REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 81

Ämne: Najtråd?

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av Henco_norr Visa inlägg
    Känner helt allvarligt inte en enda elare som nånsin använt nåt annat än avbitare.. Men vi kanske är lite skadade här uppe i norr
    Förstår din poäng men när man bara najar ett par gånger om året och inte på daglig basis är en najtång att föredra.

Jag kan klippa i princip vilket kakel som helst med en vanlig hovtång men det tog ett par år innan man fick in snitsen
    “Marc rides very hot,” said Cal Crutchlow at Sepang. “But some riders make a controversy of it for no other reason than they’re annoyed they’re getting beaten; simple as that.”

SDK Socio#2734 PeppeBuss avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Hoj
    Ducati 999SPR, CBR1000RR
    vilken storlek på R-clips använder ni?

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av PeppeBus Visa inlägg
    vilken storlek på R-clips använder ni?
    Jag tar den storlek som täcker skruvskallen och lite till. Köpte en låda på typ Biltema med en massa olika storlekar (oljepluggen kräver en stooor tex).
    “Marc rides very hot,” said Cal Crutchlow at Sepang. “But some riders make a controversy of it for no other reason than they’re annoyed they’re getting beaten; simple as that.”

Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
    Citat Ursprungligen postat av S&S3M Visa inlägg
    Jag tar den storlek som täcker skruvskallen och lite till. Köpte en låda på typ Biltema med en massa olika storlekar (oljepluggen kräver en stooor tex).
    Kan man få se ett par bilder på resultatet?

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av Richo Visa inlägg
    Kan man få se ett par bilder på resultatet?
    Självklart

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Är det där verkligen godkänt?

Mina erfarenheter från najning härstammar förvisso från flyget, men det där fyller väl absolut ingen funktion ur skruvlåsningshänsyn?

Det här är en bra trådlåsning:
    Senast redigerat av GuW den 2009-06-22 klockan 21:54.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Grand Prix Mechanic Neutrals avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    5x
    Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Är det där verkligen godkänt?

Mina erfarenheter från najning härstammar förvisso från flyget, men det där fyller väl absolut ingen funktion ur skruvlåsningshänsyn?
    I det utförandet är det inte godkänt nej. I bästa fall är det ett tecken på att man kommit ihåg att dra åt skruvarna men någon låsning ser det inte ut att vara på den bilden.
    /peter

2t vs 4t - http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

Stoner > Rossi

Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    Såg smutt ut men känns lite som att köra kedjelås utan naj eller ytterligare säkerhet...

Ett förslag! göra samma sak fast med saxsprint:

http://www.wiberger.se/templates/din94-saxpinne-fzb.htm

En saxsprint kan ju inte åka ur av misstag och går att spänna upp mer.

Man tjänar kanske inte mycket på det. Men då jag är ovan att naja känns det smidigare.

Personligen tycker jag att orange "ny silikon" borde duga.

Ser man att det kletar ut lite ny silikon från skruvarna lär man ju inte tappa i första taget. ibland duger ju det som komplement till kedjelås.

Nackdelen är väl då om man byter hjul så hinner inte silikonet torka kanske.

Självklart

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
    Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

En saxsprint kan ju inte åka ur av misstag och går att spänna upp mer.
    R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.
    Senast redigerat av P€RRA den 2009-06-23 klockan 08:28. Anledning: Dubbelt inlägg

Ju fortare du kör desto mjukare går det. Masens avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Yamaha R1 2003
    Enligt de som har besiktigat min hoj de senaste 2 åren är det godkänt, har inte ens fått en kommentar om att det inte skulle vara godkänt.

Sen kan jag hålla med om att just på den bilden så är inte najtråden tillräckligt spänd för att det ska fungera tillfredställande men när jag sätter dit R-clipsen vet jag att bultarna är dragna så för egen del är jag nöjd.
    Vet bara en person som lyckats tappa bultarna och det berodde på att de inte var dragna alls.

R-clipsen är lättare att ta av och på flera gånger och tåligare. De kan inte ramla av.
    Jag har lika dant fast ännu sämre. Har gått igenom utan anmärkning en så länge

Kött e gott! Abrakadabras avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    TLR
    Blogginlägg
    11
    Självklart
    Tråden ser lite slapp ut. Har du haft samma tråd hela tiden och fått en gokänd på alla besiktningarna?
    Verkar smidiget att slippa snurra tåd varje gång.

Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj

ok smutt. Det är ju oavsett bättre än original. men huruvida det håller fast en skruv från att skruva upp sig i evighet om det är som på bilden vet jag ej.

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av Abrakadabra Visa inlägg
    Tråden ser lite slapp ut. Har du haft samma tråd hela tiden och fått en gokänd på alla besiktningarna?
    Verkar smidiget att slippa snurra tåd varje gång.
    Yes, samma tråd hela tiden och alltid godkänt på besiktningen.
    Ser ju själv nu på bilden att det inte är bra så jag ska sätta dit nya innan nästa race. Har en idé på "tråd" som borde bli både starkare och bättre.
    ok smutt. Det är ju oavsett bättre än original. men huruvida det håller fast en skruv från att skruva upp sig i evighet om det är som på bilden vet jag ej.
    Om tråden är spänd som den ska vara så kan bultarna inte skruva upp sig.

Medlem Pyschs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    -
    Jag har gjort likadant på min hoj.

Själva najtråden fyller ingen större funktion mer än att hålla fast R-clipsen. Om bulten ska snurra krävs att R-clipset tas bort, då det annars tar stop mot godset i bromsoket och låser bulten på det sättet.

Dock ser mitt bromsok ej ut som på bilden ovan, men jag tror att clipset även tar imot om man snurrar bultarna på bilden.

Smed oops164s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    Tösernas leksaker,

Stefan Folkesson gjorde det på Assen 95.
    Jag var på semester i Italien och han hade ingen mek med sig och glömde helt sonika det.
    Efter det najade vi alltid hans bromsar, innan det kom med i reglementet.
    Detta blev första gången han var med på Eurosport!!!

Grand Prix Mechanic Neutrals avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    5x
    Yes, samma tråd hela tiden och alltid godkänt på besiktningen.
    Ser ju själv nu på bilden att det inte är bra så jag ska sätta dit nya innan nästa race. Har en idé på "tråd" som borde bli både starkare och bättre.
    Om tråden är spänd som den ska vara så kan bultarna inte skruva upp sig.
    Ser inte på bilden men om du har tre genomgående hål i stället för bara ett så är det lättare att hitta en position för clipset som blir bra. Metoden i sig är ok men syftet måste ändå uppfyllas, att du blivit godkänd tidigare är inte värt något på nästa besiktning.
    /peter

2t vs 4t - http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

Stoner > Rossi

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av Neutral Visa inlägg
    Ser inte på bilden men om du har tre genomgående hål i stället för bara ett så är det lättare att hitta en position för clipset som blir bra. Metoden i sig är ok men syftet måste ändå uppfyllas, att du blivit godkänd tidigare är inte värt något på nästa besiktning.
    Jag körde med en vanlig skruvdragare när jag borrade hålen vilket gjorde att 1 hål fick räcka. Nästa gång blir det med pelarborr och betydligt fler hål.

Oroar mig inte direkt för besiktningen men ska fixa det

Medlem #spaces avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Hoj
    Gsx-r 1000 Racehoj
    Blogginlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av sandstream Visa inlägg
    Från RR-reglementet:
    3.1.3.3 "Bromsokens infästningsbultar fram och bak ska vara låsta"
    3.1.15 "Alla skruvar och muttrar, som om de lossnar, kan förorsaka oljespill, ska vara låsta med låstråd."
    Har kolla utan att hitta bultar färdiga med hål för att naja. Finns det någon firma i sverige som saluför detta ( gäller i mitt fall enbart bak) Jo. Har borrat förr men vill helst inte pilla med det igen hehe
    R1000#56

Racing is life Rashs avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Hoj
    R1, YSR 50
    Citat Ursprungligen postat av #space Visa inlägg
    Har kolla utan att hitta bultar färdiga med hål för att naja. Finns det någon firma i sverige som saluför detta ( gäller i mitt fall enbart bak) Jo. Har borrat förr men vill helst inte pilla med det igen hehe
    Bactor MC har förborrade till salu

Medlem
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Kawasaki A7 -68
    ISR har allt i bromsväg. Fort går det att få grejerna också.

Hamnar man i en situation där en korrekt dragen skruv inte sitter, hjälper det varken med tråd eller Loctite.
    Tråd eller clips är till för att meken ska komma ihåg att dra ordentligt.

Tvärt om gäller också, man kan smeta fett på en skruv och dra ordentligt och den lossnar inte heller. Större andel av momentet går åt att faktiskt dra runt skruven, mindre friktionsförluster så den sitter bättre än en torr.

Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Pja, om du har för avsikt att ta full A-behörighet så blir det ju tokfel, men går man annars ner ett snäpp i effekt och kubik så finns det förstås ett helt bat [...]

DampKid
Vill du annonsera ovan? Klicka här