Byggtråd: "Jörgens Sportster"

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Detta är en av mina favorit trådar på denna sidan.
Riktigt snyggt och prydligt bygge.
Det mest imponerande är att du använder och kör så mycket med den och att det funkar så bra.
Det finns mycket häftiga bilar och motorcyklar men som inte håller för att användas eller att ägarna är så rädda om dom så de bara står i garaget och samlar damm.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hade äran att se den live på huddingevägen. Tyvärr satt jag i bilen så fick snopet se den försvinna mellan bilar.

Kan väl summera intrycket med ett ord. Pondus. Och att man gärna hade tittat mer...
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hej!

Slänger in ett inlägg här hellre än pm:ar om nu någon annan också suktar efter samma info...

Någonstans i bakhuvudet drog jag mig till minnes att det har diskuterats kedjor och deras styrkor här tidigare o visst hittade jag det jag sökte till sist. 3D-kedjan verkar heta/höra till EK-chains nuförtiden men det ser ut som samma produkt? EK 3D 530Z säljs i alla fall på Amazon och ebay fortfarande i diverse färger/ytbehandlingar men i alla fall här i Finland verkar de inte höra till det normala utbudet...vanliga Regina / RK / D.I.D är vad som bjuds.

Frågan lyder: hur många mil har det hunnits med med denna kedja på Sportstern och har Jörgen möjligen visdomar att dela med sig om hållbarhet hur enkel/annorlunda den är underhållsmässigt och i övrigt? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej alla
I sommar har jag mest kört med hojen. Härav inte några bygguppdateringar. Men för en vecka sedan bestämde jag mig för att köra sista turen för i år och sedan tappa ur motor- samt växellådsoljorna. Samtliga tre magnetpluggar såg bra ut. Skar även upp oljefiltret och synade filtermediet. Denna säsong rullade hojen 385 mil och 124"-motorn har nu gått totalt 1477mil.
I vinter blir det lite mindre förbättringar. Först ut på arbetslistan är att snygga till värmesköldarna på avgassystemet, dessa hann jag aldrig göra riktigt klart när jag byggde systemet, men nu när jag vet att allt funkar bra känns det lite mer motiverat att lägga sista handen vid värmesköldarna.

IMG_1175.JPG

IMG_1176.JPG

IMG_1177.JPG

IMG_1265.JPG

IMG_1266.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej!

Slänger in ett inlägg här hellre än pm:ar om nu någon annan också suktar efter samma info...

Någonstans i bakhuvudet drog jag mig till minnes att det har diskuterats kedjor och deras styrkor här tidigare o visst hittade jag det jag sökte till sist. 3D-kedjan verkar heta/höra till EK-chains nuförtiden men det ser ut som samma produkt? EK 3D 530Z säljs i alla fall på Amazon och ebay fortfarande i diverse färger/ytbehandlingar men i alla fall här i Finland verkar de inte höra till det normala utbudet...vanliga Regina / RK / D.I.D är vad som bjuds.

Frågan lyder: hur många mil har det hunnits med med denna kedja på Sportstern och har Jörgen möjligen visdomar att dela med sig om hållbarhet hur enkel/annorlunda den är underhållsmässigt och i övrigt? :)

Hej
3D kedjan har fungerat bra, tippar på att den rullat ca 800 mil på sportstern nu. Jag har inget att anmärka på den!

/Jörgen
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Grymt kul att höra att hojen funkar som det är tänkt nu :)
Gratulerar till ett väl utfört arbete :tummenupp

/Danne
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Grymt kul att höra att hojen funkar som det är tänkt nu :)
Gratulerar till ett väl utfört arbete :tummenupp

/Danne

Tack Danne!
Jo den har gått bra hela sommaren. En sak jag tog tag i efter semestern var att försöka lösa varför motorn misstände vid flytgas mellan 2000-3000rpm. Förvisso är det ju ganska vassa kammar och toppar på den här motorn, men jag ville ändå -nu när allt annat är utrett- ge det ett sista försök. Så efter konsultation av S&S insprutningsexpert Nevin Hillegass så satte vi igång. Jag körde, mailade mapp, loggfil och förarkommentarer till Nevin. Han tog fram en mapp med ändringar, jag körde mailade mapp och loggfil osv.

Efter ca 150 körda mil, ca 30 olika mappändringar och mycket bollande av idéer så hittade vi felet. Motorn behövde mer avancerad injektortiming på låga varv. Injektortimingen har jag inte kunnat labba med, eftersom den parametern är dold för mig på "user level". Vi gick iaf från 275 grader (före TDC kompressionstakt) till 460 grader vilket motorn gillade bäst. Iom att bränslet nu hann förångas längre innan insugsventilen öppnade så klarar hojen nu att gå både ryckfritt samt i closed loop på låglast samt tomgång. Förut kunde jag inte ha motorn i closed loop på tomgång och låglast, den behövde då nämligen ha fetare blandning pga av den dåliga förångningen. Så det känns bra! Det enda jobbiga är att det vart klart lagom tills det var dags att ställa in hojen för vintern :D
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hoppas S&S uppskattar din nogranhet. Hjälper ju dom en hel del att lösa problem. Jag tror dom flesta hade kört på och trott det berott på kam osv.
Det som är tråkigt nu är ju att den är klar.......
Nu får du skaffa en 3pipare 2takt så vi får något nytt att följa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu får du skaffa en 3pipare 2takt så vi får något nytt att följa.

JAAAA, jag vill se Jörgen fixa till en sådan kulthoj, det vore nåt!!!!:tummenupp:tummenupp:)

För övrigt gillar jag värmeskölden, den är "kraftfull" i sitt designspråk vilket passar bra till Sportstern... :):tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen
Gällande värmeskydden så började jag med det bakre stora skyddet, som täcker x-pipen och megafonerna.

Dels ville jag ha mera lätthål, det fanns liksom ingen estetisk motvikt till de tre stora befintliga hålen jag gjorde när jag tillverkade skyddet. En annan sak var den raka bakkanten på skyddet. Den såg lite död och abrupt ut. Så jag formade bakkanten till en mjuk fishtail-form.

IMG_1268.JPG

IMG_1270.JPG

IMG_1271.JPG

En annan sak jag tyckt är att de borstade värmeskydden inte bryter av mot de borstade avgassystemet. Därtill "poleras" de borstade värmeskydden ändå fläckvis pga anliggningen mot mina mc-stövlar. Så därför våtslipade jag och polerade jag det rostfria värmeskyddet. Det tog tid men blev bra. Nu ser det mycket mer arbetet ut. Eftersom ojämnheter syns mycket mer när det är polerat så tog jag även hammare och mothåll och sträckte ut svetsarna samt riktade lite.
IMG_1297.JPG

IMG_1305.jpg

Nu kvarstår de två främre skydden, de som sitter på krökarna. Men skönt att ha det stora skyddet klart, det var mest jobb.
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det mest imponerande är att du använder och kör så mycket med den och att det funkar så bra.
För mig mest imponerande är att någon i stället för att köpa ett redan från början välfungerande fordon lägger ner oceaner av kunnande, tid och pengar på att - framgångsrikt - piska liv i ett närmast hopplöst missfoster.
Värt den största respekt och beundran!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För mig mest imponerande är att någon i stället för att köpa ett redan från början välfungerande fordon lägger ner oceaner av kunnande, tid och pengar på att - framgångsrikt - piska liv i ett närmast hopplöst missfoster.
Värt den största respekt och beundran!

Jag antar att du är lite lätt ironisk, men man gör ju det dels för att det är kul och att man lär sig hur ens hoj funkar, dels för att man vill ha något eget och kanske viktigast av allt, när man plöjt ner en årslön i projektet så vore det ju kapitalförstöring av högsta grad att inte fortsätta bygga om, även om det inte blev helt rätt dec första tre-fyra gångerna :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För mig mest imponerande är att någon i stället för att köpa ett redan från början välfungerande fordon lägger ner oceaner av kunnande, tid och pengar på att - framgångsrikt - piska liv i ett närmast hopplöst missfoster.
Värt den största respekt och beundran!

Jag antar att du är lite lätt ironisk, men man gör ju det dels för att det är kul och att man lär sig hur ens hoj funkar, dels för att man vill ha något eget och kanske viktigast av allt, när man plöjt ner en årslön i projektet så vore det ju kapitalförstöring av högsta grad att inte fortsätta bygga om, även om det inte blev helt rätt dec första tre-fyra gångerna :D

En Evo-sportster är ju ett väldigt väl fungerande fordon, mycket pålitliga och driftsäkra.
Det är bara det att H-D verkar ha glömt bort att modellen heter sportster, dvs sportster är inte så sportig längre som modellen var på 50- och 60-talet. Det var ju det som skulle rättas till med min hoj.

Dock greppade ju H-D behovet och uppfann XR1200 några år efter att min hoj byggdes, XR1200 sålde dock dåligt och försvann ur produktion för några år sedan. Så nu är jag och några andra garagebyggare "ensamma" på Sportster-utvecklingssidan igen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen!

Efter att ha snyggat till den bakre stora värmeskölden över ljuddämparna var det så dags för de två mindre återstående sköldarna, de över krökarna.

Så här såg de ut innan start. Målet var att ge sköldarna över krökarna en mer rundad form i framkant.
IMG_1316.JPG

För att göra detta så svetsada jag på lite material i framkant på skölden till den bakre kröken. Så här blev det efter TIG-svetsning och utfilning/riktning.
IMG_1322.JPG

På bilden nedan har jag hunnit forma om framkanten till mer rundad form på bägge skydden, samt riktat och våtslipat
IMG_1363.JPG

Här syns insidan av skydden innan montering.
IMG_1365.JPG

Sedan var det bara att montera på sköldarna på krökarna, sedan provmontera hela systemet på hojen. Skönt att vara klar med detta. Första punkten på vinterns arbetslista klar.
IMG_1387.JPG

IMG_1385.JPG

IMG_1370.JPG

IMG_1368.JPG
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
En Evo-sportster är ju ett väldigt väl fungerande fordon, mycket pålitliga och driftsäkra.
Det är bara det att H-D verkar ha glömt bort att modellen heter sportster, dvs sportster är inte så sportig längre som modellen var på 50- och 60-talet. Det var ju det som skulle rättas till med min hoj.

Dock greppade ju H-D behovet och uppfann XR1200 några år efter att min hoj byggdes, XR1200 sålde dock dåligt och försvann ur produktion för några år sedan. Så nu är jag och några andra garagebyggare "ensamma" på Sportster-utvecklingssidan igen.

I mitt tycke så var XR1200 trevligt försök, men ända från första sekund jag såg den så sved det i ögonen på mig. Rent ut sagt så var det nog den fulaste sportstern någonsin...
Jag tror den hade sålt bättre med ett mer "klassiskt" XL utseende.
Mitt motor kunnande är på en 5årings nivå jämfört med din, så på min egen så jag nöjer mig med deet klassiska knepet att slänga av allt skräp som inte måste vara där pga någon lag. Mindre vikt är ju alltid bra, även när fötterna pekar framåt... :hihi

Kan tänka mig att S&S personalen också är nöjda efter en session med dig där ni lär av varandra. De borde ha din hoj/motor som reklam exemplar.
:hej
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I mitt tycke så var XR1200 trevligt försök, men ända från första sekund jag såg den så sved det i ögonen på mig. Rent ut sagt så var det nog den fulaste sportstern någonsin...
Jag tror den hade sålt bättre med ett mer "klassiskt" XL utseende.
Mitt motor kunnande är på en 5årings nivå jämfört med din, så på min egen så jag nöjer mig med deet klassiska knepet att slänga av allt skräp som inte måste vara där pga någon lag. Mindre vikt är ju alltid bra, även när fötterna pekar framåt... :hihi

Kan tänka mig att S&S personalen också är nöjda efter en session med dig där ni lär av varandra. De borde ha din hoj/motor som reklam exemplar.
:hej

Tack Putte!
Ja det har varit lärorikt både för mig och de på S&S som varit inblandade. Jag har också haft mycket att vinna på att få ha direktkontakt med ingenjörerna/teknikerna på S&S.
S&S har publicerat min hoj flera ggr på sin Insta och FB-sida. De inläggen fick osedvanligt många likes i förhållande till de andra, så det var roligt!

Vad gäller XR1200 så tycker jag att den hade potential, men att kuts, avgas, reglage, skylthållare mm förstås var klunsigt. Men det är ju de där vanliga sakerna som alltid blir klunsiga när en hoj ska godkännas och sättas på marknaden i en massa länder. Det kommer säkert bli samma med Indians i mina ögon otroligt sexiga street tracker FTR-1200 som det nu visas sneak peeks på lite här och där på nätet. S&S har bla utvecklat avgassystemet till hojen på bilderna i denna länk: https://ultimatemotorcycling.com/20...concept-street-bike-unveiled-production-soon/

När FTR-1200 väl är anpassad för alla regel- och miljökrav, ja då lär den också ha tyngts ned både estetiskt och viktmässigt. Blinkers som TV-apparater, kat-burk, ABS-hydralik, elsystem från helvetet, regskyltshållare bakom bakhjulet etc. Gissar jag...

Nu har jag demonterat tank och sadel samt spännt fast hojen på lyften. Ska börja med nästa punkt på vinterns arbetslista i helgen.
IMG_1398.JPG

/Jörgen
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Såg en bild på din hoj på S&S Instagramsida. Bland kommentarerna kunde jag läsa: "that's not a sportster, that's a monster", någon annan skulle hamna hos "Christ" om han lånade den. :hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Såg en bild på din hoj på S&S Instagramsida. Bland kommentarerna kunde jag läsa: "that's not a sportster, that's a monster", någon annan skulle hamna hos "Christ" om han lånade den. :hihi
Tack ;) Det är faktiskt så att det är inte så många som har provat att gränsla en S&S H-D. Det speciella är att det är inget väntande på laddtryck etc, inget väntade alls faktiskt. Det är direkt rock'nroll. 100 hp från 2000 rpm. Motorcykeltidningar borde testa det här. Det är galet.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top