Sidan 279 av 279 FörstaFörsta ... 179229254273274275276277278279
Resultat 5 561 till 5 571 av 5571
  1. #5561
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 426
    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    Kool spec. för lithium men vad farao är det för dieseltruckmorot du klämt in mellan hjulen som kräver den hävarmen på startveven? Ursäkta min dåliga koll på ditt projekt men tråden är så gammal att jag förmodligen inte är behörig att läsa något 100-tal inlägg författade tiden före A (f.Ab.).

    Inte för att vara den men tycker det är lite fascinerande att en så fin pjäs, batteriet, från en firma med den servicen ändå är från samma tillverkare som Biltemas av allt att döma #Patended Product. Inte för att tema säljer den modellen men med samma status-ledpanel, ändå.

    Jaja, kan inte klaga då jag själv har ett grönt från Biltema vilket har skött sig fint trots djupurladdning p.g.a. larm och väckt med startkablar och avgasknall Tänk bara på de tveksamma köldegenskaperna även om det kanske inte är direkt aktuellt för vrålåket i fråga.
    Du pratar om JMT-batteriet som inte orkade starta hojen? Ja det påminner i höljet och panelen om Biltemas, samma hölje som Shido, WSP mm. Det finns ett antal olika höljen som används på de kinatillverkade batterierna, men sen kan det skilja på vad de innehåller, det specas ofta av beställarna, dvs de vars dekaler sätts på batteriet. Det är så det funkar.
    Så här ser battriet från Topend ut. Det har även en varningssummer som piper vid låg spänning. Polblocken i alu har jag som nämnts ovan gjort själv för att få detta bilbatteri att passa i min hoj.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1905.JPG
Visningar:	61
Storlek:	1,04 MB
Id:	441482

    Ang motorn så kan du gå till mars 2013 i tråden, det var då konstruktionen av denna motor var klar och delarna började anlända till Karling. Det är i korthet en överkvadratisk 124-kubiktums (2028cc) S&S/Karling sportstermotor med högt vevstaksförhållande.
    4.375" i borr och 4.125" i slag. 8" långa Carillo-stakar ger ett vevstaksförhållande på 1,94. Vidare har den oljekylmunstycken, sexväxlad låda, closed loop-insprutning, knacksensor, dataloggning, elektriska dekompressionsventiler mm. Eftersom den är byggd på S&S SA-prostock block så har den ett trefas laddsystem från Hayabusa, men med kraftigare stator och MOSFET-regulator. Det finns mer features men de står i tråden.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den idag klockan 12:32.
    Brun utan sol, tändkulesot

  2. #5562
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 426
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Just det ja din motor är kortslagigare än 124" ultima motorerna, kan det vara därför den är lättare att snurra? Farsgubben fick trycka i ännu större batterier och då har han ändå 2-3 startförsök från fulladdat. Kanske ska tipsa om detta batteriet när han står och morrar i vår Hoppas på att få lite ledigt från rot-jobben här hemma, inte vart på nån customshow på åratal.
    Har han dekomp-ventiler? Annars kan det nog vara idé att skaffa.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2018-02-01 klockan 09:46.
    Brun utan sol, tändkulesot

  3. #5563
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 563
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Har han dekomp-ventiler? nnars kan det nog vara idé att skaffa.
    Tror det var bland det första som installerades..

  4. #5564
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 753
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Så här ser battriet från Topend ut. Det har även en varningssummer som piper vid låg spänning. Polblocken i alu har jag som nämnts ovan gjort själv för att få detta bilbatteri att passa i min hoj.
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?

  5. #5565
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    1 215
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?
    Mja handlar nog mest om att du inte får luta hojen mer än ca15 grader......
    Sorry för offtopic men va änna tvungen

  6. #5566
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 818
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?
    Så vitt jag minns laddade du Shoraibatteriet 1h/24h under vintern med en dumladdare som gav ca 12 Volt mätt med en DC voltmeter (voltmeter visar genomsnittsspänning)
    men dumladdaren gav ca 17 Volt toppspänning. För att se toppspänningen måste man koppla en kondensator mellan laddarens batteriklämmor när man mäter.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	ToppspänningDumLaddare.jpg
Visningar:	33
Storlek:	84,9 KB
Id:	441721   Klicka på bilden för en större version

Namn:	GenomsnittDumLaddare.jpg
Visningar:	32
Storlek:	68,4 KB
Id:	441722  

    Senast redigerat av Comeback den 2018-02-09 klockan 10:18.

  7. #5567
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 818
    Jörgen Karlsson skriver
    Tack. Blybatteriet Yuasa AGM YTX20H(L)-BS orkar dock starta min hoj, trots att dess CCA är angiven till 310A. När Per provade att mäta upp det med sin belastningsprovare så konstaterade han att det klarade 400A flera sekunder utan att polspänningen droppade av.
    Kanske beroende på att batteriet inte var nerkylt till CCA temperatur (-18 C) när ni testade batteriet ?

  8. #5568
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 753
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Så vitt jag minns laddade du Shoraibatteriet 1h/24h under vintern med en dumladdare som gav ca 12 Volt mätt med en DC voltmeter (voltmeter visar genomsnittsspänning)
    men dumladdaren gav ca 17 Volt toppspänning. För att se toppspänningen måste man koppla en kondensator mellan laddarens batteriklämmor när man mäter.
    Du minns rätt, jag laddade med en "dumladdare"! Men detta med mätning via en kondensator/att en "dumladdare" ger 17V, var nytt; trodde att en dumladdare gav ca. 14V max...
    Numera tar jag av en av polerna och problemet är löst, det har ju ingen självurladdning.
    Frågan kvarstår dock, "balanserar"/underhåller du ditt batteri?
    Och så dyker ju en annan fråga upp; Är hojens laddning smartare än en "dumladdare"?

  9. #5569
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 426
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Hur sköter du det här batteriet? Jag hade problem med mitt första Shorai-battrei, som av någon anledning sprang iväg och började ge 17 V. Någon/Några sa att det blir det tokigt att ladda med hojens vanliga generator, ett lithium-batteri måste "balanseras". Är det så? Nu har jag ett annat batteri, och det funkar fint, men är det där med "balansering" något du pysslar med?
    Hej
    Jag köpte en "Ctek XS Lithium"-laddare till detta batteri. Båte JMT och Topend har inbyggd balansering.
    Brun utan sol, tändkulesot

  10. #5570
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 818
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Du minns rätt, jag laddade med en "dumladdare"! Men detta med mätning via en kondensator/att en "dumladdare" ger 17V, var nytt; trodde att en dumladdare gav ca. 14V max...
    Numera tar jag av en av polerna och problemet är löst, det har ju ingen självurladdning.
    Frågan kvarstår dock, "balanserar"/underhåller du ditt batteri?
    Och så dyker ju en annan fråga upp; Är hojens laddning smartare än en "dumladdare"?
    Ja hojens laddning är smartare än en dumladdare. Efter 3-fasgeneratorn finns en likriktare, en laddningregulator och förr körde man 3 tyristorer som aktiverades när batterispänningen blev ca 14,3 Volt. Tyristorerna kortslöt positiva perioder från 3-fasgeneratorn till jord (före likriktaren). När batterispänningen nått 14,3 Volt.

    Idag i MOSFET regulatorer kopplar man bort negativa halvperioder när batterispänningen blivit ca 14,3 Volt.
    3 MOSFETs ersätter tre av sex likriktardioder i en 3-faslikriktare.
    Samma resultat för batteriet, ingen överladdning. Men med MOSFET kortsluts inte generatorn. Som förr då hela generatoreffekten med kortsluten generator , upp till 400W användes till att värma statorlindningarna. Vilket kunde överhetta lindningarna till de brände upp isoleringen. Och då var det dag för ny stator !
    Med MOSFET blir effekten samma som när man släcker / tänder en lampa med en strömbrytare , generatorströmmen går inte fram / fram till lampan / batteriet.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-02-12 klockan 00:23.

  11. #5571
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 753
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Ja hojens laddning är smartare än en dumladdare. Efter 3-fasgeneratorn finns en likriktare, en laddningregulator och förr körde man 3 tyristorer som aktiverades när batterispänningen blev ca 14,3 Volt. Tyristorerna kortslöt positiva perioder från 3-fasgeneratorn till jord (före likriktaren). När batterispänningen nått 14,3 Volt.

    Idag i MOSFET regulatorer kopplar man bort negativa halvperioder när batterispänningen blivit ca 14,3 Volt.
    3 MOSFETs ersätter tre av sex likriktardioder i en 3-faslikriktare.
    Samma resultat för batteriet, ingen överladdning. Men med MOSFET kortsluts inte generatorn. Som förr då hela generatoreffekten med kortsluten generator , upp till 400W användes till att värma statorlindningarna. Vilket kunde överhetta lindningarna till de brände upp isoleringen. Och då var det dag för ny stator !
    Med MOSFET blir effekten samma som när man släcker / tänder en lampa med en strömbrytare , generatorströmmen går inte fram / fram till lampan / batteriet.
    Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men din första mening summerar det jag lurade på. Då undrar jag bara en sak till; har jag MOSFET regulator på min R6:a 2014?

Sidan 279 av 279 FörstaFörsta ... 179229254273274275276277278279

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Uppskattar snarare att underhålla bilen själv och njuta av en enklare form av transportmedel. Fan visste inte att jag skulle behöva försvara min karaktär så här [...]

turismo
Vill du annonsera ovan? Klicka här