Sidan 1 av 279 12345672651101 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 5571
  1. #1
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 426

    Byggtråd: "Jörgens Sportster"

    Hej

    Det är ju kanhända för en del bekant att jag sålt hennes ursprungliga 1200-motor för att beställa och installera en ny S&S Sportstermotor på 100 kubiktum, dvs 1640 cc. Jag har av många blivit ombedd att starta en byggtråd om detta. Själv tycker jag dock att ordet "byggtråd" känns lite ambitiöst eftersom det inte blir så stora hantverksinslag av mig den här gången. Hursomhelst har byggtråden blivit kraftigt försenad pga av sen leverans av motorn. Nu har dock äntligen containern med motor, sexväxlad Bakerväxellåda, Proflow oljepump, HSR48-förgasare, Barnett Scorpion-koppling, Dyna 2000i-tändning, Dyna singelfirespole mm anlänt.

    Redan innan Jul så fick jag emellertid den skräddarsydda och kraftigare alu-sving jag beställde från engelska Metmachex. Jag passade då även på att knacka till och montera ett nytt lättare kedjeskydd i alu. Detta väger 200 gram i jämförelse med original i stål som vägde 800gram. Jag tillverkade till denna sving även ett nytt kraftigt bromstag i alu vilket vägde 200 gram i jämförelse med det gamla i stål på 450 gram. Den nya kraftigare svingen vägde 1.7 kg mindre än den vekare originalsvingen i stål. Jag passade så även på att skicka bak-öhlinarna på översyn samt byte av bakfjädrar till ngt mjukare. (På den översta vänstar bilden nedan så har jag ställt upp original-sving, -kedjeskydd samt -momentstag så ni kan jämföra.)

    Likaledes demonterade jag och renoverade framgaffeln (Sällsynt HD-sportgaffel med progressiva fjädrar och ställbar fjäderförspänning, dämp- och returdämp) Bytte även ut de koniska styrlagren till nya då det fanns några små märken i ena banan.

    Det jag har gjort nu är alltså att provmontera i den nya motorn som kom i söndags för att se om klarningen mellan bakre toppen till de övre ramröret tillåter att ventilkåpan monteras av (och därmed möjliggör att montera av toppen med motorn i ramen). Som väntat gick det precis inte.... Det saknas några mm. Denna motor har ju högre cylindrar eftersom slaglängden är på 4" istället för original 3 13/16". Borrningen på denna motor är även den 4" jämfört med en originalmotor som ligger på 3 1/2" i borr. Denna S&S-motor är alltså kompatibel med en original sportstermotor i fästena men är i övrigt mycket kraftigare byggd, S&S-block, och innehåller enbart S&S race-delar.

    Så nu uppenbarar sig två lösningar på detta väntade problem. Endera strippa ramen och sedan skicka den till ngn med ramjigg för att höja det övre ramröret med uppskattningsvis 6 mm. Den andra planen, vilken jag skall prova först, är att testa med de äldre tredelade ventilkåporna istället för dessa moderna tvådelade. Med de äldre tredelade så behöver den översta kåpan inte lyftas lika mycket eftersom den inte är lika djup som den tvådelade.

    Bilder har tagits av min kompis Cyrén här på forumet! Stort tack!
    Jag har ingen digitalkamera, och hade jag en så tror jag att Calle skulle tagit bättre bilder än jag ändå!

    /J

    Edit:
    För att undvika letande i tråden så läggs extralänkar till videofilmer från tråden succesivt in även i detta inlägg:

    Första uppstarten med 1640.motorn våren 2007, film av Cyrén:


    Försommaren 2007, första bänkningen (hos Supertwin) plus lite provkörning på gatan, film av Cyrén:



    Provkörning på Barkarby 07-06-13 mot litersporthojar. Mittersta hojen i repan vid 0220 in i filmen samt till höger 0252. Halkigt bakdäck och klantigt in i varvstoppet.

    Oktober 2007, åkbilder från Bogesund, Ekerö, mm, av Cyrén:



    Oktober 2007, testar att dra mot Nisse Järnets snabba 490-hästars turbo-BMW 325 på 1300 Kg från 1988: http://sporthoj.years2.com/bmvvshd.wmv

    Januari 08, första bänkningen med sprutet hos Supertwin. Tros en mapp för en annan motor och en mycket enkel tändkurva och supertrapplocken på gav motorn 175 Nm och 127 rwhp. Scrolla ner, tryck på "Free", vänta, ladda ner!
    http://rapidshare.com/files/83726886/Supertwin.wmv.html
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	16406je6.jpg
Visningar:	2925
Storlek:	127,9 KB
Id:	183919   Klicka på bilden för en större version

Namn:	16403to6.jpg
Visningar:	3426
Storlek:	89,9 KB
Id:	183921  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	16405pz0 (Small).jpg
Visningar:	3821
Storlek:	84,5 KB
Id:	183922  
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2015-05-22 klockan 10:12. Anledning: Filmlänkar

  2. #2
    Förbjud förbud! Glassens avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Ångermanland
    Hoj
    En cross
    Inlägg
    511
    Den är jäkligt frän den där
    En gris, en ko, en timråbo

  3. #3
    Medlem grewens avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Uddeholm
    Hoj
    SpeedTriple 06
    Inlägg
    12
    Ser mycket bra ut! Jag gillar den nya svingen!
    Hur mycket effekt får den där ur sig då?

  4. #4
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 426
    Tack!
    Citat Ursprungligen postat av Glassen Visa inlägg
    Den är jäkligt frän den där
    Citat Ursprungligen postat av grewen Visa inlägg
    Ser mycket bra ut! Jag gillar den nya svingen!
    Hur mycket effekt får den där ur sig då?
    Tack!

    Den ska ge ungefär 117 hk på bakhjulet vid 6000 rpm och 155 Nm vid 4000 som den är ur kartong med original s&s super-G-förgasare enligt andra ägare av likadana motorer. S&S uppger ingen effekt. Jag har inte planerat några större trimmningsåtgärder som kambyte och dyligt i nuläget utan tänker köra in den och se hur motorn går i denna konfiguration med den medleverade s&s 600-kammen

    Det som ska ske innan jag startar den är dock att jag tänkt låta porta topparna samt fräsa och slipa om säten och ventiler till en rejsigare design. Bygga en egendesignad bättre luftburk och montera en HSR48:a som jag tror flödar ngt bättre. Jag vill dock inte räkna för högt utan sätter målet till 120 bakhjulshästar.

    /J
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2007-03-08 klockan 09:42. Anledning: Dubbelt inlägg

  5. #5
    Day dreamer Loopeds avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Hojlös
    Inlägg
    373
    Riktigt rå ser den ut!
    "That clutch is the biggest piece of shit I've ever had..." - Nicky Hayden #69

  6. #6
    1200 KGKs avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    fjollträsk
    Hoj
    KGK
    Inlägg
    10 738
    Snyggt, en HD med öhlins, vart ska det sluta

    Fick en affisch på XR1200, den med orange färg kan jag tänka mig köra

    http://www.motorcycle-usa.com/photos/07_XR1200_R.jpg


  7. #7
    Medlem grewens avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Uddeholm
    Hoj
    SpeedTriple 06
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Tack!




    Tack!

    Den ska ge ungefär 117 hk på bakhjulet vid 6000 rpm och 155 Nm vid 4000 som den är ur kartong med original s&s super-G-förgasare enligt andra ägare av likadana motorer. S&S uppger ingen effekt.

    Jag har dock tänkt låta porta topparna samt fräsa och slipa om säten och ventiler till en rejsigare design. Bygga en egendesignad bättre luftburk och montera en HSR48:a som jag tror flödar ngt bättre. Jag vill dock inte räkna för högt utan sätter målet till 120 bakhjulshästar.

    /J
    Den lär ju gå riktigt bra då med andra ord

    Ska bli kul att se den när den blir färdig.

  8. #8
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 426
    Citat Ursprungligen postat av Looped Visa inlägg
    Riktigt rå ser den ut!
    Tack!
    Det var roligt att några gillade detta!
    Här är några fler bilder där man bla kan se hur tight det är mellan bakre ventilkåpan och övre ramröret. Puddingen till höger har tunt läder nu.

    /J
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	16401ir4.jpg
Visningar:	5003
Storlek:	133,6 KB
Id:	183926   Klicka på bilden för en större version

Namn:	16402kh6 (Medium).jpg
Visningar:	5038
Storlek:	100,2 KB
Id:	183927  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	16404qs3 (Medium).jpg
Visningar:	2925
Storlek:	128,1 KB
Id:	183928  

  9. #9
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 426
    Citat Ursprungligen postat av grewen Visa inlägg
    Den lär ju gå riktigt bra då med andra ord

    Ska bli kul att se den när den blir färdig.
    Ja jag hoppas det. Cykeln vägde bara 204 kg fulltankad när jag vägde henne i höstas med gamla motorn, 188 torr. Jag vill att mina lättningar ska äta upp den ökade vikten från denna kraftigare motor. Så jag räknar med ungefär samma matchvikt i vår
    Tack!

    Mvh
    J

    Citat Ursprungligen postat av KGK Visa inlägg
    Snyggt, en HD med öhlins, vart ska det sluta

    Fick en affisch på XR1200, den med orange färg kan jag tänka mig köra
    Ja HD är väl det enda märke där man faktisk får en remarkabel förbättring av fjädringen vid byta till Öhlins! De har suttit på sedan -96. Nöjd med dem. Skönt att ha dem renoverade med mjukare fjädrar nu.

    Ja XR:en är fin, den är ju lite av samma idé som min. Dvs ett bygge som flirtar med den legendarisk flattrackhojen HD XR 750. Mina avgasrör är fö äkta supertrapp flattrack tävlingsrör, tunnväggigt rostfritt.

    Ne nu måste jag binga lite.

    Natti!

    /J
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2007-03-08 klockan 01:42. Anledning: Dubbelt inlägg

  10. #10
    Mad Max StephanDs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Vänersborg
    Hoj
    BMW S1000R -14, Ducati Scrambler urban enduro -16
    Inlägg
    982
    wow, 120 hk på bakhjulet, en Harley som kan bita ifrån.

    Kommer att följa detta med intresse trots att jag inte är någon H D fantast.
    Senast redigerat av StephanD den 2007-03-08 klockan 02:10.

  11. #11
    www.skitsnack-mc.se Lordens avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Hoj
    BMW R 1200R
    Inlägg
    3 261
    Ren porr, Jörgen! Eller, som en av vår ungdoms seriehjältar skulle uttryckt saken: YNF!


    James Fjong, om du nu mot all förmodan skulle missat denna väsentliga del av uppväxten...
    Sveriges enda oberoende E-cigarettforum: http://www.svejpa.se
    ...och för övrigt anser jag att Ullared bör förstöras.

  12. #12
    MC-intresserad DMs avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Piteå
    Hoj
    FZR1000 Streetfighter, CB750 Caféracer
    Inlägg
    498
    Ska bli kul att följa detta, Jörgen!
    Kommer att bli ett monster vid rödlysena
    Mvh
    Danne

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Motala
    Hoj
    Predom Dezamet
    Inlägg
    423
    Skönt att du äntligen har fått lägga vantarna på nya motorn, väntan har ju varit lång.......

    Det var redan en sjuhelvetes Sportster innan men med nya motorn och den gosiga svingen så blir den ju knappast sämre Jag ska nog se till att vara på samma ställe som du och din hoj nån gång i sommar så jag får se den live, det vill säga om min sargade kropp tillåter att jag gasar nån båge men det kräver jag av den.....annars så finns det ju bil

    Jag hoppas att problemet med ventilkåporna löser sig, det innebär ju en del mer jobb om du tvingas svetsa om ramen..

    Hur blir det med avgassystemet? Jag menar om topparna är högre, tvingas du svetsa om det också då eller räcker det kanske att ändra fästena?

  14. #14
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 862
    Citat Ursprungligen postat av Lord Adrian Visa inlägg
    Ren porr, Jörgen! Eller, som en av vår ungdoms seriehjältar skulle uttryckt saken: YNF!


    James Fjong, om du nu mot all förmodan skulle missat denna väsentliga del av uppväxten...
    Fler som kan sin James.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  15. #15
    Inget är omöjligt.... Kamikaze kids avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vid en bromsbänk i Uppsala
    Hoj
    En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
    Inlägg
    9 460
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Mina avgasrör är fö äkta supertrapp flattrack tävlingsrör, tunnväggigt rostfritt.

    Ne nu måste jag binga lite.

    Natti!

    /J
    Kul att se att du är igång.
    Ska bli spännade att se resultatet.
    Ska komma förbi och kika samt hämta bakstycket till luftburken.
    Ska själv försöka slutföra monteringen av din gamla snurra i mamsens hoj i kväll.

    Det där Supertrapp systemet kommer bli aaaalldeles för klent för din nya motor...
    Sälj det billigt till en behövande dam.
    Näthatad...

  16. #16
    njelger
    Gäst
    Hur blir det med räckvidden nurå?
    Samma Dakarmässiga 7-liters?

  17. #17
    Dr.Bike
    Gäst

    Smile

    Ahfifaan!

    Såå läckert! Mekanisk porr! *flämt*


  18. #18
    Tequila MC Bonnies avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
    Inlägg
    971
    Det ser skitbra ut! Vilken Rörkensmiskare

    Din gamla hoj var snygg och elak. Den här ser ut att bli ännu grymmare.

    Det lär bli några artiklar i mc-pressen med ett sådant bygge.

    Fortsätt hålla oss uppdaterade!

  19. #19
    Dr.Bike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Den ska ge ungefär 117 hk på bakhjulet vid 6000 rpm och 155 Nm vid 4000
    /J




    ....fifan!

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trångsund
    Hoj
    Dakota med femhalva o två pinnar drev
    Inlägg
    4 643
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jag har av många blivit ombedd att starta en byggtråd om detta.
    Så skulle man kunna säga för att uttrycka sig lite milt
    Skönt att du gav med dig till slut, ska bli riktigt kul att följa

Sidan 1 av 279 12345672651101 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Uppskattar snarare att underhålla bilen själv och njuta av en enklare form av transportmedel. Fan visste inte att jag skulle behöva försvara min karaktär så här [...]

turismo
Vill du annonsera ovan? Klicka här