GPS-tracker för MC

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Hmm, tveksam till nyttan med GPS tracker på hojjar, som tidigare nämnts så lär ju GPS:en tappa signal så fort nån slänger in hojjen i ett lastbilsskåp eller ett garage, sen är den ju borta. Har man tur så kanske den hinner blippa ur sig en position när de lastar om nånstans.

Den hjälper ju kanske mot nöjjesåkare, men jag har immobilizer på min så de får nog inte igång den ens.

Tveksam.

Min GPS (alltså till färddator) funkar bra ända till man kommer under bergtunnlar. Annars funkar den utmärkt.

MEN så måste man tänka på innan man spenderar 3000sek på en tracker.
De går att hitta en GPS/GSM jammer för 200-300sek på DX, gratis frakt.
Inte mysigt och gör din tracker värdelös, skippar länken för säkerhets skull. Men vem som helst kan hitta om man inte är helt blåst.


Vilket betyder att GPS tracker, ingen speciellt bra ideé i dagens samhälle.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Tycker ni att de är värt de att spendera mellan 800sek till 2000sek för en gps tracker?
Då tjuvarna måste vara helt dumma för att inte spendera 200sek för att blocka detta.
Känns inte allt så säkrande. Isåfall är rörelse alarm bättre, dock vad hjälper det med en van.
 

¤AquaStar¤

Medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW S1000XR -17
Tycker ni att de är värt de att spendera mellan 800sek till 2000sek för en gps tracker?
Då tjuvarna måste vara helt dumma för att inte spendera 200sek för att blocka detta.
Känns inte allt så säkrande. Isåfall är rörelse alarm bättre, dock vad hjälper det med en van.
Jo jag funderade oxå på detta, så jag avbeställde och lägger pengarna på ett ordentligt kätting lås istället.
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Jo jag funderade oxå på detta, så jag avbeställde och lägger pengarna på ett ordentligt kätting lås istället.

Låter betydligt mycket bättre :) Alarm kan dock vara ett alternativ?
Hindrar dem inte till 100% men gör de väldigt mycket mer märkbart om de börjar pilla.
 

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Ort
Malmö
Hoj
ZX10R
Hallå!
Eftersom det är över ett år sedan någon skrev i denna tråd så sparkar jag liv i den igen!!

Jag funderar på att skaffa en tracker, det måste ju ha kommit ngt nytt (bättre) på marknaden?
Vad har ni för tips? Batteritd? Med eller utan sim?
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det finns andra mer uppdaterade trådar om trackers. Kolla runt lite - ska se om jag kan hitta den senare så vi håller oss till en tråd.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hur känns en kombinerad tracker, rörelse- OCH olyckslarm :)

Finns bara som pilotprogram ännu.
 

Kneedrag

Guest
Hur funkar GPSen inomhus, om hojen tex står i ett garage? Min GPS som är hyfsat känslig skulle knappast kunna hitta några satelliter....

Ingen signal.
Om man vill ha det absolut bästa på marknaden så satsa på en enhet från followit.se
Där har jag köpt en med gsm och vhf inbyggt (vhf ska tydligen fungera även om hojen grävs ner 1 meter i marken, samt om den står i continer eller garage). Batteriet håller ca 1 år sen får man via mail o sms påminnelse att byta.


Enheten har ett inbyggt och uppladdningsbart batteri som räcker ca 12 månader.

· När det är 20% kvar av batteriet så går det ett larm till dig via SMS eller mail, vilket du själv väljer eller båda.

· Enheten har både GSM & GPS triangulering och VHF-sändare (radio) inbyggt.

· 100% återfinnande sedan 2011-08 när produkten släpptes och mer än fyrsiffrigt med enheter ute. (Stölder i princip varje vecka!)

· Storlek: 95x48x23mm (Mindre än en Iphone men lite tjockare)

· Vattentät, IP67 klassad.

· Rekommenderad av försäkringsbolag!

· Så inga extra antenner, ingen installation och helt mobil.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ingen signal.
Om man vill ha det absolut bästa på marknaden så satsa på en enhet från followit.se
Där har jag köpt en med gsm och vhf inbyggt (vhf ska tydligen fungera även om hojen grävs ner 1 meter i marken, samt om den står i continer eller garage). Batteriet håller ca 1 år sen får man via mail o sms påminnelse att byta.


Enheten har ett inbyggt och uppladdningsbart batteri som räcker ca 12 månader.

· När det är 20% kvar av batteriet så går det ett larm till dig via SMS eller mail, vilket du själv väljer eller båda.

· Enheten har både GSM & GPS triangulering och VHF-sändare (radio) inbyggt.

· 100% återfinnande sedan 2011-08 när produkten släpptes och mer än fyrsiffrigt med enheter ute. (Stölder i princip varje vecka!)

· Storlek: 95x48x23mm (Mindre än en Iphone men lite tjockare)

· Vattentät, IP67 klassad.

· Rekommenderad av försäkringsbolag!

· Så inga extra antenner, ingen installation och helt mobil.

Oj, det låter nästan som om du säljer de dära!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nej

Men jag vet en kille som man kan få extra bra deal med bara pm om du vill ha hans mail och telefonnummer. Om du är intresserad av followit tracker.

Är inte rädd för att nån skall sno min hoj, för den sitter fast hårt, däremot skulle jag gärna spåra soppan som nån klåfingrig pundare slangar från min hoj med jämna mellanrum.
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Ingen signal.
Om man vill ha det absolut bästa på marknaden så satsa på en enhet från followit.se
Där har jag köpt en med gsm och vhf inbyggt (vhf ska tydligen fungera även om hojen grävs ner 1 meter i marken, samt om den står i continer eller garage). Batteriet håller ca 1 år sen får man via mail o sms påminnelse att byta.


Enheten har ett inbyggt och uppladdningsbart batteri som räcker ca 12 månader.

· När det är 20% kvar av batteriet så går det ett larm till dig via SMS eller mail, vilket du själv väljer eller båda.

· Enheten har både GSM & GPS triangulering och VHF-sändare (radio) inbyggt.

· 100% återfinnande sedan 2011-08 när produkten släpptes och mer än fyrsiffrigt med enheter ute. (Stölder i princip varje vecka!)

· Storlek: 95x48x23mm (Mindre än en Iphone men lite tjockare)

· Vattentät, IP67 klassad.

· Rekommenderad av försäkringsbolag!

· Så inga extra antenner, ingen installation och helt mobil.


Låter för bra för att vara sant. Iallafall för en vettig peng. Har man en hjullastare för flera mille så är inte några tusen per månad några pengar. Vad går dom på ett ungefär? Typiskt såna här bolag att ha nästintill noll information så man måste ringa någon slemmig säljare.
 

Kneedrag

Guest
Låter för bra för att vara sant. Iallafall för en vettig peng. Har man en hjullastare för flera mille så är inte några tusen per månad några pengar. Vad går dom på ett ungefär? Typiskt såna här bolag att ha nästintill noll information så man måste ringa någon slemmig säljare.

2495kr för enheten och 1495kr/år för simkort, abonnemang, all trafik, laddare och support.
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
har testat lite olika gps tracker på mina maskiner. Och det jag köpte är redknows. Nu är inte den mycket bättre än alla andra som säljs. Men att alla fungerar som försäljarna säger med mottagning osv beroende på hur fordonet är "försvunnet" stämmer dåligt. Det enda som fungerar bra är gps funtionen. Resten som VHF eller UHF fungerar om man har en förstärkare till det, annars har man riktigt dålig räckvidd och antennen får inte vara skymd. Kolla bara på alla fordon med radio kommunikation eller båtar som har UHF. Antenner på utsidan och förstärkare för att få någon räckvidd.

Den som säger att radio fungerar utan detta i en liten sak som är än en telefon kan inte mycket om det. Jag har radio i lastbilen och grävmaskinerna och har en räckvidd på knappt 3mil beroende på terrängen med förstärkare.

radioamatörer som har stora antenner hemma med en kraftfull förstärkare pratar med folk från ryssland och södra europa.

Så en radio i en liten ask gömd i ett fordon och den står ex i en kontainer så har man räckvidd inne i kontainern, inte så mycket mer. Plåt avskärmar signalen. GPS signaler jobbar på ett annat sätt än radio.

Vilken som är bäst vet jag inte då alla kopierar varandra. Nu fick jag bäst paket pris på redknows så därför blev det dom. Har haft nytta att det en gång då en grävmaskin blev stulen och spårades till tyskland. Inte ovanligt att maskiner hamnar där.
 

Kneedrag

Guest
har testat lite olika gps tracker på mina maskiner. Och det jag köpte är redknows. Nu är inte den mycket bättre än alla andra som säljs. Men att alla fungerar som försäljarna säger med mottagning osv beroende på hur fordonet är "försvunnet" stämmer dåligt. Det enda som fungerar bra är gps funtionen. Resten som VHF eller UHF fungerar om man har en förstärkare till det, annars har man riktigt dålig räckvidd och antennen får inte vara skymd. Kolla bara på alla fordon med radio kommunikation eller båtar som har UHF. Antenner på utsidan och förstärkare för att få någon räckvidd.

Den som säger att radio fungerar utan detta i en liten sak som är än en telefon kan inte mycket om det. Jag har radio i lastbilen och grävmaskinerna och har en räckvidd på knappt 3mil beroende på terrängen med förstärkare.

radioamatörer som har stora antenner hemma med en kraftfull förstärkare pratar med folk från ryssland och södra europa.

Så en radio i en liten ask gömd i ett fordon och den står ex i en kontainer så har man räckvidd inne i kontainern, inte så mycket mer. Plåt avskärmar signalen. GPS signaler jobbar på ett annat sätt än radio.

Vilken som är bäst vet jag inte då alla kopierar varandra. Nu fick jag bäst paket pris på redknows så därför blev det dom. Har haft nytta att det en gång då en grävmaskin blev stulen och spårades till tyskland. Inte ovanligt att maskiner hamnar där.


Var inne på att köpa redknows men batteritiden standby 40 tim utan ström från källa och att den måste vara ansluten till hojbatteriet gjorde mig tveksam. Gps är bättre än inget alls men den är inte perfekt och kan lätt störas ut som någon skrev.
Vet att många forskare som håller koll på djur i vilda skogen använder vhf. Skogen är rätt kuperad med många håler och gömmer ;). Det verkar funka bra för forskare.

jag ska inte säga att du har fel men jag tror att man inte ska jämföra att snacka på radion men tracking det är olika saker.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top