Sidan 279 av 280 FörstaFörsta ... 179229254273274275276277278279280 SistaSista
Resultat 5 561 till 5 580 av 5596
  1. #5561
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 438
    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    Kool spec. för lithium men vad farao är det för dieseltruckmorot du klämt in mellan hjulen som kräver den hävarmen på startveven? Ursäkta min dåliga koll på ditt projekt men tråden är så gammal att jag förmodligen inte är behörig att läsa något 100-tal inlägg författade tiden före A (f.Ab.).

    Inte för att vara den men tycker det är lite fascinerande att en så fin pjäs, batteriet, från en firma med den servicen ändå är från samma tillverkare som Biltemas av allt att döma #Patended Product. Inte för att tema säljer den modellen men med samma status-ledpanel, ändå.

    Jaja, kan inte klaga då jag själv har ett grönt från Biltema vilket har skött sig fint trots djupurladdning p.g.a. larm och väckt med startkablar och avgasknall Tänk bara på de tveksamma köldegenskaperna även om det kanske inte är direkt aktuellt för vrålåket i fråga.
    Du pratar om JMT-batteriet som inte orkade starta hojen? Ja det påminner i höljet och panelen om Biltemas, samma hölje som Shido, WSP mm. Det finns ett antal olika höljen som används på de kinatillverkade batterierna, men sen kan det skilja på vad de innehåller, det specas ofta av beställarna, dvs de vars dekaler sätts på batteriet. Det är så det funkar.
    Så här ser battriet från Topend ut. Det har även en varningssummer som piper vid låg spänning. Polblocken i alu har jag som nämnts ovan gjort själv för att få detta bilbatteri att passa i min hoj.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1905.JPG
Visningar:	88
Storlek:	1,04 MB
Id:	441482

    Ang motorn så kan du gå till mars 2013 i tråden, det var då konstruktionen av denna motor var klar och delarna började anlända till Karling. Det är i korthet en överkvadratisk 124-kubiktums (2028cc) S&S/Karling sportstermotor med högt vevstaksförhållande.
    4.375" i borr och 4.125" i slag. 8" långa Carillo-stakar ger ett vevstaksförhållande på 1,94. Vidare har den oljekylmunstycken, sexväxlad låda, closed loop-insprutning, knacksensor, dataloggning, elektriska dekompressionsventiler mm. Eftersom den är byggd på S&S SA-prostock block så har den ett trefas laddsystem från Hayabusa, men med kraftigare stator och MOSFET-regulator. Det finns mer features men de står i tråden.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2018-02-23 klockan 11:32.
    Brun utan sol, tändkulesot

  2. #5562
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 438
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Just det ja din motor är kortslagigare än 124" ultima motorerna, kan det vara därför den är lättare att snurra? Farsgubben fick trycka i ännu större batterier och då har han ändå 2-3 startförsök från fulladdat. Kanske ska tipsa om detta batteriet när han står och morrar i vår Hoppas på att få lite ledigt från rot-jobben här hemma, inte vart på nån customshow på åratal.
    Har han dekomp-ventiler? Annars kan det nog vara idé att skaffa.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2018-02-01 klockan 08:46.
    Brun utan sol, tändkulesot

  3. #5563
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 760
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Har han dekomp-ventiler? nnars kan det nog vara idé att skaffa.
    Tror det var bland det första som installerades..

  4. #5564
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 817
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Så här ser battriet från Topend ut. Det har även en varningssummer som piper vid låg spänning. Polblocken i alu har jag som nämnts ovan gjort själv för att få detta bilbatteri att passa i min hoj.
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?

  5. #5565
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    1 227
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?
    Mja handlar nog mest om att du inte får luta hojen mer än ca15 grader......
    Sorry för offtopic men va änna tvungen

  6. #5566
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 260
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?
    Så vitt jag minns laddade du Shoraibatteriet 1h/24h under vintern med en dumladdare som gav ca 12 Volt mätt med en DC voltmeter (voltmeter visar genomsnittsspänning)
    men dumladdaren gav ca 17 Volt toppspänning. För att se toppspänningen måste man koppla en kondensator mellan laddarens batteriklämmor när man mäter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	ToppspänningDumLaddare.jpg
Visningar:	48
Storlek:	84,9 KB
Id:	441721   Klicka på bilden för en större version

Namn:	GenomsnittDumLaddare.jpg
Visningar:	47
Storlek:	68,4 KB
Id:	441722  

    Senast redigerat av Comeback den 2018-02-09 klockan 09:18.

  7. #5567
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 260
    Jörgen Karlsson skriver
    Tack. Blybatteriet Yuasa AGM YTX20H(L)-BS orkar dock starta min hoj, trots att dess CCA är angiven till 310A. När Per provade att mäta upp det med sin belastningsprovare så konstaterade han att det klarade 400A flera sekunder utan att polspänningen droppade av.
    Kanske beroende på att batteriet inte var nerkylt till CCA temperatur (-18 C) när ni testade batteriet ?

  8. #5568
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 817
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Så vitt jag minns laddade du Shoraibatteriet 1h/24h under vintern med en dumladdare som gav ca 12 Volt mätt med en DC voltmeter (voltmeter visar genomsnittsspänning)
    men dumladdaren gav ca 17 Volt toppspänning. För att se toppspänningen måste man koppla en kondensator mellan laddarens batteriklämmor när man mäter.
    Du minns rätt, jag laddade med en "dumladdare"! Men detta med mätning via en kondensator/att en "dumladdare" ger 17V, var nytt; trodde att en dumladdare gav ca. 14V max...
    Numera tar jag av en av polerna och problemet är löst, det har ju ingen självurladdning.
    Frågan kvarstår dock, "balanserar"/underhåller du ditt batteri?
    Och så dyker ju en annan fråga upp; Är hojens laddning smartare än en "dumladdare"?

  9. #5569
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 438
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?
    Hej
    Jag köpte en "Ctek XS Lithium"-laddare till detta batteri. Båte JMT och Topend har inbyggd balansering.
    Brun utan sol, tändkulesot

  10. #5570
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 260
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Du minns rätt, jag laddade med en "dumladdare"! Men detta med mätning via en kondensator/att en "dumladdare" ger 17V, var nytt; trodde att en dumladdare gav ca. 14V max...
    Numera tar jag av en av polerna och problemet är löst, det har ju ingen självurladdning.
    Frågan kvarstår dock, "balanserar"/underhåller du ditt batteri?
    Och så dyker ju en annan fråga upp; Är hojens laddning smartare än en "dumladdare"?
    Ja hojens laddning är smartare än en dumladdare. Efter 3-fasgeneratorn finns en likriktare, en laddningregulator och förr körde man 3 tyristorer som aktiverades när batterispänningen blev ca 14,3 Volt. Tyristorerna kortslöt positiva perioder från 3-fasgeneratorn till jord (före likriktaren). När batterispänningen nått 14,3 Volt.

    Idag i MOSFET regulatorer kopplar man bort negativa halvperioder när batterispänningen blivit ca 14,3 Volt.
    3 MOSFETs ersätter tre av sex likriktardioder i en 3-faslikriktare.
    Samma resultat för batteriet, ingen överladdning. Men med MOSFET kortsluts inte generatorn. Som förr då hela generatoreffekten med kortsluten generator , upp till 400W användes till att värma statorlindningarna. Vilket kunde överhetta lindningarna till de brände upp isoleringen. Och då var det dag för ny stator !
    Med MOSFET blir effekten samma som när man släcker / tänder en lampa med en strömbrytare , generatorströmmen går inte fram / fram till lampan / batteriet.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-02-11 klockan 23:23.

  11. #5571
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 817
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Ja hojens laddning är smartare än en dumladdare. Efter 3-fasgeneratorn finns en likriktare, en laddningregulator och förr körde man 3 tyristorer som aktiverades när batterispänningen blev ca 14,3 Volt. Tyristorerna kortslöt positiva perioder från 3-fasgeneratorn till jord (före likriktaren). När batterispänningen nått 14,3 Volt.

    Idag i MOSFET regulatorer kopplar man bort negativa halvperioder när batterispänningen blivit ca 14,3 Volt.
    3 MOSFETs ersätter tre av sex likriktardioder i en 3-faslikriktare.
    Samma resultat för batteriet, ingen överladdning. Men med MOSFET kortsluts inte generatorn. Som förr då hela generatoreffekten med kortsluten generator , upp till 400W användes till att värma statorlindningarna. Vilket kunde överhetta lindningarna till de brände upp isoleringen. Och då var det dag för ny stator !
    Med MOSFET blir effekten samma som när man släcker / tänder en lampa med en strömbrytare , generatorströmmen går inte fram / fram till lampan / batteriet.
    Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men din första mening summerar det jag lurade på. Då undrar jag bara en sak till; har jag MOSFET regulator på min R6:a 2014?

  12. #5572
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 438
    Hej igen
    Nästa uppdatering. Hojen har ju varit klar för säsongen sedan ett par månader. Ville ha den klar tidigt, eftersom den ska ställas ut på Moon Bike Show http://www.mooneyessweden.com/#moonbike i Avesta nu på lördag den 10/3. Det enda återstående var en ny bottenplugg till min catch-tank eftersom jag lyckades tappa bort den gamla.

    Beställde en titanplugg samt klurade lite på en lämplig fånglina så att den inte kan tappas. Använde en fiske-tafs med lekande (svivel). Fungerar mycket bra att skruva i och ur pluggen utan att lossa linan/tafsen. Kan ju vara ett tips till andra som vill säkra pluggar från att tappas på tex skogshojar, motorsågar etc.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2181.JPG
Visningar:	150
Storlek:	275,4 KB
Id:	442209

    Klippte bort haken från tafsen, så att det bara blev vajer och svivel. Sedan najade jag fast den med RF tråd i plugg resp behållaren.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2182.JPG
Visningar:	205
Storlek:	350,8 KB
Id:	442208

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2183.JPG
Visningar:	130
Storlek:	248,7 KB
Id:	442207

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2184.JPG
Visningar:	155
Storlek:	325,3 KB
Id:	442206

    Med till Moon Bike Show är även garagekompisen Middleton här från SH och hans fina Thruxton. Så på fredag lastar vi in våra hojar i en skåpbil vi hyrt, sen bär det iväg till Avesta.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2018-03-06 klockan 19:06.
    Brun utan sol, tändkulesot

  13. #5573
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    1 991
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Hej igen


    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2181.JPG
Visningar:	150
Storlek:	275,4 KB
Id:	442209

    Klippte bort haken från tafsen, så att det bara blev vajer och svivel. Sedan najade jag fast den med RF tråd i plugg resp behållaren.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2182.JPG
Visningar:	205
Storlek:	350,8 KB
Id:	442208
    Du får skaffa en klassisk fiskekorg och modda till sidoväska också så kan du iklädd ett pad vadarstövlar och en mygghatt köra helkoncept på utställningen!

    https://dunkrok.files.wordpress.com/2013/11/korg.jpg

  14. #5574
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 438
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    Du får skaffa en klassisk fiskekorg och modda till sidoväska också så kan du iklädd ett pad vadarstövlar och en mygghatt köra helkoncept på utställningen!

    https://dunkrok.files.wordpress.com/2013/11/korg.jpg
    Egentligen borde man bygga en hoj som wobblar helt sjukt, sen en handgjord torpedliknande helkåpa i form av en grönskimrande, fiskfjällslackerad gädd-wobbler. Gärna längre än hojen.
    Med en diagnostiserad pilot kunde det bli fet pausunderhållning på Sveriges RR-banor.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2018-03-08 klockan 22:53.
    Brun utan sol, tändkulesot

  15. #5575
    xs-fanatiker pawthricks avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Hudiksvall
    Hoj
    -81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
    Inlägg
    57



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  16. #5576
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Sachs Madass -08, Kievskiy Mototsikletniy Zavod -59
    Inlägg
    3 410
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Egentligen borde man bygga en hoj som wobblar helt sjukt, sen en handgjord torpedliknande helkåpa i form av en grönskimrande, fiskfjällslackerad gädd-wobbler. Gärna längre än hojen.
    Med en diagnostiserad pilot kunde det bli fet pausunderhållning på Sveriges RR-banor.
    Om du bygger så kör jag.

  17. #5577
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    204
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Klippte bort haken från tafsen, så att det bara blev vajer och svivel. Sedan najade jag fast den med RF tråd i plugg resp behållaren.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2182.JPG
Visningar:	205
Storlek:	350,8 KB
Id:	442208
    Lysande till oljepluggar och annat på racehojarna tänkte jag snabbt. Då slipper man ju naja om utan det är bara att skruva ur och i med bibehållen najning. Racemässigt......
    Eller inte. När jag tänkte lite långsammare insåg jag att själva låsfunktion fattas som ju är syftet med det hela

  18. #5578
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 438
    Hej igen.
    MoonEyes Bike Show var fantastiskt roligt, mest för att jag träffade så många sköna hojbyggare, men även garagekompisar jag busåkt med i Stockholm på 80-talet och som nu återvänt och bodde på landet. Tack Niklas, Johan, Johan Syren mfl! Med från Sthlm var även SH-medlemmen och garagekompisen Middleton och hans utsökta Thruxton. Tack för bilder och filmer Middleton!
    Efter showen var det ett visst tryck från utställarna på att få höra hur en kortslagig Sportstermotor låter. Så jag beslöt att låta henne skaka bak. Snön ramlade av bakpuppan, ett sant järtecken för att våren är i antågande...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	BWFM1812.JPG
Visningar:	241
Storlek:	468,3 KB
Id:	442424

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IHFR6038.JPG
Visningar:	189
Storlek:	565,5 KB
Id:	442425

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2232.JPG
Visningar:	197
Storlek:	1,88 MB
Id:	442426

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2264.JPG
Visningar:	276
Storlek:	665,0 KB
Id:	442427

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2266.JPG
Visningar:	216
Storlek:	631,3 KB
Id:	442428

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2270.JPG
Visningar:	177
Storlek:	1,46 MB
Id:	442429

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_2279.JPG
Visningar:	175
Storlek:	1,54 MB
Id:	442430




    Så nu är SH representerad även på Moon Bike Show!

    Tack alla ni som följer byggtråden.
    Tack för hjälp med utvecklingsarbetet Acke och Knut på ISR Brakes, Carina och Charley på Karling-Racing-Engines, Stefan Farnell och Ronna på UCC, Kent Öhlin, Håkan Lindberg, Sigge Ehrling samt S&S Cycle.

    /Jörgen
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2018-03-17 klockan 20:29.
    Brun utan sol, tändkulesot

  19. #5579
    Den som lever får se! Yabbas avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Kristinehamn
    Hoj
    KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
    Inlägg
    2 602
    Härligt ljud och gasrespons!
    Viss skillnad mot orginalens trötta ljud

  20. #5580
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 438
    Citat Ursprungligen postat av Yabba Visa inlägg
    Härligt ljud och gasrespons!
    Viss skillnad mot orginalens trötta ljud
    Tack Yabba!
    Brun utan sol, tändkulesot

Sidan 279 av 280 FörstaFörsta ... 179229254273274275276277278279280 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ska precis ner och snurra i de trakterna själv, fast jag åker bara åt ena hållet. Skickade ner hojen med lastbil förra veckan och sitter just nu och väntar på f [...]

Bonzo
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här