Ktm 950 sm

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Kan inte komma med så mycket hjälp tyvärr angående de däcken du nämner.
Kör själv en 990 SMR och rullar på Pirelli Angel GT 2 som kom 2019. Hade föregångaren Angel GT innan.

Jag behöver dock eventuellt mer livslängd än dig, pendlar tor till jobbet under säsong cirka 10 mil per dag så milen rullar på snabbt, samtidigt som det blir några bandagar och en hel del knixkurser.
Tycker de funkar väldigt bra för mig.

De låter som ett intressant alternativ tycker jag. Känns de stabila även i högre farter? Min är lite känslig i dagsläget och får lite ”vobbel” när man accelererar upp till runt 150.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De låter som ett intressant alternativ tycker jag. Känns de stabila även i högre farter? Min är lite känslig i dagsläget och får lite ”vobbel” när man accelererar upp till runt 150.

Styrvobbel har jag mlm alltid upplevt på bana oavsett däck. Kör utan styrdämpare.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Styrvobbel har jag mlm alltid upplevt på bana oavsett däck. Kör utan styrdämpare.

Om jag skulle testa de däcken du kör på, skall jag då beställa vanliga eller variante A? Verkar som att variante A är för tunga motorcyklar men vad räknas som tung? Är det en stor custom hoj med 6-cylindrig motor eller generellt alla hojar över 700cc?
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Halloj, nybliven KTM 990 smt ägare och medlem här. Halkade in på KTM-ägandet av en ren slump efter ett långdraget letande efter helt andra typer av hoj. Är dock väldigt nöjd hittills, hur kul som helst att köra! Har ägnat några dagar åt att plöja igenom alla 319 sidor i denna tråden, puh... mycket kunskap har här samlats genom åren, kommer helt säkert till mycket nytta.
Min hoj är ganska standard förutom Devil slip-ons, 16t framdrev samt g2 gasrulle, men några ytterligare uppgraderingar har redan trillat ner i varukorgen, så som itg jc30 filter, sas plates och en tuneecu kabel. Känner inte att jag egentligen behöver värst mycket mer effekt, men om det går att jämna ut ryckigheten på låga varv en smula så vore det inte ovälkommet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Halloj, nybliven KTM 990 smt ägare och medlem här. Halkade in på KTM-ägandet av en ren slump efter ett långdraget letande efter helt andra typer av hoj. Är dock väldigt nöjd hittills, hur kul som helst att köra! Har ägnat några dagar åt att plöja igenom alla 319 sidor i denna tråden, puh... mycket kunskap har här samlats genom åren, kommer helt säkert till mycket nytta.
Min hoj är ganska standard förutom Devil slip-ons, 16t framdrev samt g2 gasrulle, men några ytterligare uppgraderingar har redan trillat ner i varukorgen, så som itg jc30 filter, sas plates och en tuneecu kabel. Känner inte att jag egentligen behöver värst mycket mer effekt, men om det går att jämna ut ryckigheten på låga varv en smula så vore det inte ovälkommet.

Jag ska se om jag hittar en bra mapp åt dig i min dator för jag har plöjt igenom många mappar på nätet men aldrig blivit riktigt nöjd. De som inte varit ryckiga har gått bra men då har den slukat i sig 0,7-0,8lm och de är på tok för mycket. Mina mappar har jag utgått från de bästa på nätet men finjusterat in med bredbandslambda ute i fält. Min ktm sm 990 08 som har väldigt lika din i modddar går nu ryckfritt och billigt typ 05-0,6lm och om jag kör lungt under 0,5lm. Den mappen jag har gjort är så snål de gick utan att få ryck vid gaspådrag under 30% men över 30% så är den fetat max som går för bästa vrid och hk. Mappen är dock lite fetare än standard upp till 30% gas så den är inte skadlig för motorn. Om jag får din mailadress så skickar jag den.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag ska se om jag hittar en bra mapp åt dig i min dator för jag har plöjt igenom många mappar på nätet men aldrig blivit riktigt nöjd. De som inte varit ryckiga har gått bra men då har den slukat i sig 0,7-0,8lm och de är på tok för mycket. Mina mappar har jag utgått från de bästa på nätet men finjusterat in med bredbandslambda ute i fält. Min ktm sm 990 08 som har väldigt lika din i modddar går nu ryckfritt och billigt typ 05-0,6lm och om jag kör lungt under 0,5lm. Den mappen jag har gjort är så snål de gick utan att få ryck vid gaspådrag under 30% men över 30% så är den fetat max som går för bästa vrid och hk. Mappen är dock lite fetare än standard upp till 30% gas så den är inte skadlig för motorn. Om jag får din mailadress så skickar jag den.

Du råkar inte sitta på någon vettig mapp för en 09:a med Akra-slipon, men i övrigt original? Alltså originalluftburk, spjällen kvar osv.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du råkar inte sitta på någon vettig mapp för en 09:a med Akra-slipon, men i övrigt original? Alltså originalluftburk, spjällen kvar osv.

Nej tyvärr inte. Något du borde göra mer som ger mest effekt och rapphet av alla moddar är att skruva bort trekantslocken på bägge sidor luftburk. Då kan du sätta i en mapp som är gjord för typ KN filter och öppna slipon dämpare de spelar ingen roll vilket märke dämparna har. Som ex då kan du leta åt en Arcramapp som är enklast att hitta på nätet brukar finnas på Tunece.
Även förgasarhojen 950 blir enormt mycket rappare utan dessa lock om man bestyckat för det.De räcker att ta bort ett lock på ex höger sida men de är lättare att rengöra om man tar bort på bägge sidor. Jag blåser igenom och ut damm med högtryckstvätt men de samlas inte mycket damm trots öppen luftburk. Luften blir såklart filtrerad även med lock borta burken är bara en ljuddämpare.
Jag ska kolla om jag sparat en Acramapp ändå så jag återkommer :glömdet
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Du råkar inte sitta på någon vettig mapp för en 09:a med Akra-slipon, men i övrigt original? Alltså originalluftburk, spjällen kvar osv.

Jag har denna KM626EU1180231Map.hex sparad(kan inte svära på det men tror inte jag pillat på den).
Googla på den och se om det kan vara något så kan jag eventuellt maila den isf.

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770
#4/ KM626EU1180231Map.hex 2011 Akra map
All year 2009 to 2012 SMT/SMR with Akra pipes
Extended 2nd flie openings, richer map.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Nej tyvärr inte. Något du borde göra mer som ger mest effekt och rapphet av alla moddar är att skruva bort trekantslocken på bägge sidor luftburk. Då kan du sätta i en mapp som är gjord för typ KN filter och öppna slipon dämpare de spelar ingen roll vilket märke dämparna har. Som ex då kan du leta åt en Arcramapp som är enklast att hitta på nätet brukar finnas på Tunece.
Även förgasarhojen 950 blir enormt mycket rappare utan dessa lock om man bestyckat för det.De räcker att ta bort ett lock på ex höger sida men de är lättare att rengöra om man tar bort på bägge sidor. Jag blåser igenom och ut damm med högtryckstvätt men de samlas inte mycket damm trots öppen luftburk. Luften blir såklart filtrerad även med lock borta burken är bara en ljuddämpare.
Jag ska kolla om jag sparat en Acramapp ändå så jag återkommer :glömdet

Tack för tipset! Har precis skakat liv i hojen efter två års stillestånd, så jag måste erkänna att jag är lite ringrostig kring möjligheterna som finns för t ex modifiering av luftburk. Ska kika lite mer på det!

Jag har denna KM626EU1180231Map.hex sparad(kan inte svära på det men tror inte jag pillat på den).
Googla på den och se om det kan vara något så kan jag eventuellt maila den isf.

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770

Jag har "Akra-mappen" inlagd från handlare, sedan hojen var ny i stort sett
Misstänker att det kan vara samma mapp, men jag ska kolla lite. Tack!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Passa så ni inte råkar stoppa i mappar som är som grund för Powercommander 5an. De står klart o tydligt på kevs länk vilka mappar som enbart sköts av Tuneecu.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Jag ska se om jag hittar en bra mapp åt dig i min dator för jag har plöjt igenom många mappar på nätet men aldrig blivit riktigt nöjd. De som inte varit ryckiga har gått bra men då har den slukat i sig 0,7-0,8lm och de är på tok för mycket. Mina mappar har jag utgått från de bästa på nätet men finjusterat in med bredbandslambda ute i fält. Min ktm sm 990 08 som har väldigt lika din i modddar går nu ryckfritt och billigt typ 05-0,6lm och om jag kör lungt under 0,5lm. Den mappen jag har gjort är så snål de gick utan att få ryck vid gaspådrag under 30% men över 30% så är den fetat max som går för bästa vrid och hk. Mappen är dock lite fetare än standard upp till 30% gas så den är inte skadlig för motorn. Om jag får din mailadress så skickar jag den.

Oj, underbart, tack så mycket! :) Borde ju finnas större chans för att den matchar även min hoj jämfört med de gjorda i australien av kevxtx, hur duktig han än må vara. Har även beställt en rc8 insugstratt till främre cylindern. Mina slip-ons har dämp-insatser just nu, tänkte pröva ta bort dem på skoj, med risken att jag ångrar mig om den börjar dåna så att fyllningarna ramlar ur tänderna. Gör det stor skillnad för mappningen tro? Pm:ar min mail.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj, underbart, tack så mycket! :) Borde ju finnas större chans för att den matchar även min hoj jämfört med de gjorda i australien av kevxtx, hur duktig han än må vara. Har även beställt en rc8 insugstratt till främre cylindern. Mina slip-ons har dämp-insatser just nu, tänkte pröva ta bort dem på skoj, med risken att jag ångrar mig om den börjar dåna så att fyllningarna ramlar ur tänderna. Gör det stor skillnad för mappningen tro? Pm:ar min mail.

Du kan köra med org trattar eller rc8 hur som helst de märks inte nämnvärt på afr värdet på mätaren jag har kört med en kort i fram o lång bak samt två korta (rc8) och org långa hit o dit som ett tok men har aldrig sett att jag behöver ändra mappen för det. Min slutliga favvo är org längd för jag gillar bottendraget med dem och den går upp på bakhjulet tidigare i varvtal. Om man kör hårt på snabbare asfaltsvägar och vill ha ut några hk extra över 8000 varv så sätt dit två rc8 trattar.
Jag kollade min mapp och du måste skruva bort sekundärspjällen helt med axlar och motor om du vill ha ut all effekt och lättare hoj men de duger om du bara skruvar bort själva spjällen och lämnar axeln.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Jag kollade min mapp och du måste skruva bort sekundärspjällen helt med axlar och motor om du vill ha ut all effekt och lättare hoj men de duger om du bara skruvar bort själva spjällen och lämnar axeln.

Yes, det skall inte vara några problem att demontera detta. Tack återigen.:Bugar
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Tja då har även jag varit inne och rotat lite i ECU´n med hjälp av Tuneecu på min KTM 990 SMT 2011...
Den är helt original förutom 16 framdrevet som satt på när jag köpte den. Det som jag gjorde nu var att kolla om det var originalmappen som låg inne (och ladda ned den för framtiden) vilket det var och att "avbocka" EPC rutan och sedan en 15 minuters kalibrering vilket jag iofs. inte tror skulle ha behövts men men...

Jäklar vad mycket piggare den kändes efter denna lilla enkla justering, om den var villig att lätta framhjulet tidigare så blev det inte mindre av det nu. Synd att jag inte är någon rulla bakslangkille men ändå.

När ni använder Tuneecu, kör ni då via Android telefon eller via laptop? 990 finns ju i webbläsare versionen men jag har förstått att det bara är Android versionen som uppdateras nu för tiden. Jag fick dock ingen kontakt med ECU´n via Samsung S9+ luren så jag fick köra via laptop istället vilket var lite störande, är det någon annan som upplevt samma problem? Jag tyckte att adaptern från USB till luren kändes lite glapp så det kanske var där felet låg??

Bottenplatta till ITG filter är på G från Greken inkl. SAS täckplattor och filter 30/80 är beställt frän Merlin så det dyker förhoppningsvis upp i veckan...
Jag har funderat mycket över vilket slip-on jag skulle välja men efter mycket velande fram och tillbaka så kommer jag köra på Wings trots att Gorazd inte kan leverera dem i svart som jag egentligen vill ha så jag får fixa det själv. Tyvärr så stängde dem fabriken samma dag som jag tänkte beställa så nu får jag vänta i 10 dagar vilket suger.

Är det någon som har en mapp som jag kan slänga in när jag har moddat luften men väntar på bullret? Eller funkar originalmappen fortfarande eller kommer den gå fett/snålt då?

2020-05-09 20.59.55_LI (2).jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan prova min mapp för jag har öppet skumfilter och öppna wingsdämpare inte för att märket spelar någ roll på dämparna förutsatt att de är 40-55mm öppet perforerat rör igenom dem som de flesta dämpare har. I den mappen är epc/sas ja alla onödiga saker avbockade. Jag har även plockat bort sas skräpet för att få lättare hoj så jag vet inte om de har någ betydelse för mappen typ att den dummar sig om de är kvar på hojen men tror inte det. Min mapp kräver att man skruvar loss sekundärspjällen från axlarna åtminstone men helst tar man bort även motorn och axlarna för de ger ev 2 hk mer samt lättare hoj. Som jag skrivit många ggr tidigare så är fördelen med min mapp att jag jobbat mycket med att få den soppasnål vid lugn körning under 30% gas och jag har minskat motorbromsen i lägre fart än 60kmt. Maskinen blir då behändigare i stan och skogskrypa de blir mer lik en radfyra i motorbroms. Min mapp funkar bäst med helt öppna dämpare men den går bra med insatser i också den blir bara lite fetare.
Skicka din mailadress till mitt pm så drar jag iväg den :tummenupp
 

snickaren73

Medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Täby
Hoj
KTM 990 SMT. 1800 Hybrid 2015.
Du kan prova min mapp för jag har öppet skumfilter och öppna wingsdämpare inte för att märket spelar någ roll på dämparna förutsatt att de är 40-55mm öppet perforerat rör igenom dem som de flesta dämpare har. I den mappen är epc/sas ja alla onödiga saker avbockade. Jag har även plockat bort sas skräpet för att få lättare hoj så jag vet inte om de har någ betydelse för mappen typ att den dummar sig om de är kvar på hojen men tror inte det. Min mapp kräver att man skruvar loss sekundärspjällen från axlarna åtminstone men helst tar man bort även motorn och axlarna för de ger ev 2 hk mer samt lättare hoj. Som jag skrivit många ggr tidigare så är fördelen med min mapp att jag jobbat mycket med att få den soppasnål vid lugn körning under 30% gas och jag har minskat motorbromsen i lägre fart än 60kmt. Maskinen blir då behändigare i stan och skogskrypa de blir mer lik en radfyra i motorbroms. Min mapp funkar bäst med helt öppna dämpare men den går bra med insatser i också den blir bara lite fetare.
Skicka din mailadress till mitt pm så drar jag iväg den :tummenupp

Grymt nice Boost, PM kommer :tummenupp
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Monterade idag ITG-filtret på grekens platta, samt tog bort sekundärspjällen med axlar och allt, och även sas systemet. Laddade in mappningen från Boost 3.
Är inte hundra nöjd med filterplattan, hade helst sett att hålen för tempgivare och vevhusventilation hade varit bättre placerade, samt att packningarna som följde med var så styva att jag ej kunde få fast insugstrattarna med dessa. Fick skära ut packningar från det gamla original luftfiltret istället. Kanske sätter de nya packningarna i press under nånting tungt ett tag så går de möjligen att använda senare.
Gällande mappningen så blev körbarheten vid lugn körning helt klart förbättrad, nästan lite ovant att inte ha monster motorbroms mitt i allt. Så här borde KTM ha programmerat den från början. :banana Mycket jämnare än Akra-mappen jag hade i förut. Djupare analys av effekt och bränsleförbrukning får vänta tills jag hunnit köra mer.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Monterade idag ITG-filtret på grekens platta, samt tog bort sekundärspjällen med axlar och allt, och även sas systemet. Laddade in mappningen från Boost 3.
Är inte hundra nöjd med filterplattan, hade helst sett att hålen för tempgivare och vevhusventilation hade varit bättre placerade, samt att packningarna som följde med var så styva att jag ej kunde få fast insugstrattarna med dessa. Fick skära ut packningar från det gamla original luftfiltret istället. Kanske sätter de nya packningarna i press under nånting tungt ett tag så går de möjligen att använda senare.
Gällande mappningen så blev körbarheten vid lugn körning helt klart förbättrad, nästan lite ovant att inte ha monster motorbroms mitt i allt. Så här borde KTM ha programmerat den från början. :banana Mycket jämnare än Akra-mappen jag hade i förut. Djupare analys av effekt och bränsleförbrukning får vänta tills jag hunnit köra mer.

Oj va bra att mappen verkar stämma med ITG också. Motorbromsen eller snarare avsaknaden i lägre fart tar ett tag att vänja sig vid. Jag fnular på att göra en mapp med svagare motorbroms även på högre varv men jag är lite oroilig att jag ska slå runt vid bakhjulsåka om man råkar glömma bort den svagare bromsen. Men däremot blir maskinen säkrare att inte låsa bakhjulet genom att bromsa motorstopp in i kurvor för de har varit nära vurpa ett flertal ggr speciellt på grus.
 

gfra

Medlem
Gick med
10 Jul 2020
Ort
Åland
Hoj
929 Fireblade, KTM 990 SMT, CRF450, Ape RS125
Jo precis, alternativet är väl slirkoppling, men sådana är ju inte gratis direkt. Kanske inte funkar på grus heller, jag har ingen egen erfarenhet av sådana grejer.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top