Ktm 950 sm

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Känner mig som en dinosaurie nu.. Har en 950 SM -07 som tyvärr stått i ett års tid.
Den vägrade starta först.. kom på att jag tankade fulsoppa (95 okt och glömde skruva av soppa kranarna sist när jag ställde undan den) så fyllde upp med alkylat 4t och en stp cleaner. Den startade alltid efter en stund.. men vägrar gå utan choke eller lite gaspådrag. Går ojämnt och kommer lite knallar här och där. lyckades få tomgångsvajerna i handen :dummer så av med tank och skruva fast den igen..

Soppapumpen låter som den ska iaf så tror inte det är den. Kan det vara så att det är skit i munstyckena i förgasarna så jag måste riva och rengöra dem? Eller har jag missat något annat. :va
besiktning sista april.. känns som det blir tight.. :gråta

Kompisaren har en 06as sm 950 och den går väldigt dåligt vid första uppstart på våren den hackar och fnyser rätt länge men tillslut går den som den ska typ vid nästan full arbetstemp. Har du försökt hålla den igång en längre stund med hjälp av choke och gaspådrag?
Om du nu provat det utan resultat är de nog bara lös med gasarna och rengöra alla munstycken. Lägg extra noga vikt på rengöring av lågfartsmunstycken. Dra igenom veckad koppartråd såga med koppartråden genom munstyckena. Lämplig koppartråd hittar du i typ högtalarkablar,,vecka den så den river bra.
Men som sagt försök hålla den igång en längre stund så stp tillsatsen får rengöra de kan ev göra att den börjar gå riktigt efter ett längre tag. Du kan även ut o köra den även om den inte går på tomg de kan tvinga lös skiten. Motorn tar ingen skada om bara lågfarten sitter igen vilket är mest troligt så kör på.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Jag får inte igång min 990 SM. När jag trycker på startknappen så går startmotorn ett halvt varv typ innan den slår av? Även med fulladdat batteri som dessutom är inkopplat till laddare samtidigt. Vad kan detta bero på?

Sen har jag fått ett fel till
Jag bytte till ett itg luftfilter med en aluplatta från eBay och nu får jag felkod :p0413(secondary air injektion system short circuit to ground or open circuit)
Och :p1650(Lost communication with RCU (or immobiliser malfunctin))
Nu händer det inte något när jag trycker på startknappen längre. Någon som vet nått om varför detta har uppkommit och hur jag blir av med det?
Jag misstänker att immobolicer larmet kom efter att jag hade igång tändningen med den orangea nyckeln.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Jag får inte igång min 990 SM. När jag trycker på startknappen så går startmotorn ett halvt varv typ innan den slår av? Även med fulladdat batteri som dessutom är inkopplat till laddare samtidigt. Vad kan detta bero på?

Sen har jag fått ett fel till
Jag bytte till ett itg luftfilter med en aluplatta från eBay och nu får jag felkod :p0413(secondary air injektion system short circuit to ground or open circuit)
Och :p1650(Lost communication with RCU (or immobiliser malfunctin))
Nu händer det inte något när jag trycker på startknappen längre. Någon som vet nått om varför detta har uppkommit och hur jag blir av med det?
Jag misstänker att immobolicer larmet kom efter att jag hade igång tändningen med den orangea nyckeln.

Edit: Felkoderna är borta nu. Fick bort dem med den orangea nyckeln igen men startproblemet kvarstår. startmotorn går bara ett halvt varv. Fick igång den snabbt men inomhus men stängde av den för att rulla ut den och dra igång den men då var det samma sak igen. Kan det vara ett dåligt batteri som gör att den beter sig så här?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Edit: Felkoderna är borta nu. Fick bort dem med den orangea nyckeln igen men startproblemet kvarstår. startmotorn går bara ett halvt varv. Fick igång den snabbt men inomhus men stängde av den för att rulla ut den och dra igång den men då var det samma sak igen. Kan det vara ett dåligt batteri som gör att den beter sig så här?

Yes de är batteriet som inte är riktigt laddat eller felande. 990 motorn drar ström något i hästväg så batteriet måste va i mint kondi. Prova ladda upp det med en dum gammal laddare inte en modern smartladdare. Du kan även prova starta den med startkablar kopplat till ett bilbatteri för då gör de inget att batteriet är lite trött.
Om du måste köpa ett nytt batteri så köp ett med så hög cca som möjligt för storleken.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Yes de är batteriet som inte är riktigt laddat eller felande. 990 motorn drar ström något i hästväg så batteriet måste va i mint kondi. Prova ladda upp det med en dum gammal laddare inte en modern smartladdare. Du kan även prova starta den med startkablar kopplat till ett bilbatteri för då gör de inget att batteriet är lite trött.
Om du måste köpa ett nytt batteri så köp ett med så hög cca som möjligt för storleken.

Tack! Låter som man står inför ett dyrt batteribyte då. Något tips på bra batteri som du kört med?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack! Låter som man står inför ett dyrt batteribyte då. Något tips på bra batteri som du kört med?

Bästa batteriet on this planet är https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1360&c=6016#partslist de håller ca 8 år om du sköter det med underhållsladdning på vintern de sitter i från KTM fabrik vid nyköp. De har högst startström (cca) och de är äkta siffror de uppger till skillnad från andra märken. De är svindyrt på KTM shop och andra ställen i Sverige men du kan hitta det för 1200-1500kr på ebay eller annat ställe i tyskland polen England. Jag köpte mitt för 3 år sedan för 1200kr från tyska ebay. Jag har provat ktmshops budget batteri och de orkade bara starta motorn när den va varm.
Men prova toppa ditt batteri med gammal laddare eller tvångsstarta den med startkablar och kör en sväng på minst 4 mil så kan de väckas till liv så pass att de funkar ett tag till.
Ett billigt Biltema batteri kan ev starta den men jag är osäker för just 990ien tycks dra hutlöst med ström tackvare insprutningen. Kompisaren köpte ett Biltema till sin 950 och de funkade minst en sommar ivf men då drar de mindre ström vid start tackvare förgasare.

Här hyfsat bra pris för o va i Svedala 1580kr
https://www.voltpower.se/motorcykel-batterier/yuasa/yuasa-ytz14s.html

Och här tyska ebay hyfsat billigt 1400kr ink frakt obs jag orkade inte leta åt billigast pris så gör de
https://www.ebay.de/itm/Batterie-YU...297446&hash=item4432c48250:g:OFcAAOSwbaxcZLRE
 
Last edited:

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Bästa batteriet on this planet är https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1360&c=6016#partslist de håller ca 8 år om du sköter det med underhållsladdning på vintern de sitter i från KTM fabrik vid nyköp. De har högst startström (cca) och de är äkta siffror de uppger till skillnad från andra märken. De är svindyrt på KTM shop och andra ställen i Sverige men du kan hitta det för 1200-1500kr på ebay eller annat ställe i tyskland polen England. Jag köpte mitt för 3 år sedan för 1200kr från tyska ebay. Jag har provat ktmshops budget batteri och de orkade bara starta motorn när den va varm.
Men prova toppa ditt batteri med gammal laddare eller tvångsstarta den med startkablar och kör en sväng på minst 4 mil så kan de väckas till liv så pass att de funkar ett tag till.
Ett billigt Biltema batteri kan ev starta den men jag är osäker för just 990ien tycks dra hutlöst med ström tackvare insprutningen. Kompisaren köpte ett Biltema till sin 950 och de funkade minst en sommar ivf men då drar de mindre ström vid start tackvare förgasare.

Här hyfsat bra pris för o va i Svedala 1580kr
https://www.voltpower.se/motorcykel-batterier/yuasa/yuasa-ytz14s.html

Och här tyska ebay hyfsat billigt 1400kr ink frakt obs jag orkade inte leta åt billigast pris så gör de
https://www.ebay.de/itm/Batterie-YU...297446&hash=item4432c48250:g:OFcAAOSwbaxcZLRE

Tusen tack!
Jag drog igång den med startkablar idag och körde drygt 5mil så får se om den behagar starta när det är dags för nästa sväng.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tusen tack!
Jag drog igång den med startkablar idag och körde drygt 5mil så får se om den behagar starta när det är dags för nästa sväng.

Har du vägarna förbi Örebro så har jag ett oanvänt batteri på hyllan som jag kan släppa till ett bra pris. Det råkade bli kvar när jag sålde min 990 härom året.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag får inte igång min 990 SM. När jag trycker på startknappen så går startmotorn ett halvt varv typ innan den slår av? Även med fulladdat batteri som dessutom är inkopplat till laddare samtidigt. Vad kan detta bero på?

Som Boost 3 skriver så kräver denna högkompade stora V-twin ett batteri i bra skick.
Jag brukar sätta min på underhållsladdning när jag kommer hem från jobbet, och gärna på laddarens vinterläge (jag har en Ctek-laddare).
Dessutom har jag under förvåren och en bit in på densamma alltid ett hjälpstartbatteri med.
Har också dragit fram en kabel från pluspolen så jag kan koppla på hjälptstarten utan att behöva ta av sadeln varenda jefla morgon...

Om du har en laddare med rekond-funktion, testa den och se om det blir bättre.
Annars är det dags för ett nytt batteri dessvärre.

Man skulle kunna tro att man köpt sig en stor gammal H-D som också är tuffa på batteriet. :3freak
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Har du vägarna förbi Örebro så har jag ett oanvänt batteri på hyllan som jag kan släppa till ett bra pris. Det råkade bli kvar när jag sålde min 990 härom året.

Tack för erbjudandet men har tyvärr inga turer planerade till Örebro

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Som Boost 3 skriver så kräver denna högkompade stora V-twin ett batteri i bra skick.
Jag brukar sätta min på underhållsladdning när jag kommer hem från jobbet, och gärna på laddarens vinterläge (jag har en Ctek-laddare).
Dessutom har jag under förvåren och en bit in på densamma alltid ett hjälpstartbatteri med.
Har också dragit fram en kabel från pluspolen så jag kan koppla på hjälptstarten utan att behöva ta av sadeln varenda jefla morgon...

Om du har en laddare med rekond-funktion, testa den och se om det blir bättre.
Annars är det dags för ett nytt batteri dessvärre.

Man skulle kunna tro att man köpt sig en stor gammal H-D som också är tuffa på batteriet. :3freak

Har billigaste modellen av ctek laddare så ingen rekond funktion. Att ha ett extra hjälpstarts batteri kanske inte är så dumt. Min kommer stå mestadels utomhus under sommaren så den kanske kräver lite mer när man startar den på morgonen
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Har billigaste modellen av ctek laddare så ingen rekond funktion. Att ha ett extra hjälpstarts batteri kanske inte är så dumt. Min kommer stå mestadels utomhus under sommaren så den kanske kräver lite mer när man startar den på morgonen

Testa vinterläget isf, kanske att den hjälper nåt.
Imorse behövdes ingen hjälpstart, var ca sex grader i Uppsala!

Jag har iaf den äldre versionen av denna i toppboxen, åtminstone ett litet tag till:
https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/kompakt-starthjalppowerpack-2000035586
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Jag tror man ska vara lite försiktig med vilken olja man häller i denna motor.
Av alla motorcyklar jag haft genom åren har de flesta funkat bra med antingen bilolja av mineraltyp, eller Biltemas hel- eller delsynt för mc.

Min 990 SMR är emellertid osannolikt petig med oljan. OKQ8 SBK 10W/60 funkade inte alls enl förre ägaren, han bytte lamellerna om jag minns rätt.
Jag har haft i en esterolja from XLmoto i rätt viskositet under en säsong men fick kopplingsproblem (hack, ryck och allmänt skruttig känsla i lådan).
Det var först efter att jag haft i den av KTM rekommenderade oljan (Motorex Powersynt 4T 10W/60) som kopplingen och lådan funkade bra igen.
Jag kommer inte att experimentera mer med oljorna på denna hoj...

Vad är det för färg på motorex oljan? Behöver fylla på med lite olja i min och den oljan som är i ser ut att vara blå om man kollar i nivå-fönstret. Fick tyvärr ingen info när jag köpte den om vad det var för olja i den mer än att den var bytt.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Motorexen jag hade i för några veckor sen var gyllengul.
Oljans modellnamn är Powersynt 4T 10W/60.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad är det för färg på motorex oljan? Behöver fylla på med lite olja i min och den oljan som är i ser ut att vara blå om man kollar i nivå-fönstret. Fick tyvärr ingen info när jag köpte den om vad det var för olja i den mer än att den var bytt.

Kan vara Motul 300V, den är blågrön i färgen...
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Drog ur insatserna i dämparna och drog igång den med startkablar igen i vanlig ordning medan jag väntar på mitt nya batteri och körde en sväng. Vad jag la märke till var först att den gick lite ojämnt vid jämn landsvägsfart. Nästan så att det kändes som att den bromsade lite lätt emellanåt. Tänkte inte så mycket mer på det utan antog att de här motorerna kanske beter sig så. Sen när jag skulle åka hem så gick den definitivt inte som den skulle. Mycket av kraften var borta och om man drog fullgas på 5an så var det som att den tappade all effekt. Hörde inga konstiga ljud eller hostningar.
Vad kan detta bero på? Tändstift? Ventilspel? Kamkedja?
Kör nu med öppet luftfilter, och borttagna övre insugsspjäll.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Drog ur insatserna i dämparna och drog igång den med startkablar igen i vanlig ordning medan jag väntar på mitt nya batteri och körde en sväng. Vad jag la märke till var först att den gick lite ojämnt vid jämn landsvägsfart. Nästan så att det kändes som att den bromsade lite lätt emellanåt. Tänkte inte så mycket mer på det utan antog att de här motorerna kanske beter sig så. Sen när jag skulle åka hem så gick den definitivt inte som den skulle. Mycket av kraften var borta och om man drog fullgas på 5an så var det som att den tappade all effekt. Hörde inga konstiga ljud eller hostningar.
Vad kan detta bero på? Tändstift? Ventilspel? Kamkedja?
Kör nu med öppet luftfilter, och borttagna övre insugsspjäll.

Kolla tändstiften.

Kör du utan luftfilter??
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Kolla tändstiften.

Kör du utan luftfilter??

Dåligt formulerat av mig kanske. Jag kör så klart med luftfilter fast har ersatt orginal luftburk med ett skumfilter från itg och med en aluminium bottenplatta som är och laser utskuren och anpassad för att passa hojen.

Ska kolla stiften
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top