Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har haft nöjet att köra två 124" s&s, iofs i chopperchassi. Far och farbror byggde varsin när dom kom, hårresande gaspådrag med flatslideförgasare, och hjullåsning på avslag. 350 bakdäck och långgaffel gjorde ju att all kraft gick rakt framåt när man rullade på från 50kmh på 6ans växel. Raka rör lät som helvetet brakade lös. Förstår att du gillar din motor Jörgen.. den lär ju vara några resor vassare efter allt du förbättrat på den.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En Evo-sportster är ju ett väldigt väl fungerande fordon, mycket pålitliga och driftsäkra.
Det får man verkligen hoppas! Hade ca 1996 en ganska ny Sportster till låns i tre månader, borrad och strokad enligt ägaren som skulle på utlandsjobb. Tyckte mig förstå att han ansåg det vara en god gärning att låta mig få åka HD ett tag i stället för Gixxer 1100:a.
Åkte en gång, ett barn meddelade mycket sent att det skulle spela fotbollsmatch 3-4 mil bort och HD:n stod ute så vi tog den. Hade gått fortare i Volvon, vid 140 verkade Sportstern färdig att omedelbart explodera och den kunde varken svänga eller bromsa.
Dammade av den just innan ägaren kom och hämtade den så han inte skulle känna sig alltför taskig. Han fattade nog ändå, inte ett ord blev sagt om HD:n och vi har aldrig talat om den senare heller. Inte ens då han nyligen efter att ha sålt moppen lämnade tillbaka de tumnycklar han haft på långtidslån.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vad gäller XR1200 så tycker jag att den hade potential, men att kuts, avgas, reglage, skylthållare mm förstås var klunsigt. Men det är ju de där vanliga sakerna som alltid blir klunsiga när en hoj ska godkännas och sättas på marknaden i en massa länder. Det kommer säkert bli samma med Indians i mina ögon otroligt sexiga street tracker FTR-1200 som det nu visas sneak peeks på lite här och där på nätet. S&S har bla utvecklat avgassystemet till hojen på bilderna i denna länk: https://ultimatemotorcycling.com/20...concept-street-bike-unveiled-production-soon/

När FTR-1200 väl är anpassad för alla regel- och miljökrav, ja då lär den också ha tyngts ned både estetiskt och viktmässigt. Blinkers som TV-apparater, kat-burk, ABS-hydralik, elsystem från helvetet, regskyltshållare bakom bakhjulet etc. Gissar jag...

/Jörgen

Ohhh, den såg ju riktigt najs ut. :yoparty
Jag ska ju byta Hondan, så en sådan FTR hade ju inte varit fel :)
Annars så tar du upp precis de de där sakerna som jag (och säker de flesta) inte gillade med XR1200:an.
Och FTR'n kommer ju naturligtvis inte vara riktigt så sexig som de där bilderna. Men jag tycker både Indian och HD har spottat upp designen på "custom" fronten sedan Indian (åter)inträde på marknaden.

:hej
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tack ;) Det är faktiskt så att det är inte så många som har provat att gränsla en S&S H-D. Det speciella är att det är inget väntande på laddtryck etc, inget väntade alls faktiskt. Det är direkt rock'nroll. 100 hp från 2000 rpm. Motorcykeltidningar borde testa det här. Det är galet.

Nja vänta på laddtryck hör till det förlegna, dagens keramisklagrade och optimerade turbos har exremt kort spolupptid att det inte är märkbart med lagg, men visst båda alternativen har sina fördelar även om Turbo har fler kan jag tycka ;) men det kräver mycket exprimenterande och tid få har, det är stor skillnad att "slänga" på en beg Saab turbo från skroten till att få en typ "fabriks prestanda" En nackdel är att man får vara sin egen ingengör då det finns få att fråga om råd men det gör ju bara saken ännu roligare när man lyckas :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
I förrgår blev jag klar med den andra punkten på vinterns arbetslista. Som en del kanske minns hade jag ju ett lyftarras på kam #3 hösten 2016. Det var då jag och Karling beslöt sätta in beehive-fjädrar (Feuling #1200med titan-retainers) vilka inte bara sänkte massan i ventilpaketet med ca 30% utan framförallt sänkte fjäderkraften över nock med 25% och sätestrycket med 14 procent. Vidare städades då också efter haveriet, för säkerhets skull byttes då (som en del kanske minns): kammar (nya RedShift 625V2 vilka jag kustom-timade till 108/112) samt kamlager, lyftarhus och nya S&S-lyftare.

Eftersom hojen nu gått 400 mil sedan denna åtgärd så ville jag denna vinter öppna kamkåpan och kolla att allt var iordning. Det är alltså detta som var punkt 2 på arbetslistan denna vinter.

Så först demontera vipparmslocken.
IMG_1411.JPG

Sedan demontera 1:1.725 S&S rullyftarna. Tutten i mitten är elektrisk dekompressionsventil.
IMG_1437.JPG

Vipparmsarrangemanget.
IMG_1474.JPG

Nu när vippor, stötstänger och stötstångsrör är borta kan man sedan demontera kamkåpan.
IMG_1441.JPG

Allt mättes upp och inspekterades. Alla delar såg mycket fina ut och alla mått var inom servicelimit. Inga spår av spånor under kammarna heller. Skönt.
IMG_1444.JPG

Efter att delarna tvättas var det så dags att montera. Denna gång hade jag slut på O-ringar till lyftarblocken, istället för att köpa original så jag beslöt jag denna gång att uppgradera till viton högtemperatur-O-ringar från Lamisa i Vällingby utanför Stockholm. Mycket proffsig personal där.
IMG_1475.JPG

Efter detta sattes motorn ihop igen och ventilspelet ställdes in, ventilspelet brukar jag ändå alltid kolla varje vinter. En bra check på att inget håller på att gå ned sig.
IMG_1473.JPG
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
"ventilspelet ställdes in" Har du stela lyftare? eller hur mäter du hurvida ventilerna "satt sig i säterna?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack ;) Det är faktiskt så att det är inte så många som har provat att gränsla en S&S H-D. Det speciella är att det är inget väntande på laddtryck etc, inget väntade alls faktiskt. Det är direkt rock'nroll. 100 hp från 2000 rpm. Motorcykeltidningar borde testa det här. Det är galet.

Jag kan starta en tidning för att få provköra denna best :)
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Hej
Det är S&S 33-5353 lyftare (med HL2T-kit) och ställbara S&S "Special Order"-stötsstänger.

Ok gissar att HL2T kittet gör den lyftaren stum efter ett visst varvtal, hade Jims Hydrosolid i min förra motor men i nuvarande vanliga Jims funkar bra om man inte kör allt för hårda fjädrar eller inte varvar över 7500 rpm
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok gissar att HL2T kittet gör den lyftaren stum efter ett visst varvtal, hade Jims Hydrosolid i min förra motor men i nuvarande vanliga Jims funkar bra om man inte kör allt för hårda fjädrar eller inte varvar över 7500 rpm
Jag tror inte riktigt på säljargumentet (från Jims) att de blir stumma över ett visst varvtal.
Enligt mig så är orsaken mer att om man ändå använder justerbara stötstänger, ja då är det ju onödigt med den stora hydrauliska slaglängd som standardlyftare har. Den stora hydrauliska slaglängden i standardlyftare är ju i mångt och mycket för att ta upp produktionstoleranser och motorutföranden mm.

Men när man däremot använder justerbara stötstänger så har det ju fördelar att via HL2T-kit minska ned den hydrauliska slaglängden till den som erfordras för när hela överdelen på motorn värmeväxer samt slitagemån mm.
En annan fördel med HL2T är att om lyftarna blött ur efter stillestånd, så slipper startmotorn det dieselkomp som kan uppstå pga insugsventilens sena stängning innan lyftaren pumpat upp sig igen. Det är ju bra att slippa på en stor motor.

Men utan justerbara stötstänger så är det ju ett vågspel med HL2T-kit i lyftarna: stor risk att man hamnar fel i lyftarens hydrauliska område.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jag tror inte riktigt på säljargumentet (från Jims) att de blir stumma över ett visst varvtal.
Enligt mig så är orsaken mer att om man ändå använder justerbara stötstänger, ja då är det ju onödigt med den stora hydrauliska slaglängd som standardlyftare har. Den stora hydrauliska slaglängden i standardlyftare är ju i mångt och mycket för att ta upp produktionstoleranser och motorutföranden mm.

Men när man däremot använder justerbara stötstänger så har det ju fördelar att via HL2T-kit minska ned den hydrauliska slaglängden till den som erfordras för när hela överdelen på motorn värmeväxer samt slitagemån mm.
En annan fördel med HL2T är att om lyftarna blött ur efter stillestånd, så slipper startmotorn det dieselkomp som kan uppstå pga insugsventilens sena stängning innan lyftaren pumpat upp sig igen. Det är ju bra att slippa på en stor motor.

Men utan justerbara stötstänger så är det ju ett vågspel med HL2T-kit i lyftarna: stor risk att man hamnar fel i lyftarens hydrauliska område.

Man måste ha justerbara stötstänger till Hydrosolid lyftarna också då spelet är mindre men en av anledningarna till att jag skippade justerbara var för viktens skull, beställde lätta specialstänger av hammer performance, fungerar klockrent till mina powerglide men du har en poäng med att dom blöder ut när motorn varait avstängd en längre tid, då kan det höras lite ventilknack tills oljetrycket byggs upp men det är helt ofarligt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man måste ha justerbara stötstänger till Hydrosolid lyftarna också då spelet är mindre men en av anledningarna till att jag skippade justerbara var för viktens skull, beställde lätta specialstänger av hammer performance, fungerar klockrent till mina powerglide men du har en poäng med att dom blöder ut när motorn varait avstängd en längre tid, då kan det höras lite ventilknack tills oljetrycket byggs upp men det är helt ofarligt.

Korrekt. Hydrosolid kan sägas vara Jims ekvivalent till lyftare med HL2T. Samma krav på "ventilspel".
Det man ska passa sig för med Jims lyftare är dock Big Axle utförandet. Dessa lyftare har betydligt mindre lager i lyftarrullen än S&S. Jims Big Axle saknar även innerbana, nålarna går direkt mot axeln. Det är fler än jag som haft ras på lyftarrullen med dessa Big Axle lyftare. Jag har rapporterat det tidigare i byggtråden, så nu kör jag med S&S-lyftare. Så sent som förra veckan var det en kille på FB-gruppen "High Performance Quad Cam" som körde ras på sin 100" XL med just Jims Big Axle. Har även varit en del ras med dessa lyftare på XL-forum. Så har man kammar som fodrar feta fjädrar kan det nog vara bra att plocka ur sina big axle.

Här är en sån lyftarras-tråd, jag har skrivit ett par inlägg på sista sidan.

http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1768265
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
vid 140 verkade Sportstern färdig att omedelbart explodera och den kunde varken svänga eller bromsa.

Skönt att det inte bara är jag som suttit på en sportster EN gång och funderat på hur någon kan köpa en sådan skit maskin.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det får man verkligen hoppas! Hade ca 1996 en ganska ny Sportster till låns i tre månader, borrad och strokad enligt ägaren som skulle på utlandsjobb. Tyckte mig förstå att han ansåg det vara en god gärning att låta mig få åka HD ett tag i stället för Gixxer 1100:a.
Åkte en gång, ett barn meddelade mycket sent att det skulle spela fotbollsmatch 3-4 mil bort och HD:n stod ute så vi tog den. Hade gått fortare i Volvon, vid 140 verkade Sportstern färdig att omedelbart explodera och den kunde varken svänga eller bromsa.
Dammade av den just innan ägaren kom och hämtade den så han inte skulle känna sig alltför taskig. Han fattade nog ändå, inte ett ord blev sagt om HD:n och vi har aldrig talat om den senare heller. Inte ens då han nyligen efter att ha sålt moppen lämnade tillbaka de tumnycklar han haft på långtidslån.

Skönt att det inte bara är jag som suttit på en sportster EN gång och funderat på hur någon kan köpa en sådan skit maskin.:tummenupp

En original evo-sportster är ju en sömnig traditionell twin, den utlovar heller inget annat.
Jag missuppfattade initialt kritiken av Vincent helt. Det jag gillar med evo-sportsters är att de är väldigt välbyggda, påkostade underhållsvänliga lösningar. Alla lagringar i motorn har tex lösa lager, inget lagrat i alugodset. Koniska styr och svinglager, urstark kassettväxellåda med undercuttade breda drev, torrsump, tig-svetsad ram och tank. Just ingen plast. Pålitliga och ärliga på ngt sätt. Det är väl också det som gjort att jag gillar att bygga vidare på det.

Men nu förstår jag vad ni menar... tror jag: att ni inte gillar körupplevelsen. Det kan jag inte kommentera, sånt är ju personligt. Den här tråden är mer om teknik. Sluta sura nu :D
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen.
Igår blev tredje punkten på Sportsterns arbetslista denna vinter klar.
Jag har länge irriterat mig på utseende hos tomgångsservoventilen, även kallad IAC-valve (Idle Air Control-valve).
Så jag byggde ett lätt skydd över den. 36 gram blev viketn på detta.

IMG_1540.JPG

Tillverkade skyddet av lite rostfritt spillmaterial jag hade. En bit rostfri Burns rörkrök med 1.2mm väggtjocklek, en bit rostfri 5mm:s rundstång, samt fästöronen i 3mm rostfritt. Allt ihopsvetsat med TIG:en.
IMG_1538.JPG

IMG_1537.JPG

Markerat för hålmönster
IMG_1526.JPG

IMG_1527.JPG

IMG_1529.JPG

Så här blev det efter polering. Skyddet är gjort så att jag kan dra ur den elektriska kontakten till IAC utan att ta bort skyddet.
IMG_1528.JPG

IMG_1541.JPG
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag surar inte, bara djupt imponerad av att du lyckats omvandla din Sportster till en välfungerande, snabb motorcykel. Vet intet om hur sådana ser ut inuti men tvivlar inte på att de är ett stabilt grundmaterial om man har kunskaper och ekonomi till att åtgärda originalets alla svagheter. Kan dock inte låta bli att tänka att man med samma insats kunde modda valfri stor japansk radfyra-hoj till nära MotoGP-prestanda...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hej igen.
Igår blev tredje punkten på Sportsterns arbetslista denna vinter klar.
Jag har länge irriterat mig på utseende hos tomgångsservoventilen, även kallad IAC-valve (Idle Air Control-valve).
Så jag byggde ett lätt skydd över den. 36 gram blev viketn på detta.

View attachment 440154

Tillverkade skyddet av lite rostfritt spillmaterial jag hade. En bit rostfri Burns rörkrök med 1.2mm väggtjocklek, en bit rostfri 5mm:s rundstång, samt fästöronen i 3mm rostfritt. Allt ihopsvetsat med TIG:en.
View attachment 440155

View attachment 440156

Markerat för hålmönster
View attachment 440158

View attachment 440157

View attachment 440159

Så här blev det efter polering. Skyddet är gjort så att jag kan dra ur den elektriska kontakten till IAC utan att ta bort skyddet.
View attachment 440160

View attachment 440161
Med vad och hur tog du upp hålen?

Sent from my SM-T320 using Tapatalk
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med vad och hur tog du upp hålen?

Sent from my SM-T320 using Tapatalk

Borrade först, 2mm sedan upp till 5mm. Gradade hålen med 45-försänkare. Sen dremel med kapskiva mellan hålen så att den sista millimetern sparas åt filen. Sedan fila ut raksträckorna, sedan fasa dessa 45-grader med fil, så att det ansluter mot hålens fas.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top