Byggtråd: "Jörgens Sportster"

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Lite OT...Battle of The Twins på Daytona 1985.

Härligt!
Riktiga touringkåpglas där!
791_618x618.jpg


Hur får man tag i Sixten?
Har googlat med failat. :rolleyes:
Tänkte kolla vad han tar för att ekra upp ett par hjul.

/e
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hörru Jörgen, nu har din tråd trillat till mitten av andra sidan av hojbyggesforumdelen:7peta

Händerenåteller?:va

Är det brist på hojupdates kan du ju alltid lira lite munspel för oss:brynad
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Får man undra vad du har för budget?

Finns det nåt du vill göra med hojen men som du faktiskt tycker är för dyrt eller innerbär det snarare mer arbete o vänta lite till?

Jag hade oxå velat panga så mkt tid och dollars på min hoj men måste tyvärr inse att kredit & debit inte skulle gå ihop sig. Jag får vara nöjd med att ha tre parkeringsplatser (betal) och två obesiktigade fordon.

Ooh, en sista fråga, om du bara fick behålla ett fordon, vad hade du valt?

Om du inte är bekväm med att svara så kan du bortse från detta, sorry isf.

Mark
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hörru Jörgen, nu har din tråd trillat till mitten av andra sidan av hojbyggesforumdelen:7peta

Händerenåteller?:va

Är det brist på hojupdates kan du ju alltid lira lite munspel för oss:brynad

Får man undra vad du har för budget?

Finns det nåt du vill göra med hojen men som du faktiskt tycker är för dyrt eller innerbär det snarare mer arbete o vänta lite till?

Jag hade oxå velat panga så mkt tid och dollars på min hoj men måste tyvärr inse att kredit & debit inte skulle gå ihop sig. Jag får vara nöjd med att ha tre parkeringsplatser (betal) och två obesiktigade fordon.

Ooh, en sista fråga, om du bara fick behålla ett fordon, vad hade du valt?

Om du inte är bekväm med att svara så kan du bortse från detta, sorry isf.

Mark

Hej

Kan svara på 2 av dina frågor Mark. Det blir nog båten jag behåller isf, men samtidigt är det ju den som är svårast att behålla om orsaken vore försämrad ekonomi. En hoj kan man ju ställa undan i ett billigt förråd. En träbåt ska rustas och sjösättas varje vår.

Vad gäller ngt jag vill göra med hojen men som är för dyrt är att bygga en ny större motor. Att skita i att begränsa bygghöjden till sportster originalramens övre ramrör , utan istället bygga en ny kvadratisk eller kortslagig 120"-sporstermotor med säg 8" stakar och högre däckshöjd på cylinderfoten. Så att man får ännu mer rodratio och fortfarande kunna varva 7000rpm med den stora motorn. Och då låta bygga om eller bygga en ny sportsterram med högre övre ramrör. Då skulle jag som bonus få mer plats mellan topparna, och därmed kunna få plats med tvåportsinsug med separerade kanaler och tvåportsspjällhus.
Men redan att bygga en sån motor jag har går ju på 150-160 000:-
Och att bygga en sån motor jag pratar om ovan går ju på minst samma siffra igen. Men iofs kan jag ju återanvända min låda, trans,koppling, oljepump mm så där sparar jag ca 50 kr, och jag kan ju också få igen lite pengar genom att sälja drivändan av denna motor i delar (block, vev, kolvar och toppar)

Om jag skulle göra slag i detta så skulle jag nog börja bygga den nya motorn bit för bit, typ att investera i den när jag har pengar. När sen den nya motorns drivända är klar så flyttar man sen över transmission, oljepump mm och ordnar med ny/ombyggd ram. MEn då måste det nog bli SFRO. Förhoppningsvis skulle det gå som ombyggt fordon, dvs att det fortfarande är en sportster i papprena.

Hojen:
Det är samma projekt som gäller denna vinter som jag har varslat om tidigare. Dvs
Större tank, går upp från 2.25 G (8.5 liter) till 3.1 G (11.5 liter). vs från sportster peanut till sportster king-tank
Har beställt tanken men den har fortfarande inte anlänt. Den nya tanken kommer även bli gummiupphängd.

Ombyggnad från TBI (Throttlebody injection) till PI (Port injection)
Väntar dock fortfarande på att få tillbaka insuget som är iväglämnat för att förses med påsvetsade spridaröppningar.

Ombyggnad från original stelt baknav till ett ISR baknav med ryckutjämnare. Jag väntar dock fortfarande på det nya navet.

Har även dragit ur kasettväxellådan eftersom jag ändå ville byta min transkedja, den har ju åkt tre säsonger nu, med de stora belastningar som stelt baknav och en sån här motor innebär. Köpte en ny 96 länk kedja i somras. När jag tog bort den gamla kedjan förra vecan såg jag att en länkplatta var avsliten på denna triplexedja, så det var i grevens tid.

När jag ändå hade transen borta passade jag på att dra ur kasettväxellådan för inspektion. Hittade då snedslitage på två av skiftgafflarna, så jag har en dialog med teknierna på Baker sedan en vecka. De vill hjälpa mig, men vi måste hitta felet först. JAg har presenterat min teori. Så vi diskuterar. Hittar de inget fel så får jag skeppa lådan till USA så de får titta igenom den. Det är 5 års garanti på dessa lådor.

Så länge kan jag roa er med en kul tråd från xlforum. Man kan dock bara läsa ett begränsat antal ggr på detta forum utan att vara medlem, så uppdatera inte sidan i onödan om ni vill läsa så mycket som möjligt.
Det är några sportsterjänkare som med oefterhärmerlig logik reder ut skillnadendet mellan en 1" axel och en 25 mm axel. Det blir bara värre och värre :rofl

http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=1285562
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror jag skrattar ihjäl mig! Fy fan så tröga! :crash



Jisses. :näsblod

Ja de har det inte lätt jänkarna, men det är åas samma visa när de börjar med mer avancerande tumövningar och jag som decimal/metrisk ska hänga med i bråkuttrycken. De är ju så vana vid att tänka i bråk.
Tror det är det som trasslar till det för dem med metriska mått: det blir inga bra bråkuttryck :D
"Thou" som nämns ibland i tråden, är fö tusendels tum. Tog ett tag innan jag fattade det när jag började med HD.

Nu har tråden kommit till ljushastigheten :ätapiller
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja de har det inte lätt jänkarna, men det är åas samma visa när de börjar med mer avancerande tumövningar och jag som decimal/metrisk ska hänga med i bråkuttrycken. De är ju så vana vid att tänka i bråk.
Tror det är det som trasslar till det för dem med metriska mått: det blir inga bra bråkuttryck :D
"Thou" som nämns ibland i tråden, är fö tusendels tum. Tog ett tag innan jag fattade det när jag började med HD.

Nu har tråden kommit till ljushastigheten :ätapiller

Jag var inne hos rörmokarna och skulle hämta en kona till entums PVCslang för ett tag sedan.
Det finns tre olika tum som används till dessa.
Engelsk, amerikansk och millimetertum.
Smidigt.


On topic: Jag förstår mycket väl att du vill ha större tank.
Men lite synd är det att ta bort ett så tydligt sportsterkännetecken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag var inne hos rörmokarna och skulle hämta en kona till entums PVCslang för ett tag sedan.
Det finns tre olika tum som används till dessa.
Engelsk, amerikansk och millimetertum.
Smidigt.


On topic: Jag förstår mycket väl att du vill ha större tank.
Men lite synd är det att ta bort ett så tydligt sportsterkännetecken.

Ja de imperialistiska måtten är en sann djungel.

Jo lilla sportstertanken är snyggast tycker jag med. Men sportster king-tanken satt original på 1200cc. Så det är fortfarande en sportstertank, bara det att det är den stora. Det enda som skiljer är bredden, så det kan faktiskt bli snyggt tror jag, att tanken kommer ifatt lite. Maskineriet har ju blivit bredare i den här hojen, iom S&S-motorn och luftburken som sticker ut osv. Nackdelen är dock att king-tanken även är bredare i bakkant, så den kommer nog inte att ha samma bredd som sadeln. Sadeln har jag ju låtit anpassa när den syddes så att den ansluter med samma bredd som nuvarande sportster peanut-tanken. Nya tanken kan nog vara 1"-2" bredare i akter. Så kanske ½-1" utstick på varje sida i förh till sadelns framkant.

Håller på i garaget och bygger fäste för nya bränsletrycksregulatorn från Mallory. Denna ska få hänga under spjällhuset. Där spridarna tidigare satt ihop med gamla regulatorn. Så att det blir en kompakt enhet med spjällhuset, precis som innan. Men jag tänkte att jag lägger upp bilder på det när det är klart.
Är sånt pyssel att fixa till och ladda upp bilder för varje kväll i garaget.

Regulatorn, Mallory 4305

mallory4305m.jpg


Sportster King-tank

a20792b12519f4cfc8fe20_m.JPG
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag funderar på att bygga in en S&S crank breather (reedventil-varianten) i min RSV1000 för att få iaf lite lägre tryck i vevhuset än med det helt öppna systemet som sitter idag. Tror du principen med reed-ventiler applicerar på något så välbyggt som en österrikisk twin? ;)

En annan fundering jag har är att eftersom jag bygger nytt avgassystem nu, ha ett 3:e tunt inlopp i kollektorn för att alstra undertryckspulser och låta reed-ventilen mynna ut där.

Var fixar man S&S-ventilen billigast, samt vad kostar den? Finns det andra alternativ som fungerar lika bra, exempelvis backventilen till bromsservon till bilar?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Ser att du har och göra som vanligt :tummenupp
Kom precis hem från Stockholm nu faktiskt. Tänkte slått en pling igår kväll och kollat om du råkade vara i garaget men blev hållen som gisslan av ett par tunga ögonlock, en påse godis och discovery channel. Så nu får jag väl nöja mig med classic bike för stunden :)

Until next time... :hojsmilie
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vem skymtade fram på sidan 56 i senaste Classic Bike?
Jörgen Karlsson - Mittuppslag! :brynad
Ja jag såg det! Det var Henrik N som var och fotade på dragracet på Lunda

Jag funderar på att bygga in en S&S crank breather (reedventil-varianten) i min RSV1000 för att få iaf lite lägre tryck i vevhuset än med det helt öppna systemet som sitter idag. Tror du principen med reed-ventiler applicerar på något så välbyggt som en österrikisk twin? ;)

En annan fundering jag har är att eftersom jag bygger nytt avgassystem nu, ha ett 3:e tunt inlopp i kollektorn för att alstra undertryckspulser och låta reed-ventilen mynna ut där.

Var fixar man S&S-ventilen billigast, samt vad kostar den? Finns det andra alternativ som fungerar lika bra, exempelvis backventilen till bromsservon till bilar?

S&S reedventiler är ju gjorda för att sitta i olika S&S-motorer, så ska du använda dem så måste du bygga ett passligt hus.
Du kan kolla priser och utseende på S&S hemsida.
Billigaste S&S-återförsäljaren i sverige är nog Mectec. Brukar själv beställa från Kjell-Anders, han är kunnig och postar snabbt grejorna.
S&S säljer även inline backventiler för 3/8" slang (säkert en bromservobackventil) jag har som sagt en sån i varje slang från mina toppar. Plus original reeds mellan vevhus och kamaxelhus.

Avgasejektorer för PCV är ett gammal racetrick i V8-världen.
http://www.moroso.com/catalog/categorydisplay.asp?catcode=13023

Kolla dock upp vad ev klassregler säger. Ibland föreskrivs ju catchcan om inte vevhusröken förs in i förbränningsluften.

Kolla även upp Ducatis backventil, den sitter på många modeller där slangen ansluter i bakkant på växellådan, en liten burk.

Ser att du har och göra som vanligt :tummenupp
Kom precis hem från Stockholm nu faktiskt. Tänkte slått en pling igår kväll och kollat om du råkade vara i garaget men blev hållen som gisslan av ett par tunga ögonlock, en påse godis och discovery channel. Så nu får jag väl nöja mig med classic bike för stunden :)

Until next time... :hojsmilie

Plockmat/godis och Discovery eller History channel kan va nice!
Vi får ses nästa gång
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter lite klurande byggde jag under två kvällar denna vecka ett täcklock för de gamla spridarhålen i trottelhuset, jag byggde locket så att det även utgör fäste för den nya ställbara och tryckkompenserande bränsletrycksregulatorn från Mallory.

På bild två visar jag det ursprungliga bränsleblocket med inbyggd konstantrycks bränsletrycksregulator.

Fic borra och gänga ett tredje hål för 1/4" UNC mellan spridarhålen. Har gjort ombyggnaden så att jag kan bygga tillbaks om det inte funkar, eller om jag vill sälja sprutet i framtiden.

Av samma orsak har jag därför valt att inte gjuta igen de gamla spridarhålen med epoxy eller silicon. Jag hoppas dock bara inte att det ansamlas oförbränd bensin i hålen (de sitter ju på undersidan) vid tex tomgång. Isf kan ju detta kortvarigt rika upp lambdat när man sedan drar på, det vill jag inte.
Man jag tänte prova så här. Insugslängden är ju för liten på HD, så denna lilla volymökning kanske iaf är positiv, de gamla spridarhålen är ju dessutom lutade med flöderiktningen, så jag tror inte de stör strömningen. Trottelförgasare har ju iaf betydligt mer störande urtag vid trotteln.
 

Bifogat

  • IMG_3202.jpg
    IMG_3202.jpg
    241.9 KB · Visningar: 187
  • IMG_3234.jpg
    IMG_3234.jpg
    153 KB · Visningar: 179
  • IMG_3230.jpg
    IMG_3230.jpg
    184 KB · Visningar: 185
  • IMG_3224.jpg
    IMG_3224.jpg
    216 KB · Visningar: 199
  • IMG_3223.jpg
    IMG_3223.jpg
    141.3 KB · Visningar: 176
  • IMG_3222.jpg
    IMG_3222.jpg
    121.5 KB · Visningar: 156
  • IMG_3219.jpg
    IMG_3219.jpg
    211.1 KB · Visningar: 154
  • IMG_3218.jpg
    IMG_3218.jpg
    202.4 KB · Visningar: 194
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Shnyggt fäste, annars är ju gamla spridarhålen perfekta för att svarva o-ringade pluggar med midja på. Fästet hindrar dom att tryckas ut och förträngningen hindrar dom att sugas in, inre änden formas efter TB:s borrning så stör det inte strömmningen och o-ring så nära inre änden som möjligt så samlas det inte så mycket bränsle. :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Shnyggt fäste, annars är ju gamla spridarhålen perfekta för att svarva o-ringade pluggar med midja på. Fästet hindrar dom att tryckas ut och förträngningen hindrar dom att sugas in, inre änden formas efter TB:s borrning så stör det inte strömmningen och o-ring så nära inre änden som möjligt så samlas det inte så mycket bränsle. :D

Det var ju en smart idé. Jag hade faktiskt tänkt på att svarva o-ringade alu pluggar, men kom då inte på ngn smartare låsning mot insugning, än att fästa dem med skruv i fästet, vilket kändes grottigt. Men att svarva så att man utnyttjar diameterminskningen var ju smart.:tummenupp
Diameterminskningen är ju förvisso bara på knappt 1 mm, men det räcker ju.

Jag får ringa TurboAndersson, min närmsta svarvägare :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu har det äntligen hänt lite.
AnderssonTurbo har svarvat och fräst pluggar till de gamla spridarhålen i spjällhuset. Dessa är gjorda så att de går att knacka ut om jag skulle vilja återställa. Som CPMS föreslog så användes kanten i hålen som anslag, så att motorn inte kan suga i sig pluggarna.

Så nu är det ingen risk att det ansamlas bränsle i de gamla spridarhålen.


IMG_3278.jpg

IMG_3275.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top