavägen på Söder och tog denna bild efter att ha värmt fingrarna.
IPMG6353small.jpg

Det "stora" projektet denna vinter är en gammal tanke. Jag har ju kört med 18" framhjul och 18" bak på denna hoj, detta för att få lite av flattrackhojarnas utseende (med lika stor hjuldiameter fram som bak). Detta har dock aldrig uppfyllts, eftersom om man använder den vanliga gatdäcksprofilen på 70%, så blir bakdäcket (150/70) dominant mot framdäcket (120/70). Dvs bakdäckets ytterdia både är och ser större ut än framdäcket. Dvs det blir mer dragbike-stuk. Detta har jag inte gillat. En annan nackdel med 18" bak är att det är ett frustrerande litet utbud på greppiga 18" 150mm bakdäck. Med 17" bakhjul hamnar man däremot i sporthojsträsket och härav ett enormt utbud av greppiga puppor. Dessutom skulle hojen se mer spänstig ut om det blev lite mer luft i hjulhuset bak.

Så i höstas beställde jag en oborrad Morad 40-håls TC 17"X4.25" alufälg från Central Wheel i UK.
Det var lämpligt att göra detta byte nu, dels pga Brexit, dels pga av att mitt bakdäck ändå började bli utslitet. Så för en månad sedan skruvade jag loss bakhjulet, demonterade drev och skiva samt lämnade bakhjul plus den nya fälgen till min vän Sixten Ehrling. Han kommer nu att ekra av min gamla 40-håls 18"X4.25"-fälg, korta ekrarna, borra nya fälgen samt ekra på denna. Wheeler Dealer-Kjelle monterar sedan ett nytt 17" 150/70 Michelin Pilot Road bakdäck och balanserar.
IMG_5116small.jpg

Nya 17"-fälgen till vänster nedan.
IMG_5123small.jpg

Medan bakdäcket varit ivägskickat har jag passat på att göra kedjeskyddet lite snyggare. När jag tillverkade detta kedjeskydd 2007 hade jag ingen möjlighet att svetsa i alu, men pga av detta har jag inte heller varit riktigt nöjd med det raka enkelkrökta/utseendet.
IMG_5153small.jpg

Så mha av TIG:en passade jag nu på att gör ett krökt avslut på bakre delen av kedjeskyddet.
IMG_5156small.jpg

/Jörgen
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Du har inte lust att lägga upp hela det tyska reportaget, och gärna reportagen från de andra tidningarna om du lyckas ladda upp de? :)
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen!
För någon vecka sedan dök Sigge upp med bakhjulet. Fälgbanan var då borrad och ekrad, med ett nytt Michelin Pilot Road 5 150/70-17" balanserat och klart från Wheeler Dealer-Kjelle. Superstark Sigge-ekring med alla styrketrix. 4-kors Sportster-ekring med crossover. Innerekern på högerflänsen över till vänster fälgvårta osv.

Återmonterade bakhjulet med nya ryckutjämnarelement, medbringare och bromsbelägg till ISR-navet/bakbromsen
IMG_5644small.jpg

IMG_5652small.jpg

Resultatet blev precis som jag hade önskat mig.
Hojen ser spänstigare ut med 17" bak istället för 18". Mer luft i hjulhuset plus att hjulet ser kralligare ut med kortare ekrar. Jag passade på att justera upp längden lite på bak-öhlinarna för att få bibehållen höjd på hojen.

IMG_5675small.jpg

IMG_5678small.jpg

IMG_5679small.jpg

IMG_5670small.jpg


Provstart hann jag med också!
https://www.youtube.com/watch?v=x4ekw5W3YtA
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top