Ktm 950 sm

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Min 990 SMR-2012 mappades om av förre ägaren, utan Power Commander, för att få till bättre gång på låg- och mellanvarv samt för att förbättra "snärtigheten" när man vrider på rullen.

Många med 990-modellen säger att en PC inte behövs eftersom man kan ändra mappningen direkt via tex TuneECU och lämplig kabel, och att det blir kaka på kaka med en PC.

Å andra sidan är en PC vanligen det enda som gäller om man väljer att gå till en bänkningsshop.

En färdig mappning kommer aldrig att vara perfekt för just din hoj.
Bänka och kustommappa är det enda som gäller är min erfarenhet från tidigare mappningar på andra hojmärken.

Det beror lite på var man väljer att bänka hojen. Vet att Tom på IBC mappade KTM på original-ECU.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Italia Bike Center, i Arboga. Säljer bara italienska maskiner (Ducati och Beta), men bänkar och mappar även andra fabrikat.

Har även lämnat in min KTM för service hos dem. De är visserligen inte auktoriserade för KTM, men jag har inga garantier kvar på hojen och jag vet att Janne gör ett förbannat bra jobb när han skruvar.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Aha, de!
Nu när du nämner dem har jag hört samma sak. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Lite dött här i tråden, men jag tänkte ändå slänga ut en blänkare om att jag troligen kommer vilja bli av med hojen inom kort.
Så är det någon som hänger här som är sugen, eller om någon känner någon annan som är sugen på en SMR 990 -09 med alla rätta moddar gjorda så är det bara att skicka ett PM.

Hojen har gått strax under 3k mil och en stor service är bokad om ett par veckor. Skulle någon vilja slå till innan servicen är gjord så tas detta såklart med i beräkningen när vi kommer överens om priset.


Är fortfarande jäkligt nöjd med hojen, men det finns för många andra hojar jag vill testa och livet är för kort för att inte variera sig lite.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nån som har koll på skillnaden mellan årsmodell 2011 & 2012 på 990 SMR?

2011: http://www.ktmshop.se/documents/86d3f1b10df88ca6923f152a8989b682.pdf
2012: http://www.ktmshop.se/documents/f43a93f7720443b774392553f949c63b.pdf

Bla detta ser jag lite snabbt - även rekommenderat däcktryck skiljer.
2011an har 3,8 liter motorolja, 2,3 liter kylarvätska och väger 189 kg utan bränsle.
2012an har 3 liter motorolja, 2,1 liter kylarvätska och väger 192 kg utan bränsle.

Så vadan dessa skillnader, typ 20% mindre oljevolym är väl en ganska påtaglig skillnad? Fälgarna skiljer vad gäller antalet ekrar men i övrigt? Någon komponent som är ändrad i motorn mellan dessa år? Oljebyten ska ske vare 750e mil på båda.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nån som har koll på skillnaden mellan årsmodell 2011 & 2012 på 990 SMR?

2011: http://www.ktmshop.se/documents/86d3f1b10df88ca6923f152a8989b682.pdf
2012: http://www.ktmshop.se/documents/f43a93f7720443b774392553f949c63b.pdf

Bla detta ser jag lite snabbt - även rekommenderat däcktryck skiljer.
2011an har 3,8 liter motorolja, 2,3 liter kylarvätska och väger 189 kg utan bränsle.
2012an har 3 liter motorolja, 2,1 liter kylarvätska och väger 192 kg utan bränsle.

Så vadan dessa skillnader, typ 20% mindre oljevolym är väl en ganska påtaglig skillnad? Fälgarna skiljer vad gäller antalet ekrar men i övrigt? Någon komponent som är ändrad i motorn mellan dessa år? Oljebyten ska ske vare 750e mil på båda.

Har för mig att 11:an hade smidda fälgar, medan 12:an hade "vanliga" gjutna.
12:an erbjöd också ABS om jag minns rätt.

Min åsikt efterfrågas inte, men om jag måste välja mellan smidda fälgar eller ABS, blir det ABS alla dagar i veckan. ;-)
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Har för mig att 11:an hade smidda fälgar, medan 12:an hade "vanliga" gjutna.
12:an erbjöd också ABS om jag minns rätt.

Min åsikt efterfrågas inte, men om jag måste välja mellan smidda fälgar eller ABS, blir det ABS alla dagar i veckan. ;-)

-11 är den sista årsmodellen med finare dämpare, rc8 bromsar och smidda fälgar med viss viktskillnad. Kolfiberskydd till dämparna.

-12 byttes en hel del ut men samtidigt kom abs.

Smaksak och abs är ju inte fel men min -11 var jag riktigt nöjd med
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
-11 är den sista årsmodellen med finare dämpare, rc8 bromsar och smidda fälgar med viss viktskillnad. Kolfiberskydd till dämparna.

-12 byttes en hel del ut men samtidigt kom abs.

Smaksak och abs är ju inte fel men min -11 var jag riktigt nöjd med ????

Aha, tack!

Kolfiberskydden är riktigt snygga, skulle vilja ha till min tolva!
Nån som vet om elvans kf-skydd passar rakt av på tolvan?

När du skriver dämpare, talar vi ljuddämpare eller bakre stötdämpare?

RC8-bromsar?
Vad för skillnad mot dem på '12?
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Aha, tack!

Kolfiberskydden är riktigt snygga, skulle vilja ha till min tolva!
Nån som vet om elvans kf-skydd passar rakt av på tolvan?

När du skriver dämpare, talar vi ljuddämpare eller bakre stötdämpare?

RC8-bromsar?
Vad för skillnad mot dem på '12?

Jag tror dom passar rakt av, dock snyggare utan om det sitter några trevliga pipor på.

Dämpare=fjädringen

M50 ok vilket jag har för mig dom ändrade på till -12.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Coolfiber är snyggare än vilka pipor som helst. ;-)

M50? Bättre känsla i dem eller bara bättre bromsar generellt?
Jag har ISR-skivor på min SMR och de radiella standardoken. Tycker de tar bra, men har egentligen ingen referens annat än min förra 690 Duke-08 som hade farligt bra broms fram. Och förstås mina offroad-hojar med bromsok gjorda i lagom mogen brieost.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Oljefilterkittet med artikelnummer 00050000065 innehåller tre kopparpackningar.

Den största ska sitta på oljepluggen under motorn, den mellersta på oljepluggen vid oljetanken men vart i helvete ska den minsta sitta?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Oljefilterkittet med artikelnummer 00050000065 innehåller tre kopparpackningar.

Den största ska sitta på oljepluggen under motorn, den mellersta på oljepluggen vid oljetanken men vart i helvete ska den minsta sitta?

Just vad jag undrade igår också...

Misstänker att den ska på en av slanganslutningarna under oljetanken.
I mitt fall är det dock irrelevant, då jag tar av flänsen ist där den runda silen finns. Det långa runda oljefiltret kan dras ut utan att lossa på den andra slangen.

Lilla kopparpackningen fick vila i bra att ha-lådan. :)
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Coolfiber är snyggare än vilka pipor som helst. ;-)

M50? Bättre känsla i dem eller bara bättre bromsar generellt?
Jag har ISR-skivor på min SMR och de radiella standardoken. Tycker de tar bra, men har egentligen ingen referens annat än min förra 690 Duke-08 som hade farligt bra broms fram. Och förstås mina offroad-hojar med bromsok gjorda i lagom mogen brieost.

Andra OK ja. Tror det är nått helfräst historia. Bättre bromsar rent generellt vill jag minnas men som med allt det ligger ju i känslan hos föraren. Haha precis ostvärlden levererar lagom kraft ;)
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jaha då har man monterat bakhjul i typ tre timmar med effektiv arbetstid på ca en halvtimme. Det förbannade skitbromsoket låg tydligen fel gång efter gång jag försökte få i bakhjulet(fast jag var helt jävla idiotsäker på att det satt rätt), vilket jag upptäckte efter ca 2,5 timmar.

Jaja blev mer ölande än jag hade tänkt iaf vilket är trevligt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag måste bara dela med mig om hur billigt och bra man kan få en KTM 990sm/smt/smr att gå.
Min hoj drar numera 0,4lm vid lugn blandad körning ej motorväg! Körningen består av landsbygdsåka med farter från 50-90 (asfalt) detta med en kallstart. Jag tror den drar 0,35-0,37lm vid mer rak väg 70-110kmt.
Hojen har helt öppna Wings slipons och fullflödes filter liknade Rottwile alla onödiga skitsaker är borttaget sas epc Sekundärspjäll och axlar.
I fjol drog den 0,6lm vid liknade fiskörning de va med de flesta mappar man hittar på Tuneecu och Kevs trådar. Jag gav mig F på att de ska gå åka under 0,5lm utan att tappa effekt för den skullen och nu ca 100 mils mappande under två veckor drar den så lite soppa och går fint i hela registret.Mappen är satt till 14,7:1 afr värde från tomg till 6000varv och under 30% gasutslag, de gör att man kan köra snålt från 0- till ca 140 kmt så länge man håller sig under 30% gaspåslag. Vrider man mer än 30% på rullen så blir mappen lika fet som de flesta bänkmappar är satt till ca 13;1-13,5:1. Vrider man absolut full rulle ger den ca 12,5.13:1 viket gör att den har full effekt och vridmoment på full gas och inge ecco där inte :D
De sägs ju att motorn inte går att snåla ner till 14,7:1 för då rycker den och blir påavig men min hoj rycker inget och är absolut inte påavig. Jag provade ännu snålare 15-16:1 men där började den rycka en aning. Jag har jobbat mycket med bränsle vid motorbroms vilket har gjort den mindre påavig den har lite mindre motorbrom i varvtal från tomg till ca 3750 varv vilket gör den fin att köra i låga farter. Just på tomg 1600varv har jag ganska fet gång 12,7:1 för om man snålar mer än så blir motorn onödigt het vid rödljus och längre tids tomgångskörning alt krypåka på 1an.
Som ni ser och kan läsa er till på afr värdet är snålområdet inte skadligt för motorn 14,7:1 är optimal förbränning så man riskerar inte brända ventiler. Jag tror även att avgasluktsproblemet i kläder är borta eller markant bättre.
Jag tror att denna mapp ger bra register och ecco även om man har insatser i dämparna och sämre luftfilter än mig ,de enda som händer är att den går fetare i hela registret ju färre moddar man har.

Om någon vill testa min mapp så säg till :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
0,37lm var en dröm vid 110kmt den drar med senste mappen 0,55lm vid 110 motorväg,,jag är för tjock och sm 990 är kåplös.
0,4lm är endast vid ecco körning landsbyggt 50 till 90 knyck.
I 90-100 knyck drar den 0,45-0,5lm ecco körning.
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Hej alla på Sporthoj! :)

Har nu i veckan lyckats hitta mig en ktm 950 SM, årsmodell 2008 med 470mil på mätaren.
Helt orginal!

Så nu har jag börjat grotta runt lite kring vad jag kan göra med denna maskin.
Några tips?

Planen just nu ser ut som fölande:
-Miniblinkers fram.
-Ta bort handtagen på bakskärmen.
-Andra speglar (tips?)

Kommande plan:
-Slipon (någon här som säljer?).
-SAS & EPC remove.
-Svart plast (någon här som säljer?)

Mvh
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej alla på Sporthoj! :)

Har nu i veckan lyckats hitta mig en ktm 950 SM, årsmodell 2008 med 470mil på mätaren.
Helt orginal!

Så nu har jag börjat grotta runt lite kring vad jag kan göra med denna maskin.
Några tips?

Planen just nu ser ut som fölande:
-Miniblinkers fram.
-Ta bort handtagen på bakskärmen.
-Andra speglar (tips?)

Kommande plan:
-Slipon (någon här som säljer?).
-SAS & EPC remove.
-Svart plast (någon här som säljer?)

Mvh

Ang motorn och rolig effekt så rek jag de prisvärda vings slipons eller bygg om org dämparna till raka rör om du är händig (mycket jobb). Du måste dock göra de jobbiga skruvandet att byta munstycken i förgasarna om du mont slipons men de är klart värt jobbet den blir skitkul och rapp. Du måste även skruva lös ett eller bägge locken på sidan av luftburken, de är trekantiga lock. De ger otrolig rappare svar och mer kusar klart bästa modden efter man bytt dämpare och bestyckat fuggarna. Ta inte bort sidolocken innan bestyckning och slipons!
Kompisaren 06a ktm 950sm har exakt dessa moddar även epc och sas borttaget och den går sjukt bra och stenfint i registret, jag får gasa satan med min 990 för att hänga på den.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top