Garagestatus för tvåtaktarna

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att en kolv skulle kantra pga en virvel i förbränningsrummet har jag mkt svårt för att tro på.

Sitter toppen krokigt så att förbränningen inte blir symetriskt (den är aldrig helt symetrisk men ännu mer osymetrisk) så kantrar kolven mer och därmed får man ökad anläggning på en del av cylindern och där byggs tempen upp oljefilmen brister och man har ett ras.

Sen finns där märkligt nog toppar som är assymetriska från början men om jag förstått det hela rätt så är det inte squishtoppar utan vanliga sfärer där man placerat större delen av förbränningsrummet närmare insugsidan.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag tycker att teorin om den sneda toppen mest känns som en vild gissning, speciellt som det finns uppenbara tecken som tyder på att orsaken är den gamla vanliga magra blandningen. Bilden är svår att tyda men det ser ut att vara skador efter detonationer på toppen av kolven. Sen finns ett tydligt skrap märke efter kontakt mellan kolv och cylindervägg. Samma märke leder rakt ner till brottet på kjolen. Jag har kört både med och utan hylsorna som sätter toppen i position, men även när man kör utan dem så kan toppen bara röra sig någon eller några tiondels milimeter och att det skulle vara skillnaden mellan en helt frisk cylinder och ett ras har jag svårt att tro. Innan toppen blir något som liknar sned kommer det att börja läcka åt alla håll och kanter. Möjligtvis är det det som har hänt, att gaser läckt ut i kylsystemet och att en luftficka bildats i toppen vilket fått den cylindern att gå varm.
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Ebbe tittade på de två sista cylindrarna och de är väldigt slitna på insugssidan vilket tyder på att kolven har legat ann väl hårt.

Att kolven ser konstig ut ovanpå beror på att material från den har lossnat och studsat mellen toppen och kolven. Obs bilden i min avatar är på den första av ett antal kolvar, en av dem ser ut som ny ovanpå=inga detonationer.

Den har INTE gått snålt, tvärtom.
Dessutom hade den gått snålt hade båda cylindrarna gått, och ja jag har kollat förgasarna och alla munstycken (kör orginal och oljefilmen ser helt ok ut på kolvarna).
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Alla cylindrar blir ovala efter ett tag. Det har bland annat med krafterna från när kolven vänder att göra.
Omnikasilad? Mätte du cylindern efter och kollade att den var rund i loppet när du fick tillbaka den? Inte garanterat att det alltid är så jäkla bra jobb gjorda..
Men att en "sned" topp skulle ökat på det slitaget ter sig ganska osannolikt.
Större sannolikhet att det är ett dåligt nikasiljobb.

edit: Sned topp kan ju iofs gett fler detonationer.. Och detonationer som flera ovan skriver, börjar på insugsidan.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Sen finns där märkligt nog toppar som är assymetriska från början men om jag förstått det hela rätt så är det inte squishtoppar utan vanliga sfärer där man placerat större delen av förbränningsrummet närmare insugsidan.

Till tävlingshojar har yamaha på några årsmodeller av Tz 250 och 350 haft assymetriska förbränningsrum, med squish!!!

Dock blir squishytan olika stor insug/avgas.

Ska se om inte far min har en totalt sönderspikad sådan topplock i hyllan som kan fotograferas av.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Till tävlingshojar har yamaha på några årsmodeller av Tz 250 och 350 haft assymetriska förbränningsrum, med squish!!!

Dock blir squishytan olika stor insug/avgas.

Ska se om inte far min har en totalt sönderspikad sådan topplock i hyllan som kan fotograferas av.

Var faktiskt precis nere med SR i garaget och han hadde en Tz topp med assymetriska förbränningsrum fast utan squish. Ladda gärna upp en bild med squish det är alltid intressant.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Var faktiskt precis nere med SR i garaget och han hadde en Tz topp med assymetriska förbränningsrum fast utan squish. Ladda gärna upp en bild med squish det är alltid intressant.

Då gör vi så, dock fyllde många igen dem och tog upp nya runda hål just för att det var svårt att hålla dessa i skick och få rätt squish... Eller tog årsmodellen tidigares topplock som var runda

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=184170&stc=1&d=1173531643
 

Bifogat

  • ovala förbränningsrum.jpg
    ovala förbränningsrum.jpg
    116 KB · Visningar: 609

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ebbe tittade på de två sista cylindrarna och de är väldigt slitna på insugssidan vilket tyder på att kolven har legat ann väl hårt.

Att kolven ser konstig ut ovanpå beror på att material från den har lossnat och studsat mellen toppen och kolven. Obs bilden i min avatar är på den första av ett antal kolvar, en av dem ser ut som ny ovanpå=inga detonationer.

Den har INTE gått snålt, tvärtom.
Dessutom hade den gått snålt hade båda cylindrarna gått, och ja jag har kollat förgasarna och alla munstycken (kör orginal och oljefilmen ser helt ok ut på kolvarna).


Fått in lite för mycket damm eller dålig olja skulle jag gissa på efter text och bilder.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250


Men nu har motorn åkt ur igen, och ska mot slutet av veckan få en omgång kärlek i form av nya ramlager och kolvar och ett topplock som blev sönderhackat. Sedan ska nålar (dellorto) lämnas iväg för omslipning så de blir som jag vill ha dem.
En tiltswitch samt en fin stoppknapp ska kopplas in och sedan är det provstart med rotaxen.

Så, då har man varit lite flitig och rivit isär rotax-motorn. Och de saker jag trodde hade gått sönder var hur fina som helst. Det som orsakade det direkta stoppet var ett kolvbultslager som hade havererat och hamrat sönder kolven så den skar.

Och när transmissionskåpan åkte bort började det rassla metallbitar ut på arbetsbänken, visade sig att ett stödlager för bakre vevaxeln någon gång under säsongens sista 3 tävlingar hade gett upp.

Bara ringa och beställa andra delar på måndag, ramlagren blir bytta när delarna ändå är isär. Kan ha tagit stryk av att stödlagret försvann.

Det går framåt i alla fall.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Någon i Linköpingstrakten som kan låna ut dessa verktyg till en Honda RS125:
07724-0010100 Gear holder
07716-0020100 Lock nut wrench, 20 x 24 mm

Har beställt men de är restnoterade tydligen... :(

Edit: glömde visst att ange garagestatus, vevbyte på gång, se bilder!
 

Bifogat

  • P1050502.JPG
    P1050502.JPG
    88.3 KB · Visningar: 304
  • P1050503.JPG
    P1050503.JPG
    92.9 KB · Visningar: 306
  • P1050504.JPG
    P1050504.JPG
    78.7 KB · Visningar: 319
  • P1050505.JPG
    P1050505.JPG
    78.8 KB · Visningar: 299
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fick tillbaka en cylinder som fått ny nicasil och när jag var i garaget så sög det verkligen i mektarmen. Måste fixa ihop hojen snart så man kan få varmköra lite, blippa på gasen, testa de nya EGT:erna, putsa och dona. :Gahhhh
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250


Bara ringa och beställa andra delar på måndag, ramlagren blir bytta när delarna ändå är isär. Kan ha tagit stryk av att stödlagret försvann.

Det går framåt i alla fall.

Och så gick det några steg bakåt :gnissla

Bakre vevaxeln blev förstörd av stödlagrets ras, och den ende som tillverkar sådana hade inga på lager. Kanske om en tre veckor, men då de är grodätare (fransoser) kan det innebära precis vad som helst. :huvet

Bara hoppas att deras tidsgissning stämmer.

Nåväl, jag har god tid på mig att byta lager i blocket i alla fall nu...
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nu har jag fatt en luftburk till lill-Hondan. Ska nu passas in lite fint, sen vantas det bara pa cylinder fran England och kolv fran Nordgren, sa kan det bli startedags sen!

R1 i banakningsklader haller RSen sallskap i garaget :)

/L
 

Bifogat

  • HPIM1332.JPG
    HPIM1332.JPG
    73 KB · Visningar: 235
  • HPIM1335.JPG
    HPIM1335.JPG
    56.8 KB · Visningar: 277

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det börjar röra på sig. Har införskaffat det jag behöver, förutom växellådsdrev från Kanada men det är det ingen panik med.
NU ska skiten bara skruvas ihop. :gnissla
 

Lé_Svånk

Dont forget to bring a towel! ;)
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia rs250
Klar och färdig.. Nya kolvar ringar packningar drivpkt kåpor lack osv osv..!! Har till o med redan vart i spanien på träningsläger och vurpat så nu måste jag lacka o laga lite till!! ;D
Peace
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fick den här i fredags så nu har man ännu mer saker som man inte har tid att skruva på hojen. :gnissla
 

Bifogat

  • Detonationssensor.jpg
    Detonationssensor.jpg
    92 KB · Visningar: 232

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?

Läckra bilder på läcker hoj du har där Instabil ! Går RD:n bra? Jag hade en dylik fast 350 -82:a. Otroligt rolig hoj, saknar den ibland...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Pysslade om den hojen jag själv kör på igår. Satte i en flong ny vev bl.a. Så nu så är den redo för en säsong till!! :)

Annars har det mest varit mek på andra hojar. Men det är så mycket så det orkar jag inte ens tänka på allt vad jag gjort.. :gnissla
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nya prylar!

Ett trevligt paket flyger nu over Atlanten..! Ibland ar eBay sa jakla bra!

*Ny AIM MyChronLight TG, 1st.

*Westberg EGT matare ,1 st, + 2 st sensorer.

*Tempmatare, vatten, 2 st, en ny och en beggad.

Jag ville egentligen bara ha laptimern, men EGT:n ska visst vara ett mkt bra verktyg for bestyckning..? V-tempjoxet finns ju redan pa hojen, men visst visst, de hangde ju med "gratis", sa varfor inte?

/L
 

Bifogat

  • egt1.jpg
    egt1.jpg
    2.5 KB · Visningar: 1,257
  • egt2.jpg
    egt2.jpg
    1.9 KB · Visningar: 1,265
  • egt3.jpg
    egt3.jpg
    2.5 KB · Visningar: 1,238
  • egt4.jpg
    egt4.jpg
    2.3 KB · Visningar: 1,243
  • egt5.jpg
    egt5.jpg
    2.5 KB · Visningar: 1,264
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top