Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm, kanske har jag missat något men startknappen funkar väl lika på m-unit v.2 och den nya, med skillnaden att den nya har en dedikerad ingång för kill switch. Bluetooth-hipsterkorvmojsfunnktionerna (som jag iofs gillar :hihi ) måste man ju inte använda om man inte vill. Finns även en basic-modell som inte har bluetooth om man inte vill pröjsa för det heller. Men, nu låter jag nog som en reklampelare :gnissla

Jo fast på nya M-unit blue verkar de utöver detta även bestämt sig för att använda startknappen till fler funktioner. Dvs den mest olämpliga knappen att våda-trycka på på en motorcykel, har de valt att ge ytterligare merfunktioner. Det är liksom inte frisk fordons-engineering det här. :3freak
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det är ju jätte korkat, para enheten med telefonen när motorn är igång, hur tänkte dom där ;)

Det är ju inte så att man ska konfigurera sin slamsug mot hojen med motorn igång, jag säger bara att det tas lättsinngt på vad en startknapp är för ngt på en hoj. Det måste ju inte vara en hoj som min med en 2hk-startmotor kopplad till en 300 000-kronors motor, det ska ju vidtas koll att det är olja i motorn, inga delar är uppöppnade för vinteröversyn mm, neutralläge etc. Allt detta bök och risk bara för att mjukvarudesignern valt den MINST lämpliga knappen att pilla på.

Jag jobbar ju med design av stora drivlinor till fartyg, mina driftsäkerhetskrav är nog högre än vad denna hipster är såld på. Inget konstigt med det. Som det flesta ingenjörer hatar jag -till skillnad från forskare och konstnärer- överraskningar. En framdrivningsanläggning får aldrig ha oplanerade stopp.
https://www.youtube.com/watch?v=AF6RiqEF-dQ
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jo då jag kan hjälpa till med mycket och även förmedla via kontakter det jag inte klarar och jag är inte bunden till bara Harley men scooter hoppar jag om det inte är i bekantskaps kretsen som behöver hjälp.

Tack ändå att du tänkte på mig :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jörgen:
Jag förstår hur du tänker men jag tror du gör ett problem av nått som inte finns, Nu är inte min inkopplad på hojen ännu har bara lekt med den lite på skrivbordet och konfugrerat den till telefonen än så länge, jag får väl återkomma till våren om jag känner att den inte är säker eller om jag upplever att den inte är bra.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jörgen:
Jag förstår hur du tänker men jag tror du gör ett problem av nått som inte finns, Nu är inte min inkopplad på hojen ännu har bara lekt med den lite på skrivbordet och konfugrerat den till telefonen än så länge, jag får väl återkomma till våren om jag känner att den inte är säker eller om jag upplever att den inte är bra.
Han har ju precis beskrivit problemet. Som f.ö kan leda till en allvarlig olycka. På vilket sätt är det inte ett (sjukt allvarligt) problem?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen:
Jag förstår hur du tänker men jag tror du gör ett problem av nått som inte finns, Nu är inte min inkopplad på hojen ännu har bara lekt med den lite på skrivbordet och konfugrerat den till telefonen än så länge, jag får väl återkomma till våren om jag känner att den inte är säker eller om jag upplever att den inte är bra.
Jag vill bara inte införa nya risker. Det är för mig oklart om även V2 vet huruvida motorn är igång eller inte vid tex bruk av startknappen som stoppknapp. En dubbeltryckning blir lätt en lång enkeltryck vid kalla fingrar. Förr eller senare... På min V2 har jag tex ca två ggr per säsong råkat släcka ned framljuset helt vid avbländning, det räcker med ett par tiondelarns för lång tryckning med kalla fingrar och handskar vid ett hastigt uppkommet möte, så blir det helt svart framåt. Detta senast inför möte på gamla uppsalavägen i kolmörker nu i oktober. De gånger det har hänt har jag haft sinnesnärvaro att få igång ljuset rätt snabbt igen. Men otäckt både för mig och den mötande.

En sak jag också vill se hur det är löst på M-unit blue är det nya kontaktstyckene till in- och utgångar på enheten.

De stiftövergångar jag har i mitt elsystem består av kontakter av Deutsch/Amphenol typ. Dvs dragavlastade med clip, samt vattentäta. Dvs proper fordonsdesign, på demofilmerna av M-unit Blue drar de nu bara upp de införda kontaktstycken och långa stift blottas. Hur är dessa vattentätade och dragavlastade/vibrationslåsta? Nu har man ju plötsligt risk för avbrott och övergångsmotstånd inte bara i skruvlåsningarna utan även i dessa stift. Skruvlåsningarna på min M-unit har jag fyllt med vaselin innan jag monterat in kablarna, på kabeländarna har jag även crimpat på ändhylsor. Jag har därtill -som visats tidigare- monterat hela M-uniten elastiskt. Det har funkat bra. Vid losskoppling så har jag mångpoliga Deutsch/Amphenol-kontakter så att jag slipper röra skruvlåsningarna i m-uniten. Jag tror inte att dessa mår bra i längden av att kopplas av och till för många ggr. Det är nog för att kunder med håriga händer skruvat sönder dessa som de nu inför externa utbytbara kontaktstycken.

Nåväl, det var mina tankar och funderingar om detta. M-unit har klara fördelar, (robust solidstate inte minst) men jag tror inte jag byter till Blue-varianten utan att min gamla V2 har pajat på ngt sätt. Kan även vara bra för mig att vänta på att ev barnsjukdomar avslöjats och åtgärdats hos Blue-varianten, dessutom finns det då mer opartisk info att läsa om på forum mm. Det var ju en del strul med V1 på stora twinnar som exempel. Den tappade minnet pga av spänningsfallet vid strömrusningen vid start. Åtgärdades på V2.

Överhuvudtaget är det bra om fler rapporterar hur saker och ting fungerar efter att lite drifterfarenheter vunnits.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Under denna vecka har jag kommit lite längre på uppsnyggningen av bakdelen.

Av en bit 1.5mm 316-rostfritt tillverkade fästplattan för den nya rekplåtshållare. För att få korrekt passning mot den förstärkta bakskärmens undersida så bankade jag till en dubbelkrökt form på plåten.
IMG_1599.JPG

Sedan svetsade jag fast två stycken rostfria rör med dia 10 mm och 1mm väggtjocklek mot plattan.
IMG_1601.JPG

Sedan tillverkade jag bakstycket till själva regplåten av 2mm 316 rostfritt.
IMG_1611.JPG

IMG_1613.JPG

IMG_1614.JPG

Här är den nya regplåtshållaren färdigsvetsad. Mycket mätande av vinklar på hojen innan detta förstås.
IMG_1639.JPG

Den förstärkta delen av bakstänkan fick även tre lager primer, så att jag kan lägga på ny 2K blanksvart igen.
IMG_1640.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är du inte minsta orolig att rostfritt vibrerar och spricker

Jag har faktiskt omvända erfarenheter på den är hojen. Inte en enda av mina rostfria konstruktioner har spruckit, inte avgassystem ingenting, däremot har den gamla utstickande delen av bakstänkan och dessa baklyktefäste i svartplåt spruckit och svetsreparerad flera ggr. Så jag har bättre erfarenhet av rostfritt (304 och 316) än jag har av vanlig "mild steel" som såna här delar ofta garagetillverkas av annars. Det är nog den högre hållfastheten hos rostfritt jämfört med "mild steel" som gör det. Men säker kan jag ju inte vara på att detta ska hålla, men som du ser har jag vinnlagt mig om att få det starkt och lätt. Störst risk för sprickor tror jag faktiskt är i bakstänkans material, nära infästningen. Vi får se.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Han har ju precis beskrivit problemet. Som f.ö kan leda till en allvarlig olycka. På vilket sätt är det inte ett (sjukt allvarligt) problem?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Nja nu kan ju inte en allvarlig olycka hända för man kan lägga in säkerhetsåtgärder som att man måste hålla in kopplingen, hålla på bromsen eller liknande, om nu inte boxen vet om motorn är igång är det lätt att via relä koppla så inte startmotorn kan aktiveras när motorn går, så Jörgen är väl negativ i onödan kan jag tycka.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jag vill bara inte införa nya risker. Det är för mig oklart om även V2 vet huruvida motorn är igång eller inte vid tex bruk av startknappen som stoppknapp. En dubbeltryckning blir lätt en lång enkeltryck vid kalla fingrar. Förr eller senare... På min V2 har jag tex ca två ggr per säsong råkat släcka ned framljuset helt vid avbländning, det räcker med ett par tiondelarns för lång tryckning med kalla fingrar och handskar vid ett hastigt uppkommet möte, så blir det helt svart framåt. Detta senast inför möte på gamla uppsalavägen i kolmörker nu i oktober. De gånger det har hänt har jag haft sinnesnärvaro att få igång ljuset rätt snabbt igen. Men otäckt både för mig och den mötande.

En sak jag också vill se hur det är löst på M-unit blue är det nya kontaktstyckene till in- och utgångar på enheten.

De stiftövergångar jag har i mitt elsystem består av kontakter av Deutsch/Amphenol typ. Dvs dragavlastade med clip, samt vattentäta. Dvs proper fordonsdesign, på demofilmerna av M-unit Blue drar de nu bara upp de införda kontaktstycken och långa stift blottas. Hur är dessa vattentätade och dragavlastade/vibrationslåsta? Nu har man ju plötsligt risk för avbrott och övergångsmotstånd inte bara i skruvlåsningarna utan även i dessa stift. Skruvlåsningarna på min M-unit har jag fyllt med vaselin innan jag monterat in kablarna, på kabeländarna har jag även crimpat på ändhylsor. Jag har därtill -som visats tidigare- monterat hela M-uniten elastiskt. Det har funkat bra. Vid losskoppling så har jag mångpoliga Deutsch/Amphenol-kontakter så att jag slipper röra skruvlåsningarna i m-uniten. Jag tror inte att dessa mår bra i längden av att kopplas av och till för många ggr. Det är nog för att kunder med håriga händer skruvat sönder dessa som de nu inför externa utbytbara kontaktstycken.

Nåväl, det var mina tankar och funderingar om detta. M-unit har klara fördelar, (robust solidstate inte minst) men jag tror inte jag byter till Blue-varianten utan att min gamla V2 har pajat på ngt sätt. Kan även vara bra för mig att vänta på att ev barnsjukdomar avslöjats och åtgärdats hos Blue-varianten, dessutom finns det då mer opartisk info att läsa om på forum mm. Det var ju en del strul med V1 på stora twinnar som exempel. Den tappade minnet pga av spänningsfallet vid strömrusningen vid start. Åtgärdades på V2.

Överhuvudtaget är det bra om fler rapporterar hur saker och ting fungerar efter att lite drifterfarenheter vunnits.

Visst lite lurigt att det går stänga av ljuset av misstag men jag ser en klar fördel då jag kopplar in data kabeln och läser av ThunderMaxn och gör Map förändringar väldigt ofta och stod med ljuset på långa stunder innan jag satte en lättåtkomlig säkring som jag kunde stänga ljuset med så den funktionen välkomnar jag, som sagt får jag återkomma när den är testad irl lite längre fram.
Bra kämpat med plåten, själv är jag ganska bortskämd då jag har min verkstad i DN vattenskärning lokaler, man har svårt att sluta imponeras av hur fort det går att skära, tjocka plåtar upp till 200mm tar lite längre tid förstås :)

- - - Updated - - -

Jag vill bara inte införa nya risker. Det är för mig oklart om även V2 vet huruvida motorn är igång eller inte vid tex bruk av startknappen som stoppknapp. En dubbeltryckning blir lätt en lång enkeltryck vid kalla fingrar. Förr eller senare... På min V2 har jag tex ca två ggr per säsong råkat släcka ned framljuset helt vid avbländning, det räcker med ett par tiondelarns för lång tryckning med kalla fingrar och handskar vid ett hastigt uppkommet möte, så blir det helt svart framåt. Detta senast inför möte på gamla uppsalavägen i kolmörker nu i oktober. De gånger det har hänt har jag haft sinnesnärvaro att få igång ljuset rätt snabbt igen. Men otäckt både för mig och den mötande.

En sak jag också vill se hur det är löst på M-unit blue är det nya kontaktstyckene till in- och utgångar på enheten.

De stiftövergångar jag har i mitt elsystem består av kontakter av Deutsch/Amphenol typ. Dvs dragavlastade med clip, samt vattentäta. Dvs proper fordonsdesign, på demofilmerna av M-unit Blue drar de nu bara upp de införda kontaktstycken och långa stift blottas. Hur är dessa vattentätade och dragavlastade/vibrationslåsta? Nu har man ju plötsligt risk för avbrott och övergångsmotstånd inte bara i skruvlåsningarna utan även i dessa stift. Skruvlåsningarna på min M-unit har jag fyllt med vaselin innan jag monterat in kablarna, på kabeländarna har jag även crimpat på ändhylsor. Jag har därtill -som visats tidigare- monterat hela M-uniten elastiskt. Det har funkat bra. Vid losskoppling så har jag mångpoliga Deutsch/Amphenol-kontakter så att jag slipper röra skruvlåsningarna i m-uniten. Jag tror inte att dessa mår bra i längden av att kopplas av och till för många ggr. Det är nog för att kunder med håriga händer skruvat sönder dessa som de nu inför externa utbytbara kontaktstycken.

Nåväl, det var mina tankar och funderingar om detta. M-unit har klara fördelar, (robust solidstate inte minst) men jag tror inte jag byter till Blue-varianten utan att min gamla V2 har pajat på ngt sätt. Kan även vara bra för mig att vänta på att ev barnsjukdomar avslöjats och åtgärdats hos Blue-varianten, dessutom finns det då mer opartisk info att läsa om på forum mm. Det var ju en del strul med V1 på stora twinnar som exempel. Den tappade minnet pga av spänningsfallet vid strömrusningen vid start. Åtgärdades på V2.

Överhuvudtaget är det bra om fler rapporterar hur saker och ting fungerar efter att lite drifterfarenheter vunnits.

Visst lite lurigt att det går stänga av ljuset av misstag men jag ser en klar fördel då jag kopplar in data kabeln och läser av ThunderMaxn och gör Map förändringar väldigt ofta och stod med ljuset på långa stunder innan jag satte en lättåtkomlig säkring som jag kunde stänga ljuset med så den funktionen välkomnar jag, som sagt får jag återkomma när den är testad irl lite längre fram.
Bra kämpat med plåten, själv är jag ganska bortskämd då jag har min verkstad i DN vattenskärning lokaler, man har svårt att sluta imponeras av hur fort det går att skära, tjocka plåtar upp till 200mm tar lite längre tid förstås :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nja nu kan ju inte en allvarlig olycka hända för man kan lägga in säkerhetsåtgärder som att man måste hålla in kopplingen, hålla på bromsen eller liknande, om nu inte boxen vet om motorn är igång är det lätt att via relä koppla så inte startmotorn kan aktiveras när motorn går, så Jörgen är väl negativ i onödan kan jag tycka.
jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack
På min hoj är min V2 konfigurerad så att ljusets endast tänds efter motorstart. Så när jag kopplar in datorn mot hojens sprut är det normalt inget problem eftersom motor och därmed ljus då är av. Men för att slippa stänga av ljuset ideligen vid tex bänkning, kompprov eller dragrace så har jag satt jorden till H4-lampan via en vippa jag satt på lamppottan. Så att jag helt kan stänga av ljuset.


Visst lite lurigt att det går stänga av ljuset av misstag men jag ser en klar fördel då jag kopplar in data kabeln och läser av ThunderMaxn och gör Map förändringar väldigt ofta och stod med ljuset på långa stunder innan jag satte en lättåtkomlig säkring som jag kunde stänga ljuset med så den funktionen välkomnar jag, som sagt får jag återkomma när den är testad irl lite längre fram.
Bra kämpat med plåten, själv är jag ganska bortskämd då jag har min verkstad i DN vattenskärning lokaler, man har svårt att sluta imponeras av hur fort det går att skära, tjocka plåtar upp till 200mm tar lite längre tid förstås :)

- - - Updated - - -



Visst lite lurigt att det går stänga av ljuset av misstag men jag ser en klar fördel då jag kopplar in data kabeln och läser av ThunderMaxn och gör Map förändringar väldigt ofta och stod med ljuset på långa stunder innan jag satte en lättåtkomlig säkring som jag kunde stänga ljuset med så den funktionen välkomnar jag, som sagt får jag återkomma när den är testad irl lite längre fram.
Bra kämpat med plåten, själv är jag ganska bortskämd då jag har min verkstad i DN vattenskärning lokaler, man har svårt att sluta imponeras av hur fort det går att skära, tjocka plåtar upp till 200mm tar lite längre tid förstås :)
 

Bifogat

  • IMG_1641.JPG
    IMG_1641.JPG
    1.5 MB · Visningar: 131
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Nu dör ju inte motorn men där i mot går den inte starta igen om du stänger av den utan kontakt (blåtand) med telefonen. Wifi behövs inte.
Man måste behålla tändlåset eller ha en dold knapp också eller kanske ett usb laddutag :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Nu är den femte punkten på sportsterns vinterprojektlista genomförd. Uppsnyggad bakdel.

Polerade den nytillverkade regplåtshållaren. 220 gram "tung" blev den men trots detta mycket styv. Ny rostfri hållare till bakljuset bankades och tig-svetsades också ihop.
IMG_1659.JPG

För fastsättning av bakljusglas samt regplåt köpte jag rostfria M4-skruv med kullerförsänkt spårskalle samt brickor. Polerade skallar och brickor innan montering.
IMG_1658.JPG

Uppgraderade också från den gamla Lucas-lyktan typ 564 till den äldre varianten typ Lucas 525 (till höger) vilken jag tycker är elegantare. LED-konverterade nya lyktan. På bilden nedan har jag dock ännu inte monterad de nya snyggare skruvarna/brickorna.
IMG_1672.JPG

Allt monterat med rostfria 1/4" UNC-skruv, planbrickor och nyloc-muttrar på den tidigare kapade och förstärkta bakskärmen som nu även fått två lager 2K svart färg.
IMG_1674.JPG

Nedan syns resultatet. Blev lite mer gracil bakdel nu. För er som glömt hur det såg ut innan är det bara att scrolla tillbaks i byggtråden. De nya skruvarna lyfte utseendet på Lucas 525-lyktan betydligt.
IMG_1673.JPG

Arrangemanget sett underifrån
IMG_1675.JPG

IMG_1676.JPG

God Jul
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Lampan satt fint där. Kan ju inte ösa mer beröm över dina handlag. Risken finns att du blir högfärdig......
God jul också förresten
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lampan satt fint där. Kan ju inte ösa mer beröm över dina handlag. Risken finns att du blir högfärdig......
God jul också förresten

Tack! God fortsättning på dig! Nu är jag åter i stan efter julfirande i Mmö/Cpn. Skönt att kunna pyssla vidare med hojen och Vinö.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Igårkväll kunde jag pyssla vidare i garaget efter julfirandet. Jag valde då att montera den nya regskylten samt kontaktera och koppla in det nya bakljuset samt återmontera bakre delen av elsystemet vilken varit demonterat under modifieringen av bakstänkan. Sedan förra uppdateringen har jag även sköljt ur oljetanken med fotogen en andra gång efter lyftarhaveriet förra hösten för 400 mil sedan. Bra att passa på att få ut eventuellt ytterligare spånor från det haveriet eftersom oljan ändå var urtappad.

Mellan den nya regskylten och den nya hållare skar jag ut och monterade en mellanskiva av 1.5mm kolfiberpanel. Tack för materialet Middleton!
IMG_1730.JPG

Sen var det bara att plocka fram crimptång, deutschkontakter, krympslang mm.
IMG_1735.JPG

Nya bakljuset inkopplat. Den oanslutna trepoliga deutsch-kontakten ansluts till kutsen där bakblinkerserna sitter
IMG_1736.JPG

Jag tror att det var 1993 -när den här Sportstern fick sitt regnr- som förbannelsen nedkallades: "To
pee on all others at the red lights."
IMG_1728.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top