Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja den låter så härligt rapp! Tänk om harley kunde fatta att det är såna hojar dom borde bygga. Åtminstone som komplement till dom där hemska halvtonspråmarna till cruisers som köps av advokater i piratutstyrsel.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Imponerande att hålla på att förfina,förbättra, i 11år. 2007/03 startade tråden. Men å andra sidan är den väl så nära perfekt man kan komma en körbar raket.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Imponerande att hålla på att förfina,förbättra, i 11år. 2007/03 startade tråden. Men å andra sidan är den väl så nära perfekt man kan komma en körbar raket.

Tack!
Ja det känns lite lustigt att stå bredvid showbyggen som byggts under en vinter och tänka på alla år det tagit mig med fin-tuning för att få gången perfekt och allt sånt ni redan känner till. De 1500 mil som jag har på den sista motorn är ju till 80% tuning-rundor. Men jag är ingenjör, inte konstnär. Jag blir lite arg när människor kallar min hoj för konstverk. Konstverk går ju inte att använda. Min hoj är en maskin. Det är något mycket större.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tycker inte du ska ta så illa upp. Citat från Wikipedia: "I slutet av medeltiden betecknades alla mer etablerade hantverk för konster, och de var större konst ju mer krävande de var. Ett väl utarbetat och egenartat verk kallades konststycke."
Den beydelsen lever fortfarande kvar i KTHs devis: Vetenskap och Konst.
Så i min värld är din hoj ett konststycke.:Bugar
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tack!
Ja det känns lite lustigt att stå bredvid showbyggen som byggts under en vinter och tänka på alla år det tagit mig med fin-tuning för att få gången perfekt och allt sånt ni redan känner till. De 1500 mil som jag har på den sista motorn är ju till 80% tuning-rundor. Men jag är ingenjör, inte konstnär. Jag blir lite arg när människor kallar min hoj för konstverk. Konstverk går ju inte att använda. Min hoj är en maskin. Det är något mycket större.

Ingenjörskonst?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja den låter så härligt rapp! Tänk om harley kunde fatta att det är såna hojar dom borde bygga. Åtminstone som komplement till dom där hemska halvtonspråmarna till cruisers som köps av advokater i piratutstyrsel.

Ey, jag är fan inte advokat :D
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Egentligen borde man bygga en hoj som wobblar helt sjukt, sen en handgjord torpedliknande helkåpa i form av en grönskimrande, fiskfjällslackerad gädd-wobbler. Gärna längre än hojen.
Med en diagnostiserad pilot kunde det bli fet pausunderhållning på Sveriges RR-banor.
Diaper drag 140cc 2011 vinterljus 005.jpg

:crash
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Stämmer som Klockringaren skrev. Nu kör jag. Sportstern går perfekt. 1500 mil på nya motorn. Kontrollbesiktigade för två veckor sedan. Inga anmärkningar, kört 60 mil sedan dess. Hojen börjar bli känd tror jag, inga sportisar som vill rejsa vid rödljusen längre :( Var på Sveadonken i onsdags, tre generationer där. Träffade Loftish, Nisse Hult och andra kändisar.
 

TCKalle

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Nacka
Hoj
Softail-02 1550
Det är för mig en gåta hur juryn kunde missa din hoj i Norrtälje. I mitt tycke borde du fått i:a pris i Räcerklassen.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Hej
Stämmer som Klockringaren skrev. Nu kör jag. Sportstern går perfekt. 1500 mil på nya motorn. Kontrollbesiktigade för två veckor sedan. Inga anmärkningar, kört 60 mil sedan dess. Hojen börjar bli känd tror jag, inga sportisar som vill rejsa vid rödljusen längre :( Var på Sveadonken i onsdags, tre generationer där. Träffade Loftish, Nisse Hult och andra kändisar.

Har du tränat på rödljusrace sen sist du försökte? :krama:rofl
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Så???
Vad står på vinterns agenda? Förutom div service /genomgång då.
Bruker ju alltid vara några småsaker som man vill eller behöver mo?das.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Stort reportage om Jörgens Spruttster i senaste MCM!
Mitt eviga hyll till den ballaste H-D:n som funnits!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top