Najtråd?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Tills man står där med en polygrip eller plattång och det är fem minuter till start... Klart det går, och det går bra, men en riktig najtång är himla skönt att ha. Man ledsnar på att naja bromsbultar.

Word..., speciellt när en najtång inte är en speciellt dyr investering!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ett par kommentarer.
Det finns två anledningar att naja, antingen för att man inte ska tappa skruven (och det den håller), eller för att skruven inte ska lossna.
Den senare varianten innefattar även den första funktionsmässigt, men kräver att man spänner tråden mot skruvens lossriktning. Man måste också dra till tråden lite hårdare. Det är ibland nödvändigt att sticka ett litet spår runt skruvskallen för att man ska få tråden att runda skallen utan att glida av.

Vissa rostfria stål är skårkänsliga. Därför är det lämpligt att med en mejsel peta lite ibland på sådana låsningar som man inte byter så ofta. Speciellt om det finns skarpa bockningar eller tråden går över ett vasst hörn är risken uppenbar att tråden vibrerar av.

Gör najningen 10 mm längre än nödvändigt och bocka trådänden så slipper du att sticka dig. Dels pga av legeringsämnena i rostfritt och dels beroende på all skit som samlas så blir det ofta irriterande inflammationer i sticksåren.

Träna lite ... dåligt utförda najningar förstör utseendet på en i övrigt snygg hoj :)
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Jag har det (I like, som Borat säger), men har läst här på SH att det inte skall vara världsbäst ur säkerhetssynpunkt.

Har själv funderat på låssprintar men har hittills stått över för jag kan inte komma underfund med hur jag ska lyckas med:

1: få sprintlåsningen att låsa det jag har vill ha låst/najat

och samtidigt


2: få själva sprinten att vara låst så den inte hoppar ur sitt läge och nu tänker jag på att låstråden ska hjälpa till att hålla sprinten på plats

Någon som vet får gärna förklara, en bild vore finfint.
 

sandstream

Guest
Jaha, då har man spenderat hundra spänn på borrar under dagen och kommit lite mer än halvvägs :gnissla
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Jaha, då har man spenderat hundra spänn på borrar under dagen och kommit lite mer än halvvägs :gnissla

Det där är inte roligt. Kan tipsa om att gå upp någon storlek i borr, då håller dom betydligt bättre samt att det blir lättare att dra genom najtråden senare.
 

sandstream

Guest
Det där är inte roligt. Kan tipsa om att gå upp någon storlek i borr, då håller dom betydligt bättre samt att det blir lättare att dra genom najtråden senare.
2 mm höll betydligt bättre och i kombination med en pelarborr gick de sista bultarna utmärkt :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
funkar skit bra är godkännt i ERF och STCC men inte i SM och SO
Jag trådlyfter.

Kan någon bekräfta att så är fallet?
Det är ju sjukt smidigt annars, jag hade det på min förra cykel och då var det ingen på besiktningarna som klagade i alla fall. Det var för visso 100 år sen (nåja i alla fall 4 typ)

19-1025_l.jpg
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag trådlyfter.

Kan någon bekräfta att så är fallet?
Det är ju sjukt smidigt annars, jag hade det på min förra cykel och då var det ingen på besiktningarna som klagade i alla fall. Det var för visso 100 år sen (nåja i alla fall 4 typ)

19-1025_l.jpg
Jag har en sån lösning med R-clips (de på bilden) på min hoj sedan 2008 och ingen besiktningsman har sagt något om det vid SM, SO eller NO.

Kanonsmidigt vid däcksbyten mm :)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag trådlyfter.

Kan någon bekräfta att så är fallet?
Det är ju sjukt smidigt annars, jag hade det på min förra cykel och då var det ingen på besiktningarna som klagade i alla fall. Det var för visso 100 år sen (nåja i alla fall 4 typ)


Comeback?
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
På de flesta hojar måste man lossa ett eller båda oken när man byter framhjulet och det lär ske ett par gånger per säsong så den najtång som föreslås i tråden är nog inte överreklamerad.

Gör som oss elektriker.. Naja tusentals meter kabel på stege.. Har i alla år funkat med en avbitare och det funkar lika bra på en hoj:tummenupp
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Skillnaden är väl att ni använder 2mm-tråd, som tål hur mycket våld som helst? ;)

Till märkning av kabel och div utrustning använder vi 0,5 rostfri.. Bara att ha lite känsla i handen så går det hur bra som helst:)

Knepet är ju att dra och hålla spänning på tråden under hela najningen så man får en jämn belastning..

Känner helt allvarligt inte en enda elare som nånsin använt nåt annat än avbitare.. Men vi kanske är lite skadade här uppe i norr:D
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top