GPS-tracker för MC

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om hojen nu står i ett garage, då lär man väl inte ha mycket nytta av att UHF/VHF eftersom GPSen ändå inte kan då någon positionsangivelse.......

Kan kanske kan få ett livstecken från hojen, men thats it. Det har man inte mycket nytta av om man inte vet var den är.....
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Batteri tiden spelar ingen roll för min del. Den laddas ju av fordon hela tiden så 35 timmar räcker gott.

All form om tracker går att störa ut. Det spelar ingen roll om det går på gps eller radio signal. Det har varit känt i många år.
Spåra djur med UHF kräver ingen stark signal då den bara ska skicka ut ett liten ping.
Men om det nu är som du skriver att det fungerar även om man har grävt ner den 1m i backen på samma dåliga signal. Det tror jag inte ett skit på, tyvärr. Ja prat på radio kräver starkare signal det är vi helt överens om.

Dom som följer djuren hur långt bort kan dom vara? En mc brukar ju vara runt byggnader osv så det är mycket som är i vägen för signalen. På öppen teräng och sändaren monterad utvändigt på hojjen är det bästa om man ska ha nytta av det. All form av radio signal går i vågor. Allt som är i vägen kortar ner signalen osv. För att skicka ut signal som sveriges radio gör. Med stark signal så varför har dom inte tagit ner sina master om det är så fantastiskt? Det måste till höga master och slavsändare för att få täckning. Vid kuperad terräng som i skogen då blir signalen väldigt begränsad. Ja det går att spåra med UHF om man är i närheten av målet.

Det är säkert en bra produkt du rekomenderar den är säkert lika bra som redknows. Jag säger inget annat då dom byggs på samma teknik. Man kan även köpa en gps tracker riktigt billigt och den fungerar. Sen är det vilka komponenter som sitter i och typ av antenn som avgör hur bra den är.
 

Nikkalainen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2012
Ort
Liljeholmen
Hoj
Z1000 - 13
Dump!
Tänkte se ifall de har skett nån förändring i tracker världen, några upplevda erfarenheter? Är nämligen på jakt efter något i tracker form :)
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Försöker skaka liv i tråden.

Finns massor av produkter på ebay, men de verkar inte direkt vara pålitliga och bra.

Någon som har ideer?

//K
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Försöker skaka liv i tråden.

Finns massor av produkter på ebay, men de verkar inte direkt vara pålitliga och bra.

Någon som har ideer?

//K

Problemet är fortfarande att GPS-mottagningen inte är alls eller för dålig irl situationerna, särskilt inte inuti skåpbilen på väg till Rumänien.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Bumpedibump, någon som testat followit som beskrivs tidigare i denna tråd? Även tittat lite på trackdown men den kopplas ju på batteriet o har bara några timmars batteritid därefter. Andra ideer?
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Gammal tråd men skriver här för andra:
https://www.prylstaden.se/eztracker...larm-livesparning-och-extremt-lang-batteritid
Testade ovan, och det fungerade men är lite sugen på att installera en tracker som alltid sitter i, så bytte ut mot följande:

https://www.prylstaden.se/eztracker-fordon-g2-gps-tracker-till-fordon

Frågan är. Hur ska jag koppla den så att den ej drar ström när motorcykeln är av?

Minus mot batteriets minuspol och plus mot t.ex någon av kablarna som går till motorcykelns belysning? Det borde väll funka, eller vad tror ni?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du tagit körkort vet du att det är skillnad mellan bakljus och bromsljus, typ - på nåt sätt.

Använd INTE förgrening av typen:
44-114_xl_1.jpg


För nybörjaren är en "sockerbit" ett bättre val - om man tvinnar kardelerna och inte drar för hårt. Löd ej. Vibrationssäkra ledarna, enklast genom att vira ledarna 1/2 varv runt "sockerbiten" och fixera med eltejp.
402352.jpg
 
Last edited:

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Om du tagit körkort vet du att det är skillnad mellan bakljus och bromsljus, typ - på nåt sätt.

Använd INTE förgrening av typen:
44-114_xl_1.jpg


För nybörjaren är en "sockerbit" ett bättre val - om man tvinnar kardelerna och inte drar för hårt. Löd ej. Vibrationssäkra ledarna, enklast genom att vira ledarna 1/2 varv runt "sockerbiten" och fixera med eltejp.
402352.jpg

haha det har du helt rätt i. Jag tänkte helt fel!

En annan sak.
Finns det ingen grej som gör att jag kan koppla direkt till batteriet, och mellan den finns det en pryl som känner av när motorn är på, och först då strömför gps trackern?

Har för mig att det ska finnas en sådan sak? Hade nämligen helst inte klippt i några kablar.

För när motorn är på har batteriet högre spänning, iaf på min båt.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top