Biltema turbo..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
2779600 Nu har jag sålt en och annan glödlampa och kan säga att de där är mer upp till hur man hanterar en produkt av det slaget.

angående deras agg. de håller säkert prima kvalité, speciellt med tanke på priset, vad får man spotta upp för ett nytt garret,kkk, mitsu agg?
Citat från test av glödlampor.. (förutom att livslängden suger!)

"Marknadsledande Osram och Philips gav en knivskarp ljusbild, något som de billigaste varianterna från Biltema och Ring inte alls klarade. Med en alltför hög och väldigt diffus spridning av ljuset är dessa lampor farliga och bländar mötande"
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc



Det var rätt festligt när folk klagade på biltemas bromskivor för något år sedan, de gav enl uppgift sämre bromsverkan och hade kass livslängd. Problemet var bara att jag vet att det var ompackade Brembo skivor, dock har de bytt skivlevrantör nu men även deras nya skivor kommer från en stor OEM tillverkare...

Köpte bromsskivor på biltema. En dag senare så var dom så skev och vind att det nästan inte gick o köra.
Så värst festligt var det ju inte.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har alltid prisat biltema, men nu senast blev jag fundersam. Mitt första Biltemahjullager gav sig efter några hundra mil, troligen hade jag dragit det för löst så det lossnade. Det andra köpte jag även det på Biltema. Lagret har jag monterat och kört med ett tag, och det verkar hålla kvalitet. Problemet är att dessa två lager med samma artikelnummer och dimensioner inte hade samma fasningar, radier i fasingarna etc, så jag var tvungen att sätta upp mina navcentrum i svarven för att kunna få på det andra lagret. Saker som detta är mycket irriterande, och hade jag inte haft tillgång till en rejäl verkstad att meka i, så skulle jag varit fucked i det läget.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Tillbaks till topic.

Är det något sv dessa aggregat som skulle passa bra, kanske tom anses lämpligt på en Kawa GPZ 900 för gatbruk utan krav på effekt över 250 HK?
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Åter till turbo-aggregaten..

Det är ju såklart kul om dessa håller hyfsad kvalitet och därmed ger ev intressenter en produkt till vettig peng!

Jag ser också fram mot den första Biltema-hojen på stripen.. Som en splitter-bomb, full av högkvalitetsprylar från Kina.. :tungan
 
Last edited:

ayrton

Ny medlem
Gick med
20 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati
Angående biltema-kvalitet.

Köpte ett par styrleder till min bil sommaren 2005.
1 från biltema o 1 från mekonomen

Den från biltema gav upp redan efter ett år.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Citat från test av glödlampor.. (förutom att livslängden suger!)

"Marknadsledande Osram och Philips gav en knivskarp ljusbild, något som de billigaste varianterna från Biltema och Ring inte alls klarade. Med en alltför hög och väldigt diffus spridning av ljuset är dessa lampor farliga och bländar mötande"

där fick jag allt, men sånt där gillas faktist, tro det eller ej :tummenupp
(har aldrig sålt en biltemaglödis ska ju självklart tilläggas)

Kan man inte tänka sig att dessa billiga turboaggregat öppnar för mer intressanta byggen och även mer turbokunniga människor,kanske?
Man måste ju börja nånstans så varför inte? Ett nytt biltemaagg bör ju hålla bättre än motsvarande man får på begmarknaden för samma pengar, eller?
 

Fastball

Drinkare
Gick med
7 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 970RR Race kammar, Portad topp, Helsystem mm.
Jag köpte glödlampor till bilen på Biltema.. de höll säkert en kvart!

Haha, jag fick ombesiktning. Felaktig ljusbild. Besiktningsmannen sa att han hört det hundra gånger förut och varnade mig för biltemas lampor.:mad: Kan tillägga att efter lampbyte va ljusbilden perfekt igen så det råder inga tvivel om vad som var felet...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köpte bromsskivor på biltema. En dag senare så var dom så skev och vind att det nästan inte gick o köra.
Så värst festligt var det ju inte.

Då kan man ju fråga sig om felet låg hos skivan eller i någon annan bromskomponent/monteringen.....
Jag försvarar inte Biltema kategoriskt men jag vet vem som levererar många av komponenterna och där finns en del skitprodukter men det mesta håller utmärkt kvalite och för priset är det ett kap.
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Då kan man ju fråga sig om felet låg hos skivan eller i någon annan bromskomponent/monteringen.....
Jag försvarar inte Biltema kategoriskt men jag vet vem som levererar många av komponenterna och där finns en del skitprodukter men det mesta håller utmärkt kvalite och för priset är det ett kap.

Även toppmärken kan leverera skitgrejer..
Har väl bara haft otur när jag har handlat på biltema..
Stötdämpare, vattenpumpar o termostater "som inte ens öppnar sig" m.m har bara varit ren dynga där.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Även toppmärken kan leverera skitgrejer..
Har väl bara haft otur när jag har handlat på biltema..
Stötdämpare, vattenpumpar o termostater "som inte ens öppnar sig" m.m har bara varit ren dynga där.

Visst finns där fel hos alla produkter, monterade själv i en VAG orginal termostat igår och inte fan öppnade den bättre än den gamla.....
 

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
RD125twin
Det var rätt festligt när folk klagade på biltemas bromskivor för något år sedan, de gav enl uppgift sämre bromsverkan och hade kass livslängd. Problemet var bara att jag vet att det var ompackade Brembo skivor, dock har de bytt skivlevrantör nu men även deras nya skivor kommer från en stor OEM tillverkare...
Finns fortfarande folk som klagar. Själv är jag nöjd med mina framskivor och jag använder bromsarna väldigt aktivt. Dock så använder jag mig av bättre bromsbelägg än skräpet biltema har sålt. Det är väl där de flesta problemen sitter?! Höll typ ett halvår med mina körstil, medans orginalbeläggen har nu hållt ut i 2år. Och jag har alltid monterat bromsarna enligt anvisning plus lite extra tillsyn på ok och glidlagringarna mm.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns fortfarande folk som klagar. Själv är jag nöjd med mina framskivor och jag använder bromsarna väldigt aktivt. Dock så använder jag mig av bättre bromsbelägg än skräpet biltema har sålt. Det är väl där de flesta problemen sitter?! Höll typ ett halvår med mina körstil, medans orginalbeläggen har nu hållt ut i 2år. Och jag har alltid monterat bromsarna enligt anvisning plus lite extra tillsyn på ok och glidlagringarna mm.

Yes padsen är ingen hit, vill dock minnas att de även har bytt levrantör där nydligen just pga klagomål.
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Skiter i om vad ni har köpt för något som ni inte är nöjda med från Biltema!! Jag vill veta mer om turbon!! Så ni som tjatar om annat kan väl skapa en ny tråd..........
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Då kan man ju fråga sig om felet låg hos skivan eller i någon annan bromskomponent/monteringen.....
Jag försvarar inte Biltema kategoriskt men jag vet vem som levererar många av komponenterna och där finns en del skitprodukter men det mesta håller utmärkt kvalite och för priset är det ett kap.

Har köpt flertalet skivor ifrån biltema utan problem.
Har haft på trimmad 240 turbo och skivorna har glött på kvällen UTAN att slå sig även kört deras skivor på 850 T5 och har funkat utmärkt tillsammans med Motul RBF600 olja och riktiga belägg.
Deras belägg räcker för vanlig körning i moderata hastigheter men när man krämar på riktigt på favoritvägen ger de upp med ett rökmoln.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Skiter i om vad ni har köpt för något som ni inte är nöjda med från Biltema!! Jag vill veta mer om turbon!! Så ni som tjatar om annat kan väl skapa en ny tråd..........

Precis, någon med åsikter om någon av dessa är lämpliga kandidater att hänga på MC?
 

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Norrköping
Hoj
RD125twin
Eftersom de nyss kom ut till salu, så tror jag iallafall att det är svårt för någon att uttala sig om deras lämplighet.
Ska man bara gå på storleken och vad de antas pumpa luft för så duger de säkert för de flesta som håller sig på en "normal nivå".
För lite mer effektjagande så lär man väl gå på deras "turbo för tuning" som ska motsvara KKR330, låter lockande men om man nu lägger på 30% på det priset så har man ju en Garrett GT28 eller en Precision SC44 från PPF.

Låter kanske lite illa, men låt andra prova före. Så slipper ni stå där med haveri :tummenupp
 
Last edited:

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
Eftersom de nyss kom ut till salu, så tror jag iallafall att det är svårt för någon att uttala sig om deras lämplighet.
Ska man bara gå på storleken och vad de antas pumpa luft för så duger de säkert för de flesta som håller sig på en "normal nivå".
För lite mer effektjagande så lär man väl gå på deras "turbo för tuning" som ska motsvara KKR330, låter lockande men om man nu lägger på 30% på det priset så har man ju en Garrett GT28 eller en Precision SC44 från PPF.

Låter kanske lite illa, men låt andra prova före. Så slipper ni stå där med haveri :tummenupp

är med på det resonemanget till 100%

men med tanke på priset så tycker jag det är defentetivt intresant.

ang diskussionen med bromskivorna så verkar de flesta glömma bort att man ska "köra in" bromskivor, å det gäller vare sej man köper på biltema eller mekonomen eller whatever!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top