Ktm 950 sm

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Någon som har en praktiskt bra tips på hur ni får era hojjar att spåra 100% ordetnligt? tycker inte att markeringarna bak känns säker då det nästan ser olika ut på sidorna. Har testat tråd och linjal men gillar inte det heller. Spikraka plankor hittar man ju inte i skogen direkt heller...
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Jag har måttat från främre delen av svingen, jag hittade inga markering alls bak? Finns ett verktyg från KTM för att kontrollera att bakaxeln sitter rakt (rätt simpel anordning, är nog enklare att tillverka själv än att beställa :p)
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag har måttat från främre delen av svingen, jag hittade inga markering alls bak? Finns ett verktyg från KTM för att kontrollera att bakaxeln sitter rakt (rätt simpel anordning, är nog enklare att tillverka själv än att beställa :p)

Finns markeringar bak på vänster sida men på höger är dom så insjukna så att det går inte att använda tycker jag. Du menar att du tar en punkt som du tror antar är lika på båda och måttar därifrån bara. Tycker det är så svårt då man aldrig vet om det skiljer sig. Men jag skall göra ett försök i morgon. Skall även leta reda på verktyget och se om jag kan skapa något själv.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Blev lite skruvande idag också, jag är rätt säker på att jag tappat garantin :D men vem fan bryr sig...

Fixade ett verktyg efter Freddelitos tips. Använde mig av en gardinstång från IKEA, ordentligt fasttejpad skruv som med lite tejp kunde med rätt kraft tryckas in i hålet där bakaxeln fäster i ramen (genomgående) och en plastclips snedklippt för kant (justerbar). Denna funkade ypperligt och jag kunde konstatera att min spårning var på millimetern så nu kan jag släppa det.




Passade även på att fixa till gashandtaget, dvs sänka ned skåran för vajern enligt KEVs guide. Blev riktigt bra och inte riktigt så ryckig som innan. Tror jag kan ta lite till. Jag kunde dock inte använda borren på samma sätt som han. Jag använde mig istället av lödpenna som jag smälte bort plasten och skar sedan bort kanterna med en kniv. Blev mycket bra!

9-1.jpg
(Kevs bild)

Tog även ner framgaffeln dyga 12mm vilket jag hade på min förra hoj. Känns lite mer "tight" nu.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som har en praktiskt bra tips på hur ni får era hojjar att spåra 100% ordetnligt? tycker inte att markeringarna bak känns säker då det nästan ser olika ut på sidorna. Har testat tråd och linjal men gillar inte det heller. Spikraka plankor hittar man ju inte i skogen direkt heller...

Skjutmått använder jag på alla moppar där jag inte verifierat att märkningen på svingen stämmer.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Som boris har jag använt skjutmått dom gånger man varit osäker på skårorna i svingen.

Så en fråga innan jag lägger en beställning på Rottweiler KTM 990 Intake System från ktmtwins. Efter boris klockrena förklaring av dom övre gas-spjällens funktion (eller brist på funktion) kommer dom tas bort samt O2.
Min hoj har demonterat SAS samt EPC om det spelar in på vilken typ av filter jag skall välja då Rottweiler KTM 990 Intake System finns i 2 versioner?

Crankcase Breather:
*I have left mine stock
*I have my own set up

Fan först nu kollade jag in kevxtx guide!!!! Han förklarar ju fan allt in i detalj å med bilder!!! Här ska det trimmas :tummenupp
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Crankcase Breather betyder vevhus-ventilation och är en slang som går upp i luftburken där gaser som bildas i vevhuset ska skickas in i motorn och förbrännas, Allt för miljön. Eftersom Rottweiler luftburken inte har någon anslutning där du kopplar in slangen så får du sätta ett litet filter på slangen (den både suger in och blåser ut). Om du anger "I have left mine stock" blir det några dollar dyrare då? Isåf lär det vara så att han skickar med ett litet filter till slangen.
Här är ett exempel från en KTM 950.
Imported Photos 00068.jpg

Som boris har jag använt skjutmått dom gånger man varit osäker på skårorna i svingen.

Så en fråga innan jag lägger en beställning på Rottweiler KTM 990 Intake System från ktmtwins. Efter boris klockrena förklaring av dom övre gas-spjällens funktion (eller brist på funktion) kommer dom tas bort samt O2.
Min hoj har demonterat SAS samt EPC om det spelar in på vilken typ av filter jag skall välja då Rottweiler KTM 990 Intake System finns i 2 versioner?

Crankcase Breather:
*I have left mine stock
*I have my own set up

Fan först nu kollade jag in kevxtx guide!!!! Han förklarar ju fan allt in i detalj å med bilder!!! Här ska det trimmas :tummenupp
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
PaleRider:
Byggde du även upp skåran i slutet som kev verkar gjort? Med borrningen som du gjort samt bygga upp den 1mm ger en lugn hoj på lägre varv samt en snärtigare gas på dom högre varven.
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jensen:
Ok klockers Jensen. Ja som du säger då jag inte gjort nått med min original luft burk så e det ju Left mine stock som gäller. Å får man då med ett filter plus anslutning så är det ju bara skönt å slippa leta reda på nått som passar.
 
Last edited:

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
ÅRETS JULKLAPP UTSEDD!!!
Å VINNAREN ÄR (trumvirvel)=BESÖK I GARAGET AV FÖLJANDE PERSONER!!!

BorisJR=Då hans kunskap inom KTM verkar bottenlös. Så Boris hoppa upp på renarna å komsikomsi :tuttar
Niklasinorr=Har han en doktorsavhandling inom dämpar/fjäder inställningar? Niklas, Boris hämtar upp dig med sitt renspann på väg ner mot fjollträsk.
?=Han som har full koll på TuneEcu/Powercommander/TuneBoy (är väll som vanligt boris)

Detta är iallafall min önskelista till Julen 2012.
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Så nu har man läst på lite ang Tune Ecu. Nån som testat kev`s custom map? Vet att den inte är optimal. Men har man gjort dom sakerna som han så e man rätt nära ändå....
Så nån som laddat in kev`s map via Tune ecu? http://www.tomhamburg.net/KTM_Tune_list.html "KTM Custom Map's
990 SM, SMT, SMR"

Har pratat med honom om just den mappen men han rekommenderade inte att använda den då klimatet är väldigt olika och bensinen "skiljer" sig. Klistrar hans svar:

"My map was built for Australian fuels & may not suit your bike of blend of fuels. My Tune ECU map is not quite right as the Tune ECU progam can not import a PCV map correctly, so above 4000 rpm it will be right but below it will staill run on the Akra map I have reported the problem to Tune ECU programers"
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Jo såg det men som du säger så diskuterade han det med utvecklarna av Tune Ecu å trodde dom hade fått ordning på det. Tyckte jag läste i hans tråd att det skulle funka i den nya versionen som finns nu av Tune Ecu. Men det var väl 95 han körde på? Fast e ju kanske nått annat som skiljer....Jo klimatet e ju helt annorlunda Men det är det ju över hela världen å original mappen samt akra mappen är väl lika världen över.Kör du på akra mappen PaleRider? Verkar inte finnas nån genväg, känns som PVC och en bänkning är det enda rätta. Pratade med DinMc i Sthlm och dom skulle ha 6000-7000:- för det. Funderar på om det kan löna sig å köpa PVC från utlandet, montera själv å sen endast lämna in för bänkning och mappning.
Annars är väll Auto Tune till PVC en bra grej? Är väll den kev använder?
http://www.powercommander.com/powercommander/Products/AutoTune/powercommander_autotune.aspx
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kommer gärna, med eller utan renspann! :) Nu körde jag faktiskt bulten igår med bil, och fikade på Rosenhill så så himla långt från ditt garage var jag ju inte :)
Jag tar med mig Roffe S från Piteå också, han har i princip skrivit boken om TuneECU och mappning. Bara att sätta honom och Boris i ett och samma rum och lyssna vore ju hysteriskt skoj...:D

ÅRETS JULKLAPP UTSEDD!!!
Å VINNAREN ÄR (trumvirvel)=BESÖK I GARAGET AV FÖLJANDE PERSONER!!!

BorisJR=Då hans kunskap inom KTM verkar bottenlös. Så Boris hoppa upp på renarna å komsikomsi :tuttar
Niklasinorr=Har han en doktorsavhandling inom dämpar/fjäder inställningar? Niklas, Boris hämtar upp dig med sitt renspann på väg ner mot fjollträsk.
?=Han som har full koll på TuneEcu/Powercommander/TuneBoy (är väll som vanligt boris)

Detta är iallafall min önskelista till Julen 2012.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Kommer gärna, med eller utan renspann! :) Nu körde jag faktiskt bulten igår med bil, och fikade på Rosenhill så så himla långt från ditt garage var jag ju inte :)
Jag tar med mig Roffe S från Piteå också, han har i princip skrivit boken om TuneECU och mappning. Bara att sätta honom och Boris i ett och samma rum och lyssna vore ju hysteriskt skoj...:D

Ok :) var du här på besök eller bor du i krokarna? Trodde Lulstan var nått slang för Luleå? Ja tror verkligen jag kommer behöva hjälp bigtime när hojen kommer tillbaka från kw service förhoppningsvis i veckan som kommer. Dom har bytt fjädrar till 2 snäpp hårdare doningar fram å bak. Dom skall även hjälpa mig med inställningar av "hänget" också. Men sen behövs det ju mer åka för resterande inställningar. Det e ju det jag kanske behöver hjälp med Fin liret liksom.Funderar på om sport inställningar kan vara en bra grej att starta med på dämparna?
Ja Tune Ecu kan jag nog behöva hjälp med när dom övriga prylarna ska fixas.

MM lyssna på kunnigt folk e bättre än underklädes delen i ellos katalogen när man var 14
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nejdå, bor i Luleå. Jag var bara nere under helgen och hälsade på folk. Jag hade aldrig sett bulten så vi var ju tvungna att åka en sväng där, riktigt trevlig väg:)

När du fått hänget justerat så ställer du kompet i originalläge så jobbar du bara med returen. Prova att skruva ut den helt och far och gunga, sen ställer du på retur tills det slutar gunga. Börja fram och när det känns hyggligt så jobabr du bak. Skriv upp inställningen. Sen ökar du returen tills det börjar kännas stötigt och studsigt, backa då igen tills det känns bra. Du bör då ha ett högre värde (mer retur) än i första försöket. Sen försöker du balansera detta fram och bak till det känns bra. Känslan du skall ha är samma som när du slänger en beggad snus på väggen. Det skall säga smask och sitta kvar... :)
Du kan förresten strunta i KTM:s så kallade "sportvärde". Det funkar bara under vissa omständigheter och nu när du bytt fjädring så är det meningslösa uppgifter. En hårdare fjäder ökar farten på kolvstången så då måste den dämpas hårdare, enkelt:)

Hänget är lätt att skruva till, det hänger bara på vikt och att få rätt värde. Dämpningen är svårare eftersom det kräver att du berättar hur det skall vara, ingen annan kan säga vad som funkar för just dig. Detta kräver att du testar, kör mycket, analyserar och känner efter igen. Skriv gärna upp värden och observationer.

Jobba på nu! :)


Ok :) var du här på besök eller bor du i krokarna? Trodde Lulstan var nått slang för Luleå? Ja tror verkligen jag kommer behöva hjälp bigtime när hojen kommer tillbaka från kw service förhoppningsvis i veckan som kommer. Dom har bytt fjädrar till 2 snäpp hårdare doningar fram å bak. Dom skall även hjälpa mig med inställningar av "hänget" också. Men sen behövs det ju mer åka för resterande inställningar. Det e ju det jag kanske behöver hjälp med Fin liret liksom.Funderar på om sport inställningar kan vara en bra grej att starta med på dämparna?
Ja Tune Ecu kan jag nog behöva hjälp med när dom övriga prylarna ska fixas.

MM lyssna på kunnigt folk e bättre än underklädes delen i ellos katalogen när man var 14
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Nejdå, bor i Luleå. Jag var bara nere under helgen och hälsade på folk. Jag hade aldrig sett bulten så vi var ju tvungna att åka en sväng där, riktigt trevlig väg:)

När du fått hänget justerat så ställer du kompet i originalläge så jobbar du bara med returen. Prova att skruva ut den helt och far och gunga, sen ställer du på retur tills det slutar gunga. Börja fram och när det känns hyggligt så jobabr du bak. Skriv upp inställningen. Sen ökar du returen tills det börjar kännas stötigt och studsigt, backa då igen tills det känns bra. Du bör då ha ett högre värde (mer retur) än i första försöket. Sen försöker du balansera detta fram och bak till det känns bra. Känslan du skall ha är samma som när du slänger en beggad snus på väggen. Det skall säga smask och sitta kvar... :)
Du kan förresten strunta i KTM:s så kallade "sportvärde". Det funkar bara under vissa omständigheter och nu när du bytt fjädring så är det meningslösa uppgifter. En hårdare fjäder ökar farten på kolvstången så då måste den dämpas hårdare, enkelt:)

Hänget är lätt att skruva till, det hänger bara på vikt och att få rätt värde. Dämpningen är svårare eftersom det kräver att du berättar hur det skall vara, ingen annan kan säga vad som funkar för just dig. Detta kräver att du testar, kör mycket, analyserar och känner efter igen. Skriv gärna upp värden och observationer.

Jobba på nu! :)

Skall göra detta själv, tycker inte att jag får ordning på dämpningen så jag får börja från 0 helt enkelt. Bra värde på hänget?

Är även jävligt besviken på däcken som sitter på just nu, supercorsa eller vad dom nu heter. Tycker jag helt saknar fäste speciellt nu då det är lite kallare. Ikväll var det även lite blött men dock 6+ ute och visst så vet jag att däcken skall vara varm men det var riktigt dåligt grepp. Tycker även att det är rätt dåligt på torrt underlag. Är det så att dom inte håller måttet kanske?

Se har jag en tredje fundering då jag nu är inne på min tredje KTM och börjar fundera på om det är mig det är fel på. Tycker mig hela tiden, på samtliga tre hojjar, får känslan av att den "självstyr" då jag vrider styret till höger dvs att den vill falla in under mig hela tiden. Exemepelvis då jag svänger till höger, vid krypkörning", så vill den direkt slå över på fullt utslag. Är något jag kommer ihåg från dom andra också. Har dock ej samma fenomen på den 1200gs jag också kör så det bör inte vara jag.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sikta på att den skall sjunka ca 30% av fjädringsvägen, lite mindre om du kör bana.

Supercorsa är bland det bästa som finns i däcksväg. Snabb uppvärming, lättstyrda, bra feedback och mycket bra fäste.
Men, de är i princip ett racedäck med gategenskaper vilket innebär bland annat att de funkar uselt i kombinationen plus 6 grader och fuktig väg, precis som alla andra däck i samma kategori, de behöver massor av värme Vill du ha ett däck som funkar bra i kallt och fuktigt väder så får du satsa på Michelin Pilot 3 eller motsvarande.

Styrningsproblem på en hoj är antingen tekniska eller personliga. Tekniska är ifall hojen är felställd, exempelvis om man har platta, slitna däck, dåliga styrlager, dåliga svinglager eller om man varit "kreativ" med att ställa om chassit och fjädringen för mycket, exempelvis om man höjer gaffeln för mycket i kronorna, då får man lätt de här egenskaperna. Enkelt att kolla om man ser till att lager är schyssta, däcken är nya och fjädring/chassi ställs enligt manualen.

Om det inte finns tekniska problem på hojen så är det föraren och just styrproblem brukar i regel vara en kombination av gaskontroll, körställning och att föraren sitter och spänner sig och håller för hårt i styret...


Skall göra detta själv, tycker inte att jag får ordning på dämpningen så jag får börja från 0 helt enkelt. Bra värde på hänget?

Är även jävligt besviken på däcken som sitter på just nu, supercorsa eller vad dom nu heter. Tycker jag helt saknar fäste speciellt nu då det är lite kallare. Ikväll var det även lite blött men dock 6+ ute och visst så vet jag att däcken skall vara varm men det var riktigt dåligt grepp. Tycker även att det är rätt dåligt på torrt underlag. Är det så att dom inte håller måttet kanske?

Se har jag en tredje fundering då jag nu är inne på min tredje KTM och börjar fundera på om det är mig det är fel på. Tycker mig hela tiden, på samtliga tre hojjar, får känslan av att den "självstyr" då jag vrider styret till höger dvs att den vill falla in under mig hela tiden. Exemepelvis då jag svänger till höger, vid krypkörning", så vill den direkt slå över på fullt utslag. Är något jag kommer ihåg från dom andra också. Har dock ej samma fenomen på den 1200gs jag också kör så det bör inte vara jag.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo såg det men som du säger så diskuterade han det med utvecklarna av Tune Ecu å trodde dom hade fått ordning på det. Tyckte jag läste i hans tråd att det skulle funka i den nya versionen som finns nu av Tune Ecu. Men det var väl 95 han körde på? Fast e ju kanske nått annat som skiljer....Jo klimatet e ju helt annorlunda Men det är det ju över hela världen å original mappen samt akra mappen är väl lika världen över.Kör du på akra mappen PaleRider? Verkar inte finnas nån genväg, känns som PVC och en bänkning är det enda rätta. Pratade med DinMc i Sthlm och dom skulle ha 6000-7000:- för det. Funderar på om det kan löna sig å köpa PVC från utlandet, montera själv å sen endast lämna in för bänkning och mappning.
Annars är väll Auto Tune till PVC en bra grej? Är väll den kev använder?
http://www.powercommander.com/powercommander/Products/AutoTune/powercommander_autotune.aspx

Autotune är värdelöst om man inte kan mappa manuellt då automappingen fungerar dåligt. Att använda den som logger och sen fippla själv med mappen fungerar bra.

Gå samman med några andra och dela på en PC. När mappningen i bänk är klar är det bara att överföra korrektionen till ECU och plocka PCn till nästa cykel.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top