Ktm 950 sm

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack, kollar i samband med att jag byter luftfilter snartish!

Jag rek min mapp jag gjort om under flera år den passar mot öppet luftfilter och slipons samt utan sekundärspjäll sas epc c02 är bortkopplat i mappen.
Om du inte redan fått den så säg till så skickar jag den.
Du kan läsa några sidor tillbaka där jag beskriver mappen.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag rek min mapp jag gjort om under flera år den passar mot öppet luftfilter och slipons samt utan sekundärspjäll sas epc c02 är bortkopplat i mappen.
Om du inte redan fått den så säg till så skickar jag den.
Du kan läsa några sidor tillbaka där jag beskriver mappen.

Kostar det nåt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kostar det nåt?

Nej de är gratis såklart pma din mailadress så skickar jag den.

Mappen är mest optimerad för helt öppna slipondämpare märket på dämparna spelar ingen roll. Med insatser i dämpare kan den kan dra ytterst lite mer soppa och man kan ana avgaslukt vid stopp vid typ rödljus annars går den bra även utan insatser.
Som ex så kör jag med enbart en ljuddämpare på min sm 990 enbart för att spara vikt (2,8kg) och mappen funkar bra även med en dämpare men då måste man köra utan insats och de måste vara Leo-vince slipon eller liknade dämpare som har grova grenrör innan dämpare samt grovt rör genom dämpare. De går inte köra Acrapovic som singeldämpare för de är för små rör genom dämparen och de sitter fast i de trånga T-grenröret som är org på maskinerna.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Nej de är gratis såklart pma din mailadress så skickar jag den.

Mappen är mest optimerad för helt öppna slipondämpare märket på dämparna spelar ingen roll. Med insatser i dämpare kan den kan dra ytterst lite mer soppa och man kan ana avgaslukt vid stopp vid typ rödljus annars går den bra även utan insatser.
Som ex så kör jag med enbart en ljuddämpare på min sm 990 enbart för att spara vikt (2,8kg) och mappen funkar bra även med en dämpare men då måste man köra utan insats och de måste vara Leo-vince slipon eller liknade dämpare som har grova grenrör innan dämpare samt grovt rör genom dämpare. De går inte köra Acrapovic som singeldämpare för de är för små rör genom dämparen och de sitter fast i de trånga T-grenröret som är org på maskinerna.

Tjena!
Jag har precis skaffat mig en SMT 09:a. Har du lust så tar jag mer än gärna emot din mapp. För tillfället har jag bara Arrow slipons på (med originalmappen KM626EU0802001Map upptäckte jag idag), men tanken är att göra de vanliga moddarna framöver. o2 sensor modden fixade jag förut och tänkte provköra imorgon.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena!
Jag har precis skaffat mig en SMT 09:a. Har du lust så tar jag mer än gärna emot din mapp. För tillfället har jag bara Arrow slipons på (med originalmappen KM626EU0802001Map upptäckte jag idag), men tanken är att göra de vanliga moddarna framöver. o2 sensor modden fixade jag förut och tänkte provköra imorgon.

Jag skickar mappen om jag får din mailadress.

Obs o2 lambdasonderna måste man skruva bort om de stängs av i mappen för de går sönder om de inte är inkopplade,,de är visserligen ingen stor förlust men om du vill spara dem hela så sätt dit lambdapluggar.
Du behöver inte köpa motstånd istället för lambdasonder eller sas eller epc borttagning alla dessa funktioner tar man bort i mappen.
På min mapp är allt utom tomgångsmotor bortklickat så du behöver inte mixtra med motstånd någonstans.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag skickar mappen om jag får din mailadress.

Obs o2 lambdasonderna måste man skruva bort om de stängs av i mappen för de går sönder om de inte är inkopplade,,de är visserligen ingen stor förlust men om du vill spara dem hela så sätt dit lambdapluggar.
Du behöver inte köpa motstånd istället för lambdasonder eller sas eller epc borttagning alla dessa funktioner tar man bort i mappen.
På min mapp är allt utom tomgångsmotor bortklickat så du behöver inte mixtra med motstånd någonstans.

Aha, tack för info. Vet du var man hittar såna pluggar billigast? Jag funderar på om det går att hitta något som passar på biltema eller liknande.
Jag slängde in akra 2011 mappen imorse och stängde av lambdorna och är skitnöjd med resultatet. Går mycket mjukare och starkare. Blev av med smällandet vid gasavdrag till på köpet så jag tror hojen mår lite bättre nu.

Men ska plocka bort lambdasonderna ASAP.

PM:ar dig min mailadress :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Aha, tack för info. Vet du var man hittar såna pluggar billigast? Jag funderar på om det går att hitta något som passar på biltema eller liknande.
Jag slängde in akra 2011 mappen imorse och stängde av lambdorna och är skitnöjd med resultatet. Går mycket mjukare och starkare. Blev av med smällandet vid gasavdrag till på köpet så jag tror hojen mår lite bättre nu.

Men ska plocka bort lambdasonderna ASAP.

PM:ar dig min mailadress :)

lambdamutter med plugg hittar du på mekonomen och biltema Skruvat ja alla bildelarfirmor.
Mest effekt och rapphet är att ta bort sekundärspjällen i insuget och ta bort trekantslocken på sidan luftburk.
Näst bäst modd efter det är att ta bort hela luftburken och ersätta med skumfilter ITG är billigast Rottwhiler på andra plats i billighet.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
lambdamutter med plugg hittar du på mekonomen och biltema Skruvat ja alla bildelarfirmor.
Mest effekt och rapphet är att ta bort sekundärspjällen i insuget och ta bort trekantslocken på sidan luftburk.
Näst bäst modd efter det är att ta bort hela luftburken och ersätta med skumfilter ITG är billigast Rottwhiler på andra plats i billighet.

Tackar, det blir en sväng till stan imorgon och shoppa.

Jag har varit i kontakt med greken som tillverkar plattor för Itg-filter så det lutar nog åt den varianten. Sen bort med spjällen. Har även läst lite om https://slavensracing.com/shop/throttle-tamer-for-ktm-husaberg-by-g2-ergo/ som en del verkar nöjda med.

Ska nog bli bra det här.
Stort tack för mappen :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Angående gasrulle så kan du modda din befintliga.
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3067

Alternativt köpa en progressiv rulle från RC8. Artikelnummer 69002021100 borde det vara. Är väl billigare än G2s.
Kanon, båda två verkar som bra alternativ. Kanske en ursäkt till att köpa en dremel.

Jag ska nog kika på det här i samband med att jag fixar oxford värmehandtag. Måste ha det efter att ha kört farsans GS i skitväder :D

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp ingen dyr gasrulle för de är så snabbt gjort att slipa ur spåret på org rullen med vanlig borrmaskin och ca 2mm borr eller såga med järnsågsblad. Fördelen med att slipa ur själv är att ni kan ta lite i tagen och fundera på om ni kan ta mer o mer. Jag slipade ur i tre etapper och de slutade med rejäl urslipning innan jag blev nöjd.
När ni får era skumfilter så dränk inte in dem med olja och krama ur som man gör på cross och endurohojar. Använd spray filterolja typ vanlig eller notoil och spruta bara på ett täckande lager no more no less. Jag har kört flera tusen mil med Ramair skumfilter sprayoljat på det viset och de släpper inte igenom lilla minsta damm. Gör gärna som jag spruta på insugstrattarna med filterolja för då fastnar damm i det så ni kan se vid nästa filterrengöring hur mycket damm som gått igenom filtret. Om de fastnat damm så blås på mer olja på filtret nästa gång.
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Aha, tack för info. Vet du var man hittar såna pluggar billigast? Jag funderar på om det går att hitta något som passar på biltema eller liknande.
Jag slängde in akra 2011 mappen imorse och stängde av lambdorna och är skitnöjd med resultatet. Går mycket mjukare och starkare. Blev av med smällandet vid gasavdrag till på köpet så jag tror hojen mår lite bättre nu.

Men ska plocka bort lambdasonderna ASAP.

PM:ar dig min mailadress :)

Denna Akramapp?
http://www.tuneecu.com/Tunes_in_Hex_and_dat/All_Tunes_sorted_by_model/KTM/990SM/KM626EU1180231Map.zip

Monterade ett Rottweilerkit i tisdags som ersättning för det utslitna MVR-kitet och sidoluckorna.
Har inte hunnit provköra än pga ont i ryggen, men verkar låta lite högre på tomgång. Skäller bra vid gasblipp!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
När ni får era skumfilter så dränk inte in dem med olja och krama ur som man gör på cross och endurohojar. Använd spray filterolja typ vanlig eller notoil och spruta bara på ett täckande lager no more no less. Jag har kört flera tusen mil med Ramair skumfilter sprayoljat på det viset och de släpper inte igenom lilla minsta damm. Gör gärna som jag spruta på insugstrattarna med filterolja för då fastnar damm i det så ni kan se vid nästa filterrengöring hur mycket damm som gått igenom filtret. Om de fastnat damm så blås på mer olja på filtret nästa gång.

Vad för sprejfilterolja finns det egentligen, förutom Notoil?
Var handlar du/ni det?

Har en burk med luftfilterolja från Biltema och dito rengöring i burk, som jag har till dirren, men behöver en överkomlig sprejdito för det burförsedda Rottweilerkitet.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Denna Akramapp?
http://www.tuneecu.com/Tunes_in_Hex_and_dat/All_Tunes_sorted_by_model/KTM/990SM/KM626EU1180231Map.zip

Monterade ett Rottweilerkit i tisdags som ersättning för det utslitna MVR-kitet och sidoluckorna.
Har inte hunnit provköra än pga ont i ryggen, men verkar låta lite högre på tomgång. Skäller bra vid gasblipp!
#4 i den här listan http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770

Fint. Jag har ett Itg-filter och rc8 trumpet på ingång. Frågan är om det funkar att köra med Boosts mapp om jag byter på främre cylindern, eller om det får bli #20 då.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
#4 i den här listan http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770

Fint. Jag har ett Itg-filter och rc8 trumpet på ingång. Frågan är om det funkar att köra med Boosts mapp om jag byter på främre cylindern, eller om det får bli #20 då.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Tack.

Har korta RC8-trattar, Leovince SBK (ingen kat), O2-eliminator, ingen SAS och som sagt Rottweilers kit (med förfilterhätta) från en 990 Adv.

Vad är poängen med att ha standardtratten bak och RC8-tratten fram?

Edit: Verkar vara nåt med vridet och toppeffekt.
Långa trattar, mer vrid.
Korta trattar, mer toppeffekt.
Kan det stämma?

Edit2: Mjukare gång och mest effekt med standardtratt bak och RC8 fram.
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=5414&start=180#p28090
 
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Tack.

Har korta RC8-trattar, Leovince SBK (ingen kat), O2-eliminator, ingen SAS och som sagt Rottweilers kit (med förfilterhätta) från en 990 Adv.

Vad är poängen med att ha standardtratten bak och RC8-tratten fram?

Edit: Verkar vara nåt med vridet och toppeffekt.
Långra trattar, mer vrid.
Korta trattar, mer toppeffekt.
Kan det stämma?

Edit2: Mjukare gång och mest effekt med standardtratt bak och RC8 fram.
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=5414&start=180#p28090
Yep, precis. Jag tänkte att jag skulle ge det en chans. Jag kommer göra alla moddar samtidigt när jag ändå har allt bortskruvat så det blir svårt att veta vad som gör vad tyvärr. Men jag litar på att Kev har forskat i det där och att det fungerar bra.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
#4 i den här listan http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3770

Fint. Jag har ett Itg-filter och rc8 trumpet på ingång. Frågan är om det funkar att köra med Boosts mapp om jag byter på främre cylindern, eller om det får bli #20 då.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Min mapp är i grunden gjord för Rc8 tratt på främre cylindern och org bak men i ärlighetens namn behöver man inte bry sig i att mappa mot olika trattar för de skiljer så lite eller inget alls mellan kort o lång tratt i bränsle. Jag har kört alla varianter kort fram lång bak dubbla korta samt org och min favvo är org längd för jag gillar mest vrid på låga varv. Just nu kör jag faktiskt en kort i fram och lång bak de är ju mellantinget i varv vs vrid. I bänk skiljer de säkert 4 hk mellan korta och långa trattar i toppvarv men med korta förlorar man säkert 4hk i botten så de är bara att flytta effekten upp/ner i registret.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Min mapp är i grunden gjord för Rc8 tratt på främre cylindern och org bak men i ärlighetens namn behöver man inte bry sig i att mappa mot olika trattar för de skiljer så lite eller inget alls mellan kort o lång tratt i bränsle. Jag har kört alla varianter kort fram lång bak dubbla korta samt org och min favvo är org längd för jag gillar mest vrid på låga varv. Just nu kör jag faktiskt en kort i fram och lång bak de är ju mellantinget i varv vs vrid. I bänk skiljer de säkert 4 hk mellan korta och långa trattar i toppvarv men med korta förlorar man säkert 4hk i botten så de är bara att flytta effekten upp/ner i registret.
Ok, fint. Då testar jag korta fram och ser vad jag tycker.

Jag beställde filter från merlin motorsports I torsdags kväll och fick det idag. Hyffsat snabba :)

Men jag glömde att passa på att köpa ITG's egna olja så fick bli Motul a2 från lokala butiken. Får hoppas att det funkar bra.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top