Biltema turbo..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Lite "trådlyft".. Skulle vara kul att höra om någon vågat sig på turbo-agg från Biltema..

Läser i senaste katalogen att art 79-702 ersätter TDO4HL16T, vilket torde vara intressant för "mc-bruk"?.. 3900kr är överkomligt..
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
skulle också vilja veta om hållbarheten mm om dessa,men troligen kina skit.

av 10 kanske 1-2 lyckade, om ens det...hehe
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
skulle också vilja veta om hållbarheten mm om dessa,men troligen kina skit.

av 10 kanske 1-2 lyckade, om ens det...hehe
Kanske så.. Men samtidigt får man garanti (antar jag), och nya prylar för samma stålar som ett beg TDO4HL16T..

Är ibland lite svårt att bedöma Biltemas prylar.. Vore som sagt kul om någon vågade prova..
 

Busablixten

Hojåkare
Gick med
20 Jul 2006
Ort
I garaget
Hoj
2006
Lite "trådlyft".. Skulle vara kul att höra om någon vågat sig på turbo-agg från Biltema..

Läser i senaste katalogen att art 79-702 ersätter TDO4HL16T, vilket torde vara intressant för "mc-bruk"?.. 3900kr är överkomligt..

Om jag idag skulle konvertera en ny 1000 eller en äldre 750-1100 mc till turbo så hade jag lätt köpt biltema turbo för dom pengarna ! eller större kina turbos för mycket effekt på www.turbobanditen.se

PS överladdat är rätt härligt :rolleyes:
 

manneman

Guest
Men ponera nu att man skulle köpa en turbo från biltema för 3900:-, om jag skulle peta in den i mitt SF bygge som är en redan trimmad FZR1000 -89 (170+) vad får man då räkna i delar? Bör man hamna på 10k?:hojraket
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Det sitter en biltema snurra i min fars SAAB 9-5 2.3t (steg 2 nordic, ca 250hk). Har snurrat i ca 1500 mil nu och ännu inga problem.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Var förbi Biltema igår för att köpa lite "bilvård"..
Passade på att kika på turbo-aggen.. (inte för att jag kan bedöma kvalitet, mest nyfiken)
Det som förvånade mig är skillnaden i storlek på GT17 och TDO4HL16T, där det senare är betydligt större/tyngre.. (jaja, jag är novis)

Hur stort är ett TD04HL-13T, jämfört med GT17 snurran?
 

AndyA

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På jakt
13T är ett agg som sitter på volvo S/V 70 om jag inte missminner mig.
GT17 är en lättryckssnurra från SAAB 9-5 170 HK i originalutförande, biltrimfirmor lyckas skrämma ut 270HK ungefär med lite större cylindervolym, men registret blir inte så roligt på topp. 13T skiljer sig endast i kompressorstorlek jämfört med 16T där 13T är aningen mindre men klarar väl på en höft runt 250 HK med marginaler. 16T är god för 300HK.
 

lisas man

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
stillingsön
Hoj
03 suzuki gsxr 1000
ingen tvingar nån att köpa sina grejor på biltema.... har ingen jätteerfarenhet av deras hojdelar,men för att ha råd me sporthoj e det billig bil som gäller,o biltemas grejer har funkat utmärkt!!!! har handlat allt från slitdelar till bilen till drag för gäddfisket me barna. bilen går än,o gäddorna nappa. skämt åsido, man får oftast vad man betalar för,,men biltema e inte sämre än alla andra kedjor,tex micro..så varför gnälla,tacka o ta emot istället,när du kan köpa 3 flaskor kedjespray för samma pris som 1!!!! den funkar,det har jag testat,på bana o väg,för er som tvivlar...

:tummenupp ingen tvingar nån att köpa sina grejor på biltema.... har ingen jätteerfarenhet av deras hojdelar,men för att ha råd me sporthoj e det billig bil som gäller,o biltemas grejer har funkat utmärkt!!!! har handlat allt från slitdelar till bilen till drag för gäddfisket me barna. bilen går än,o gäddorna nappa. skämt åsido, man får oftast vad man betalar för,,men biltema e inte sämre än alla andra kedjor,tex micro..så varför gnälla,tacka o ta emot istället,när du kan köpa 3 flaskor kedjespray för samma pris som 1!!!! den funkar,det har jag testat,på bana o väg,för er som tvivlar...
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Men ponera nu att man skulle köpa en turbo från biltema för 3900:-, om jag skulle peta in den i mitt SF bygge som är en redan trimmad FZR1000 -89 (170+) vad får man då räkna i delar? Bör man hamna på 10k?:hojraket

Det borde nog gå om du gör mycket själv. Mitt bygge kostade totalt under 7k med beggad turbo, och det blev det en del på munstycken, felköpta slangar och annat strul. Dock har jag ingen IC utan kör E85.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Last edited:

B5254T4

Noob
Gick med
27 Dec 2008
Ort
Trollhättan
Hoj
GRC Minimoto
Tyvärr inte testat själv men bytte ett Biltemaagg på jobbet nyss, det hade varit monterat 6 mån. Läckte olja och glappade rejält. Orginalet som satt där innan hade 35.000 mil bakom sig och ett likadant blev monterat igen.

Kikade lite på det och enl mig finns det inte en chans att nån större tillverkare ligger bakom, riktigt mycket gjutskägg, vassa kanter och kändes allmänt billigt.
Även wastegateklockan kändes slapp efter denna korta tid.

Ville bara avlägga rapport, upp till var och en vad man vill köpa men jag kommer hålla mig borta. Bättre att köpa en beg turbo med låga mil.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top