Garagestatus för tvåtaktarna

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
I helgen hade jag riktigt kvalitetsumgänge med min Grand Prix-maskin. Kolvbyte stod på schemat och det var några år sedan det gjordes på Zündapp:en. Det blev nästan en heldag (hatar Hondas airbox :huvet ) lördagen (inklusive kvällen) för att få på topparna igen så att motorn var sluten igen, clipsen och min högra tumme kom inte alls överens och trots (eller tack vare) träning på de gamla kolvarna så har jag idag ett obefintligt nagelband. :näsblod På söndagen var jag så nöjd att jag bara behövde montera dit avgassystem, RC-länkage, kylare, airbox och bestycka om förgasarna m m. Efter ett besök hos Watz fick jag dock bakläxa på mitt clipsmontage som gjorde att jag fick riva och göra om igen, HRC utelämnar en del väsentligt i sin manual. :mad: Fick dock en clips-lektion av ett mekaniskt geni som satte i clipsen med en enda tumrörelse. :jisses Jag övade och det gick betydligt bättre än på lördagen men det slutade ändå i misär när jag skjöt iväg Freddes övnings-clips en sådär 10 meter utan att hitta det efteråt så att jag kunde dölja min klantighet. :rodnar

Så det blev nästan en heldag igår också då men nu är det bara elen till förknasarna kvar och sedan tank och kåpor så ett par timmar till alltså. :D

Det är som meditation att meka med en racer. :)
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Yamahan har ännu styvare kolvbultsclips. De går att montera utan verktyg men en tång är bra att ha tycker jag.

Var i garaget i går och monterade EGT:er, justerade avgasportar, logger och bensinslang som såklart inte passade överallt. :huvet
Dessutom lackade jag en del men det blev rinningar som fan . :gråta
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Fredde använder faktiskt Hondas clips så jag ska ersätta honom för det förlorade. :D Dock säger han att all form av våld gör att clipset tappar form och spänst, behöver man ett verktyg gör man fel. Man ska inte ens rotera clipset i spåret efter att ha satt i det. Därför är det viktigt att sätta det i rätt position från början.

EGT, ISR-bromsar, Jollymoto, m m. Det är ju bara kit hela hojen. :tungan

Önskar jag visste hur man justerar RC:n, Hondas beskrivning är helt omöjlig att följa. Det är verkligen en usel manual faktiskt. Massor av tryckfel, olika benämning på saker i bild och text, saknade åtdragningsmoment på t ex bromsok.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
EGT, ISR-bromsar, Jollymoto, m m. Det är ju bara kit hela hojen. :tungan

Ska du säga som har HRC logger och en modern hoj med fett vridmoment. Du kan aldrig hävda att jag har ett mekaniskt övertag på din hoj. :fakta
Jag räknar med dig på startlinjen bägge dagarna under B-racet. :7peta
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Fardig!

Nu ar hon klar. Testkorning modell mini genomford, allt verkar funka mkt bra. Fan vad gott!

Ses snart pa banorna :)

/L
 

Bifogat

  • HPIM1440.JPG
    HPIM1440.JPG
    95.4 KB · Visningar: 241

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var i garaget till sent igår.
Nu börjar det närma sig. Ny kedja och en soppaslang ska på sedan borde det lira, peppar, peppar ta i trä.
 

Bifogat

  • DSC000432.JPG
    DSC000432.JPG
    44.9 KB · Visningar: 166
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nu ar hon klar. Testkorning modell mini genomford, allt verkar funka mkt bra. Fan vad gott!

Ses snart pa banorna :)

/L

Den är urläcker alltså! :yoparty Hmm, måste kanske skaffa en 125GP också... :rolleyes:

Var i garaget till sent igår.
Nu börjar det närma sig. Ny kedja och en soppaslang ska på sedan borde det lira, peppar, peppar ta i trä..

Både du och Teddy kör alltså varannat pass i morgon då? :)
 
Last edited by a moderator:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Var i garaget till sent igår.
Nu börjar det närma sig. Ny kedja och en soppaslang ska på sedan borde det lira, peppar, peppar ta i trä.

Fan, jag skulle hugga på din stavning och fråga om du använde mask när du lackar, så hann du redigera. :muttra
 

jonasbm

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Norge-Toten
Hoj
Rs125R
Nu ar hon klar. Testkorning modell mini genomford, allt verkar funka mkt bra. Fan vad gott!

Ses snart pa banorna :)

/L

Veldig pent!

Et spørsmål til deg, og andre med Rs125R. Hvor får jeg tak i lignende airbox som din Svedberg. En helt simpel en i plast som ikke koster mange kronene? Helst så fort som mulig.

takker på forhånd
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Veldig pent!

Et spørsmål til deg, og andre med Rs125R. Hvor får jeg tak i lignende airbox som din Svedberg. En helt simpel en i plast som ikke koster mange kronene? Helst så fort som mulig.

takker på forhånd

Jag har en ligger! Dock använd!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är då fan att man inte lär sig att testa vad man skruvar på för icke tidigare testade reservdelar.... Fel soppaslang förstörde dagen eftersom det läckte vid soppapumpen. Tur att man hade andra sysslor som träningsansvarig i varje fall. Hojen funkade med de gamla trötta slangarna men jag skulle ju lyxa till det och bytte men testade inte innan man var på Sviestad.... :huvet
Ställde hojen så ingen kunde missa den i depån i varje fall. :D
 

Bifogat

  • Lack-2007-005.jpg
    Lack-2007-005.jpg
    116.4 KB · Visningar: 185
  • Lack-2007-004.jpg
    Lack-2007-004.jpg
    100.2 KB · Visningar: 170
  • Lack-2007-009.jpg
    Lack-2007-009.jpg
    105.1 KB · Visningar: 144

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
GRYM! ELAK! ser ut att vara riktigt go finish pa den hojen!

PS> Ar det inte en aning gathojsaktigt att ha soppapump..? :tungan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tackar. Det är bra finish på lagom säkerhetsavstånd så man inte ser alla missarna. Blev nöjd med helheten dock. Torkels bilder är ännu bättre. :)
Det finsn saker kvar att fixa som luftburkarna och elsystemet som är riktigt risigt tyvärr för el är det jag är absolut sämst på.
Angående soppapumpen så har alla Yammor med trycksatt luftburk det, mina
luftburkar är inte så täta längre men ändå. :tungan
Undrar om den går att köra utan soppapump?
 

Bifogat

  • post-2-75617-500158735_be6b4a8466_b.jpg
    post-2-75617-500158735_be6b4a8466_b.jpg
    123 KB · Visningar: 168
  • post-2-75820-500112964_ff4cdb5c4c_b.jpg
    post-2-75820-500112964_ff4cdb5c4c_b.jpg
    113.7 KB · Visningar: 159
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Angående soppapumpen så har alla Yammor med trycksatt luftburk det, mina
luftburkar är inte så täta längre men ändå. :tungan
Undrar om den går att köra utan soppapump?

Är soppapumpen till för att övertrycket från luftburken inte skall ge soppabrist eller?

Verkar rätt överilat men då det är en räcer litar jag på att Yamaha inte har några onödiga prylar även om de studier jag sett av trycksatta luftburkar snarare verkar indikera att luffarturbon minskar undertrycket än ger något övertryck.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top