Ktm 950 sm

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp inte en 950 för om du provkör en 990 så ångrar du dig. 990 är inte så mycket dyrare och den har brutal skillnad i sluteffekt och botten/mellanreg. En urkorkad 950sm dvs omgjort luftfilterbox och öppet slipon samt inbestyckad ger 98-100hk på hjulet.
En 990 sm/smr med samma moddar ger 125-130hk på hjulet och mappningen är enkel och gratis från Tunecu.
Att bestycka om förgasarna på en 950 är ett elände om jämför med att mappa om en 990 .
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hej på er. Jag har precis övertagit en KTM 950 sm -06 av en god vän. Hojen är i superskick men efter fötra servicen som gjordes på firma så kan det vara problem att få startat motorn efter tvätt. Får hojen stå någon dag så går detta över. Min omedelbara misstanke är att det kanske läcker ner vatten vid tändstiften. Vad tror ni om detta? Eller har ni några andra förslag på vad som är isär vid en service och som kan sättas ihop på ett sätt som gör att fukt ställer till det.
Ska riva isär och kolla stiften när det blir väder tänkte jag.

Tack på förhand
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Bytte styrlager på min 990 SMR då det gamla var tokslut. Fick med två o-ringar som inte fanns tidigare, antar att det är en ändring KTM gjort då de fabriksmonterade lagrena havererar i förtid.

En av o-ringarna är ganska tunn och den andra är ganska tjock. Monterade den tjocka på det övre lagret men tror nu att detta är fel eftersom det blir ett väldigt motstånd sista biten nu när jag ska trycka ner gaffelkronan på gafflarna.. Nån som vet?

Fick du någon klarhet i hur o-ringarna skulle monteras? Tänkte byta lager på min hoj inom kort.

Ställer frågan igen eftersom jag håller på med lite vinterfix och ska montera ihop allt med nya lager vilken dag som helst nu. (Mina o-ringar ser dock likadana ut båda två.)

Satte du o-ringarna mellan del 9-12 och mellan 7-8 (eller 5-6)? Vill inte gärna riva isär allt igen så om någon har någon som helst info om detta så är det välkommet.

Styrlager KTM SMR.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nr 7 är den enda oring som kan bytas och den sitter då mellan 6 & 8 . Men du skriver att du har 2 oringar de förstår jag inte för de visas inte på någon sprängskiss att de ska finnas 2 st?
I somras bytte jag styrlager på en ktm 950 och de va bara oringen nr 7 som kunde bytas.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nr 7 är den enda oring som kan bytas och den sitter då mellan 6 & 8 . Men du skriver att du har 2 oringar de förstår jag inte för de visas inte på någon sprängskiss att de ska finnas 2 st?
I somras bytte jag styrlager på en ktm 950 och de va bara oringen nr 7 som kunde bytas.

Det verkar inte som om någon del ska bytas ut eftersom alla ordinarie delar är med i renoveringskitet. Det verkar mer som om de kompletterat med två oringar. Nr 7 har jag för mig är en slitsad tätning som tätar mot nr 6 ovanpå styrhuvudet. De tillkommande oringarna är mer av dimensionen att de precis går på styrstammen. De ligger dessutom i en påse utan märkning eller artikelnummer, så det känns bara väldigt förvirrande. Det kanske inte är så jäkla noga att få dit dem, hojen har ju funkat bra i 2000 mil med ordinarie delar. Jag ska ner till garaget idag och testa lite olika varianter och se om jag blir klokare.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ingen som har några ideer om mitt inlägg här ovanför?

Vad gjordes vid servicen? Om det t.ex. byttes stift så finns såklart en möjlighet att hattarna inte monterades ordentligt och då kan jag tänka mig att fukt kan ställa till det. Det enklaste är väl att kolla på serviceprotokollet och kika över de delar som blivit justerade eller utbytta.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Funderar på att köpa ett itg filter till min 990 smr, men det verkar inte finnas nå mappar alls, om man vill har kvar sekundära spjällen? tycker den går mjukt och fint redan nu, eller man kanske inte behöver byta map, har iaf acra mappen i nu. vet inte om det är värt att ta bort dem.

- - - Updated - - -

Tjena alla
Beställt hem alu plattan

http://www.ebay.com/itm/321719188351?_trksid=p2060353.m2749.l2648&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

samt ITG filter

https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/itg-megaflow-air-filter-jc30-itg-jc30

så hoppas det landar hemma snarast så ska jag oxå pröva ordentligt mapparna :banana

Kul att det blev super bra Bonzo =)

Hur gick det? tog du bort spjällen också? vilken map provade du?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funderar på att köpa ett itg filter till min 990 smr, men det verkar inte finnas nå mappar alls, om man vill har kvar sekundära spjällen? tycker den går mjukt och fint redan nu, eller man kanske inte behöver byta map, har iaf acra mappen i nu. vet inte om det är värt att ta bort dem.

- - - Updated - - -



Hur gick det? tog du bort spjällen också? vilken map provade du?

Ta bort spjällen för de väger närmare ca 1kg för de är en elmotor på länkage. Motor blir ännu mer smode på låga varv typ stadstrafik med spjällen borttagen eller ställda i öppet läge. ITG filter och andra öppna filter ger också mindre slag i kedjan vid låga farter. De finns massor av gratis mappar med öppet filter samt borttagna spjäll.
Jag har en hel del mappar som passar de du är ute efter så pma mig så skickar jag en eller flera bra mappar.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
oki låter bra. Tog du även bort hela länkaget till spjällen? verkar var en del jobb med det, samt så lär man täta det på nått vis efteråt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
oki låter bra. Tog du även bort hela länkaget till spjällen? verkar var en del jobb med det, samt så lär man täta det på nått vis efteråt.

Om du inte absolut behöver banta hojen det där kilot som mekaniken vägen så räcker det gott att bara ta bort spjällen. Det gör du på två minuter när du ändå monterar det nya filtret.
Det är klart att det finns en poäng i att plocka bort så mycket som möjligt, men det är absolut inget som måste göras för att uppnå önskad effekt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
oki låter bra. Tog du även bort hela länkaget till spjällen? verkar var en del jobb med det, samt så lär man täta det på nått vis efteråt.

När du tagit bort spjällaxlarna så tätar du hålen med limpistol typ vanligt smältlim för de tål soppa och andra kemikalier.
 

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
När du tagit bort spjällaxlarna så tätar du hålen med limpistol typ vanligt smältlim för de tål soppa och andra kemikalier.

Oki tack för det tipset.
Någon som vet om man måste göra 15 min reset varje gång man ändrar något i tune ecu. t.ex tomgång m.m tycker den är lite hög 1500 varv, verkar vara lätt att få motorstopp på 990 om man har lägre?
 

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Ort
jönköping
Hoj
KYM 990 SM
Hej!

Har en KTM 990 SM 2008. Tycker att hojen går ryckigt samt saknar ett brett register. Något jag inte verkar vara ensam om.

Sitter idagsläget ett Leovince system på hojen och ska vara mappad efter detta enligt föregående ägare.


Har läst här och var i tråden att det snackas om borttagna spjäll och sas. Varför gör man detta och finns det någon bra guide? Funderar också på att köpa ett eftermarknadsburk/filter. Vad skulle ni rekomendera?


Är det dessa eftermarknadsoptimeringar som rekommenderas att göra eller finns det fler?


Hittade dessa kit:

http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-la...KTM-990-Superduke-Super-Duke-R-/261402240450?

http://www.ebay.co.uk/itm/SAS-SLS-V...KTM-990-Superduke-Super-Duke-R-/251310929556?
Tack på förhand!
 
Last edited:

chrille34

Medlem
Gick med
25 Apr 2013
Ort
Falun
Hoj
Africa Twin 1000
Det man rekommenderar är ju så klart ett rowweiler kit, eller itg luftfilter och slipon. Jag har nyss monterat det samt installerat map för detta i tuneecu kabel finns att köpa på ebay. Blev en bra skillnad känns piggare över hela registret.Sas behöver man inte ta bort, men det tar bort poppningen när man slår av gasen.
http://www.zenoverland.com/ktm-990-adventure/cpr-rottweiler-intake-system-ktm-990.html
finns även sas removal kit där också.
 

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Ort
jönköping
Hoj
KYM 990 SM
Tack chrille34!

Denna sida hade ju allt man behöver till en KTM:)


Köper igentligen bara Tune ecu för att kunna lägga in en annan map för att få ett bredare register utan ryckningar på låg och mellanvarv.

Har någon en map som fungerar bra med följande åtgärder. Leo vince avgassystem med rottweilwer filter. Eventuellt utan 02 sensor m.m om någon rekommenderar detta?

Finns kanske någon pålitlig sida sida som man kan ladda ner mappen en passande map ifrån.


Hur tänker ni med:

ON/OFF

SAI

o2 sensor

2nd throttle

idle speed control

EPC

??


Tänkte beställa följande. Ser bra ut?


KTM O2 Eliminator Kit - 990 Adventure SuperDuke SuperMoto & RC8 KTM O2 Eliminator Kit - 990 Adventure SuperDuke SuperMoto & RC8
In stock, immediate despatch

1
+
£24.95 £24.95 Remove
CPR - Rottweiler Intake System - KTM 990 CPR - Rottweiler Intake System - KTM 990
In stock, immediate despatch

1
+
£219.00 £219.00 Remove
Zen Overland - KTM SAS Block Off Plates (Kit 1) Zen Overland - KTM SAS Block Off Plates (Kit 1)

In stock, immediate despatch

1
+
£19.00 £19.00 Remove
KTM ECU Tune Cable KTM ECU Tune Cable
In stock, immediate despatch

1
+
£44.95 £44.95 Remove
Zen Overland - SAS Removal Dongle & Airbox Bung (Kit 2) Zen Overland - SAS Removal Dongle & Airbox Bung (Kit 2)
In stock, immediate despatch

1
+
£14.00 £14.00 Remove
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tack chrille34!

Denna sida hade ju allt man behöver till en KTM:)


Köper igentligen bara Tune ecu för att kunna lägga in en annan map för att få ett bredare register utan ryckningar på låg och mellanvarv.

Har någon en map som fungerar bra med följande åtgärder. Leo vince avgassystem med rottweilwer filter. Eventuellt utan 02 sensor m.m om någon rekommenderar detta?

Finns kanske någon pålitlig sida sida som man kan ladda ner mappen en passande map ifrån.


Hur tänker ni med:

ON/OFF

SAI

o2 sensor

2nd throttle

idle speed control

EPC

??


Tänkte beställa följande. Ser bra ut?


KTM O2 Eliminator Kit - 990 Adventure SuperDuke SuperMoto & RC8 KTM O2 Eliminator Kit - 990 Adventure SuperDuke SuperMoto & RC8
In stock, immediate despatch

1
+
£24.95 £24.95 Remove
CPR - Rottweiler Intake System - KTM 990 CPR - Rottweiler Intake System - KTM 990
In stock, immediate despatch

1
+
£219.00 £219.00 Remove
Zen Overland - KTM SAS Block Off Plates (Kit 1) Zen Overland - KTM SAS Block Off Plates (Kit 1)

In stock, immediate despatch

1
+
£19.00 £19.00 Remove
KTM ECU Tune Cable KTM ECU Tune Cable
In stock, immediate despatch

1
+
£44.95 £44.95 Remove
Zen Overland - SAS Removal Dongle & Airbox Bung (Kit 2) Zen Overland - SAS Removal Dongle & Airbox Bung (Kit 2)
In stock, immediate despatch

1
+
£14.00 £14.00 Remove

Du behöver inte O2 Eliminator kit och heller inte SAS Removal Dongle. Det enda de gör är att lura ECUn att tro att grejerna fortfarande sitter kvar så att du inte ska få ett felmeddelande, men du kan lika gärna bara stänga av dem i Tune ECU så får du inga felmeddelanden. Vill du ändå plocka bort O2 Sensorn (lambdasonden) helt så kan du köpa en bunt/skruv till hålet för några tior på t.ex. Biltema.

Om du vill komma ännu billigare undan så kan du köpa ett ITG-filter istället för Rottweiler/CPR. Jag kör med ITG och många menar att det är samma filter som CPR fast med annan märkning. Finns t.ex. att köpa på merlinmotorsport.co.uk. Snabb leverans från England till en tredjedel av priset. :tummenupp
https://www.merlinmotorsport.co.uk/s/itg-air-filters/itg-megaflow/air-filters
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack chrille34!

Denna sida hade ju allt man behöver till en KTM:)


Köper igentligen bara Tune ecu för att kunna lägga in en annan map för att få ett bredare register utan ryckningar på låg och mellanvarv.

Har någon en map som fungerar bra med följande åtgärder. Leo vince avgassystem med rottweilwer filter. Eventuellt utan 02 sensor m.m om någon rekommenderar detta?

Finns kanske någon pålitlig sida sida som man kan ladda ner mappen en passande map ifrån.


Hur tänker ni med:

ON/OFF

SAI

o2 sensor

2nd throttle

idle speed control

EPC

??


Tänkte beställa följande. Ser bra ut?


KTM O2 Eliminator Kit - 990 Adventure SuperDuke SuperMoto & RC8 KTM O2 Eliminator Kit - 990 Adventure SuperDuke SuperMoto & RC8
In stock, immediate despatch

1
+
£24.95 £24.95 Remove
CPR - Rottweiler Intake System - KTM 990 CPR - Rottweiler Intake System - KTM 990
In stock, immediate despatch

1
+
£219.00 £219.00 Remove
Zen Overland - KTM SAS Block Off Plates (Kit 1) Zen Overland - KTM SAS Block Off Plates (Kit 1)

In stock, immediate despatch

1
+
£19.00 £19.00 Remove
KTM ECU Tune Cable KTM ECU Tune Cable
In stock, immediate despatch

1
+
£44.95 £44.95 Remove
Zen Overland - SAS Removal Dongle & Airbox Bung (Kit 2) Zen Overland - SAS Removal Dongle & Airbox Bung (Kit 2)
In stock, immediate despatch

1
+
£14.00 £14.00 Remove

Du behöver inte köpa något förutom ITG filtret och dess fästplatta i botten av filtret.
Om du vill ta bort SAS (avgasrening) så ryck bara lös slangarna från cylindrarna och plugga slangnipplarna med något lämpligt. Du behöver med andra ord inga dyra blanking plates.
Ang o2 sensorerna (lambdasensorerna så finns de pluggar på mekonomen eller billigare på ebay och biltema har ev dem. Du kan även välja att ha kvar dem och stänga av o2 sensor i tune ecu.

Hur som haver så stäng av allt utom tomgångsmotor idle speed controll. Du kan ha kvar spjällen och axlarna på sek spjällen bara du stänger av demk i tune ecu. Om du tar bort spjällen och axlarna samt motorn så får du någon kuse extra och dryga kilot lättare hoj.

När du satt dit filtret så finns de massor av gratis mappar att prova de finns länk till mappar tidigare i tråden. Du kan även få några mappar jag tagit ut från forum och dessutom gjort om som passar ditt avgas samt öppet filter.
 

kungen12321

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2009
Ort
jönköping
Hoj
KYM 990 SM
Vilken uppbackning det är i denna tråd!!!

Vilket ITG filter ska jag ha och vilken platta ifrån:

https://www.merlinmotorsport.co.uk/s...ow/air-filters


kabeln till tune ecu är bara att ta första bästa på ebay?


Klistra gärna in länkarna:)



Googlade runt ikväll och hittade denna länk. Vilken kille!!!

Han måste ha gjort allt man kan modifiera på en ktm 990:)

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3299


Hittade även en sida där man beskriver modifiering av gashandtaget.

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3067


Det hade varit skitschysst BOOST 3. Kan betala en slant för att få en map som funkar tillfredsställande:)


Tänker följande:

Leovince pipor
Avsängd:
SAI
o2 sensor
2nd throttle
EPC

ITG luftfilter med platta.

Ta bort andra spjället med axeln.



Antar att du känner till denna sida med mappar BOOST 3?

http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?f=13&t=3770&p=13522#p13522

Kanske tom är någon av dessa mappar som du modifierat för att hojen att gå som ett spjut:)?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top