Ktm 950 sm

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Du får lägga upp en ljudfil så vi får höra hur det låter. Gissningsvis så är det kamkedjesträckaren som behöver lite TLC...

Ska försöka spela in en ljudfil, känns så dock lite onödigt att starta hojen flera gånger utan att riktigt kunna varmköra den?


Vilken viskositet har du på nya oljan? Den slamrar mer med tunnare olja kör helst 15w 50 eller 60 olja. Annars tror jag att dina kamkedjeträckare är för gles så dem tappar oljetryck,,de i sin tur gör att kamkedjan inte sträcks fullt ut. Jag fick detta missljud på min ktm 990 08 och den hade de dåliga sträckarna. Köper du nya så får du de nya sträckarna som är tightare de tappar inte oljetrycket. De va dåliga sträckare upp till minst 08 så du vet. De går snikfixa sträckarna genom att pilla in en m6 mutter 4mm tjock så de sträcker mer men de är fulfix köp nya istället. Jag provade visserligen att shimsa sträckarna med 4 mm tjock mutter typ en m6 mutter har jag för mig man trular dit mellan plugg och sträckare. De gjorde jag först för att höra om den slamrade mindre och den vart då tvärtyst så jag best då nya sträckare.

Som sagt prova muttershimsning innan du köper nya sträckare! Nackdelen med mutterfix är att sträckarna fortfarande inte sträcker rätt moment de ger bara statiskt hårdare tryck hela tiden på kedjorna och de sliter kedjorna i onödan.

Köpte efter lite läsning här i tråden OKQ8 SBK Racing 10w-50.
Min är en 2008 årsmodell.
Sträckare, är det något som en "rookie" kan byta själv? Kunskapsnivån ligger ungefär på att byta olja.
Borde kanske iofs ändå lämna in den för ventilkontroll
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Frågan är hur länge sedan du fick den för jag har uppdaterat dem hela tiden.
jag har som tur är bästa mappen i hojen nu så den går ju läsa in i datorn igen.

Letade igenom mailkorgen och hittade den. Den är från aug/sep 2015, så den är väl inte helt dagsaktuell kanske.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Japp alla mappar funkar från alla årg ta en som stämmer bäst mot dina moddar. Tyvärr rasade min dator så jag har tappat alla mina egna mappar jag gjort annars har du fått en kanonmapp av mig. J

Det underlättade ju sökandet lite. Tror jag hittat en hyfsad match som jag skall testa.
Vad kör du med för moddar på din?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Letade igenom mailkorgen och hittade den. Den är från aug/sep 2015, så den är väl inte helt dagsaktuell kanske.

Nej den är för gammal de måste va 2018 den är bet bättre. Jag hittade dock den nyaste i min utskick mail för jag har skickat den till fler forumsmedlemmar.:Bugar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska försöka spela in en ljudfil, känns så dock lite onödigt att starta hojen flera gånger utan att riktigt kunna varmköra den?




Köpte efter lite läsning här i tråden OKQ8 SBK Racing 10w-50.
Min är en 2008 årsmodell.
Sträckare, är det något som en "rookie" kan byta själv? Kunskapsnivån ligger ungefär på att byta olja.
Borde kanske iofs ändå lämna in den för ventilkontroll

Ja dem byter du på 10 min själv de är bara skruva lös bulten som håller in sträckarna (en sträckare för varje cylinder) och pilla ut sträckarna o byta. Men så jag inte lurar dig prova först shimsa sträckarna med 4mm tjock mutter. De finns en fördel att be firma byta sträckarna eller pilla in mutter och de är om oturen är framme att kedjan hoppar ett kugg vid bytet (ovanligt) då får firman ta på sig ansvaret att fixa det. SBK racing oljan ska va bra och inte ge mer missljud du lyssnar nog bara mer efter bytet de lät nog lika innan.
Ang ventilcheck be firman sätta spelen till de största spelet som är godkänt. Om de gör det kan man köra 4000mil till nästa koll istället för 1200 mil de blir bet billigare i längden. Folk har kört 6000 mil mellan chek när de satt dem löst inga problem at all. Jag har själv gjort det och de blir inge märkbart högre ventilspelsljud.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det underlättade ju sökandet lite. Tror jag hittat en hyfsad match som jag skall testa.
Vad kör du med för moddar på din?

Jag har samma dämpare som dig och öppen luftburk som jag gjort om själv med egentillverkat filter. Alla onödiga saker är bortplockas såsom sas epc lambdasonder sekundärspjäll.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Jag har samma dämpare som dig och öppen luftburk som jag gjort om själv med egentillverkat filter. Alla onödiga saker är bortplockas såsom sas epc lambdasonder sekundärspjäll.

Intressant! Låter den mycket mer med öppen luftburk och går den att besiktiga med öppen luftburk? Kör du utan insatser i dämparna? Många frågor nu :p
Den mappen du kör på nu skulle kunna vara intressant i framtiden isf.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Intressant! Låter den mycket mer med öppen luftburk och går den att besiktiga med öppen luftburk? Kör du utan insatser i dämparna? Många frågor nu :p
Den mappen du kör på nu skulle kunna vara intressant i framtiden isf.

Ljudet från insuget vid öppet filter är smått magiskt. Jag körde runt och öppnade spjällen för vid gavel mest hela tiden när jag plockat bort luftburken, bara för att få höra ljudet.
Jag köpte ett kit motsvarande Rottweiler (samma tillverkare enligt vissa). Om du är intresserad kan jag säkert leta reda på var jag köpte det, för det var betydligt mer prisvärt än Rottweiler original.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Intressant! Låter den mycket mer med öppen luftburk och går den att besiktiga med öppen luftburk? Kör du utan insatser i dämparna? Många frågor nu :p
Den mappen du kör på nu skulle kunna vara intressant i framtiden isf.

En billigare variant är att smälla dit ett typ panelfilter i luftfilterlocket. Finns flera som gjort det i diverse trådar om du googlar.

Kevxtx tar upp det i sin mod book också i kapitel 8.10.
Han mod book hittar du här: http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=20811#p322543
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Ljudet från insuget vid öppet filter är smått magiskt. Jag körde runt och öppnade spjällen för vid gavel mest hela tiden när jag plockat bort luftburken, bara för att få höra ljudet.
Jag köpte ett kit motsvarande Rottweiler (samma tillverkare enligt vissa). Om du är intresserad kan jag säkert leta reda på var jag köpte det, för det var betydligt mer prisvärt än Rottweiler original.

Jag har funderat på att köpa en laserskuren aluminiumplatta bara och ett ItG-filter att slänga dit. Verkar gå på ca 1500kr om man kör den varianten. Det är inte detta du syftar till? Du får gärna länka om du hittar var du köpte ditt :)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Vilken viskositet har du på nya oljan? Den slamrar mer med tunnare olja kör helst 15w 50 eller 60 olja.

Jag tror man ska vara lite försiktig med vilken olja man häller i denna motor.
Av alla motorcyklar jag haft genom åren har de flesta funkat bra med antingen bilolja av mineraltyp, eller Biltemas hel- eller delsynt för mc.

Min 990 SMR är emellertid osannolikt petig med oljan. OKQ8 SBK 10W/60 funkade inte alls enl förre ägaren, han bytte lamellerna om jag minns rätt.
Jag har haft i en esterolja from XLmoto i rätt viskositet under en säsong men fick kopplingsproblem (hack, ryck och allmänt skruttig känsla i lådan).
Det var först efter att jag haft i den av KTM rekommenderade oljan (Motorex Powersynt 4T 10W/60) som kopplingen och lådan funkade bra igen.
Jag kommer inte att experimentera mer med oljorna på denna hoj...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har funderat på att köpa en laserskuren aluminiumplatta bara och ett ItG-filter att slänga dit. Verkar gå på ca 1500kr om man kör den varianten. Det är inte detta du syftar till? Du får gärna länka om du hittar var du köpte ditt :)

Det är precis det jag pratar om. Plattan köpte jag från någon snubbe på eBay, tror han kan ha varit baserad i Grekland. Filtret köpte jag från https://www.merlinmotorsport.co.uk/s/itg-air-filters Funkade klockrent så det kan jag verkligen rekommendera.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Finns tydligen mycket man kan göra. Läste någonstans att man kunde plocka bort de trekantiga plattorna också på sidan av luftburken.

Ja precis. Går att schimsa ut dem med muttrar/brickor eller borra lite hål i dem också om man är orolig för att det ska komma in smuts om man tar bort dem helt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Finns tydligen mycket man kan göra. Läste någonstans att man kunde plocka bort de trekantiga plattorna också på sidan av luftburken.

Itg filtret med ebay aluplatta är billigaste sättet att få dem andas de duger mer än bra. Annars funkar även att sätta in panelfilter i locket de hyar jag gjort fast jag har kapat sönder hela locket och tillverkat ett stort skumfilter. Jag har även kvar filtret i botten luftburk med de är utbytt mot egentillverkat skumfilter. Trekantlocken är också bortskruvade på min maskin. De går bra besikta med max öppen luftburk men insatser i dämparna!

Ang olja i denna maskin så har jag kört tre sorter under 3000 mil först Castroil mins ej vad den hette den va redan i hojen vid köp inge problem men inte lika lättväxlad som med de senare oljerna jag provat. Sedan hällde jag i Payback 5w-50 racing och de blev extremt fina växlingar av den inge slir trots att den är för bil. Efter den så provade jag nu senast under 750 mil Motul 300v 15w50 Factoryline som ska vara så enormt bra bla esterolja. Den va så bra som folk säger ang lättväxlad och inge slir. Jag har läst enormt mycket om den här motorn och aldrig hört att den ska va känslig på slira lameller vs viss olja. Jag har nu köpt okq8 sbk racing men ej hällt i den än. Inga hojägare som kör den oljan i andra hojar har rapporterat lamellslir så jag kommer prova den för jag köpte såklart 20L :3freak Bra varning jag kommer va på min vakt och hälla ur den vid lilla minsta slirtendens.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Itg filtret med ebay aluplatta är billigaste sättet att få dem andas de duger mer än bra. Annars funkar även att sätta in panelfilter i locket de hyar jag gjort fast jag har kapat sönder hela locket och tillverkat ett stort skumfilter. Jag har även kvar filtret i botten luftburk med de är utbytt mot egentillverkat skumfilter. Trekantlocken är också bortskruvade på min maskin. De går bra besikta med max öppen luftburk men insatser i dämparna!

Ang olja i denna maskin så har jag kört tre sorter under 3000 mil först Castroil mins ej vad den hette den va redan i hojen vid köp inge problem men inte lika lättväxlad som med de senare oljerna jag provat. Sedan hällde jag i Payback 5w-50 racing och de blev extremt fina växlingar av den inge slir trots att den är för bil. Efter den så provade jag nu senast under 750 mil Motul 300v 15w50 Factoryline som ska vara så enormt bra bla esterolja. Den va så bra som folk säger ang lättväxlad och inge slir. Jag har läst enormt mycket om den här motorn och aldrig hört att den ska va känslig på slira lameller vs viss olja. Jag har nu köpt okq8 sbk racing men ej hällt i den än. Inga hojägare som kör den oljan i andra hojar har rapporterat lamellslir så jag kommer prova den för jag köpte såklart 20L :3freak Bra varning jag kommer va på min vakt och hälla ur den vid lilla minsta slirtendens.

Låter ju toppen! Bra tips. Hur har du gjort med vevhusventilationen? Funderar på om det är bäst att leda ut den och sätta dit ett separat filter för den om man byter till öppen luftburk eller leda in den genom plattan under filtret?

Oljan är nybytt på den och så vida jag inte upptäcker nått slir så kommer jag inte byta snart. Men är ju bra med valmöjligheter när det är dags för byte. Motul 300v 15w50 testade jag i min R1 från 02 och var nöjd med den i den hojen iaf. Har för mig att jag körde nån Motorex olja i min 950 SM jag hade för några år sedan men Motul är ju lite billigare så det är ju bra om den funkar. Väntar med spänning på utvärdering av din Okq8 olja.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Låter som att det får bli den varianten så småningom. Besiktigar du med det filtret eller återställer du till orginal?

Jag har inte kvar den hojen, men när jag hade det gjorde jag inga ändringar innan besiktning mer än att jag satte i dB-pluggarna i ljudburkarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter ju toppen! Bra tips. Hur har du gjort med vevhusventilationen? Funderar på om det är bäst att leda ut den och sätta dit ett separat filter för den om man byter till öppen luftburk eller leda in den genom plattan under filtret?

Oljan är nybytt på den och så vida jag inte upptäcker nått slir så kommer jag inte byta snart. Men är ju bra med valmöjligheter när det är dags för byte. Motul 300v 15w50 testade jag i min R1 från 02 och var nöjd med den i den hojen iaf. Har för mig att jag körde nån Motorex olja i min 950 SM jag hade för några år sedan men Motul är ju lite billigare så det är ju bra om den funkar. Väntar med spänning på utvärdering av din Okq8 olja.

Vevhusventen har jag separat filter på slangen filtret ligger framför luftburk helt löst. De här motorerna kastar inte upp någon olja upp till filtret inge oljeklägg alls.
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Vevhusventen har jag separat filter på slangen filtret ligger framför luftburk helt löst. De här motorerna kastar inte upp någon olja upp till filtret inge oljeklägg alls.

Blir det mindre ryckig gång då eller vad blir fördelen med att dra ut den framför luftburken med separat filter?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top