Byggtråd: "Jörgens Sportster"

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Tack!

Som jag skrev så var jag mest ute efter att få upp tilräcklig slaglängd på tryckplattan igen. Den kortas ju pga av vajerns flex vid hårda fjädrar. Men visst blir kopplingen även lättare med hydraulik. Mindre friktion än vajer. Min koppling är dock den tyngsta i garaget. Men lättare än tidigaren.

Om du inte har en väldigt vridstark motor så är recluse/lockup-kopplingar bättre. Kolla på Rekluse samt VP. Jag kan dock inte ha en sån på min eftersom den inte är kompatibel med banditkopplingen som är väsentligt större och kraftigare än originalkopplingen. VP och Rekluse bygger på originalkopplingen. De funkar dock bra. En kompis har en VP på sin sportster dragbike. Funkar bra.
Min motor slet dock fort upp bommarna i originalkopplingskorgen så jag vill inte prova en sån korg igen.

Bandit har lockup-tryckplatta, men den bygger så mycket att den inte får plats i originaltranskåpan. Så det är inte aktuellt på min gathoj.

Hilsen
J

Ok, tack för info!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har snickrat vidare på kvällarna.

Eftersom jag inte hade betpasta när jag byggde avgassystemet förra vintern så passade jag på att scotchbrite-borsta och sedan beta av hela avgassystemet så att all kvarvarande oxid försvann från svetsarna. Skönt att slippa sorgkanterna intill svetsarna som man inte kom åt med stålborste och skotteduken förra året.

På sista bilden syns hur jag till slut hittade en smart dragning av den nya dubblerade vevhusventilationen. Det är de tvenne svarta slangarna som passerar bakre kröken. Det var detta som var svårt, att hitta en väg förbi bakre kröken med tillräcklig klarning mtp värmestrålningen. Ventslangarna från topparna har fått stålspunnen slang i år istf de svarta gummislangarna jag hade förra året. Vart lite snyggare tycker jag

Ikväll har större delen ägnats åt att klura ut en bra gummiupphängning av tändningslåset. Det tidigare stumma montaget vållade pga vibrationerna ibland små strömdippar vid höga varvtal vilket emellanåt fick processorn i hastighetsmätaren att starta om. Tillslut kom jag på hur jag skulle göra och hann tillverka detaljerna. Ska slipa och polera dem imorgon (rostfritt). Därmed kan jag montera det övre motorfästet och sedan fästa tändlås och startknapp med deras nya elastiska upphängning på det övre motorfästet.

Målet är att kunna provstarta i mitten på veckan, och göra lite provturer. Vore en kul start på inkörningsperioden att åka till Custom Bike Show i Norrtälje i helgen om det blir bra väder!

/J
 

Bifogat

  • IMG_0743.JPG
    IMG_0743.JPG
    115.2 KB · Visningar: 295
  • IMG_0744.JPG
    IMG_0744.JPG
    113.8 KB · Visningar: 1,391
  • IMG_0745.JPG
    IMG_0745.JPG
    104.3 KB · Visningar: 277
Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej Jörgen.
Jag har följt med i din tråd "till och från" och det är möjligt att jag har missat detta.

Dina Supertrapp ljuddämpare, är dem köpta här hemma i Sverige ? Finns det någon/några som säljer dessa här hemma ?
/ Peter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Jörgen.
Jag har följt med i din tråd "till och från" och det är möjligt att jag har missat detta.

Dina Supertrapp ljuddämpare, är dem köpta här hemma i Sverige ? Finns det någon/några som säljer dessa här hemma ?
/ Peter

Vet inte om det finns ngn återförsäljare för supertrapp i Sverige.

Jag byggde mitt nuvarande avgassystem förra vintern. Köpte rördelar och dimensioneringberäkning från Burn's i USA. Finns en massa bilder på det projektet om du kolla from tidiga våren 08 i denna tråd.

Jag återanvände megafonerna och slutdämparnas ytterhölje från det gamla supertrapp systemet till 1200-motorn. Såna upplagda Supertrapp-system finns att köpa till Sportster 883 och 1200.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Körde upp oljetryck på startmotorn. Stiftade sedan och startade motorn. Körde därefter en minut på 1500 rpm för att sätta packningar och ringar. Bakre burken tände regelbundet men sprang mest efter vagnen. Så jag demonterade ventilmekanismen och det visade sig att jag timat den bakre burkens avgaskam ett kugg sent. Körnslagen i kamdreven medger två kombinationer, Amerikanskt...På bilden nedan syns kammarnas körnslag stå i fel kombination, gissa vilket körnslag som stod fel...

Nåväl, jag noterade emellertid vid demontering av ventilmekanismen att fettet jag satt i stötstångssätet på främre avgasvippan var grått till skillnad från de andra fettkluttarna. (Jag fettar alltid in kritiska ytor vid montering så att de klarar sig i väntan på den sega 50-oljan)

Jag timade om bakre burkens avgaskam (Kam no 1 på HD-språk) Tvättade och fettade in alla delar och satte ihop. Motorn gick nu bra. Men eftersom jag mindes den grå fettklutten från främre burkens avgas (kam no 4 på HD-språk) så tog jag av främre ventilkåpan. Nu var fettklutten ånyo grå. Jag blåste tillhörande stötsstång med tryckluft och demonterade tillhörande lyftare och hittade inget fel.

Stötstångens kula har fin anliggningsyta. Vippan har dock ett grått stråk i kulsätet. Jag ska konsultera S&S/Mectech för att höra om jag av ngn anledning har gått igenom härddjupet i vippan. vet inte var detta kan bero på. Men det kan ju vara att det hamrat pga mitt ventilfladder förra säsongen. Jag har också haft en lätt rubbning mellan stötstången till främre avgas och stötstångsröret. Det kan ju har fått stötstångskulan att vara orolig i vippans säte vilket kan ha orsakat ytutmattning.

När jag var 18 hade jag inte ens noterat ovanstående, i den åldern hade jag varit ute och bränt nu, och hydraulerna hade kompenseret för avverkningen och jag hade inget märkt. Är jag frisk? :3freak
 

Bifogat

  • IMG_0756.JPG
    IMG_0756.JPG
    80.9 KB · Visningar: 304
  • IMG_0757.JPG
    IMG_0757.JPG
    88.8 KB · Visningar: 254
  • IMG_0746.JPG
    IMG_0746.JPG
    82.2 KB · Visningar: 368
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, utan tvekan.

Skönt att vara bland vänner :krama
Inte ofta jag blir friskförklarad...

På måndag blir det nog att beställa nya stötstänger och rockers om inte Mectech eller Supertwin har ngt trick i rockärmen.
 
Last edited:

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Sollefte
Hoj
00 Apa Mille Räser
Jag är imponerad över din karaktär.:tummenupp
Jag hade förträngt och varit ute och bränt....
Sen när jag kört av mig det värsta så hade jag kollat upp det.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Man kan tro det är vargavinter ute, så lite lagg på deadline gör inget :tummenupp

Jag kör ju numera allväders och handtagsvärme så mig spelar det mindre roll.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ringde Supertwin i morse och JörgenB hade nya S&S rullvippor på hyllan. Så en tur med pendeltågen till Älvsjö och hem med den nyköpta vippan (Den med mörkare färg på bilden) Den har exakt samma data som mina gamla, bara ett annat utseende, en äldre typ. Förmodligen dyrare att tillverka med den mer bearbetade utsidan istället för dagens modell som satt i min motor med råare yta på utsidan. Satte ånyo ihop hojen och si, nu gick den perfekt.

Inledde med en 14-milatur i den svala kvällsluften efter att runnsingstrafiken avklingat. Perfekt inkörningsväder, bra kylning. Vart en sväng ut till Rastaholm på Ekerö och skådade solnedgången över Björkfjärden, sedan ut till Södertörn med bla Bulten och tankstopp vid ett öde Rosenhill.

Noterade en viss oljeförbrukning, ca 2 deciliter på 14 mil (det mesta hamnade i catchtanken). Men det oroar mig inte eftersom det förmodligen beror på att ringarna inte slitit in sig de nyborrade loppen.

Så nu känns det bättre! :D

/J
 

Bifogat

  • IMG_0758.JPG
    IMG_0758.JPG
    50 KB · Visningar: 206
  • IMG_0763.JPG
    IMG_0763.JPG
    78.8 KB · Visningar: 308

sportbike

Guest
At last.
Kul också att se att du parkerade på den klädsamma fläcken :)
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Inledde med en 14-milatur i den svala kvällsluften efter att runnsingstrafiken avklingat. Perfekt inkörningsväder, bra kylning.
/J

Härligt Jörgen, äntligen på spåret:tummenupp. Kör in den ordentligt nu för snart är det dags för "Great Jurassic":D.

/Ingvar

At last.
Kul också att se att du parkerade på den klädsamma fläcken,:eek:ljeläckageärstandard :)

Ser ut att vara tunn olivolja från nägon pizzaräser. HD-olja hade byggt på höjden, som en klick smör.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Var inte förvånad om det är öde på rosen hela resterande delen av sommaren..
Ingen jävel vågar ju åka dit längre när snuten har flygande besiktningar titt som tätt.

Kul att den rullar igen!

Tog du en sväng till Custom Bike i Norrtälje?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
At last.
Kul också att se att du parkerade på den klädsamma fläcken :)

Härligt Jörgen, äntligen på spåret:tummenupp. Kör in den ordentligt nu för snart är det dags för "Great Jurassic":D.

/Ingvar



Ser ut att vara tunn olivolja från nägon pizzaräser. HD-olja hade byggt på höjden, som en klick smör.

:fakta Precis. Oljan kommer inte från min jonne. Då hade 50-oljan stått som stalagmiter

Var inte förvånad om det är öde på rosen hela resterande delen av sommaren..
Ingen jävel vågar ju åka dit längre när snuten har flygande besiktningar titt som tätt.

Kul att den rullar igen!

Tog du en sväng till Custom Bike i Norrtälje?

Äh det är lugnt. Det är nog värre att sticka in näsan på Bogesundsvägen en lördag eftermiddag med min bullriga hoj.

Nej det vart inget Custom Bike show, jag fick ihop hojen först igår.
Var du där?
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan du fixa en fin ljudfil när du bromsar den. Då kan jag ha Skandia tvåan som insomnings musik å din som väckarklocka:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan du fixa en fin ljudfil när du bromsar den. Då kan jag ha Skandia tvåan som insomnings musik å din som väckarklocka:yoparty

Ja om det finns intresse här så kan jag jag fråga Cyrén om han kan filma när vi bänkar henne efter inkörningen?

Ikväll la jag ytterligare 13 mil till mätaren så nu har hon iaf körts in 27 mil. Drar mindre olja redan nu såg jag. Det går åt rätt håll :D
Börjar även vänja mig vid raceväxlat nu.

När jaghar kört in henne iaf 60 mil samt bytt till syntetolja ska jag bänka henne hos Supertwin för att se att allt är bra. Räknar inte med några större ändringar i bränsle- eller mappen. Men det ska bli kul att se vad det höjda kompet och bättre ventilfjädrarna kan tänkas ge.
 

Bifogat

  • IMG_0752.JPG
    IMG_0752.JPG
    74.4 KB · Visningar: 172
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top