Kawasaki Z750/Z1000-tråden

Nacuden

Medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 -2009
Hejsan! Idag märkte jag att d klonkade till när jag tog i fotbromsen. Ställde upp den på depåstället och snurrade bakdäcket åt båda hållen för hand o bromsade. Märkte här att fästen mellan oket och svingeln följde med en liten bit (1mm???) och sen fastnar nånstans därav klonkljudet! Nu blir man lite rädd för att nåt är paj och hoppas att ni har svar här inne!IMG_8026.JPG
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Tjo!

Behöver lite tips från er som får upp z750:n på bakhjulet då polaren på sin superduke 990 bara brölar till så är han uppe o kvar är jag med två hjul i backen. Nu vet jag ju att han har nästan 40hk mer och vtwin men det ska la ändå gå med z750:n oxå? Har kört motocross sen 5års åldern så på en offradbana är det inga konstigheter att få crossen men z750:n är ju både tyngre och lite klumpigare.

Har självklart rest lite vid aggressiv acceleration men det är mest tur känns det som. Vilken växel? Varvtal? högt eller lågt? Slira till på kopplingen? Sittställning längre bak?

Har fått upp den lite på 1:an vid påslag efter halvfart men istället för att se ut som en allt för mycket nybörjare så frågar jag nu er :Bugar
 
Last edited:

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Tjäääna!

Köpte en 2011 Z1000 med akra helsystem men som inte var bänkad och jag har nu bänkat den så jag tänkte att nån här kanske är intresserad av siffrorna.

Effekten blev 130,53hk på hjulet och räknar man med 10-15% drivlineförluster har jag alltså fått 8-15kh extra på hjulet på det. Den stora skillnaden är dock att det blev MYCKET rappare gasrespons samt att jag nu vet att den inte går för snålt så jag behöver inte vara orolig för överhettade ventiler (största anledningen till att jag gjorde det). Han sa att när han började bänka var den över hela skalan och gick ibland alldeles för snålt och ibland alldeles för fett.

Kostnad
Har det för att förra ägaren sa att helsystemet gått på nånstans runt 14k och PCV + installation + bänkning gick på 8247 pix hos beviks i linköping.
enaQsss.jpg
 

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Hej! Har köpt mig en bellypan till min z750, olackerad. Hur får man tag i färgkoder? Eller är det bara vanlig "svart" kulör?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hur mycket effekt kan man få ut ur en Z1000SX med bara slip-on och öppnare luftfilter?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Hur mycket effekt kan man få ut ur en Z1000SX med bara slip-on och öppnare luftfilter?

Har inte just den setupen men här följer mina siffror:

Reflashad ECU + Akra slip-on och öppnare luftfilter.: Ca 125 hp i bänk.

Dock var A/F-kurvorna risiga så jag monterade en PC-V och rättade till dem. Då fick jag också upp toppeffekten ca 5 hp.

Jag gissar att slip-on inte ger så mycket extra effekt iom jättekatalysatorn som sitter innan ljuddämparna.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Grejen är att jag har en FZ1 nu, vars effektutveckling är jätterolig. Jag upplevde Z1000 som lite flack på toppeffekt, och undrar om det är något som går att fixa bort utan en massa bänkningar. På min FZ har jag borrat ut katalysatorn + slip-on + öppet filter och är ganska nöjd med resultatet.
Vad för typ av reflash har du gjort, är det en sån där 3:e parts typ ECU Unleashed ?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Vad för typ av reflash har du gjort, är det en sån där 3:e parts typ ECU Unleashed ?

Det är exakt en "typ" ECUnleashed jag gjort. :) Hos Yamaha Center i Helsingborg.

För att öppna upp ordentligt måste nog katen bort. Helsystem ger nog en hel del.

Ivans Performance i USA har fina siffror på SX:en. Dock med hela paketet: Reflash, PC-V, luftfilter, öppnad luftburk och helsystem.
sxfinal.gif
 

Creez

Ny medlem
Gick med
26 May 2015
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki kfx700 2006
Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av ixil hyperlow och/eller mivv double gun?
Har en 2010 750 och är sugen på ett av dessa då jag gillar både ljudet och den diskreta looken.
Tack på förhand
 

suomibower

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2010
Ort
skogen
Hoj
ingen ännu
Någon som har tips på hur man kan få provisorisk skyltbelysning? Har rensad bakdel på min Z1000 och saknar skyltbelysningen.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Grejen är att jag har en FZ1 nu, vars effektutveckling är jätterolig. Jag upplevde Z1000 som lite flack på toppeffekt, och undrar om det är något som går att fixa bort utan en massa bänkningar. På min FZ har jag borrat ut katalysatorn + slip-on + öppet filter och är ganska nöjd med resultatet.
Vad för typ av reflash har du gjort, är det en sån där 3:e parts typ ECU Unleashed ?
Du har alltså decat, slipon och öppet filter utan någon form av mappning eller så på fz1:an? Hur går den isf med det?
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Går i köptankar och sneglar lite på Z1000, mest för att ögat gillar den. Läser man recensioner och kollar tester är det lite blandade känslor runt denna maskin. Du som kört den och har erfarenhet vad är dina upplevelser? Bra och mindre bra? Jag bor i 08 och kommer främst åka till/från jobbet i tung trafik, ca 10km. Men kvällar och helger ska det busas på bulten och sveavägen ;)
Är detta en bra hoj då? Jag är lite större träningskille, 180/90 så jag känner att en del hojar känns små när jag sitter på dem men Z1000 känns potent. Vad är det för serviceintervaller? Vad ska jag kolla upp vid begköp? Har hittat en 2014 ABS ca 1000 mil, en ägare. Vad ska jag kolla på den? Enligt nätet verkar z1000 vara en bra och gedigen konstruktion på de flesta områden och hyfsat problemfri, eller?

Tack för svar.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Går i köptankar och sneglar lite på Z1000, mest för att ögat gillar den. Läser man recensioner och kollar tester är det lite blandade känslor runt denna maskin. Du som kört den och har erfarenhet vad är dina upplevelser? Bra och mindre bra? Jag bor i 08 och kommer främst åka till/från jobbet i tung trafik, ca 10km. Men kvällar och helger ska det busas på bulten och sveavägen ;)
Är detta en bra hoj då? Jag är lite större träningskille, 180/90 så jag känner att en del hojar känns små när jag sitter på dem men Z1000 känns potent. Vad är det för serviceintervaller? Vad ska jag kolla upp vid begköp? Har hittat en 2014 ABS ca 1000 mil, en ägare. Vad ska jag kolla på den? Enligt nätet verkar z1000 vara en bra och gedigen konstruktion på de flesta områden och hyfsat problemfri, eller?

Tack för svar.

Jag körde en z1000 2014 från att den var ny till ca 1000 mil, en ok hoj men tycker den saknar effekten. ABS:en är rätt "knastrig" hämfört med andra hojjar jag haft.
Nästa hoj jag köper blir en SuperDuke 1290, har du funderat på den?
Z1000 ser ball ut (nya designen) men det känns som att man växer ur den efter en kortare tid... Den har en ganska linjär effektkurva vilket jag tycker är ganska trist. En streetfighter ska vara potent, resa sig på de 3 första växlarna :crash
Det gör inte en Z1000.

Jag saknar LED-strålkastarna.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top