Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra med knacksensorn :) Harley original lägger en ström på stiften direkt efter tändning och på så sett känner av joniseringen? är ej hundra på hur det fungerar men reglerar tändningen så inte spikningar uppstår ( tror det är en Saab uppfinning) Knacksensorer är åldrat jänke system även om det funkar, Thundermax sprutet jag köpte o installerade har varken eller så tändmappar får justeras efter öra :crash

Ja jag tror det är ett bra skydd för motorn, tillsammans med bredbands-closed loop.
Ion sensing är nog ett smartare val för produktionsmotorer som HD oem, billigare och färre delar. Delphi har ju båda möjligheterna. Men jag kan förstå varför S&S valde knacksensor för sitt Delphi VFI-system.
Ventilmekanismen och vevrörelsen i alla upptänkliga S&S-byggen man kan åstadkomma, har nog ändå rätt kända frekvenser. Medans förbränningsrumsdesign, bränsleval, tändsstift etc, kan variera vida mellan alla olika motorer som byggs mha S&S utbud.

Men men, jag få se hur det funkar. Som så många andra motorer byggda på S&S-delar är ju även denna helt unik. Finns ingen likadan om, inte ngn beställer en till från Karling eller köper ritningarna från honom. Så det kan naturligtvis hända att signalbehandling/filtrering av accelerometersignalen, måste justeras lite för just den här motorn.

När S&S IST-tändingarna kom (ockå med knacksensor av accelerometertyp) , minns jag berättelser att vissa hojar med Mikuni HSR-förgasare fick problem. S&S hade ju bara testat systemet med sina egna förgasare. Att HSR:en kullagrade trottel, vid vissa varvtal gav ngn frekvens som anti-knack-systemet i IST-boxen misstog för knack.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inser nu vilket unikum jag är. Åkte tillsammans med dig på en gruppkörning i oktober 2006 (när kjecop var med). Sedan dess verkar du ha meckat. Ser fram emot en ny gruppkörning och att få lyssna på Sothorans nya basröst.

Tack, det minns jag. Det var nog sista året med 1200-motorn, 2007 åkte 1640-motorn i!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GSX1300R då. :fakta
Högst troligt enda gången jag kan rätta dig när det kommer till motorcyklar.
Man får passa på :banana
Ajaj, jag som var så stolt över att känna till GSX1300


Jag har jobbat i garaget varje kväll till sent, men det är en tag kvar till provstart. Har lite bilder men orkar inta redigera, ladda upp och skriva text till bilder nu.

Har fortfarande kvar att bygga värmesköldar, mer eldragning. Pressa slangar till sprutet mm.
Men det tuffar på. Det händer ngt på hojen varje kväll.
Väntar också på statorkåpa från Karling, han jobbar på den men har blivit försenad. Måste ha den för att kunna färdigställa primären samt koppla in resten av laddningssystemet. Regulatorn är dock inkopplad och klar nu. Men den ska ju ha trefas in...
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag måste erkänna Jörgen, att jag aldrig har varit inne på din byggtråd innan. Men 153 sidor? Och hur i helvete har du tänkt om det kommer in nya, nyfikna läsare? Dags att bryta kanske? Ny tråd= lätt sammanfattning=och vips=massa nya läsare! Bara en tanke, för inte i helvete att jag läser igenom 153 sidor.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag måste erkänna Jörgen, att jag aldrig har varit inne på din byggtråd innan. Men 153 sidor? Och hur i helvete har du tänkt om det kommer in nya, nyfikna läsare? Dags att bryta kanske? Ny tråd= lätt sammanfattning=och vips=massa nya läsare! Bara en tanke, för inte i helvete att jag läser igenom 153 sidor.
Jag vet inte hur det är nuförtiden, allt ska ju vara instant. Själv har jag böcker hemma. Helt ström- och nätverksoberoende tingestar...och en helvetes massa sidor. Rätt fränt. Prova det!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag måste erkänna Jörgen, att jag aldrig har varit inne på din byggtråd innan. Men 153 sidor? Och hur i helvete har du tänkt om det kommer in nya, nyfikna läsare? Dags att bryta kanske? Ny tråd= lätt sammanfattning=och vips=massa nya läsare! Bara en tanke, för inte i helvete att jag läser igenom 153 sidor.

Varje rad är värd att läsa. Detta är en av de få trådar jag ens läser på sporthoj.

Vid närmare eftertanke borde det gå spons från både HD och denna sidas sponsorer direkt ner i Jörgens ficka!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varje rad är värd att läsa. Detta är en av de få trådar jag ens läser på sporthoj.

Vid närmare eftertanke borde det gå spons från både HD och denna sidas sponsorer direkt ner i Jörgens ficka!
Tack för alla vänliga ord!

Just nu känns det fortfarande svårt att dokumentera ordentligt, eftersom jag jobbar lite överallt på hojen. Jag gör oftast det jag kan, ända tills jag kör fast på ngn detalj som saknas, då beställer jag vad som behövs, och hoppar sedan på ngt annat på att-göra-listan under tiden. Men så här är det ju jämt i slutfasen av ett bygge. Samma med båtar och bilar.
Här är iaf lite bilder från förra veckans hattande.

I början på förra veckan kunde jag hämta lite delar hos Karling. Bla den efterlängtade distansen han fräst till cranktriggern (vevaxelpositionssensorn)
IMG_5343.jpg

Så då kunde jag montera cranktriggern på vevhuset.
IMG_5346.jpg

Jag kunde även hämta Crane-tändkablarna jag beställt via Karling. Vid uppackningen hemma i garaget upptäckte jag dock genast att jag saknade rätt typ av crimptång till dessa kablar. Så då var det bara att beställa en sån tång från Hansen racing och lägga kablarna åt sidan
IMG_5344.jpg

Hos Karling köpte jag även Deutsch honstift. Så då kunde jag göra klart kabelhärvan, dvs koppla in closed loop-härvan. Nedan syns den färdiga härvan, nu alltså med knacksensor och closed loop härvorna inkopplade i huvudhärvan för motorstyrningen.
IMG_5347.jpg

Efter en hel del klurande kring bästa placering av startknappen, så kunde jag sedan göra ett rostfritt fäste till den.
IMG_5350.jpg

Startknappen hamnade under det övre motorfästet. Sitter med två av de fyra 1/4" UNF-skruvar som håller fästet för bränsletryckregulatorn jag byggde tidigare.
IMG_5352.jpg

Jag gjorde även ett rostfritt fäste för tändningslåset. (moddade det gamla, jag byggde tidigare i tråden, så att det nu passar den nu ombyggda ramen)
IMG_5353.jpg
 
Last edited:

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Jag måste erkänna Jörgen, att jag aldrig har varit inne på din byggtråd innan. Men 153 sidor? Och hur i helvete har du tänkt om det kommer in nya, nyfikna läsare? Dags att bryta kanske? Ny tråd= lätt sammanfattning=och vips=massa nya läsare! Bara en tanke, för inte i helvete att jag läser igenom 153 sidor.
Det är inga problem att läsa dessa sidor då det är mycket välskrivet och bra dokumenterat med bra foton.
När jag började läsa kunde jag inte sluta, läste igenom det på några kvällar.
Mvh. Roffe.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack Roffe!

Mer bilder från denna veckas hattande.

Den beställda tången anlände så att jag kunde kapa till och crimpa tändkablarna.
IMG_5354.jpg

Så här vart det.
IMG_5359.jpg

Tillverkade också ett rostfritt fäst till bränslepumpen.
IMG_5362.jpg

Fästet monterat på hojen. Bränslepumpen kommer att får två gördlar av gummi, sedan sitta med två rostfria slangklämmor. Så att pumpen blir gummiupphängd. De två öronen på fästets sidor, är för att hindra slangklämmorna från att glida av fästet.
IMG_5365.jpg

Tillverkade även en AN3-slang mellan bränsletrycksregulatorn och fuel-railen. Eftersom jag råkade ha delar till detta hemma. För resten av slangarna i bränslesystemet måste jag dock beställa hem delar. Ska beställa slangkomponenter nästa vecka hoppas jag. Kan inte måtta alla slangar än.
IMG_5369.jpg
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Snyggt! Det är många grejer på ett spett... Tidsödande.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt! Det är många grejer på ett spett... Tidsödande.

Tack. Det som känns mest trickigt just nu är att få plats med all el. Det har ju tillkommit en hel del kablage iom sprutet.
Har svårt att dokumentera det arbetet, men efter en massa olika dragningar som alla fick förkastas, kom jag i förrgår på lösningen som nu gör att jag får plats med tank och sadel. Lösningen var att (i likhet med cranktrigger-kablaget) även dra kablaget till O2-sonderna under motorn, längsmed vaggrören. Så nu tror jag att jag kan färdigställa elsystemet ikväll.

T46 konkurrerrar också om min tid nu. Tillsammans med resten av maskingänget håller jag på och avkonserverar och driftsätter maskineriet där. Blästring och gapning av alla 126 tändstift, tvätt av oljesilar och filter osv...
Men nu ska jag iväg till en fredagskväll i garaget, det ska bli skönt.

Jag är imponerad av takten och den chassietekniska nivån på ditt bygge! Min hoj är ju en traktor vid en jämförelse :D
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
T46 konkurrerrar också om min tid nu. Tillsammans med resten av maskingänget håller jag på och avkonserverar och driftsätter maskineriet där. Blästring och gapning av alla 126 tändstift, tvätt av oljesilar och filter osv...
Men nu ska jag iväg till en fredagskväll i garaget, det ska bli skönt.

Jag är imponerad av takten och den chassietekniska nivån på ditt bygge! Min hoj är ju en traktor vid en jämförelse :D
Tack! Motortorpedbåtarna har en mycket speciell plats i historien! Vad kul att få meka med den! Jag har själv en Meteor (27liters V12) i garaget, som vid högtidliga tillfällen används i att utbilda grannarna i motorkultur...

Tja, vi har väl planerat för lite olika användningsområden kanske? :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Motortorpedbåtarna har en mycket speciell plats i historien! Vad kul att få meka med den! Jag har själv en Meteor (27liters V12) i garaget, som vid högtidliga tillfällen används i att utbilda grannarna i motorkultur...

Tja, vi har väl planerat för lite olika användningsområden kanske? :D
Det var roligt att få bekräftat! Jag tror jag har sett en dylik uppstartvideo på SH med din motor.

Här är en video från T46, tagen av en gäst. Jag tror inte gästerna förstå vilket arbete det är för att hålla dessa gamla bombplansmotorer igång. Men men, blicka ej efter mig, i videon är jag som vanligt nere i källaren och har koll på oljetemp mm, precis som jag kan tänka mig att du har... när du väcker upp din klenod.
http://www.youtube.com/watch?v=NlVqYFvOx64
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top