Garagestatus för tvåtaktarna

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Allting fräst från ett fett stycke alu alltså? Fixar du det i "garaget" (ni som inte har sett det får gärna fortsätta att tro att det är ett vanligt garage... ;))? Nästan så att du måste filma processen och visa!!!

En sådan liten grej som kopplingskorg kan knappast kallas fräst ur ett fett stycke alu, en liten bit alu dock :pannkyss

Allting är gjort i garaget, utom ytbehandlingen som är bortlämnad.


Men när det snackas fetalu kan vi ju ladda upp en bild. Aluklumparna har sågats i lite mer hanterbara bitar och sedan frästs men ursprungliga biten var typ 2m lång, 25cm bred och 10cm hög. Det är fett :tuttar

Med ett ryck i höst så blir det nog en färdig motor.
 

Bifogat

  • fetalu.JPG
    fetalu.JPG
    90.4 KB · Visningar: 204

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jä**ar så fränt det där ser ut! :yoparty
Seel säljer ett kit där det ingår NC-frästa motorhalvor, kostar nog som en mindre villa iofs.
Själv funderar jag så smått på att byta däck på 125'an, eller vad sägs om den här historiken? Innan jag köpte dem så hade de gått en racehelg med Jörgen i sadeln också! Fast de fungerar ju fortfarande alldeles utmärkt, hmmm... :va
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Jä**ar så fränt det där ser ut! :yoparty
Seel säljer ett kit där det ingår NC-frästa motorhalvor, kostar nog som en mindre villa iofs.
Själv funderar jag så smått på att byta däck på 125'an, eller vad sägs om den här historiken? Innan jag köpte dem så hade de gått en racehelg med Jörgen i sadeln också! Fast de fungerar ju fortfarande alldeles utmärkt, hmmm... :va

Plötsligt känns en SP som ett däcksätande effektmonster!:näsblod
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Jä**ar så fränt det där ser ut! :yoparty
Seel säljer ett kit där det ingår NC-frästa motorhalvor, kostar nog som en mindre villa iofs.
Själv funderar jag så smått på att byta däck på 125'an, eller vad sägs om den här historiken? Innan jag köpte dem så hade de gått en racehelg med Jörgen i sadeln också! Fast de fungerar ju fortfarande alldeles utmärkt, hmmm... :va

Sedan beror det ju oxå på hur fort man kör på däcken.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag vill inte ha fler argument!! Jag mår dåligt nog som det är!:huvet
Kan inte nån bara köpa min hoj för ett rejält överpris?! Säg 50-60.000:- POK

Hmmmm de kostade väl knappt 60kkr nya och så gammal är den inte att du börjar få samlarvärde........
Racing skall kosta, finax telefonlån på mellanskillnaden......
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
Jag vill inte ha fler argument!! Jag mår dåligt nog som det är!:huvet
Kan inte nån bara köpa min hoj för ett rejält överpris?! Säg 50-60.000:- POK

varför lägga ut så mycke..... köpte just en hynda 125r å leka med.... 20kkr

visst alla säger att man SKA ha en 98 eller nyare..... men seriöst.... hur många kitar??
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jä**ar så fränt det där ser ut! :yoparty
Seel säljer ett kit där det ingår NC-frästa motorhalvor, kostar nog som en mindre villa iofs.
Själv funderar jag så smått på att byta däck på 125'an, eller vad sägs om den här historiken? Innan jag köpte dem så hade de gått en racehelg med Jörgen i sadeln också! Fast de fungerar ju fortfarande alldeles utmärkt, hmmm... :va

Det är ju det som är det sköna med att åka hojar med hyfsad vikt :tummenupp

Nu har väl Tz några kilo för mycket men den kommer bli lättare så fort jag haft tid (efter ett husbilsbygge) att snickra ihop en ny ram i kromade molly men likartad bredd på däcken som en 125. Åkte 7 tävlingar samt någon träning utan däcksbyte. Hade planerat in ett däcksbyte mitt i säsongen men de kändes ok så jag körde vidare.

Man garvar varje minut folk pratar om att det är billigt att köpa en sönderkraschad 600 och köra roki600 eller något sådant. Deras däcksbudget håller min motor i superskick, samt fixar bensin och oljor. Kanske blir det lite pengar över till lack. Kraschar de en gång mular allting samt ramen :gnissla

Byt däck till nästa race, släng på färska till kvalet.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
varför lägga ut så mycke..... köpte just en hynda 125r å leka med.... 20kkr

visst alla säger att man SKA ha en 98 eller nyare..... men seriöst.... hur många kitar??

Fortsätt:)
All övertalning som leder till att jag gör av med mindre pengar emottages tacksamt

Hmmmm de kostade väl knappt 60kkr nya och så gammal är den inte att du börjar få samlarvärde........
Racing skall kosta, finax telefonlån på mellanskillnaden......

Nä, det är tyvärr precis det jag menar..
Tror jag ska starta en lobbykampanj!

-Har hört att både Valmers, Biaggi, Hayden, Rossi, Nyteknik mfl. rankar Aprilia RS250 -98, Som det abslolut hårigaste man kan framföra på två hjul:D
 
Last edited:

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Själv funderar jag så smått på att byta däck på 125'an

Förstod jag rätt att de gått nästan 150 mil!!! De måste ju vara slitna in till korden :D . Jag har nog kört kanske 80 mil som mest på ett däck men då började greppet bli ganska sunkigt, så det är nog bra om du byter. Men visst kan man köra riktigt långt på däcken :tummenupp .
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
det som skiljer märkbart på en 97 å äldre mot en 98 å nyare är förgasare å cylinder foten....

en filad 95 tex(som min) kan vara snabbare än nyare kitade cyklar om den är bra filad osv.....

+ att på en 125:a är det föraren som avgör mest.... å skruva in chassiet....

kolla på sp125racing på de begade cyklarna där tex.... finns nåra skapligt billiga där ju:)

Fortsätt:)
All övertalning som leder till att jag gör av med mindre pengar emottages tacksamt



Nä, det är tyvärr precis det jag menar..
Tror jag ska starta en lobbykampanj!

-Har hört att både Valmers, Biaggi, Hayden, Rossi, Nyteknik mfl. rankar Aprilia RS250 -98, Som det abslolut hårigaste man kan framföra på två hjul:D
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
hur många kitar??/QUOTE]

Det är nog en hel del, klart det beror ju på vad man väger. Väger man 50 kg klarar man sig nog fint utan något kit.

Jag körde en billig gammal skithoj förra året och nu kör jag en helt standard men nyare hoj och bara där är det en mycket stor skillnad.
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
jojo.... folk trimmar... men kittar....

körde en i princip std honda rs från 2000 på 1.13 blankt på gamla karlskoga dragningen.....

å jag vägde 86 kg å 188 lång så vikt fördel har jag inte

visst.... det finns några som kittar men behövs de??

åkte inte gull ganska fort på en i princip std honda förra året tex?

överreklamerat med kitt.... jävla dyrt med kitt kolvar osv

(förresten du hade väl en gammal tz först?? hondorna funkar bra oavsett ålder)
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
jojo.... folk trimmar... men kittar....

körde en i princip std honda rs från 2000 på 1.13 blankt på gamla karlskoga dragningen.....

å jag vägde 86 kg å 188 lång så vikt fördel har jag inte

visst.... det finns några som kittar men behövs de??

åkte inte gull ganska fort på en i princip std honda förra året tex?

överreklamerat med kitt.... jävla dyrt med kitt kolvar osv

(förresten du hade väl en gammal tz först?? hondorna funkar bra oavsett ålder)

Jag kör själv standard och tror att det går att köra duktigt fort med en standard, men om man säger att kit inte ger en prestandaökning så ljuger man. Är man "fullvuxen" typ 70 kg plus och vill stå på pallen så krävs nog någon form av kit (räknar aprilia som kit:) ), i alla fall i dagsläget med Gull och Sturla med ständiga pallplatser. Men personligen vill jag lägga de pengarna på däck och träning för tillfället.

Mitt råd till den som skall köpa 125R blir att köpa något ganska nytt och fräscht, de har ju helt okej andrahandsvärde så när man säljer får man ju tillbaka det mesta ändå eller om man tror att man skall vinna SM något år eller ge sig ut i EM så kan man bygga vidare på den.
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
grejen med en räcer är ju att du byter allt hela tiden....... eller ska iaf

å räkna såhär då..... om jag nu ´har köpt en 95:a för 20..... å nån annan köper en 04:a för 60-70kkr

vem tror du förlorar mer pengar efter några år....

jag sa aldrig att kitt inte ger mer prestanda, de jag försöker säga är att ordet "kitt" används diffust ibland

"kitt" för mig är tex ett kompl "system" med cyl,tändning, avgassystem osv från tex harcpro jha eller frs

"trimma" för mig är å byta tändning byta avgassystem osv

jag tycker att man ska undvika "kitt" kolvar iaf för de är så jäkla dyra

min kommer å filas lite, fixa ett avgassystem å värre tändning..... men cylindrarna kommer att filas så lite att std kolvar kan användas.... kostar ca 4ggr så mycke per kolv ju mot std med "kitt" kolvar

Jag kör själv standard och tror att det går att köra duktigt fort med en standard, men om man säger att kit inte ger en prestandaökning så ljuger man. Är man "fullvuxen" typ 70 kg plus och vill stå på pallen så krävs nog någon form av kit (räknar aprilia som kit:) ), i alla fall i dagsläget med Gull och Sturla med ständiga pallplatser. Men personligen vill jag lägga de pengarna på däck och träning för tillfället.

Mitt råd till den som skall köpa 125R blir att köpa något ganska nytt och fräscht, de har ju helt okej andrahandsvärde så när man säljer får man ju tillbaka det mesta ändå eller om man tror att man skall vinna SM något år eller ge sig ut i EM så kan man bygga vidare på den.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
å räkna såhär då..... om jag nu ´har köpt en 95:a för 20..... å nån annan köper en 04:a för 60-70kkr

vem tror du förlorar mer pengar efter några år....

Självklart är det dyrare att hålla sig med en nyare hoj, men värdeminskningen är helt acceptabel på en racer tycker jag (om man inte köper helt ny då kanske). Och jag skulle rekommendera de som funderar på att köpa racer att hellre lägga lite extra och få nyare och fräschare, värdeminskningen utslagen på hela budgeten som krävs för att köra ett helt år är bagatellartad. Men visst, står man i kvalet att köpa en hoj för 20 tusen eller inte köra alls så är det klart bättre att köpa den för 20 än ingen alls.
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
såklart ska man alltid ha så nytt som man känner att man har råd med....

men jag menar du renoverar upp en gammal honda med tex ny vev, ramlager, block å en cylinder för ca 15000kr

komplett tändsystem kostar ca 5000kr

jag menar visst är det bra med nytt men det är inte svårt å hålla en gammal fräsch(eller uppdaterad)

Självklart är det dyrare att hålla sig med en nyare hoj, men värdeminskningen är helt acceptabel på en racer tycker jag (om man inte köper helt ny då kanske). Och jag skulle rekommendera de som funderar på att köpa racer att hellre lägga lite extra och få nyare och fräschare, värdeminskningen utslagen på hela budgeten som krävs för att köra ett helt år är bagatellartad. Men visst, står man i kvalet att köpa en hoj för 20 tusen eller inte köra alls så är det klart bättre att köpa den för 20 än ingen alls.
 

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
har lite update på "nya" cykeln

tändningen är fixad.... var kass jord på spolen (fick den nåra kr billigare tack vare ingen gnista)

börjat riva ner å spana lite å det visar sig att hela motorn är jansberg preppad inkl förgasare som är omformad å 39mm(38 orginal)

även tändboxen är märkt i plasten "kit 97" så man får se vad det är.....

enligt Bean är då alltså min cykel kittad:pannkyss

kanske inte behöver göra så mycke med den men ett avgassystem å förhoppningsvis en dashlogger kommer att fixas iaf:)
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Om någon behöver lite delar så har jag 04 grejer som är typ oanvända.

Tänding och cylindrar med toppar. Pipa med ljuddämpare.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top