Ktm 950 sm

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Ang motorn och rolig effekt så rek jag de prisvärda vings slipons eller bygg om org dämparna till raka rör om du är händig (mycket jobb). Du måste dock göra de jobbiga skruvandet att byta munstycken i förgasarna om du mont slipons men de är klart värt jobbet den blir skitkul och rapp. Du måste även skruva lös ett eller bägge locken på sidan av luftburken, de är trekantiga lock. De ger otrolig rappare svar och mer kusar klart bästa modden efter man bytt dämpare och bestyckat fuggarna. Ta inte bort sidolocken innan bestyckning och slipons!
Kompisaren 06a ktm 950sm har exakt dessa moddar även epc och sas borttaget och den går sjukt bra och stenfint i registret, jag får gasa satan med min 990 för att hänga på den.

Hej!
Tack för svar :)

Jag råkar faktiskt ha dubbla uppsättningar orignaldämpare, då tidigare pedant ägare fått en repa på och köpte nya.
Hittade en tråd där detta var utfört, är det bara den rödmarkerade delen man skall ta bort?
011.jpg

Såg det fanns att köpa bestyckningskit från ebay, vad tror vi om dessa?:
https://www.ebay.com/itm/KTM-950-Supermoto-Super-Motard-6-Sigma-Custom-Carburetor-Carb-Stage-1-3-Jet-Kit-/252256237824?hash=item3abba4b900:g:LK8AAOxy-W9SRLwI&vxp=mtr
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej!
Tack för svar :)

Jag råkar faktiskt ha dubbla uppsättningar orignaldämpare, då tidigare pedant ägare fått en repa på och köpte nya.
Hittade en tråd där detta var utfört, är det bara den rödmarkerade delen man skall ta bort?
View attachment 444110

Såg det fanns att köpa bestyckningskit från ebay, vad tror vi om dessa?:
https://www.ebay.com/itm/KTM-950-Supermoto-Super-Motard-6-Sigma-Custom-Carburetor-Carb-Stage-1-3-Jet-Kit-/252256237824?hash=item3abba4b900:g:LK8AAOxy-W9SRLwI&vxp=mtr

Om du bara tar bort bakre delen i dämparen kan jag inte lova full effekt jag har bara sett de som bygger om med rakt peforerat rör rakt igenom hela dämpare dvs bort med alla små rör = enormt jobb. Fördel med slipons är även viktbesparningen.

Ang bestyckningen så behöver du inte köpa dyra bestyckningskittet de är bara köpa större högfartsmunstycken bet billigare . De är många bud på bestyckningar forum över hela världen men jag tror mest på 175 i främre förgasare och 180 i bakre förutsatt att du har riktiga slipons typ wings eller liknade och alla andra moddar jag nämnde. Munstycken hittar du hos Bra i gasen du måste köpa original kehin munstycken inge borrade munstycken som han kan ha.
Här har du en kort tråd om bestyckning KTM 950 smr. Smr och sm har lika bestyckning.

https://www.ktmforum.co.uk/supermoto/51650-ktm-950-jetting.html
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Om du bara tar bort bakre delen i dämparen kan jag inte lova full effekt jag har bara sett de som bygger om med rakt peforerat rör rakt igenom hela dämpare dvs bort med alla små rör = enormt jobb. Fördel med slipons är även viktbesparningen.

Ang bestyckningen så behöver du inte köpa dyra bestyckningskittet de är bara köpa större högfartsmunstycken bet billigare . De är många bud på bestyckningar forum över hela världen men jag tror mest på 175 i främre förgasare och 180 i bakre förutsatt att du har riktiga slipons typ wings eller liknade och alla andra moddar jag nämnde. Munstycken hittar du hos Bra i gasen du måste köpa original kehin munstycken inge borrade munstycken som han kan ha.
Här har du en kort tråd om bestyckning KTM 950 smr. Smr och sm har lika bestyckning.

https://www.ktmforum.co.uk/supermoto/51650-ktm-950-jetting.html

Tack, ska sätta mig och läsa igenom den sidan :)
Vart köper jag slipon mest fördelaktigt?

Ska sätta mig och kolla på handskydd samt nya speglar ikväll :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har Leovince slipons och de har bra kvalle och låter bra de finns på ebay. Sök ktm sm 950 990 exhaust eller slipons på ebay så hittar du många att välja bland. Alla märken är ger liknade effekt men vissa låter mer än andra.
Länken nedan såg bra o billiga ut men kolla att de är bolton dvs så att de passar raktav utan att måsta bygga mellanrör.
https://www.ebay.com/itm/DOMINATOR-...015914?hash=item3f8f69cf6a:g:y~kAAOSwNWxaOQX6
 

Pexi

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
2008, KTM 990 SM
Halloj Boost,

Håller på med min 990 SM 2008 och skulle vilja få lite råd/tips gällande mappning.
Tycker det du skriver om din "Mapp" verkar riktigt vettigt.

Ska precis koppla in TuneECU:n och justera lite.

Du har möjligtvis inte tid/lust att bistå med lite kunskap?


MVH
Pexi / Eskilstuna
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Halloj Boost,

Håller på med min 990 SM 2008 och skulle vilja få lite råd/tips gällande mappning.
Tycker det du skriver om din "Mapp" verkar riktigt vettigt.

Ska precis koppla in TuneECU:n och justera lite.

Du har möjligtvis inte tid/lust att bistå med lite kunskap?


MVH
Pexi / Eskilstuna

Självklart fråga på bara :)
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Nybliven 990sm ägare :yoparty har dock ett mindre problem... Har fortfarande original läppen kvar i bak och skulle mer än gärna byta denna. Men när jag tittar på R&G tail tidy, så ser jag att man måste böka med nya lampa o skit, sen har jag hittat en variant där man kapar original läppen och sätter på en skylthållare så det blir liknande tidy:n. men verkar också vara endel jobb..

Min fråga är nu, vad kör ni med? är tail tidyn svår monterad eller är det bara jag som är kinkig? finns det några andra alternativ? :)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Osäker på om jag har originalstänkan bak eller inte?

Ser dock inte så apfult ut om det är original tycker jag, men smaken är ju som... baken.:hihi
Har sett betydligt värre bakdelar!

IMG_20180502_180242.jpg
IMG_20171020_070010_004.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nybliven 990sm ägare :yoparty har dock ett mindre problem... Har fortfarande original läppen kvar i bak och skulle mer än gärna byta denna. Men när jag tittar på R&G tail tidy, så ser jag att man måste böka med nya lampa o skit, sen har jag hittat en variant där man kapar original läppen och sätter på en skylthållare så det blir liknande tidy:n. men verkar också vara endel jobb..

Min fråga är nu, vad kör ni med? är tail tidyn svår monterad eller är det bara jag som är kinkig? finns det några andra alternativ? :)

Jag kapade original och gjorde en enkel aluminiumhållare med två öron för blinkers och en liten platta för skylten. Liten och smidig så den syns knappt. Kapade strax under nyckelhålet för sadellåset. Kollade också att original kåpdel där bak bak bara kostade någon hundring om man vill återställa, så det var bara att såga :)
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Jag kapade original och gjorde en enkel aluminiumhållare med två öron för blinkers och en liten platta för skylten. Liten och smidig så den syns knappt. Kapade strax under nyckelhålet för sadellåset. Kollade också att original kåpdel där bak bak bara kostade någon hundring om man vill återställa, så det var bara att såga :)

Detta lät ju som något väldigt intressant! Du har möjligtvis inte en bild på det hela, så man får ett hum? :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Detta lät ju som något väldigt intressant! Du har möjligtvis inte en bild på det hela, så man får ett hum? :)

Jag ritade en enkel skiss så förstår du nog, ingen raketteknik direkt :)
En relativt tunn aluminiumplåt bara, enkelt att klippa/såga/fila...:tummenupp
Tänk bara på att göra "öronen" i rätt storlek så att blinkersana sitter som de ska.

IMG_5129.jpg
 

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
Jag ritade en enkel skiss så förstår du nog, ingen raketteknik direkt :)
En relativt tunn aluminiumplåt bara, enkelt att klippa/såga/fila...:tummenupp
Tänk bara på att göra "öronen" i rätt storlek så att blinkersana sitter som de ska.

View attachment 444882

Strålande, blir att åka till järnhandeln i helgen:tummenupp
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Tja KTM folk :)

Har en KTM 950sm som står i garaget och såg ledsen.
Självklart var jag tvungen att muntra upp med en batteriladdning samt olje + filterbyte.

Första gången jag skruvar i min och jag måste säga att oljebytet var riktigt enkelt, även fast jag inte är någon expert :)

Efter detta hör jag dock ett metalliskt rasslande / rungande var 2a sekund när cykeln står på tomgång, oklart om detta var där även tidigare, kanske bara är någon noja?
Några tips på vad detta kan vara?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du får lägga upp en ljudfil så vi får höra hur det låter. Gissningsvis så är det kamkedjesträckaren som behöver lite TLC...




Tja KTM folk :)

Har en KTM 950sm som står i garaget och såg ledsen.
Självklart var jag tvungen att muntra upp med en batteriladdning samt olje + filterbyte.

Första gången jag skruvar i min och jag måste säga att oljebytet var riktigt enkelt, även fast jag inte är någon expert :)

Efter detta hör jag dock ett metalliskt rasslande / rungande var 2a sekund när cykeln står på tomgång, oklart om detta var där även tidigare, kanske bara är någon noja?
Några tips på vad detta kan vara?
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Tjena!
Nyss införskaffat mig en 990 sm från 09 och har lite funderingar kring mappning. Vilka mappar funkar till den om man kör Tune Ecu? Är det bara de till års 08-09 eller funkar det även med de som är till års 10-11 ?
Verkar bara finnas en mapp inne på Tune Ecu sidan som är till års 08-09.
Det sitter Leovince dämpare på den och SAS är urkopplad. Utöver det tror jag inte det är gjort så mycket mer med den. Funderar ev på att byta till Rottweiler insug eller liknande så småningom också.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena!
Nyss införskaffat mig en 990 sm från 09 och har lite funderingar kring mappning. Vilka mappar funkar till den om man kör Tune Ecu? Är det bara de till års 08-09 eller funkar det även med de som är till års 10-11 ?
Verkar bara finnas en mapp inne på Tune Ecu sidan som är till års 08-09.
Det sitter Leovince dämpare på den och SAS är urkopplad. Utöver det tror jag inte det är gjort så mycket mer med den. Funderar ev på att byta till Rottweiler insug eller liknande så småningom också.

Japp alla mappar funkar från alla årg ta en som stämmer bäst mot dina moddar. Tyvärr rasade min dator så jag har tappat alla mina egna mappar jag gjort annars har du fått en kanonmapp av mig. J
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tja KTM folk :)

Har en KTM 950sm som står i garaget och såg ledsen.
Självklart var jag tvungen att muntra upp med en batteriladdning samt olje + filterbyte.

Första gången jag skruvar i min och jag måste säga att oljebytet var riktigt enkelt, även fast jag inte är någon expert :)

Efter detta hör jag dock ett metalliskt rasslande / rungande var 2a sekund när cykeln står på tomgång, oklart om detta var där även tidigare, kanske bara är någon noja?
Några tips på vad detta kan vara?

Vilken viskositet har du på nya oljan? Den slamrar mer med tunnare olja kör helst 15w 50 eller 60 olja. Annars tror jag att dina kamkedjeträckare är för gles så dem tappar oljetryck,,de i sin tur gör att kamkedjan inte sträcks fullt ut. Jag fick detta missljud på min ktm 990 08 och den hade de dåliga sträckarna. Köper du nya så får du de nya sträckarna som är tightare de tappar inte oljetrycket. De va dåliga sträckare upp till minst 08 så du vet. De går snikfixa sträckarna genom att pilla in en m6 mutter 4mm tjock så de sträcker mer men de är fulfix köp nya istället. Jag provade visserligen att shimsa sträckarna med 4 mm tjock mutter typ en m6 mutter har jag för mig man trular dit mellan plugg och sträckare. De gjorde jag först för att höra om den slamrade mindre och den vart då tvärtyst så jag best då nya sträckare.

Som sagt prova muttershimsning innan du köper nya sträckare! Nackdelen med mutterfix är att sträckarna fortfarande inte sträcker rätt moment de ger bara statiskt hårdare tryck hela tiden på kedjorna och de sliter kedjorna i onödan.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Japp alla mappar funkar från alla årg ta en som stämmer bäst mot dina moddar. Tyvärr rasade min dator så jag har tappat alla mina egna mappar jag gjort annars har du fått en kanonmapp av mig. J

Undrar om inte jag fick en map till min SMR 990 av dig vid något tillfälle? I så fall finns det bra risk att jag har den kvar någonstans. Om det är av intresse kan jag skicka tillbaks den till dig?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Undrar om inte jag fick en map till min SMR 990 av dig vid något tillfälle? I så fall finns det bra risk att jag har den kvar någonstans. Om det är av intresse kan jag skicka tillbaks den till dig?

Frågan är hur länge sedan du fick den för jag har uppdaterat dem hela tiden.
jag har som tur är bästa mappen i hojen nu så den går ju läsa in i datorn igen.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top