"Bästa" ursäkterna 2007?

sandstream

Guest
Om du kört lite själv vet du att med- eller motvind inte ger speciellt konstiga fenomen. Motorsvagare hojar kan tappa lite på motvind kanske men redan 250 är relativt okänsliga mot det...

Sidovind, gärna efter ett plank eller skog som slutar kan vara intressantare och ge fina aha upplevelser.

Har du inte kört kanske du upptäcker detta senare.
Jo, jag har kört "lite" själv men inte i en öken med tidvis starka vindar, det finns ju som bekant inte mycket som kan stoppa dem.
Har du kört på den aktuella banan eller under liknande förhållanden?

Jag har under CVs MotoGP-karriär inte läst en enda konstig "bortförklaring" så varför han skulle ljuga ihop något nu ter sig väldigt osannolikt.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jo, jag har kört "lite" själv men inte i en öken med tidvis starka vindar, det finns ju som bekant inte mycket som kan stoppa dem.
Har du kört på den aktuella banan eller under liknande förhållanden?

Jag har under CVs MotoGP-karriär inte läst en enda konstig "bortförklaring" så varför han skulle ljuga ihop något nu ter sig väldigt osannolikt.

Jag har inte kört på den banan, men har kört på banor där du 'kör' i ett dike och flatout på sexan över ett litet krön med en knick får du sidovind helt plötsligt (Cadwell Park), eller kraftig byig vind som kommer från sidan, framifrån, bakifrån (en rad andra banor).

Man märker ganska omgående även vid byig vind varifrån vinden kommer, och anpassar spåret om det behövs.

Alltid kul att bromsa med nerlägg på en raka när man kör rakt fram :yoparty
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2810796 Och du har varit där och vet hur vinden påverkar?
Nej, jag har inte kört där men en ursäkt till varför det går dåligt som hänvisar till yttre saker som är lika för alla men ingen annan klagar på är ju kul av ganska uppenbara orsaker.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Är faktiskt inte alls särskilt svårt då många i största klassen börjat med att vinna i 125 och 250.
Fast de som vunnit någon enstaka titel i 125 och 250 är väl kanske inte så enkla att komma ihåg.
Men ni vet vem från 250 som alla kommer komma ihåg? ;)

Det var faktiskt just dig jag syftade på som inte skulle vara med o svara. Sorry, du vet för mycket. Antagligen mer än 100 andra här... :p

Vem från 250 alla skulle komma ihåg... :va Hm... Luca Cadalora? Sito Pons... Anton Mang... Rossi... Kanske Waldmann för att han ville ta med sig en massa asfalt och en gokart om han hamnade på en öde ö, inte för att han skulle vunnit nån VM-titel... Pedrosa... Jag ger upp. Kanske Spencer för han vann 500 VM samma år...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lite Ellison kan ju inte skada i en tråd som denna. Ingen ursäkt denna gång utan rena fakta.

And then, in each report there's the statistics. Lap charts, results all of it. And if, like me, you're very sad, lonely and dream about two-strokes, you can do the following: read through the qualifying times of each race and work out, on average, how far Ellison was off pole at each round. Now, I've done that so you don't have to. It was: 3.18secs.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hopkins efter Jerez ligger ju bra till. :hihi

When I got past him I started to chase down the front three, but the wind then picked up and I got blown sideways by a big gust and the pace I was going, and the lean angle I had, I just lost the front!
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag bara undrar lite här över alla förståsigpåare som verkar kunna allting om roadracing, cyklar, vind, motorer, psyke, managers, osv.

Hur mycket har ni tävlat?
Egentligen är det väl 3 st personer man är intresserade av

Om ni vågar kan ni ju skriva antal tävlingar och respektive placeringar. Skulle bara vara kul att veta vad ni har för racingbakgrund =)

Gustav O:
Sandstream:
Nyteknik:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2848979 Jag bara undrar lite här över alla förståsigpåare som verkar kunna allting om roadracing, cyklar, vind, motorer, psyke, managers, osv.

Hur mycket har ni tävlat?
Egentligen är det väl 3 st personer man är intresserade av

Om ni vågar kan ni ju skriva antal tävlingar och respektive placeringar. Skulle bara vara kul att veta vad ni har för racingbakgrund =)

Gustav O:
Sandstream:
Nyteknik:
Gustav O = två B-race, två SM deltävlingar och en SO. Alla i 250GP. 17:e SM som bäst.
Nyteknik = två B-race, tre SM. Tvåa som bäst på B-race. 11:a SM. Alla race i 250GP. Tror det stämmer.
Sandstream = 0 race. :D

Fast man kan veta en väldig massa utan att ha tävlat en meter, Jeremy Burgess tex. samtidigt som man kan ha tävlat en massa utan att egentligen veta något egentligen så det är ju ganska ointressant.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fast man kan veta en väldig massa utan att ha tävlat en meter, Jeremy Burgess tex. samtidigt som man kan ha tävlat en massa utan att egentligen veta något egentligen så det är ju ganska ointressant.
Och så kan man tro sig veta en massa,oavsett om man tävlat eller inte.Ganska vanligt gissar jag:D
 

sandstream

Guest
Fast man kan veta en väldig massa utan att ha tävlat en meter, Jeremy Burgess tex. samtidigt som man kan ha tävlat en massa utan att egentligen veta något egentligen så det är ju ganska ointressant.
Ointressant är bara förnamnet.
Gissar att det finns gott om folk som diskuterar fotboll, ishockey mm utan att ha spelat själva.

@Gustav: Hoppers "ursäkt" kanske stämmer men det låter onekligen som att det måste ha varit en lite mini-orkan i just den kurvan precis när han var där :hihi
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Nej, jag tycker inte det är ointressant alls. Snyggt att dra en jämförelse med att Burges aldrig tävlat eller inte.

I fotboll är det inte motorer som styr, det är spelare som gör hela skillnaden. i ett race är det föraren, stallet, märket, motorn som spelar in. Jag förstår inte vart du ville komma med den jämförelsen.

För mig är det rätt intressant att veta då man läser på ett forum. Och man tar till sig information som skrivs av folk. Men det är bra att veta att vissa som tror sig veta så otroligt mycket, nästan aldrig har tävlat. Dvs bara läst på internet. Då man kan inte ha mycket egna uppfattningar om saker.

Thats my point...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2850166 Nej, jag tycker inte det är ointressant alls. Snyggt att dra en jämförelse med att Burges aldrig tävlat eller inte.

I fotboll är det inte motorer som styr, det är spelare som gör hela skillnaden. i ett race är det föraren, stallet, märket, motorn som spelar in. Jag förstår inte vart du ville komma med den jämförelsen.

För mig är det rätt intressant att veta då man läser på ett forum. Och man tar till sig information som skrivs av folk. Men det är bra att veta att vissa som tror sig veta så otroligt mycket, nästan aldrig har tävlat. Dvs bara läst på internet. Då man kan inte ha mycket egna uppfattningar om saker.

Thats my point...
Så det är enbart de som har tävlat som kan ha insikt i hur det fungerar, hur hojar funkar etc?
Vilken nivå ska man ha tävlat på för att vara "godkänd"?

Burgess var exempel på en person som aldrig tävlat men som har djup kunskap och vetskap om hur du får en motorcykel runt en bana så snabbt som möjligt. Att bortse från hans synpunkter baserat på att han intetävlat själv är ju lite dumt för då missar man en chans att lära sig något.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Burges och annan stallpersonal är väldigt annorlunda oss andra som sitter här. Eller du kanske sätter dig i samma skåp som honom? Trots din lilla tävlingserfarenhet? Du kanske förstår vad jag menar.

Man behöver inte ha tävlat för att veta en massa. Men då förväntar man sig kanske att personen har jobbat med racing, motorer eller annat som har med det att göra för att ha den enorma "kollen" som finns här. Men det är väl google som någon skrev. Översatt ordagrant med en subjektiv spegling...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top