Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen.
Nytt år samma vansinnigheter. Under Jul-,nyårsledigheten har jag hunnit med lite på hojen. En liten detalj jag vill snygga upp var det kombinerade fästet/skyddet för bränsletryckregulatorn. Eftersom skyddet jag tidigare tillverkade över tomgångsmotorn på motorns högersida blev ganska genomarbetat utseendemärssigt. Så såg nu skyddet för bränsletrycksregulatorn på motorns vänstra sida lite för ofärdigt ut. Så jag bestämde mig för att slipa svetsen och sedan polera skyddet utvändigt. Det tog en kväll med roterande slipstenar, polerslipstift samt polermaskin, men blev stor skillnad

Före
IMG_1747.JPG

IMG_1749.JPG

Urslipad svets
IMG_1750.JPG

Polerat och återmonterat på hojen
IMG_1792.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En annan sak jag fick gjort var att bättra på hojens bromsljus.

Min garagekompis Middleton hade ett par felköpta Kellermanblinkers, dessa hade till skillnad från mina befintliga Kellerman bakblinkers, inbyggt bak- och bromsljus. Genom att använda dessa samt koppla in allt utom bakljusfunktionen i de nya bakblinkersarna så fick jag nu extra bromsljus.

Eftersom det är många bilister som håller på med annat när de kör bil, plus att moderna bilar har så kraftiga bromsljus i form av stora LED-paneler, så var det här en uppgradering jag ville ha gjort för att minska risken att bli torpederad bakifrån i Stockholms överbelastade trafikmiljö. När man håller på med el är det alltid bra att hålla till på en filt med rosa elefanter, det skänker ett inre lugnt.

Före
IMG_1770.JPG

Efter
IMG_1783.jpg


IMG_1777.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen

Sedan sist så har jag börjat montera ihop hojen.
Bla återmonterat tanken och det uppgraderade avgassystemet plus dess O2-sonder.

I glidskarvarna mellan krökar och x-pipe använder jag sensor-safe kopparsilikon för att undvika nötningsfrätning av det rostfria stålet.

Efter att detta härdat ngt dygn så fyllde jag på ny motorolja och provstartade hojen för första gången sedan sista hojturen i höstas. Hon small igång direkt och lät ivrig som vanligt. Enda tråkiga är att det ju är 3 månader kvar till våren. :4skrika

IMG_1816.JPG


IMG_1839.JPG


IMG_1831.JPG

IMG_1837.JPG

IMG_1838.JPG

IMG_1841.JPG

IMG_1840.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sak jag glömde skriva, i år har jag tackat ja till inbjudan att ställa ut hojen på Moon Bike Show i Avesta den 10 mars. Det är mer än bara choppers, de hade bla en hel del coola caferacers och 70-tals sporthojar förra året.
http://www.mooneyessweden.com/#moonbike

Även Middletons Thruxton kommer dit.

Ha en skön helg!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Bifogat

  • Daytona 200.jpg
    Daytona 200.jpg
    337.7 KB · Visningar: 130

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där var en fin filt! Rosa elefanter är något av ett signum för mig, så lite sugen är jag på att veta var den kommer ifrån. Vill ha!

Hej
Tack
Ingen aning om filtens ursprung tyvärr. En garagekompis rensade ur sitt hem på gamla barnkläder och la i vår trasbinge.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen!
Sedan sist så har jag tagit tag i den gamla batterifrågan. Som en del kanske minns så försökte jag för ett par år sedan med Shorai, i hopp om att kunna ersätta det 6,5kg tunga Yuasa AGM YTX20H(L)-BS med angivna 310 CCA. Men efter test av flera Shorai-batterier fick jag till slut ge upp när inte ens deras största fysiskt i hojen möjliga modell orkade starta motorn. Så då gick jag tillbaks till AGM-batteriet igen.

Eftersom det nu har gått några år så bestämde jag mig för att prova igen, batteritillverkarna utvecklar ju förhoppningsvis sina produkter.. Mitt val denna gång fick bli ett JMT HJTX20H-FP med uppgivna 420A i CCA. Men det orkade tyvärr inte heller starta hojen. Efter att ha lagt ut detta nedslående test på FB och Insta så fick jag kontakt med en firma Teknorana med sitt batterimärke TopEnd här i Sverige. http://www.topend.se/

Per från Teknorana kom över med dels deras TopEnd 6Ah-batteri dels deras 12Ah-batteri. TopEnds batterier är utvecklade för bilracing, så det var ren tur att Per hade valt längd och bredd på lådan som överensstämde med H-D:s standardmått på sina batterier. Per mätte först upp min startström med tång-amperemätare. Hojen drog ca 300A på starten, det är ca 3,5kw eller ca 4,7 hk... :näsblod

Sedan testade vi TopEnds batterier. Deras 6Ah orkade men det var på vippen. Men med deras 12Ah batteri på strax under 2Kg så snurrade startmotorn t.o.m snabbare än den gjorde med blybatteriet. Så det blev affär direkt! Vips blev hojen 4,5kg lättare!

Nedan JMT-batteriet som inte orkade
IMG_1907.JPG

Nedan TopEnd:s 12Ah batteri som snurrade motorn snabbare än ngt annat batteri gjort. Polblocken i alu har jag tillverkat. Batteriet är ca 20mm lägre än original blybatteri och 4,5kg lättare.
IMG_1934.JPG

TopEnd-batteriet monterat i hojen
IMG_1938.JPG

IMG_1942.JPG

I övrigt så har jag även bytt 1½" oljetrycksmätaren till en snyggare från Marshall. Passade även på att tvätta och olja K&N-luftfiltren. Eftersom hojen är inbjuden till MoonEyes-Showen i Avesta den10:e mars så vill jag att hojen ska se snygg ut även på utsidan.
IMG_1923.JPG


/Jörgen
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ännu en orsak att åka på mooneyes, detta och husqvarnachoppern är svenska custom höjdare i mina ögon
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har inte tänkt på att det blir billigare om du bantar 4,5kg?:lol

Jag har tränat bort 10 kg under förra året. Men i den här tråden är det mc-bygge, inte kroppsbygge. Vad gäller uttrycket "billigare" så är nog byggnation av den här typen av fordon inte att rekommendera för den som söker ett kostnadseffektivt mc-ägande.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då har han ju ff inte ett batteri som orkar dra runt hojen, man har inte många försök på sig att få igång en sån här motor ens med fullt batteri!
Tack. Blybatteriet Yuasa AGM YTX20H(L)-BS orkar dock starta min hoj, trots att dess CCA är angiven till 310A. När Per provade att mäta upp det med sin belastningsprovare så konstaterade han att det klarade 400A flera sekunder utan att polspänningen droppade av. Så dessa blybatterier är konservativt specade. Till skillnad från hur Lithium-batteriindustrin valt att göra.
Men med det nya batteriet från topend har jag helt riktigt mer marginal vid start. Dels snurrar startmotorn snabbare, dels klarar det längre startförsök. Vi gjorde tester utan tändning påslagen (men med de elektriska dekompressionsventilerna aktiverade). Så det känns skönt att jag inte behövde byta bort marginal på startförsök mot det lättare batteriet.

Ser fram emot MoonEyes jag med. Jag var där för första gången förra året (utan hoj), det var en fin tillställning tycker jag. Mitt enda gissel med såna här tillställninger är den stora mängden människor jag hamnar i samtal med. Blir helt yr av att prata med tre personer samtidigt. Men hoppas vi ses där!
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool spec. för lithium men vad farao är det för dieseltruckmorot du klämt in mellan hjulen som kräver den hävarmen på startveven? Ursäkta min dåliga koll på ditt projekt men tråden är så gammal att jag förmodligen inte är behörig att läsa något 100-tal inlägg författade tiden före A (f.Ab.).

Inte för att vara den men tycker det är lite fascinerande att en så fin pjäs, batteriet, från en firma med den servicen ändå är från samma tillverkare som Biltemas av allt att döma #Patended Product. Inte för att tema säljer den modellen men med samma status-ledpanel, ändå.

Jaja, kan inte klaga då jag själv har ett grönt från Biltema vilket har skött sig fint trots djupurladdning p.g.a. larm och väckt med startkablar och avgasknall :smasha Tänk bara på de tveksamma köldegenskaperna även om det kanske inte är direkt aktuellt för vrålåket i fråga.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack. Blybatteriet Yuasa AGM YTX20H(L)-BS orkar dock starta min hoj, trots att dess CCA är angiven till 310A. När Per provade att mäta upp det med sin belastningsprovare så konstaterade han att det klarade 400A flera sekunder utan att polspänningen droppade av. Så dessa blybatterier är konservativt specade. Till skillnad från hur Lithium-batteriindustrin valt att göra.
Men med det nya batteriet från topend har jag helt riktigt mer marginal vid start. Dels snurrar startmotorn snabbare, dels klarar det längre startförsök. Vi gjorde tester utan tändning påslagen (men med de elektriska dekompressionsventilerna aktiverade). Så det känns skönt att jag inte behövde byta bort marginal på startförsök mot det lättare batteriet.

Ser fram emot MoonEyes jag med. Jag var där för första gången förra året (utan hoj), det var en fin tillställning tycker jag. Mitt enda gissel med såna här tillställninger är den stora mängden människor jag hamnar i samtal med. Blir helt yr av att prata med tre personer samtidigt. Men hoppas vi ses där!
Just det ja din motor är kortslagigare än 124" ultima motorerna, kan det vara därför den är lättare att snurra? Farsgubben fick trycka i ännu större batterier och då har han ändå 2-3 startförsök från fulladdat. Kanske ska tipsa om detta batteriet när han står och morrar i vår Hoppas på att få lite ledigt från rot-jobben här hemma, inte vart på nån customshow på åratal.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top