Gps / Gsm / Vhf / Larm / Övervakning - Guiden

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
gps tracker

Hej idag tog jag årets första tur med hojen och nu står den i storstan igen. Undrar om någon har några erfarenheter angående gps tracker. Det finns en hur många som helst, men hur vet man vilka som e bra? Finns de någon som har bra batteritid (antingen ett inbyggt batteri som man kunde ladda upp någon gång i veckan eller som man kan koppla till hojens egna batteri utan att hojens batteri blir urladdat). Sen ska den även ha någon form av inbygd sensor som känner av om någon e på hojen samt att den larmar så fort den börjar röra sig ifrån platsen i garaget... Tacksam för svar!
 

BMWM3

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
sthlm
Hoj
Honda 900F2 1981 - Husaberg 450 2011 -KTM superduke 2007
Hej idag tog jag årets första tur med hojen och nu står den i storstan igen. Undrar om någon har några erfarenheter angående gps tracker. Det finns en hur många som helst, men hur vet man vilka som e bra? Finns de någon som har bra batteritid (antingen ett inbyggt batteri som man kunde ladda upp någon gång i veckan eller som man kan koppla till hojens egna batteri utan att hojens batteri blir urladdat). Sen ska den även ha någon form av inbygd sensor som känner av om någon e på hojen samt att den larmar så fort den börjar röra sig ifrån platsen i garaget... Tacksam för svar!

Är också väldigt intresserad av ovan, någon?
 

TTias

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2001 Triumph Legend TT

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Vill bara tipsa om www.novibo.com

Köpte ett gsm-larm till mitt garage där, kostade c:a 900 inkl frakt från hongkong.

Verkar vara samma saker som jag sett hos flera svenska larmföretag, som säljer dom för 3-5.000:-.

Fungerar helt problemfritt, batteribackup, siren, trådlösa sensorer (rök, dörr/fönster och rörelse) och dessutom ingångar för ytterligare deckare, trådlösa eller trådbundna. Ringer upp telefonen och kopplar på en mikrofon så jag kan höra allt som händer i garaget också, kombinerat med automatisk inspelning på telefonen så får man, eventuellt värdefull, bevisning sparad i telefonen.
 

Kent_Hbg

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Bjuv
Hoj
Yamaha Fz1-N 2008
Är det inte en ide att lägga upp det här på Facebook och se om det får någon effekt? :confused:
 

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati 1098s -08
Är det någon överhuvudtaget som har haft ett larm med gps tracker på sin hoj och fått hojen snodd?

Känns ju som sådana erfarenheter bör utbytas i sådana fall istället för att gissa. De som snor våra hojar har nog lite koll på larmfronten.

Jag har 2 kompisar som har blivit av med sina fordon och båda hade gps tracker och larm,den ena fick sin evo6a stulen och hade trackme system,den andra hade någon billigare variant på sin Bmw gs.Ingen av fordonen hittades,de professionela tjuvarna har väl jamers så vill de ta något inget hjälper,bättre lägga pengar på extra lås.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
gps tracker mid

hittade en länk här på sporthoj ang gps sändare/tracker till ett bra pris
vad anser ni om dess produkter.
en gps tracker för 1349 kr skulle väl kunna vara värt att kanske få tillbaka hojen innan den hamnar på en färja utrikes:mad:
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har 2 kompisar som har blivit av med sina fordon och båda hade gps tracker och larm,den ena fick sin evo6a stulen och hade trackme system,den andra hade någon billigare variant på sin Bmw gs.Ingen av fordonen hittades,de professionela tjuvarna har väl jamers så vill de ta något inget hjälper,bättre lägga pengar på extra lås.

Det är lite knepigt att de inte hittas igen.
Ifall du inte skyltar med trackern eller larm så känns det väldigt knepigt att tjuvarna har jammers på konstant där fordonen färdas.:va
 

carnageman

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Farsta
Hoj
1993 Suzuki GSX-R1100W
Låter mer som dåliga gps spårare, tjänster...
Om man vill ha något rätt gjort så måste man fan göra det själv..

köp inte tjänsterna, köp en bra tracker och leta själv... jag tänker aldrig köpa en stöldförsäkring, det är värsta blåsningen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har 2 kompisar som har blivit av med sina fordon och båda hade gps tracker och larm,den ena fick sin evo6a stulen och hade trackme system,den andra hade någon billigare variant på sin Bmw gs.Ingen av fordonen hittades,de professionela tjuvarna har väl jamers så vill de ta något inget hjälper,bättre lägga pengar på extra lås.

Det förvånar mig inte. GPS är en teknik från 1970-talet som kom i bruk på 1980-talet.
Det använder en frekvens på ca 1,6Ghz(ettkommasex) 1575,42MHz. Då när GPS kom i bruk jobbade dator på tex 4Mhz. Inte minsta chans en dator skulle störa en GPS-mottagare.
Men nu är det andra tider.
Jag har en bärbar dator där processorn jobbar med 1,7GHz(ettkommasju).
Vid ett tillfälle när jag satt med datorn igång i en bil med GPS uppmanade GPSn vi skulle svänga vänster. Vi har just kört ut på en 200m lång bro över ett sund.
Avtagsvägen låg 500meter längre fram. Då trodde jag GPS var kass.
Men sedan läste jag om problemet. Med moderna datorer som jobbar på eller nära GPS-frekvensen. Kollar jag på mobilen var jag är (Garmin Asus A10) så prickar den in adressen på 50meter, bra med tanke på att mobilen är inomhus. Startar jag den bärbara HP datorn först ger mobilen en adress 500meter bort. Var och en får fundera över hur mycket en bärbar som jobbar på 1,6GHz stör GPS.
Nästa problem är kommunikationen från Tracker till egen Mobil. Där jag bor, 3km från Göteborgs centrum har Comviq så dålig täckning så jag kan bara använda mobilen inomhus ifall jag står vid köksfönstret. Jag har haft Comviqmobilen på resa utomlands och försökt ringa hem. Det funkar inte. Jag har senare förstått att +461234567 som telefonnumret är tex hem inte fungerar. För att ringa från utlandet med en Comviq kontant måste jag först slå några speciella siffror för att en Comviq mobil ska fungera att ringa med, messa går bra utan speciella koder.
Så sätt gärna in en GPS-Tracker men var medveten om att den kan bomma.

Själv har jag kört med hembyggt larm. Biltema silvergarage över hojen. Så fort det tas bort så aktiveras tutan av ett lastoberoende blinkrelä tex 42140 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/
Om inte larmet slagits ifrån. Samt Abus Granit genom bakdrevet och runt kedjan.
(Filar man upp det på insidan går det över kedjan) och ett runt ena bromsskivan framtill. Och så inbringar ju inte mina hojar några pengar.
Ointressanta. Och det är kanske bästa skyddet.

Vad jag är sugen på är en rörelsedetektor. Inte GPS utan nått enkelt, typ "pendel", vilket innebär att så fort hojen rubbas, så aktiveras "utgången".
Så silvergaraget inte behövs.....
Nått förslag?
 
Last edited:

HolmXR650R

Holmen..
Gick med
10 May 2011
Ort
Sideby Finland
Hoj
2000 Honda XR650R
Det förvånar mig inte. GPS är en teknik från 1970-talet som kom i bruk på 1980-talet.
Det använder en frekvens på ca 1,6Ghz(ettkommasex) 1575,42MHz. Då när GPS kom i bruk jobbade dator på tex 4Mhz. Inte minsta chans en dator skulle störa en GPS-mottagare.
Men nu är det andra tider.
Jag har en bärbar dator där processorn jobbar med 1,7GHz(ettkommasju).
Vid ett tillfälle när jag satt med datorn igång i en bil med GPS uppmanade GPSn vi skulle svänga vänster. Vi har just kört ut på en 200m lång bro över ett sund.
Avtagsvägen låg 500meter längre fram. Då trodde jag GPS var kass.
Men sedan läste jag om problemet. Med moderna datorer som jobbar på eller nära GPS-frekvensen. Kollar jag på mobilen var jag är (Garmin Asus A10) så prickar den in adressen på 50meter, bra med tanke på att mobilen är inomhus. Startar jag den bärbara HP datorn först ger mobilen en adress 500meter bort. Var och en får fundera över hur mycket en bärbar som jobbar på 1,6GHz stör GPS.
Nästa problem är kommunikationen från Tracker till egen Mobil. Där jag bor, 3km från Göteborgs centrum har Comviq så dålig täckning så jag kan bara använda mobilen inomhus ifall jag står vid köksfönstret. Jag har haft Comviqmobilen på resa utomlands och försökt ringa hem. Det funkar inte. Jag har senare förstått att +461234567 som telefonnumret är tex hem inte fungerar. För att ringa från utlandet med en Comviq kontant måste jag först slå några speciella siffror för att en Comviq mobil ska fungera att ringa med, messa går bra utan speciella koder.
Så sätt gärna in en GPS-Tracker men var medveten om att den kan bomma.

Själv har jag kört med hembyggt larm. Biltema silvergarage över hojen. Så fort det tas bort så aktiveras tutan av ett lastoberoende blinkrelä tex 42140 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Blinkrela-12-V/
Om inte larmet slagits ifrån. Samt Abus Granit genom bakdrevet och runt kedjan.
(Filar man upp det på insidan går det över kedjan) och ett runt ena bromsskivan framtill. Och så inbringar ju inte mina hojar några pengar.
Ointressanta. Och det är kanske bästa skyddet.

Vad jag är sugen på är en rörelsedetektor. Inte GPS utan nått enkelt, typ "pendel", vilket innebär att så fort hojen rubbas, så aktiveras "utgången".
Så silvergaraget inte behövs.....
Nått förslag?

Hallå! Denna har jag köpt på Dealextreme, tänkte gömma den under sadeln eller nått, ett djävla tjut när den rubbas lite,Kanske den skrämmer bort tjuvjävlarna eller så vaknar jag å kan rusa ut med stor-batongen!
http://www.dealextreme.com/p/vibrat...rity-alarm-with-remote-control-keychain-23633
Tror jag betalade 70kr å det är ju en billig penning!
 

Den Ödmjuke

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Hägersten
Hoj
Busa 03
Gsm tracker kickar igång när redan hojen är i rörelse/förflyttas dvs. redan stulen (om jag fattat det rätt) & då är det redan försent att hindra tjyvarna. Sedan tar de ocker priser för spårtjänsten som i princip bara funkar om tjyven ställer hojen på gatan. Nere i ett garage od. är hojen osynlig & när de strippat den död. Även om du teoretiskt ska kunna följa flykt vägen så blir det nog svårt att få rätt att få göra husrannsakan i alla garage i området.Nu vet jag att det finns larm/tracker kombinationer men det är en prisfråga för mig, jag vill inte binda upp mig på 12-24 mån dyra abonemang.
Nej ett larm typ t.ex. spyball med dubbla startspärrar & utgångskabel till en gsm sändare/dialer som ringer upp då larmet går är bättre. Lägg in en rolig ringsignal t.ex. en snut siren & kalla den för banditer.
Funkar överallt även i parkeringshus, men kräver då att du kan leda ut antenn kabeln till fullgod mottagning. Vilket går med en bil tak/glas antenn, kabel (alt. trådlös sändare i MC´n, en mottagare som för signalen vidare) & antenn förstärkare. Förstärkaren & mottagaren kopplar du i på 220 v (snacka med garage ägaren) elen/utrustningen bör inte vara åtkomlig för tjyvarna då de kan använda den för att driva div. kap verktyg. Mikro sändaren i MC´n drar lite ström & spar batterier.

När du tar tjyvarna på bar gärning gäller att larma polis om pågående stöld, vill de inte komma säg att du då tar lagen i egna händer då kommer de direkt - jag lovar.
Dokumentera allt signalement på tjyvarna ev. bilnummer mm.
 

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
GSX 750F -90
En billig android telefon med hög standby tid måste ju kunna fungera?

Samsung S5360 Galaxy Y 990kr med kontantkort och 850h standby tid.

Slår man av alla funktioner utom GPS samt kopplar den rakt på batteriet så måste den klara sig bra länge, koppla den på tändningen så att telefonen bara laddar när du kör så slipper batteriet ladda ur.

Vet att det finns appar på android market som man kan skicka kodord i sms till så svarar dom med koordinater på google maps, enkelt och effektivt.

EDIT: En sån här 12v laddare kan köpas och modifieras så att den blir mindre och sen fästas på hojen.

EDIT2: Har ingen hoj själv att fästa "larmet/gps:en" på än men om någon vill göra detta och behöver hjälp så ställer jag gärna upp, skulle då även kunna passa på att fota och dokumentera hela jobbet och göra en enkel guide för alla på forumet att följa.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har kollat in lite larm till hojen, men döm av min förvåning när man får inget som helst incitament från försäkringsbolaget för att installera larmet. Om man tar Redknows larm Mini Tracker som kostar runt 5000 kr (inger abonnemang behövs) på Clas Ohlson och som larmar ens mobil när hojen flyttas från sin position X antal meter liksom även kan ange koordinater för var hojen finns så var responsen noll hos Folksam. Möjligen kunde man bli fri från självrisken vid stöld på 3000, men det innebär ju att det inte ens behöver gå jämt upp om den blir stulen. Det man vill ha är ju en sänkt premie, precis som båtförsäkringsbolaget Atlantica erbjuder sina båtägare som installerar larmet. De får 15 % lägre premie, självriskeleminering vid stöld och 1000 kr i installationsbidrag. Köper man en hoj till hyffsat bra pris och vet att man får igen summan från försäkringsbolaget vid stöld så har man ju gjort en förlust, liksom även försäkringsbolaget som aldrig hittar hojen och tvingas ersätta. Det enda de kan erbjuda är larmet TrackGuard för 2000 + årskostnad på 3000 per år + kostnad för nytt batteri 300 kr per år och för det får man endast eleminerad självrisk a 3000 kr vid eventuell stöld. Det är ju ynkligt! Någon som har koll på försäkringsbolag där man faktiskt får någon form av ekonomiskt incitament av betydelse för att installera GSM/GPS-larm? Dags att registrera hojen som båt och försäkra hos Atlantica? De förstår sig på en WinWin-situation!

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=380870

Försäkringsbranschen lever på stölder, naturkatastrofer, bränder osv. Det är en hårt konkurrensutsatt bransch där vinsten ligger på några % av omsättningen. Det absolut värsta som kan drabba försäkringsbranschen när det gäller stöldförsäkring är att stölderna skulle upphöra. För då skulle premierna sjunka. Det är ju konkurrens om kunderna.
Så ett bra larm som förhindrar stöld känns för försäkringbolagen ungefär som att trampa med skon i hundskit. Eller tappa plånboken i havet från Finlandfärjan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
GPS tracker från Tele2
http://www.tele2.se/hittaren.aspx

Tele2.jpg

-Hittaren känner av sin position och skickar GPS-koordinaterna i ett SMS, som sedan kan öppnas i en kart-app.
-Områdesbevakningmed förflyttningslarm
Om din ägodel flyttas mer än 200 meter skickas genast ett SMS till dig.Följ förflyttningen genom att ringa till Hittaren.
-Lång battertid & SMS-rapportering
Hittaren har en batteritid på ca 400 timmar beroende på hur mycket den används. När batteriet behöver laddas skickas ett SMS till dig.


Kanske kan vara något...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top