Gps / Gsm / Vhf / Larm / Övervakning - Guiden

^Mats^

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 & KTM 990 Super Duke, FD: Yamaha R1, Honda CBR600F, Honda NSR 125
Mmm, monterade sådan i min Volvo 850R med extra allt en gång i tiden, men sade upp abbonemanget för ett par år sedan när jag inte tyckte bilen var värd abbet på 2000:-/år längre...

Jag gillar Globalsats prylar, har precis beställt några TR-151 och har sedan tidigare ett par TR-102. Det trevliga med dom är att dom kan använda GPRS, ställer man in dom på att logga in och rapportera till en server ett par gånger i timmen så kostar det bara några ören om dagen och är mycket sexigare än att sitta och skicka SMS fram å tillbaka.

Med serverprogrammet jag använder kan jag logga in när som helst och se på karta vart mina gpstrackers hållit hus med t.ex. 20 minuters precision, slänger jag en tracker i ungarnas väska så ser jag om någon sitter och väntar vid busshållplatsen eller om dom slösar pengar på fiket :)

TR-151 kostar just nu bara 1695:- på dustin, och har en del trevliga funktioner som t.ex. larm om gps:en lämnar vissa förprogrammerade områden.

Finns billigare på ELFA
 

speed295

speed295
Gick med
9 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
gsx750r -02 RD350F -85
Redknows minifinder Varning....

Red knows minitracker. kan jag ej rekomendera!!

Efter att testkört det i bilen så kan jag bara säga en sak s k i t....

Jag ställde in den på kortaste sov tiden för GPS position koll som är 2minuter. och satt den på minsta radie 250m. Vilket betyder att så fort den känner av att den kommer utanför 250m av den position som lagrades vid geoforece på larmningen.

Jag larmade på och väntade i 5 minuter sen körde jag och körde i 25 minuter ca 2 mil bort!! från geolock platsen. Den ska altså skicka ett sms med fart heading och gps position efter 2min/250m från platsen.... SMS larmet kom inte förns jag stannade till och redknows minifinder äntigen hittade sina satteliter!!

Jag gjorde flera tester under en helg med samma resultat....
Dock fungerade vib larmet som duktigt skickade ett sms snabbt..

OM någon av er har Nokia 6100 (gpsversionen) så vet ni att avaktiverar ni agps så kan det ta en jävligt lång tid innan den kommer på vart den är.... den känslan får jag av redknows minifinder.... Alltså en usel gps anten??
Jag kontaktade Redknows men fick ett spydigt svar att allt var som det skulle och eventuella försenade larm sms berode på operatör, men som sagt vib larmet kom direkt gefence larmet tog 25min / 2mil innan det kom.

Om någon skulle vilja köpa o prova så finns larmet i Hjertmansbåttilbehör för 2990:- , jag köpte mitt på båtmässan i Stockholm och kommer att returnera det. då geo funktionen inte löser ut. Däremot kan du själv skicka ett sms "track" och sen få ett svar om den vet vart den befinner sig.

Mvh Speed
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Larm ja, inget verkar ha alla funktioner man vill ha, och alla kostar för mycket.
geofencing med gps tex brukar ha minsta upplösning på runt 50 m, rätt kasst, då är ju redan hojen uppe i tjuvarnas släp och på väg bort.
Verkar tex inte finnas nåt larm som har kombinerad SMS-medelande och rörelsedetektor.

Funderar därför på ännu en gsm-gps-larm produkt. =D

basic funktionalitet:
accelerometer känner av så fort nån ens reser upp hojen, eller rör den åt nåt håll och skickar SMS/tjuter (inställningsbart)

geofencing om man nu trots allt vill ha det (ställbart ner till _0_ m)
sms styrning av larmet av/på/fråga vart det är, kanske tuta med siren.

extrafunktioner skulle kunna vara mikrofon så man kan ring upp och lyssna vad som händer, och ev ha högtalare monterad för att kunna säga tjuvarna ett sanningens ord, =)

om man sen använder friendfinder så kan man ju även få en ung fix på vart larmet befinner sig via gsm-nätet (bättre mottagning än GPSen)

Några åsikter om dessa funktioner och vad mer man skulle kunna vilja ha mer?
Vad skulle du vara beredd att betala för ett dyligt larm. (som det ser ut nu verkar materialkostnaden hamna runt 2000, så runt 2500 skulle man kanske kunna sälja det för)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Funderar därför på ännu en gsm-gps-larm produkt. =D

basic funktionalitet:
accelerometer känner av så fort nån ens reser upp hojen, eller rör den åt nåt håll och skickar SMS/tjuter (inställningsbart)

geofencing om man nu trots allt vill ha det (ställbart ner till _0_ m)
sms styrning av larmet av/på/fråga vart det är, kanske tuta med siren.

extrafunktioner skulle kunna vara mikrofon så man kan ring upp och lyssna vad som händer, och ev ha högtalare monterad för att kunna säga tjuvarna ett sanningens ord, =)

om man sen använder friendfinder så kan man ju även få en ung fix på vart larmet befinner sig via gsm-nätet (bättre mottagning än GPSen)

Några åsikter om dessa funktioner och vad mer man skulle kunna vilja ha mer?
Vad skulle du vara beredd att betala för ett dyligt larm. (som det ser ut nu verkar materialkostnaden hamna runt 2000, så runt 2500 skulle man kanske kunna sälja det för)

Accelerometer grejen som larmar när man reser hojen gör ju ett Spyball-larm utmärkt.
(om man nödvändigtvis vill bygga själv så är spyball konstruktionen väldigt enkel med ultraljudsdetektering av en kula i en låda, Kjell&Co har precis samma ultraljudssändare/mottagare som används i spyball, så då krävs bara att bygga lådan som kulan ska rulla runt i)

Geofencing går inte att ställa ner till 0 då du har inbyggd felvisning i GPS systemet på mer än så, speciellt vid ogynsamma GPS förhållanden då den kanske bara "ser" två satelliter åt gången, då kan jag tänka mig att minst 50 meter, kanske mer behövs.

Ringa upp och lyssna, ok, men högtalare för att prata med tjuvarna? :va
Så fort du säger något så river dom ju hojen i bitar och kastar larmet i älven.

GSM lokalisreing via friendfinder kan vara bra om dom parkerar hojen där det inte finns GPS signal, och slutligen en möjlighet att slå på ett ljudligt larm så att du kan lyssna efter hojen når du befinner dig inom området som friendfinder anger..
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jo, men spyball har väl ingen GSM-funktionalitet? (det är liksom kombinationen av alla saker jag vill ha som inte finns :/)
En acellerometer har inga rörliga delar (MEMS-chip i detta fallet då) som kan sluta funka heller (iofs lär väl en sån ultrajudssensor var relativt driftsäker, men iaf...)

Jo, jag vet att det finns en anledning till att geofencingen har ett minimum, men jag vill fortfarande KUNNA ställa det ner till 0 m och prova mig fram till vad som inte ger falsklarm (RMS felet är ju iaf oftast inom 10m liksom). sen kan man nog göra nån enkel algoritm som kollar om felet rör sig åt nåt speciellt håll, vilket borde kunna öka nogranheten något .
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Uhm, batteriet i trackern? Ska man inte ha den kopplad til lelen på hojen så den alltid är fulladdad när man stälelr den? (då är ju en vecka BRA tom)
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Tramigo T22 Moto Tracking Device

Tredje påhälsningen i garaget i natt. Lyckligtvis fanns hojen inte där. Någon som använder Tramigo T22 Moto Tracking Device? Är den bra? Verkar helgjuten. Bra recensioner av Auto Motor & Sport och M3.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Aqualiv:s Naveye TrackIt varning för det
Den suger batteri nåt otroligt den tömde ur mitt hoj batteri på en vecka
Kontakten till sladden gick sönder tålde inte vibrationerna
Så då kom det 250 sms om att externabatteriet var dåligt på en timme
sen var pengarna slut
Sen när man skickar skiten till dom där korkade göteborgarna då tar det tre
månader för dom att fixa den
Och om man försöker ge dom lite tips om hur dom kan förbättre programvaran
i den så är dom bara dryga
och enheten i den är en gammal Benq från 2005 kort och gott SKIT
nån kan få köpa min för 500:- bara för att jävlas
 

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Red knows minitracker. kan jag ej rekomendera!!

Efter att testkört det i bilen så kan jag bara säga en sak s k i t....

Jag ställde in den på kortaste sov tiden för GPS position koll som är 2minuter. och satt den på minsta radie 250m. Vilket betyder att så fort den känner av att den kommer utanför 250m av den position som lagrades vid geoforece på larmningen.

Jag larmade på och väntade i 5 minuter sen körde jag och körde i 25 minuter ca 2 mil bort!! från geolock platsen. Den ska altså skicka ett sms med fart heading och gps position efter 2min/250m från platsen.... SMS larmet kom inte förns jag stannade till och redknows minifinder äntigen hittade sina satteliter!!

Jag gjorde flera tester under en helg med samma resultat....
Dock fungerade vib larmet som duktigt skickade ett sms snabbt..

OM någon av er har Nokia 6100 (gpsversionen) så vet ni att avaktiverar ni agps så kan det ta en jävligt lång tid innan den kommer på vart den är.... den känslan får jag av redknows minifinder.... Alltså en usel gps anten??
Jag kontaktade Redknows men fick ett spydigt svar att allt var som det skulle och eventuella försenade larm sms berode på operatör, men som sagt vib larmet kom direkt gefence larmet tog 25min / 2mil innan det kom.

Om någon skulle vilja köpa o prova så finns larmet i Hjertmansbåttilbehör för 2990:- , jag köpte mitt på båtmässan i Stockholm och kommer att returnera det. då geo funktionen inte löser ut. Däremot kan du själv skicka ett sms "track" och sen få ett svar om den vet vart den befinner sig.

Mvh Speed

skumt med geo-larmet, hela grejen är ju att man vill ha meddelandet direkt! hur fungerade positionen på karta, stämde den? annars låter det som dålig täckning.
 
Last edited:

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Min erfarenhet av villalarm med SMSfunktion är att teleoperatörerna inte prioriterar SMS. Jag har varit med om, vid två tillfällen, att det har tagit mellan 10 och 12 timmar innan SMSet kommit fram. Något att tänka på.
 

kleppan

Medlemslös
Gick med
22 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 (något trasig nu), Yamaha RD350 -86
Har 2 st GPS trackers till salu. Nya oanvända. Den ena är en likadan som denna i länken.
http://www.securitysweden.com/images/shop/gpstracker.jpg

Den andra är för fast montering mot strömkälla, tex MC-batteri.
Den kan även kopplas till tändningen eller insprutningen som kan stängas av via sms.

Båda kan kopplas direkt till MC-batteriet med en medföljande kabel.

1250kr st

PM:a mej vid intresse
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Trackguard ska jag prova.
http://www.guardsystems.se/category.php?categoryID=404

Lite info.
Om TrackGuard
TrackGuard- Marknadens effektivaste spårnings och återfinningssystem

Sedan 1992 har Guard Systems sålt spårnings och återfinningssystemet TrackGuard. Guard Systems utvecklar själv produkten och spårningstjänsten.

TrackGuard konceptet har gjort Guard Systems till den ledande aktören på marknaden inom spårning och återfinning av stulna objekt i Europa.

Teknologi
Fördelarna med VHF teknik är många, men det viktigaste är kanske den säkerhetsmässiga aspekten.
Till skillnad från system som baserar sig på annan teknologi är det säkrare att montera en TrackGuard.

Några av fördelarna till detta är:
· Den är omöjlig att jamma/slå ut signaler (i motsättning till GSM)
· Enheten är passiv till dess att Guard Systems anropat sändaren
· TrackGuard är liten och kräver inte mobiltäckning eller fri sikt till satelliter, därför är det inga problem att få
signal om objektet är gömt i en container, garage etc.
· Vid ett sök är det möjligt för Guard Systems med centimeters avstånd att pejla in ett stulet objekt
Internt batteri, 1 år

Sökprocessen
Vid stöld är det Guard Systems som styr hela processen. Det enda man som kund behöver göra är att polisanmäla samt ringa vårt larm nummer. Alarmcentralen hos Guard Systems är bemannad dygnet runt- året om. När Guard Systems återfinner det stulna objektet så kontaktas polisen som får ta hand om ärendet.

Bra resultat
Inom spårning och återfinning är Guard Systems ensam om att kunna presentera en statistik på över 90% återfunna objekt som haft en TrackGuard monterad. Alltså återfinner Guard Systems fler än 9 av 10 stulna objekt.






Priser

TrackGuard med 1 års spårningsavtal
TrackGuard 2 400 kr
Spårningsavtal 1 995 kr/år ( faktureras 1 gång per år )
Totalt 4 395 kr/st inkl.moms

Batteriet skall bytas efter 1 år.
Batteriet sänds till dig automatiskt, en kostnad på 300 kr tillkommer.

TrackGuard med 3 års spårningsavtal
TrackGuard 2 600 kr
Spårningsavtal 3 990 kr ( faktureras vart 3:e år )
Totalt 6 590 kr/st inkl. moms

Batteriet skall bytas efter 3 år.
Batteriet sänds till dig automatisk, en kostnad på 300 kr tillkommer.

Postens fraktkostnader tillkommer.
 
Last edited:

achooo_prosit

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Nära Danmark
Hoj
690 smc 10
Såg att de va över halva priset om man har länsförsäkringar, nån kampanj 2010 i vissa län.
Har funderat lite o kanske ska skaffa ett sånt men har ju suzukis märkesförsäkring o dem har ju samarbete me länsförsäkringar så de borde väll gälla då. Nån som vet ???
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Trackguard ska jag prova.
http://www.guardsystems.se/category.php?categoryID=404

TrackGuard med 1 års spårningsavtal
TrackGuard 2 400 kr
Spårningsavtal 1 995 kr/år ( faktureras 1 gång per år )
Totalt 4 395 kr/st inkl.moms

Batteriet skall bytas efter 1 år.
Batteriet sänds till dig automatiskt, en kostnad på 300 kr tillkommer.

TrackGuard med 3 års spårningsavtal
TrackGuard 2 600 kr
Spårningsavtal 3 990 kr ( faktureras vart 3:e år )
Totalt 6 590 kr/st inkl. moms

Batteriet skall bytas efter 3 år.
Batteriet sänds till dig automatisk, en kostnad på 300 kr tillkommer.

Postens fraktkostnader tillkommer.

Hur bra funkar sådant här ?

I bilen kan man ju gömma sakerna på 100 ställen.

Men på MCn tar dt väl 20 sekunder att hitta sakerna och slita väck dem eller ????

Om man nu inte har en Goldwing :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top