Ktm 950 sm

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Motorer som har aktiv bränsle/tändjustering typ vissa nyare/vassare bilar och ev hojar har fördel av 98 okt för då backar den inte tändläget så motorn får full effekt. Ktm 950 och 990 har ingen aktiv tändjustering och motorn är gjord för att inte spika på 95 okt så den vinner man inget på 98 okt.
Numera så har 98 okt lika mycket etanol i sig sedan några år tillbaka.
Att v70 och kinaquaden gick bättre på 98 okt va väldigt orimligt för dem har inge högt kompförhållande och elak tändning.

Tillverkarna skriver i handboken som följer med bilen/hojen om motorn går bättre på 98 okt.

Jag därimot har fördel av 98 okt på min ktm 990 men då har jag ställt på vassare tändning,,jag har tillockmed fördel av de lilla etanol som är i bensinen.

Tack för dina synpunkter och info.

Min 990 är mappad också. Går bra på 98 oktan, mindre bra på 95.
Eftersom alla andra förutsättningar är mestadels samma är oktantalet det enda jag kan "skylla på".
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Finns det nån i 08 som är kunnig och kan hjälpa mig mot ersättning?

Drop a gear and dissappear!
Var bor du? Du kan få prova mitt nya batteri. Jag misstänker batteriet om du inte vet att ditt är ganska nytt alt. välskött. Du kan annars köpa batteri på ebay ganska mycket billigare än t.ex. ava.

Annars är det väl skit i förgasarna. Lyssna på Boost är mitt motto i denna tråd.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Har fått ordning på startproblemet. Har aldrig haft hoj med förgasare så jag behövde bara lite goda råd. Nu startar den så bra så?
Har inga KTM LC4 referenser, upplever att hojen går aningen ryckigt på 5an och 6an men i övrigt helt ok. Är det lite så med v-twinnar överlag? I morgon onsdag och tänkte jag köra lite Rosen/Bulten. Något du uppskattar? Om så skulle vi ju kunna ses så får du ta en tur på min SM och se vad du tycker och 5an och 6an? Kul att träffa likasinnade ?

Drop a gear and dissappear!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Har fått ordning på startproblemet. Har aldrig haft hoj med förgasare så jag behövde bara lite goda råd. Nu startar den så bra så��
Har inga KTM LC4 referenser, upplever att hojen går aningen ryckigt på 5an och 6an men i övrigt helt ok. Är det lite så med v-twinnar överlag? I morgon onsdag och tänkte jag köra lite Rosen/Bulten. Något du uppskattar? Om så skulle vi ju kunna ses så får du ta en tur på min SM och se vad du tycker och 5an och 6an? Kul att träffa likasinnade ��

Drop a gear and dissappear!

LC4:eek:r är encylindriga, tänk 690 Duke, 690 SM-C mfl.

LC8 är V-twinnarna. Tänk 990 SMR, 950 SM, 990 Adventure, 990 Superduke mfl.

Tänker jag rätt när jag tror du menar LC8?

Dessa kan iaf gå ganska ryckigt lite beroende på vilka moddar man gjort i motorn.

Det finns på nätet en guide som en viss Kevxtx gjort, som visar de flesta vanliga modifieringar man kan göra (men inte måste!) för att få KTM:s twinnar att gå som skållade ryckfria troll.

Har en kopia på guiden. Kan lägga upp den här om intresse finns.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Är det samma spis/lc8 i alla twinarna? Dvs är pdf'n lika gällande min 950 som 990 som man utgår ifrån i pdf'n?

Drop a gear and dissappear!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Mig veterligen kallas alla V-twinnarna för LC8, oavsett storlek.
990 har mestadels insprutning, medan alla 950 hade förgasare, så en del av moddarna är antagligen inte relevanta för din förgasar-kåtte.

Rätta mig om jag har fel.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det samma spis/lc8 i alla twinarna? Dvs är pdf'n lika gällande min 950 som 990 som man utgår ifrån i pdf'n?

Drop a gear and dissappear!

Ingen av "kev" moddar funkar på förgasarvers. 950 går redan standard mindre ryckigt än en insprutar 990. Kompisarens 06 950sm med endast öppna wings slion och inbestyckad går lika ryckfritt som min 990 med alla moddar kev moddar.
Men farter under 50kmt måste man växla ner till 5an annars rycket de i kedjan en hel del. Vissa tycker man ska åka på 5an i 70kmt så de upp till hur man upplever ryckigheten.
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Ok jag fattar, skulle vara gott att få prova en annan LC8 bara för att ha en referens. Inte så att min inte går som den ska mer för att att få det bekräftat att twin har en sådan rå gång. Men det är ju iofs självklart. Bara åkt triple och rad-4a innan.

Drop a gear and dissappear!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ok jag fattar, skulle vara gott att få prova en annan LC8 bara för att ha en referens. Inte så att min inte går som den ska mer för att att få det bekräftat att twin har en sådan rå gång. Men det är ju iofs självklart. Bara åkt triple och rad-4a innan.

Drop a gear and dissappear!

LOL!!

Innan smerren körde jag sofistikerade och mjuka V4:eek:r från Honda i form av VFR750/800 och en och annan stånka.
Efter bytet till 990:n började jag undra om jag inte gjort bort mig totalt iom köpet av denna 990 SMR...
Vrång och hoppig, känslig och irriterad på gasen. Jobbig helt enkelt.

Nu har snart en hel säsong gått och smerren har bara vuxit - efter att jag experimenterat lite med drevningar, bränslekvalitet och sätt att köra den.

I korthet; håll dig över ca 4000 rpm, dessa motorer gillar inte att man fiskör ("Ride it like you stole it..."). Dreva ner en tand fram från originaldrevning ger dig en helt annan hoj.
Dreva ner en tand fram och gå upp tre-fyra bak från originaldrevning ger dig en verkligt busig hoj.
Kör hojen aktivt. Visst funkar den för pendling (jag gör det fem dar i veckan), men välj rätt växel i rätt hastighet och vid rätt fart.

950 SM/R är mjukare från start i motorn pga förgasare och går snällare.
Eftersom du inte på ett enkelt sätt kan mappa bränsletillförseln är mitt tips att du laborerar lite med drevningen fram och känner efter om det blir bättre eller sämre. Framdrev är billiga, kostar ca en tvåhundring. Addemoto är fö dundersnabba med att skicka. Funkar en tand mindre fram för dig, har du fått en billig fix, för LC8:eek:rna är riktigt kul, gäller bara att locka fram busen i dem. :)

PS: Kedjeslammer är vanligt runt 3000 rpm, och förstärks av dåligt spänd kedja och drivpaket i lite sämre skick.
Det är hojens sätt att säga "växla ner för i h-e"... DS.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
LOL!!

Innan smerren körde jag sofistikerade och mjuka V4:eek:r från Honda i form av VFR750/800 och en och annan stånka.
Efter bytet till 990:n började jag undra om jag inte gjort bort mig totalt iom köpet av denna 990 SMR...
Vrång och hoppig, känslig och irriterad på gasen. Jobbig helt enkelt.

Nu har snart en hel säsong gått och smerren har bara vuxit - efter att jag experimenterat lite med drevningar, bränslekvalitet och sätt att köra den.

I korthet; håll dig över ca 4000 rpm, dessa motorer gillar inte att man fiskör ("Ride it like you stole it..."). Dreva ner en tand fram från originaldrevning ger dig en helt annan hoj.
Dreva ner en tand fram och gå upp tre-fyra bak från originaldrevning ger dig en verkligt busig hoj.
Kör hojen aktivt. Visst funkar den för pendling (jag gör det fem dar i veckan), men välj rätt växel i rätt hastighet och vid rätt fart.

950 SM/R är mjukare från start i motorn pga förgasare och går snällare.
Eftersom du inte på ett enkelt sätt kan mappa bränsletillförseln är mitt tips att du laborerar lite med drevningen fram och känner efter om det blir bättre eller sämre. Framdrev är billiga, kostar ca en tvåhundring. Addemoto är fö dundersnabba med att skicka. Funkar en tand mindre fram för dig, har du fått en billig fix, för LC8:eek:rna är riktigt kul, gäller bara att locka fram busen i dem. :)

PS: Kedjeslammer är vanligt runt 3000 rpm, och förstärks av dåligt spänd kedja och drivpaket i lite sämre skick.
Det är hojens sätt att säga "växla ner för i h-e"... DS.

Din maskin låter ryckigare än min 990 sm. Jag kan köra neråt 2000 rpm utan ryck! Men helt standard med slipons och org luftburk samt ej mappad ryckte den vid 3000rpm.
De åtgärder som gjorde mest nytta för ryckigheterna var.
1. Fetare mapp
2. Helt öppna slipons dvs inga insatser i
3. Ta bort lambdasonderna eller stäng av dem i ecu mappen.
4. Ta bort sekundär gasspjäll eller ställ de i öppet läge i mappen.
5. Mer öppen luftburk ta minst bort de trekantiga sidokåperna. Bäst är helt öppet filter.
6. Slipa om gasrullens utväxlingskam så man får längre gasutslag.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Din maskin låter ryckigare än min 990 sm. Jag kan köra neråt 2000 rpm utan ryck! Men helt standard med slipons och org luftburk samt ej mappad ryckte den vid 3000rpm.
De åtgärder som gjorde mest nytta för ryckigheterna var.
1. Fetare mapp
2. Helt öppna slipons dvs inga insatser i
3. Ta bort lambdasonderna eller stäng av dem i ecu mappen.
4. Ta bort sekundär gasspjäll eller ställ de i öppet läge i mappen.
5. Mer öppen luftburk ta minst bort de trekantiga sidokåperna. Bäst är helt öppet filter.
6. Slipa om gasrullens utväxlingskam så man får längre gasutslag.

Grovsmidet från Österrike verkar vara något av individualister...

1. Åtgärdat.
2. Leovince monterat. Låter för högt utan db-killer. Vill inte låta som H-D-huliganen några hus bort...
3. Åtgärdat.
4. Borta.
5. Öppnare filter och MWR:s sidokåpor med inbyggt filter finns.
6. Har tänkt göra, men är lite kluven inför åverkan på originaldel. Gör denna mod stor skillnad?

7. Insugstrattar från RC8 monterade.
8. Hela SAS-systemet är avmonterat och hålen blockerade.
9. Kraftigt omdrevad. Gjorde stor, om inte störst, skillnad i körupplevelse och ryckfrihet. Är nu 16/44, original är 17/41 om jag minns rätt.
10. Tankar bara 98 oktan. Har märkt skillnad om jag har i 95, främst på låga varv. ;-)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Grovsmidet från Österrike verkar vara något av individualister...

1. Åtgärdat.
2. Leovince monterat. Låter för högt utan db-killer. Vill inte låta som H-D-huliganen några hus bort...
3. Åtgärdat.
4. Borta.
5. Öppnare filter och MWR:s sidokåpor med inbyggt filter finns.
6. Har tänkt göra, men är lite kluven inför åverkan på originaldel. Gör denna mod stor skillnad?

7. Insugstrattar från RC8 monterade.
8. Hela SAS-systemet är avmonterat och hålen blockerade.
9. Kraftigt omdrevad. Gjorde stor, om inte störst, skillnad i körupplevelse och ryckfrihet. Är nu 16/44, original är 17/41 om jag minns rätt.
10. Tankar bara 98 oktan. Har märkt skillnad om jag har i 95, främst på låga varv. ;-)

Slipa gasrullens kam gör att du enklare kan hålla jämn fart i 50kmt 70/80/90/110 ja du fattar. De ger oerhörd skillnad om du slipar bort en hel del från tomg till ca halv gas. Över halv gas har jag org utväxling. Den blir bet enklare att harva omkring i stan och på små stigar också.

1. Ang mappen så gör den mest av allt. Jag har provat många mappar från "KEV" sida men de va många som ryckte som anus. Jag har en kev mapp jag byggt om en aning nu.
8. Jag har kört rc 8 trattar men jag föredrar vrid längre ner i reg för jag kör mycket grusväg.
9. Jag har 16 drev.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Slipa gasrullens kam gör att du enklare kan hålla jämn fart i 50kmt 70/80/90/110 ja du fattar. De ger oerhörd skillnad om du slipar bort en hel del från tomg till ca halv gas. Över halv gas har jag org utväxling. Den blir bet enklare att harva omkring i stan och på små stigar också.

1. Ang mappen så gör den mest av allt. Jag har provat många mappar från "KEV" sida men de va många som ryckte som anus. Jag har en kev mapp jag byggt om en aning nu.
8. Jag har kört rc 8 trattar men jag föredrar vrid längre ner i reg för jag kör mycket grusväg.
9. Jag har 16 drev.

Ok, tack.

Får kolla på detta med rullslippningen.
Har kollat på färdiga kit, men de kostar ju så man får andnöd och måste gå ut en stund...

De flesta av moddarna jag beskrev har förre ägaren gjort.
Jag köpte hojen eftersom den var färdigkittad och moddad med prylarna jag ville ha och som jag ändå skulle ha gjort själv förr eller senare. :rock

Jag vet egentligen inte hur en helt original 990 SMR går, annat än det jag läst mig till och det jag själv upplevt med min.
Moddarna är ju inte obligatoriska på nåt sätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok, tack.

Får kolla på detta med rullslippningen.
Har kollat på färdiga kit, men de kostar ju så man får andnöd och måste gå ut en stund...

De flesta av moddarna jag beskrev har förre ägaren gjort.
Jag köpte hojen eftersom den var färdigkittad och moddad med prylarna jag ville ha och som jag ändå skulle ha gjort själv förr eller senare. :rock

Jag vet egentligen inte hur en helt original 990 SMR går, annat än det jag läst mig till och det jag själv upplevt med min.
Moddarna är ju inte obligatoriska på nåt sätt.

Slipa lite mer än kev visar på sina bilderna. Du kan slipa i omgångar och testköra de är ju lätt ta lös rullen. Tänk slipa bort mycket från början typ rakt. Den är ju rundformad hela kammen så slipa den mer rak från start till max halv gas.
Slipa gör du med en borr på borrmaskin (på platten) så de är väldigt snabbt gjort.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det kanske är fel på mig men jag gillar råheten i 990n

Råbiff är inte helt önskvärt under min pendling inom stan och de ofrånkomliga bilköerna man inte kan braaapa sig förbi utan måste slira sig förbi på ettan och ibland tvåan. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det kanske är fel på mig men jag gillar råheten i 990n

Den är tillräckligt rå även med alla moddar, motorn är minst sagt rapp och kul. Min förra hoj Highland 950 som ändå hade fabrikstrim va som en moped i jämförelse.
De är helt klart den roligast hoj jag haft förutom xr 650 turbon jag hade.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top