Ktm 950 sm

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Nu är Itg-filter installerat och SAS + lambdorna borttagna.

Jag hade lite strul med Georgios grejer från ebay men det löste sig. Hans SAS plattor hade 0.5mm för små borrhål. Och skumgummipackningen mellan spjällhuset och "base platen" var stenhård så det gick inte att trycka ihop det tillräckligt för att få på insugstrattarna. Det löste sig när jag skar sönder originalfiltret och använde det gummit. Jag var så trött på strul vid det laget så jag orkade inte modda rc8 tratten för att kunna få på den. Så det är original fram och bak nu.

Men nu går den iaf riktigt bra med Boosts mapp. Vid 4000 varv känns den som en rad4:a. Går hur mjukt och fint som helst. Och mycket mindre motorbroms. Kan glida fram på 6:an i runt 100 utan problem.

Älskar ljudet från insuget. Den låter riktigt ilsken :D

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Smerren blev ganska mycket ösigare på låg- och mellanvarv efter luftfilterbytet till Rottweiler och inladdning av akramappen. En helt ny hoj skulle man kunna säga och ett minst lika stort hopp i känsla som när jag drevade om till 16/44 (original 17/41).

Som bonus verkar hojen inte rycka så förbålt på låga varv och låg växel som den gjorde förut.
Ser ingen skillnad i bränsleförbrukning heller.

Verkar ha varit en akramapp från 2008 som var inladdad på hojen, den jag la in nu var från 2011.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Smerren blev ganska mycket ösigare på låg- och mellanvarv efter luftfilterbytet till Rottweiler och inladdning av akramappen. En helt ny hoj skulle man kunna säga och ett minst lika stort hopp i känsla som när jag drevade om till 16/44 (original 17/41).

Som bonus verkar hojen inte rycka så förbålt på låga varv och låg växel som den gjorde förut.
Ser ingen skillnad i bränsleförbrukning heller.

Verkar ha varit en akramapp från 2008 som var inladdad på hojen, den jag la in nu var från 2011.

Oj har du drevat ner så mycket som 16/44!! Jag orkade inte med varvandet med 16/41 för då går hojen knappt 100kmt på 4000v
Men jag kan tänka mig hur rapp den blir med 16/44 jag tyckte den blev nog vild med 16/41. org 17/41 ger med mina grovmönstrade däck 104kmt vid 4000 varv.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Oj har du drevat ner så mycket som 16/44!! Jag orkade inte med varvandet med 16/41 för då går hojen knappt 100kmt på 4000v
Men jag kan tänka mig hur rapp den blir med 16/44 jag tyckte den blev nog vild med 16/41. org 17/41 ger med mina grovmönstrade däck 104kmt vid 4000 varv.

Jo, jag gjorde det. När jag gjorde det pendlade jag från östra Uppsala till västra, dvs mest 50-vägar. I den hastigheten på tvåan-trean varvar motorn obetydligt över tomgång. Detta i sin tur gjorde att hojen var svårjobbat ryckig när man ska krypa genom köerna.

Efter drevningen beter den sig betydligt trevligare!

Numera pendlar jag mellan Uppsala och Solna, men tycker den lågt växlade karaktären rockar stenhårt så den fick vara kvar.

Om du tycker motorn varvar för högt i 100 km/h kan man ha i sjätte växeln.
Själv föredrar jag gudalik acceleration framför oanvändbar toppfart. ;-)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har kört 17/41, 16/41 och nu 17/42. Tänkte prova 17/43 nästa gång. Gillar karaktären bra nu egentligen men vill komma lite närmare samma utväxling som 16/41 utan att gå ner fram, det negativa är att det blir en hel del växlingar när man kör på bana.

Kör du något på bana adrian_vg, hur upplever du det isf?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Har kört 17/41, 16/41 och nu 17/42. Tänkte prova 17/43 nästa gång. Gillar karaktären bra nu egentligen men vill komma lite närmare samma utväxling som 16/41 utan att gå ner fram, det negativa är att det blir en hel del växlingar när man kör på bana.

Kör du något på bana adrian_vg, hur upplever du det isf?

Knix mest på gokartbanor, enstaka bandagar på storbana.

På gokartbanor ligger jag på tvåan hela varven runt. Ibland när tillfälle ges hinner man få in trean också på start/mål-rakan på Rörken. Funkar bra tycker jag.

Upplevde inget speciellt på Gelleråsen senast (för nåt år sen). Kändes mest bra att alltid ligga inom eller nära vridmomenttoppen pga den lägre utväxlingen.

Nu är jag inte en speciellt snabb förare generellt sett, utan föredrar att jobba på utförandet (gasen/bromsen/titten/sitten) kurvor.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jaha, en veckas pendling med lite mer effekt i smerren.
Känner att jag skulle vilja ha lite mer ändå...

Vad är alternativen? Turbo? Kompressor? Annan hoj?

Kompressor vore ju intressant, speciellt om det fanns färdiga kit!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jaha, en veckas pendling med lite mer effekt i smerren.
Känner att jag skulle vilja ha lite mer ändå...

Vad är alternativen? Turbo? Kompressor? Annan hoj?

Kompressor vore ju intressant, speciellt om det fanns färdiga kit![/QUOTE

Turbo och kompressor finns inte modellanpassat men de går såklart bygga sajälv men de blir dyrt och svårt. Bättre enklare billigare alt är att köpa en lös RC8 motor eller Superduke 1280cc motor och dunka in.
Kolla denna film så är de kört du blir tvungen att sopa in en Rc8 motor :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=NCp1rXmD0us
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det där ula-ulandet när man öppnar spjällen på vid gavel känns ju lite lockande... :-D
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
"A guy on AdvRider put an RC8 in a 950 Adv. Took ages and a considerable amount of fucking about."

Kanske inte rätt väg att gå.

"Skomakare, bliv vid din SMR" verkar det som...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
"A guy on AdvRider put an RC8 in a 950 Adv. Took ages and a considerable amount of fucking about."

Kanske inte rätt väg att gå.

"Skomakare, bliv vid din SMR" verkar det som...

Det bästa vore såklart om KTM kunde ta sig i kragen och leverera en SMR 1290. :kär
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Önskar en motardstukad 790 jag.

Duger inte Superduke 790 för de är ju ganska nära en supermotord. Den ser ivf riktigt rolig ut men för min del har den för kort fjädringsväg då jag åker mycket grusväg.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Duger inte Superduke 790 för de är ju ganska nära en supermotord. Den ser ivf riktigt rolig ut men för min del har den för kort fjädringsväg då jag åker mycket grusväg.

Duger och duger... Har provat och rent körmässigt och i motorn så är den bra men vill sitta mer upprätt och ha typ crosstyre och samma typ av sadel som smerren. Skulle också villa ha den lite mer högbyggd med längre fjädringsväg.

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/news/2019/june/ktm-790-smc-spotted-on-test

Skulle iofs också önska några hästar till mot 790 duken.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Duger och duger... Har provat och rent körmässigt och i motorn så är den bra men vill sitta mer upprätt och ha typ crosstyre och samma typ av sadel som smerren. Skulle också villa ha den lite mer högbyggd med längre fjädringsväg.

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/news-and-views/news/2019/june/ktm-790-smc-spotted-on-test

Skulle iofs också önska några hästar till mot 790 duken.

Den vore kanon om KTM börjar sälja den.

Jag är väldigt nöjd med min KTM sm 990 08 för den lättar man enkelt 15kg och man fixar 125-127hk på slangen utan större kostnader = 135-137 på veven!! Vikten kan man få ner från org 191 till endast 175kg om man tar bort lite krafts och byter ljuddämpare.
Min väger 181kg nu med Grova TKC80 däck men med vägdäck endast 175kg!!
Fjädringsvägen är brutalt lång typ som en crosshoj 275 mm i fram och 265mm i bak!

https://bikez.com/motorcycles/ktm_990_supermoto_2008.php
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Nu är det dags att skaffa nya sulor till 990in. Jag kommer köra uteslutande asfalt, nästan ingen banåkning men ganska ”sportig” gatåka. Vilka däck föredrar ni att åka på? Har funderat mellan MICHELIN ROAD 5, MICHELIN POWER 5, METZELER SPORTEC M5 och METZELER SPORTEC M7.
Jag körde med METZELER M5 på min förra hoj som var en streetfighterkittad sporthoj. Var jäkligt nöjd med de däcken men är de för sportiga för denna typen av hoj tro?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu är det dags att skaffa nya sulor till 990in. Jag kommer köra uteslutande asfalt, nästan ingen banåkning men ganska ”sportig” gatåka. Vilka däck föredrar ni att åka på? Har funderat mellan MICHELIN ROAD 5, MICHELIN POWER 5, METZELER SPORTEC M5 och METZELER SPORTEC M7.
Jag körde med METZELER M5 på min förra hoj som var en streetfighterkittad sporthoj. Var jäkligt nöjd med de däcken men är de för sportiga för denna typen av hoj tro?

Kan inte komma med så mycket hjälp tyvärr angående de däcken du nämner.
Kör själv en 990 SMR och rullar på Pirelli Angel GT 2 som kom 2019. Hade föregångaren Angel GT innan.

Jag behöver dock eventuellt mer livslängd än dig, pendlar tor till jobbet under säsong cirka 10 mil per dag så milen rullar på snabbt, samtidigt som det blir några bandagar och en hel del knixkurser.
Tycker de funkar väldigt bra för mig.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top